Kirjoittaja Aihe: Calin sivutukikytkimen toiminta  (Luettu 15058 kertaa)

MattiS

  • Viestejä: 110
Calin sivutukikytkimen toiminta
« : Elokuu 26, 2016, 16:35:09 ip »
Kun minulla oli kesäkuun alussa juuri hankitussa 40000 ajetussa Calissa hajonnut asentoanturi, oli ensimmäinen epäilys sivutuen kytkin, joten liitin sen johdot yhteen. Nyt tämä pätkivä muistini on aiheuttanut kaksi kertaa liikkeellelähdön sivujalka alhaalla. Laitoin siis kytkimen takaisin paikoilleen. Ongelma on sen nykyinen toiminta: se estää käynnistämisen vaihde päällä, eli bensapumppu ei hurahda, kun laittaa virran päälle, eikä starttimoottori lähde päälle, vapaalla kaikki toimii, mutta jos laitan käynnistyksen jälkeen vaihteen päälle jalan ollessa alhaalla, kone ei sammu. Eli näin toimiessaan kytkin on täysin hyödytön. Mikä voisi aiheuttaa kyseisen toimintahäiriön? Muistikuvani on, että, kun takaisinasennuksen jälkeen kokeilin vapaalta vaihteelle jalka alhaalla, moottori sammui. Huomasin vikatoiminnon, kun muutama ajelu kytkimen takaisinasennuksen jälkeen lähivalolanka oli sulanut poikki ja vaihtaakseni polttimon siirsin pyörän talliin vanhaan tapaani sivujalka alhaalla.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
« Vastaus #1 : Elokuu 26, 2016, 17:40:54 ip »
Sen verran selvitystä olisi hyvä että mikä malli ja miltä vuodelta? Saisi paremmin selviteltyä oikeasta kytkentäkaaviosta mikä vaivaa: joissain malleissa sivutuen kytkimen piirissä on diodi, toisissa on kaksi vaihtorelettä jota sivujalka ohjaa. Onko moottorinohjaus 15M vai 15RC tai jokin muu?

Suosittelen muutenkin tutustumaan pyörän kytkentäkaavioon. Niitä on muunmuassa täällä: http://guzzitek.org/gb/accueil_gb.htm

MattiS

  • Viestejä: 110
Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
« Vastaus #2 : Elokuu 26, 2016, 18:39:19 ip »
2011 California Vintage

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
« Vastaus #3 : Elokuu 26, 2016, 18:44:51 ip »
Vaikuttaakos tuossa kytkimen veto sisään myös? Eli pitääkö olla kytkin pohjassa kun starttaa?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
« Vastaus #4 : Elokuu 26, 2016, 19:05:44 ip »
Tuota TTT:n arvelemaa seikkaa koitin etsiä kytkentäkaaviosta. Kytkinkahvakytkintä en löytänyt. Mutta aina en löydäkään mutta vika ei välttämättä ole piirustuksessa.

Valitettavasti löysin vain 2008-mallisen Vintagen kaavion. Siitä löytyy numerolla 62 "suojadiodi". Sen toimivuuden tarkastaisin ensin. Toimiiko vapaavalo normaalisti? Sitten releen 23 toiminnan. Ilmeisesti se kuitenkin toimii normaalisti jos startatessa valot sammuvat käynnistysmoottorin käynnin ajan.
On siellä myös diodi 52 joka kuuluu käyntipiiriin ja on yhteydessä tappokatkaisimeen. Nyt pitää lähteä rouvan kanssa saunomaan joten jäi hiukan kesken pähkäilyni.

Katselin tätä kuvaa: http://guzzitek.org/schemas_electriques/gb/1100/1100California_Vintage_2008.gif

Jätän asian kuitenkin oikeille sähkömiehille arvioitavaksi.

MattiS

  • Viestejä: 110
Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
« Vastaus #5 : Elokuu 26, 2016, 20:10:14 ip »
Kytkin ei vaikuta mitään. Käynnistyy , kun vapaavalo palaa, ei käynnisty, jos vaihde päällä, mutta sivutuki alhaalla. Virta päällä, kun vaihtaa vapaalle, hörähtää bensapumppu samalla. Eli kaikki toimii niin kuin pitää, kunnes vaihtaa koneen käydessä sivutuki alhaalla vapaalta vaihteen päälle, moottori ei sammu, vaan tomii kuin turvakytkintä ei olisi.
Valot sammuvat startatessa. Ainoa ongelma on, että moottorin käydessä ei huomioi, onko sivutuen turvakytkin kiinni vai auki.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
« Vastaus #6 : Elokuu 26, 2016, 20:23:42 ip »
Tuolla edellä mainitussa tarinassa on niitä sähkökuvia:
Kone saa käydä, jos joko: sivujalka on ylhäällä (35) tai vaihde on vapaalla (14).
Jos kumpikaan ehto ei täyty, moottori sammuu.
Lainaus
estää käynnistämisen vaihde päällä, eli bensapumppu ei hurahda, kun laittaa virran päälle, eikä starttimoottori lähde päälle, vapaalla kaikki toimii
Tämä kaikki johtuu mielestäni pelkästään vaihteiston kytkimestä ”vaihde vapaalla”.  Kun vaihde on vapaalla, sivujalka saa olla miten hyvänsä – moottori starttaa ja käy.
Lainaus
jos laitan käynnistyksen jälkeen vaihteen päälle jalan ollessa alhaalla, kone ei sammu
”Vaihde vapaalla” -kytkin siis toimii  -  sivujalan kytkin ei, se kertoo koko ajan "saa käydä".

Vaikuttaa siltä, että sivujalan kytkin on oikosulussa (kärki ei avaudu) tai sivujalan johdot ovat edelleen yhdessä?
« Viimeksi muokattu: Elokuu 27, 2016, 11:55:39 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

MattiS

  • Viestejä: 110
Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
« Vastaus #7 : Elokuu 26, 2016, 20:29:29 ip »
Ei voi olla oikosulussa, koska ei käynnisty vaihde päällä jalan ollessa alhaalla, mutta käynnistyy vaihde päällä jalka ylhäällä.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
« Vastaus #8 : Elokuu 26, 2016, 21:04:21 ip »
Olen pessyt itseni ja eukon selän.
Takaisin pähkäilyssä mukana. Noniin, logiikkajärkeilijät, mitä vaikuttaa noiden kahden mainitsemani diodin vioittuminen. Kaksi tuskin yhtäaikaa mutta entäs jos yksi on rikki. Käykö niin että vapaavalo palaa tai jos ei palakaan niin ECU kuitenkin luulee että vapaalla ollaan?

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
« Vastaus #9 : Elokuu 26, 2016, 21:19:34 ip »
"Kone saa käydä, jos joko: sivujalka on ylhäällä (35) tai vaihde on vapaalla (14)"

Lainaus
ei käynnisty vaihde päällä jalan ollessa alhaalla
vaihde päällä = ei saa käynnistyä tai käydä, ellei sivujalka ole ylhäällä.
jalka alhaalla = ei saa käynnistyä tai käydä.
=> Kaik o hyväst, ei käynnisty tai käy (sivujalka ei kerro olevansa "ylhäällä", sen kytkimen kärki on auki)
Lainaus
käynnistyy vaihde päällä jalka ylhäällä
vaihde päällä = ei saa käynnistyä tai käydä, ellei sivujalka ole ylhäällä.
jalka ylhäällä = saa käynnistyä ja käydä (sivujalan kytkimen pitää kertoa ”jalka ylhäällä” = johdot yhdessä/kärki kiinni).
Sähkökaavion mukaan ymmärrän niin, että Calit saavat startata ja käynnistyä vaihde päällä, jos sivujalka on ylhäällä.
Monista muista malleista poiketen Caleissa ei ole sähkökytkintä vasemman käden kytkinvivussa.  Starttaa ja käynnistyy vaikka kytkin on ylhäällä + vaihde päällä sillä edellytyksellä, että sivujalka on ylhäällä.
=> Kaik o hyväst.
Lainaus
jos laitan käynnistyksen jälkeen vaihteen päälle jalan ollessa alhaalla, kone ei sammu
Tämä on kumma juttu: vaihde päällä + jalka alhaalla = kone käy.  Tuossa ylempänä aikaisemmin = vaihde päällä + jalka alhaalla = ei käynnisty. Kun jalka on alhaalla, sen kytkimen kärkien pitää avautua.

Kytkin epäkunnossa? Kärjet eivät aina avaudu?
« Viimeksi muokattu: Elokuu 27, 2016, 11:56:32 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
« Vastaus #10 : Elokuu 26, 2016, 21:19:47 ip »
Sehän vuotaa jostain virran takaperin. Eli joku kytkentä menee sekaisin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
« Vastaus #11 : Elokuu 26, 2016, 21:46:58 ip »
Lainaus
Sehän vuotaa jostain virran takaperin.
Sillä juuri noita diodeita tyrkytin. Itsellä logiikka perjantaihtoona on sitä luokkaa että ymmärtää mennä maata ennen kuin nukahtaa.

MattiS

  • Viestejä: 110
Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
« Vastaus #12 : Elokuu 26, 2016, 21:58:46 ip »
Onko mitenkään mahdollista, että lähivalopolttimon kärähtäminen olisi aiheuttanut jotain, koska olen lähes varma, että ennen sen kärähtämistä moottori kyllä sammui, jos laittoi vaihteen päälle moottorin käydessä jalka alhaalla. Sen jälkeen, kun laitoin sen turvakytkimen takaisin, kokeilin pyörän seisoessa keskijalalla myös vaihteen päällelaiton koneen käydessä ja silloin sivujalan alaslasku kyllä sammutti moottorin. En ehtinyt ajaa ennen lähivalon kärähtämistä kuin yhden lenkin, joten en varmaankaan kokeillut siinä välissä toimintaa.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
« Vastaus #13 : Elokuu 27, 2016, 10:48:23 ap »
Etsisin vikaa ensisijaisesti vaihteen vapaa-asennon ja sivujalan kytkimistä ja niiden johdoista/liittimistä.
Noiden toiminnassa voi olla jotain epämääräisyyttä moottorin käydessä ja täristessä. Samoin niissä mahdollisesti
oleva kosteus voi päästää lävitseen sen verran virtaa, ettei jo vetäneenä oleva rele avaudu.
Jos noista ei vika löydy, kokeilisin vaihtaa ne releet 50 ja 51. Niissä oleva kosteus voi tehdä saman, jo vetänyt rele ei irtoa sopivassa tilanteessa.
Diodeja en jaksanut miettiä ihan loppuun saakka. 62 ilmeisesti varmistaa moottorin sammumisen kun
käytetään tappokatkaisinta ja 51 varmistaa että startti ei jää missään tilanteessa päälle starttauksen päätyttyä.
Lisää sitten Mandellossa tai sen jälkeen.

Pekka
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
« Vastaus #14 : Elokuu 27, 2016, 11:45:39 ap »
Lainaus
kokeilisin vaihtaa ne releet 50 ja 51.
Tarkoitit, Pekka, varmaan releitä 50 ja 52?
51 on diodi joka estää virran kulun vikasuuntaan.

Järjestelmässä on pääosin kahta reletyyppiä: vaihto- ja kytkentäreleitä.
Vaihtoreleessä on yksi kanta enemmän käytössä: 87A.
Vaihtorele ja kytkentärele sopii samaan relekantaan mutta silloin jää toimintoja puuttumaan.
Releitä ei siis voi vaihtaa keskenään ihan noin vain vaikka olisivat päällepäin aivan samannäköisiä.