Kirjoittaja Aihe: sliparit pikku brevaan  (Luettu 9860 kertaa)

615pela1

  • Viestejä: 10
sliparit pikku brevaan
« : Syyskuu 11, 2016, 13:18:59 ip »
Onkohan kukaan täällä värkännyt slipareita pikkubrevaan? Melko tukkoiset nuo vakiovaimentajat ja ois mukava saada vähän mölinää tuuteista. Tiedän että sopivia slipareita löytyy, mutta lähinnä mietin saisko nuita yleisimpiä ns tarvikeslipareita sävellettyä paikoilleen? Niitä kun löytyy käytettynä edullisestikkin.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: sliparit pikku brevaan
« Vastaus #1 : Syyskuu 11, 2016, 18:56:28 ip »
Enpä tiedä muiden tekemisistä 750 Brevan pakoputkien suhteen.
Mutta mahdollista on laittaa tarvikevaimentimet merkistä riippumatta.
Kannattaa ottaa huomioon seuraavat asia omantunnon venymäkyvyn mukaan:
a) Onko tarvikevaimenninpari kyseiseen malliin tarkoitettu ja e-hyväksytty?
b) Jos laittaa satunnaisen "hyvä-äänisen" vaimenninparin niin onko melu silti sallitulla tasolla?
c) Kun on laitettu, yleensä virtaavampi, vaimenninpari kykeneekö moottorinohjaus hoitamaan hommansa muuttuneessa ympäristössä.
d) Mitä tehdään mahdollisille lambda-takaisinkytkennälle.

Toimenpiteteet kussakin tapauksessa:
a) Ei toimenpiteitä sillä vaimenninvalmistaja on hoitanut vaatimusasiat kuntoon eikä tienvarsitarkastuksessa lähde rekisterikilpi.
b) Vrt. a-kohta. Jos melutaso on kyllin matala tuskin joutuu tarkastukseen vaikka e-merkintä puuttuisikin. Katsastukseen määräys kuitenkin vaihdattaa alkuperäiset putket takaisin. Voi toki mittauttaa tarvikkeet katsastuksessa sillä riskillä että kilpi jää saamatta.
c) Väljempi äänenvaimennus saattaa aiheuttaa että sytytys ja erityisesti ruiskutus ei ole uuden vaimennuksen kannalta toiminnaltaan enää kykenevä seuraamaan ilman säätämistä tyydyttävällä tavalla. Brevassa on kotitoiminkin säädettävissä oleva moottorinohjausjärjestelmä. Tarvitaan läppäri, pari ilmaisohjelmaa, liitäntäjohdot sekä harjoitusta aiheesta.
d) Lambda takaisinkytkentäjärjestelmä ohitetaan tai ohjelmallisesti sammutetaan. Päästöt eivät ole välttämättä enää pykälien mukaiset jos pyörästä on poistettu katalysaattorit ja lambda-takaisinkytkentäjärjestelmä.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: sliparit pikku brevaan
« Vastaus #2 : Syyskuu 11, 2016, 21:33:55 ip »
Onko kukaan oikeasti joutunut mittauksiin DB tasoista?
Taitaa olla tuo tienpäällä jos pysäytetään lähinnä puhallus ja hyvää päivää toivotus.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: sliparit pikku brevaan
« Vastaus #3 : Syyskuu 11, 2016, 21:59:58 ip »
Mulle kun paljon sattuu niin olenpa saanut olla eri mieltä parikin kertaa konstaapelin kanssa kyykkypyörän melupäästöistä. Onneksi vain niistä niin ei paljastunut isommat viritykset. Tosin aikaa on jo kulunut tapauksista.

Moottoripyora.Orgin puolella on käyty aiheesta eli slipareista, niiden osista ja asennuksesta sekä poliisin epäluuloisuudesta kyykkypyöriä kohtaan painokasta keskustelua. Ei tosin ihan viime aikoina.

Tuskin nähin meidän papattimiin saati viattoman näköisen Brevan putkiin kovin innokkaankaan konstan mielenkiinto riittää mutta kerroin tuossa edellä puitteet aiheesta. Kukin tehköön miten parhaaksi näkee...

Lähinnä tuo säätöpuoli tulee eteen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: sliparit pikku brevaan
« Vastaus #4 : Syyskuu 11, 2016, 22:13:30 ip »
Kannattaa selata esim ameriikan foorumeilta kokemuksia. Ovat laittaneet moniinkin pikkulohkoihin pelkästään putkia. Ilman säätöä siis. Niiden mukaan pikkulohko käy valmiiksi suht rikkaalla, joten putkien vaihto ei pelkästään vie laihalle. Ainakaan vaarallisessa määrin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

615pela1

  • Viestejä: 10
Vs: sliparit pikku brevaan
« Vastaus #5 : Syyskuu 12, 2016, 20:15:43 ip »
Vähän turhamaista hommaahan se tuommoista mopoa on putkivirittää. Äänet on kuitenkin iso osa fiilistä. Kerran olen brevasta huoltojen yhteydessä toisen vaimentimen irti käyttänyt ja pitihän sitä käyttää kun lapsetti äänet kuulla. Hyvä papatus eikä käynnissä tai toiminnassa eroa ollut noin pienellä käytöllä. Eli ainakin noin pienen aikaa pysyi ruiskut ym matkassa..

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: sliparit pikku brevaan
« Vastaus #6 : Syyskuu 12, 2016, 20:52:40 ip »
Kyllä putket pitää olla! Akkutyökalulta kuulostavat mopot ovat sieluttomia. Liian kova mökä on toki tyhmää.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: sliparit pikku brevaan
« Vastaus #7 : Syyskuu 12, 2016, 21:04:46 ip »
Onko kukaan oikeasti joutunut mittauksiin DB tasoista?
Taitaa olla tuo tienpäällä jos pysäytetään lähinnä puhallus ja hyvää päivää toivotus.

Kysyin viime kesänä aiheesta poliisilta.
Toinen poliisi oli Mikkelin piiristä ja toinen Savonlinnan.
Vähän aikaa katsovat toisiaan ja Mikkelin mies muisteli, että Mikkelin laitoksella saattas olla laite, jolla voi ehkä mitata ääniä.
Joten Mikkeli-Savonlinna alueella ei sitten vissiin mitata ääniä kuin konstaapelin erehtymättömällä korvakuulolla... ;D
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: sliparit pikku brevaan
« Vastaus #8 : Syyskuu 12, 2016, 21:30:22 ip »
Tienvarren melumittaus on oikein tehtynä työläs homma ja virhemarginaali helposti melkoinen. Koska homma on hankala niin ei sitä mielellään kukaan tee.

Jos melumittaushommaa tehtäisiin valtatien levikkeellä niin alueella ei saa olla muuta melua samaan aikaan. Esimerkiksi tieltä kuuluva rengasmelu pilaisi tienvarsimittauksen tuloksen. Myös puustoa tai seiniä tai muita rakenteita ei saa olla lähellä josta ääni voi heijastua. Mittausproseduuri on hyvin yksityiskohtainen. Melumittauksen tuloksesta vähennetään mittauksen jälkeen "virhemarginaali" ja lisäksi muutama dB(A). Muistaakseni. Homma on siis turhauttavaa ja on mahdollisuus "oikeusmurhaan" jos mittaaja on ammattitaidoton eikä noudata mittausohjetta.

Siksi meluosastolta tulee karsituksi vain ne pyörät joissa pakoputkissa ei ole vaadittua "noise killeriä" paikoillaan, e-merkintä puuttuu tai melu on yleensä ottaen jo infernaalista tasoa.
Tosin joissakin pyörissä on sallittava kovakin melu jos ensirekisteröintivuosi on viisikymmentäluvun loppua ennen. Näitä pyöriä on yllättävän paljon liikenteessä eikä niihin aikoihin vielä ihmeemmin vaimentimia vaadittu.

Tässä asiasta on kirjallisesti keskustelu perässä: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1185.0

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: sliparit pikku brevaan
« Vastaus #9 : Syyskuu 12, 2016, 22:04:32 ip »
Tienvarsimittaus on ihan höpön höpöä. Jos on yhtään liikennettä lähimaastossa, mittausta ei voi pitää mitenkään pitävänä todisteena.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: sliparit pikku brevaan
« Vastaus #10 : Syyskuu 12, 2016, 22:34:26 ip »
Tienvarsimittaus jää tekemättä helposti myös siksi että mittauskierroslukua ei tiedetä. Se kun on maksimitehon kierrosluvusta puolet ja mittaus aloitetaan silloin kun kierrokset ovat "puolessa" ja kaasukahvasta päästetään irti eli mitataan laskevalla kierrosluvulla.

Jos mittauskierrolukua ei tiedetä tai sitä varten ei ole mittaria käytettävissä ei mittausta voi suorittaa. Pyörän kierroslukumittari ei ole kalibroitu mittaväline.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: sliparit pikku brevaan
« Vastaus #11 : Syyskuu 12, 2016, 22:40:28 ip »
Mittauskierrokset on Jackalissakin kerrottu runkotarrassa, mutta mittari on jäänyt tehtaalle..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: sliparit pikku brevaan
« Vastaus #12 : Syyskuu 12, 2016, 22:41:05 ip »
Niin. Palatakseni pikku-Brevan tarvikepakoputkiasiaan niin hankkisin asiallisen näköiset eli äänenvaimentimet jotka ovat pyörän tyylin mukaiset ja niissä mielellään on e-merkintä. Jos pyörässä on lambda-takaisinkytkentä ottaisin lambdat irti ja tulppaisin aukot sokeilla tulpilla. Löytyy esim. Biltemasta. Samaan syssyyn ohjelmallisesti suljettaisiin lambdatoiminto. Lambda-anturit hyllyyn myöhempää käyttöä odottamaan.....

Kun kokoonpano on edellä mainittu pääsee varsin helposti muokkaamaan moottorinohjausta. Tässäkin pikkumoottorissa on potentiaalia. Ilmansuodatin on vakiona tarpeeksi virtaava. Eli sillä suunnalla ei ahdista.

Juutuupissa on näytteitä: https://www.youtube.com/watch?v=4b89gXRAHG0

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: sliparit pikku brevaan
« Vastaus #13 : Syyskuu 17, 2016, 21:11:19 ip »
Samaa olen miettinyt omaan pikku Brevaan. Biltemassa ja Motonetissä on erilaisia vaihtoehtoja, jälkimmäisessä enemmänkin. Bilteman hiilikuituputki voisi olla ulkonäkönsä puolesta aika hyvä vaihtoehto Brevaan. Toki vähän arvokas. Sisuskalujen vaihtomahdollisuus taitaa olla viesti siitä, että turhat rojut saa pois. Liikenneturvallisuuden näkökulmasta taitaa olla mopojen äänet niitä luokassa "pieniä murheita" tässä maailmassa. Vähän tuon moottorinohjauksen uudelleensäätö mietityttää. Sitä sitten pohtimaan, jos ja kun ongelmia esiintyy :-\.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: sliparit pikku brevaan
« Vastaus #14 : Syyskuu 17, 2016, 21:37:17 ip »
Lainaus
Vähän tuon moottorinohjauksen uudelleensäätö mietityttää.
Asiaan pitää toki perehtyä jos itse tekee tai viedä firmaan joka osaa homman.
Pelkkä lambdan poiskytkentä ei vaadi kuin moottorinohjaustiedoston kopioinnin tietokoneelle, muokkausohjelmalla laittamalla ruksin kohtaan -lambda off-
ja näin muutetun tiedoston kopioiminen pyörän moottorinohjausyksikköön jolloin alkuperäinen moottorinohjaustiedosto tuhoutuu pyörän yksiköstä ja siitä eteenpäin mennään muutetulla tiedostolla. Samalla kerralla voi toki tehdä muitakin muutoksia.
Lopputulemana tietokoneelle jää pyörän alkuperäinen tiedosto ja muutettu tiedosto jonka kopio on siis pyörän moottorinohjauspoksissa. Kaikki on siis hyvässä järjestyksessä ja tallessa jos haluaa palata takaisin alkuperäiseen.