No niin, tarina jatkuu.
Sain viimein tällä viikolla uuden katkaisijan sivujalkaan. Edellisten viestien jälkeen olen testannut tuota toimintaa ilman katkaisijaa pelkkien johtojen kanssa ja se on toiminut kuin junan vessa.
Johtojen päät irti:
- käynnistyy, jos vapaavalo palaa
- sammuu, kun laittaa vaihteen päälle
- ei käynnisty, jos vapaavalo ei pala
Johdot yhdistettynä:
- käynnistyy riippumatta vapaavalosta
- pysyy käynnissä riippumatta vaihteesta eli vapaavalosta
Tänään asensin uuden katkaisijan paikoilleen ja testasin sitä ennen kuin kiinnitin sen runkoon ja kaikki näytti hyvältä. Saatuani sen paikoilleen ja säädettyäni sen pultin, joka painaa katkaisijan sisään jalan ollessa ylhäällä, laitoin virran päälle, ei bensapumpun ääntä, vaikka jalka yhäällä. Vaihde oli päällä, oletin muistavani väärin, eli tätä ei saa käyntiin vaihde päällä edes jalan ollessa ylhäällä? Vaihde vapaalle, bensapumppu hörähti ja kone käyntiin, sama jalka alhaalla, kone käyntiin ja vaihde päälle, kone käy edelleen, eli nyt toimii todella omituisesti.
Jalka alhaalla:
-käynnistyy, jos vapaavalo palaa
-ei sammu, kun laittaa vaihteen päälle
-ei käynnisty, kun vaihde päällä
Jalka ylhäällä:
- käynnistyy, jos vapaavalo palaa
- ei sammu, kun laittaa vaihteen päälle
- ei käynnisty, kun vaihde päällä.
- ei sammu, kun laskee jalan alas vaihde päällä
Eli nyt moottori ei käynnisty vaihde päällä riippumatta sivujalan asennosta ja jakaa käymistä riippumatta vapaavalosta ja jalan asennosta. Jatkan testejä uudelleen, kun saan hodettua pari muuta velvollisuutta ja saan poistettua kaiken sen vulganoituvan teipin, minkä kieputin sen kumihaitarin molempiin päihin.
Vihaan sähköä!!
Kävin irrottamassa katkaisijan runkokiinnityksestä ja kokeilin uudelleen. Moottori sammui joka kerta, kun vaihtoi pois vapaalta, riippumatta jalan asennosta, kääntelin sitä katkaisijaa kädessäni vaihde ja virta päällä, se saakelin besapumppu hörähteli aina, kun taivutin johtoa, eli taitaa ollakin vika asentajataidoissa eikä sähkössä. alkaisinkohan vihata itseäni.