Enpä tiedä muiden tekemisistä 750 Brevan pakoputkien suhteen.
Mutta mahdollista on laittaa tarvikevaimentimet merkistä riippumatta.
Kannattaa ottaa huomioon seuraavat asia omantunnon venymäkyvyn mukaan:
a) Onko tarvikevaimenninpari kyseiseen malliin tarkoitettu ja e-hyväksytty?
b) Jos laittaa satunnaisen "hyvä-äänisen" vaimenninparin niin onko melu silti sallitulla tasolla?
c) Kun on laitettu, yleensä virtaavampi, vaimenninpari kykeneekö moottorinohjaus hoitamaan hommansa muuttuneessa ympäristössä.
d) Mitä tehdään mahdollisille lambda-takaisinkytkennälle.
Toimenpiteteet kussakin tapauksessa:
a) Ei toimenpiteitä sillä vaimenninvalmistaja on hoitanut vaatimusasiat kuntoon eikä tienvarsitarkastuksessa lähde rekisterikilpi.
b) Vrt. a-kohta. Jos melutaso on kyllin matala tuskin joutuu tarkastukseen vaikka e-merkintä puuttuisikin. Katsastukseen määräys kuitenkin vaihdattaa alkuperäiset putket takaisin. Voi toki mittauttaa tarvikkeet katsastuksessa sillä riskillä että kilpi jää saamatta.
c) Väljempi äänenvaimennus saattaa aiheuttaa että sytytys ja erityisesti ruiskutus ei ole uuden vaimennuksen kannalta toiminnaltaan enää kykenevä seuraamaan ilman säätämistä tyydyttävällä tavalla. Brevassa on kotitoiminkin säädettävissä oleva moottorinohjausjärjestelmä. Tarvitaan läppäri, pari ilmaisohjelmaa, liitäntäjohdot sekä harjoitusta aiheesta.
d) Lambda takaisinkytkentäjärjestelmä ohitetaan tai ohjelmallisesti sammutetaan. Päästöt eivät ole välttämättä enää pykälien mukaiset jos pyörästä on poistettu katalysaattorit ja lambda-takaisinkytkentäjärjestelmä.