Kirjoittaja Aihe: Calin sivutukikytkimen toiminta  (Luettu 15091 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
« Vastaus #30 : Syyskuu 01, 2016, 09:55:23 ap »
Lainaus
testit kytkimen toiminnan suhteen
Voimia tervehtymiselle. Jos sivujalan kytkin ei ole kallis, vaihtaisin sen uuteen ja katsoisin sen säädön tarkasti kohdalleen (miten sivujalka siihen osuu).
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 03, 2016, 10:48:12 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

MattiS

  • Viestejä: 110
Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
« Vastaus #31 : Lokakuu 01, 2016, 13:08:09 ip »
No niin, tarina jatkuu.
Sain viimein tällä viikolla uuden katkaisijan sivujalkaan. Edellisten viestien jälkeen olen testannut tuota toimintaa ilman katkaisijaa pelkkien johtojen kanssa ja se on toiminut kuin junan vessa.

       Johtojen päät irti:
- käynnistyy, jos vapaavalo palaa
- sammuu, kun laittaa vaihteen päälle
- ei käynnisty, jos vapaavalo ei pala

       Johdot yhdistettynä:
- käynnistyy riippumatta vapaavalosta
- pysyy käynnissä riippumatta vaihteesta eli vapaavalosta

Tänään asensin uuden katkaisijan paikoilleen ja testasin sitä ennen kuin kiinnitin sen runkoon ja kaikki näytti hyvältä. Saatuani sen paikoilleen ja säädettyäni sen pultin, joka painaa katkaisijan sisään jalan ollessa ylhäällä, laitoin virran päälle, ei bensapumpun ääntä, vaikka jalka yhäällä. Vaihde oli päällä, oletin muistavani väärin, eli tätä ei saa käyntiin vaihde päällä edes jalan ollessa ylhäällä? Vaihde vapaalle, bensapumppu hörähti ja kone käyntiin, sama jalka alhaalla, kone käyntiin ja vaihde päälle, kone käy edelleen, eli nyt toimii todella omituisesti.
    Jalka alhaalla:
-käynnistyy, jos vapaavalo palaa
-ei sammu, kun laittaa vaihteen päälle
-ei käynnisty, kun vaihde päällä

     Jalka ylhäällä:
- käynnistyy, jos vapaavalo palaa
- ei sammu, kun laittaa vaihteen päälle
- ei käynnisty, kun vaihde päällä.
- ei sammu, kun laskee jalan alas vaihde päällä

Eli nyt moottori ei käynnisty vaihde päällä riippumatta sivujalan asennosta ja jakaa käymistä riippumatta vapaavalosta ja jalan asennosta. Jatkan testejä uudelleen, kun saan hodettua pari muuta velvollisuutta ja saan poistettua kaiken sen vulganoituvan teipin, minkä kieputin sen kumihaitarin molempiin päihin.
Vihaan sähköä!!

Kävin irrottamassa katkaisijan runkokiinnityksestä ja kokeilin uudelleen. Moottori sammui joka kerta, kun vaihtoi pois vapaalta, riippumatta jalan asennosta, kääntelin sitä katkaisijaa kädessäni vaihde ja virta päällä, se saakelin besapumppu hörähteli aina, kun taivutin johtoa, eli taitaa ollakin vika asentajataidoissa eikä sähkössä. alkaisinkohan vihata itseäni.





motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
« Vastaus #32 : Lokakuu 01, 2016, 15:39:43 ip »
Vihaa mieluimmin sitä sähköä.
Yhtälösi on varsin monimutkainen toistaiseksi.
Katsotaan mitä sieltä johtimista löytyy....

MattiS

  • Viestejä: 110
Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
« Vastaus #33 : Lokakuu 01, 2016, 16:22:05 ip »
Nyt toimii oikein.  ;D
Irroitettuani vulkanoituvan teipin työnsin varovasti sitä kumin reunaa nähdäkseni, mikä tilanne oli ja sieltä paljastui juuri se, mitä oletin, eli olin jossain vaiheessa laittaessani sitä haitarikumia vetänyt johdoista, jolloin liittimet olivat luistaneet ja ottivat nyt todennäköisesti johtimien asennosta riippuen kiinni suoraan toisiinsa, katkaisijan liittimeen tai ei mihinkään.
Kiristin liittimiä,työnsin ne paikoilleen, laitoin suojakumin paikoilleen koskematta johtoihin ja kokeilin toimintaa, kaikki ok. Laitoin vulk. teipin uudelleen ja katkaisijan paikoilleen.

    Jalka alhaalla:
- käynnistyy jos vapaavalo palaa
- sammuu, kun laittaa vaihteen päälle
- ei käynnisty vaihde päällä

   Jalka ylhäällä
- Käynnistyy vapaavalon palaessa
- käynnistyy vaihde päällä
- ei sammu, kun laittaa vaihteen päälle
- sammuu, kun vaihde päällä laskee jalan alas

Tuo nyt ilmennyt moka voisi selittää myös alkuperäisen ongelman, eli kaikki toimi oikein, kun moottori ei käynyt, mutta moottorin käydessä oli kuin katkaisija olisi ollut koko ajan sisäänpainettuna. Joko tärinä tai suurempi jännite aiheutti oikosulun ennen katkaisijaa.?? Tai sitten se vanha katkaisija päästi jommasta kummasta syystä virran läpi kosteuden ja/tai lian takia.??

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
« Vastaus #34 : Lokakuu 01, 2016, 16:38:04 ip »
Lainaus
Tuo nyt ilmennyt moka voisi selittää myös alkuperäisen ongelman, eli kaikki toimi oikein, kun moottori ei käynyt, mutta moottorin käydessä oli kuin katkaisija olisi ollut koko ajan sisäänpainettuna. Joko tärinä tai suurempi jännite aiheutti oikosulun ennen katkaisijaa.?? Tai sitten se vanha katkaisija päästi jommasta kummasta syystä virran läpi kosteuden ja/tai lian takia.??

Pulkkista lainatakseni: Olet asian ytimessä. Kyseinen kytkin on melko karkea laite eikä sovellu likaisiin ja kosteisiin paikkoihin. Asia joka on useamman harrastajan toimesta todettu.
Toisaalta sen saa toimimaan kunhan pitää sen puhtaudesta huolen. Lika kerää kosteutta ja kosteus tekee temppuja. Perinteisessä Guzzimallissa, kuten Vintage, on on osatkin perinteisiä ja niillä perinteinen huolenpito. Pyörässä on myös muita vastaavia huolta pidettäviä osia joiden puhtaus ja voitelu on toiminnalle tärkeää. Kyseiset osat, ja niitä on monta, eivät kuulu huolto-ohjelman piiriin. Jos omistaja ei sitä tee niin kyseisten kohteiden tarkastus ja huolto on pyydettävä erikseen.

Omien satunnaistarkastusteni tuloksena kesän kokoontumisajoista bongasin kaksi vaihteistovikaista Guzzia. Asiasta huomautin pyörien omistajille. Vain toinen suuttui.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
« Vastaus #35 : Lokakuu 01, 2016, 22:00:39 ip »
Lainaus
Nyt toimii oikein
Onnittelut sinnikkäästä hyvästä työstä.
Lainaus
Vain toinen suuttui
???
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 02, 2016, 10:57:21 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
« Vastaus #36 : Lokakuu 02, 2016, 10:22:25 ap »
Satuin joskus tavallaan vahingossa huomaamaan sivujaan kytkimen haitarikumin olleen rikki. Kumi roskikseen ja kutistesukkaa + vulkanoivaa teippiä. Tuo pelasti ihan varmana monelta murheelta jossain Sauvon ja Sinetän välisellä metsätaipaleella.

Kuten MM sanoi, kuuluu mielestäni jokaisen omistajan itse tehtäviin tarkistuksiin; Ei vie juuri aikaa, eikä ns. käy järjen päälle.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
« Vastaus #37 : Lokakuu 02, 2016, 11:21:20 ap »
Lainaus
Vain toinen suuttui
Molemmat Californiat olivat laitettu keskiseisontatuelle. Ensin keskustelin aiheesta toisen pyörän omistajan kanssa ja pyysin laittamaan ykkösvaihteen päälle. sen jälkeen pyöräytin takapyörästä ja tekemäni havainnon johdosta kerroin että sysäyksenvaimennin vaihteistossa on rikki. Seurasi keskustelu siitä voiko pyörällä enää ajaa. Kerroin että voi mutta mielellään hieman varovaisemmin ja vika kannattaa korjata lähiaikoina. Jos vika on tullut hiljattain niin ehkä se ei ole aiheuttanut vielä isompaa ongelmaa. Kaveri ole tyytyväinen saamaansa tietoon.

Myöhemmin toisella paikkakunnalla oli California keskituella ja lähestymistapani oli toinen. Omistajaa ei näkynyt mutta uteliaisuuttani naksautin ykkösen päälle ja pyöräytin takapyörää todeten että sysäyksenvaimennin on rikki. Palautin vaihteen vapaalle. Pyörän omistajakin saapui myöhemmin paikalle ja kerroin että vaihteiston sisäpuolinen sysäyksenvaimennin on rikki. Sain kuulla että mitä v***ua minulle kuuluu mitä vikoja hänen pyörässään on ja p*****ko minä tiedän hänen pyörästään. Nostin kädet ylös ja totesin että kovaa ajoa vaan!
Jos kyseiset herrat ovat tällä keskustelufoorumilla niin varmaan tunnistavat itsensä edellä olevasta.

Noin 20 - 30% 5-vaihteisia vaihteistoja on sysäyksenvaimennin rikki. Kohtuullisen yleinen vika ja tarkalle kuljettajalle se ilmenee selkeänä nykäyksenä erityisesti isolla vaihteella kun siirrytään moottorijarrutuksesta vetoon tai vedosta moottorijarrutukseen.

Itse kun olen pyörien loppukäyttäjä niin liki kaikissa omistamissani vaihteistoissa on ollut tämä vika. Vain Centauron laatikko on vialta välttynyt. Kyse on siis nimenomaan 5-vaihteisista isolohkon vaihteistoista. Pikkulohkoisessa sysäyksenvaimennin on kytkinlevyn yhteydessä. CARC-malleissa on kahta käytäntöä: joko vaihteistossa tai kytkimen yhteydessä. 1400-malleissa sysäyksenvaimennin on kytkimessä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
« Vastaus #38 : Lokakuu 02, 2016, 12:36:25 ip »
Osin kyllä ymmärrän kaverin suuttumisen. En minäkään varsin pidä siitä, että joku tuntematon tulee sorkkimaan pyytämättä kalustoani. Saati että besserwisseröi siitä päin naamaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
« Vastaus #39 : Lokakuu 02, 2016, 12:54:23 ip »
miten se sysäyken vaimentaja nyt sitten tutkittiinkaan ?

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
« Vastaus #40 : Lokakuu 02, 2016, 13:05:20 ip »
joku tuntematon tulee sorkkimaan pyytämättä kalustoani.
Näin kehotti esimieheni aikoinaan toimimaan... lisää töitä korjaamolle ::)

En ole tuntemattomille kertonut heidän ajopeliensä vioista tai puutteista tien päällä, ellei nyt sitten ole jäänyt sivujalka alas ajoon lähtiessä tms.
Enkä mennyt kosketusetäisyydelle. Mandellossa sivuvaunurakennelmia katsellessa huomasin; aika monen rungossa on murtumia sivuvaunun
kiinnikkeiden lähellä. Likkö omistajat huomanneet, tai ei muuten ole haitannut käyttöä, vielä.
Sohc van Helmi.

MattiS

  • Viestejä: 110
Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
« Vastaus #41 : Lokakuu 02, 2016, 14:28:07 ip »
Minulla on ollut mp vain 3 vuotta / 30000 km ja siitä ensimmäiset 2,5 vuotta / 23000 km hihnavetoinen, eli en tiedä, millainen nykäys Guzzilla on normaali. Olen olettanut sen viiveen, mikä isolta pienelle vaihtaessa tulee, johtuvan tuosta kardaanista.
Kun pyöritin takapyörää ykkösellä, on vapaa liike renkaan ulkokehältä mitattuna 5 cm. Pyörä on 2011 California Vintage, eli 5 vaihteinen loota ja perävälitys tarkoitettu kai vapaanopeuksisille moottoriteille, mittarissa nyt noin 47000 km. Onko välys normaali? Mistä pystyy päättelemään, onko sysäyksenvaimennin hajalla?

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
« Vastaus #42 : Lokakuu 02, 2016, 20:21:19 ip »
Lainaus
miten se sysäyksen vaimentaja nyt sitten tutkittiinkaan ?
Ykkösellä takapyörän "tyhjästä" liikeradasta. Jos liike renkaan ulkokehältä mitaten on yli 10 cm on jossain liikaa klappia. Useimmiten juuri sysäyksenvaimentimessa. Vaimennin ei kuitenkaan päästä pyörimään vapaana vaan sen liukupinnat kohtaavat reilun neljänneskierroksen jälkeen eli ajaminen onnistuu. Perusvälys tulee taas vaihteiston kytkentähampaiden työvälyksestä. Se on tarpeellinen vaihteiden kytkeytymiseksi synkronoimattomassa vaihteistossa. Sieltä se välys tulee. Ehjässä kardaanissa ei juurikaan ole välystä.

Kiertovälystä syntyy myös kun kardaanin takapään uraholkki ja sen vastakappaleet kuluvat. Tyhjää liikettä voi aiheuttaa myös perän ja takanavan väliset urat ja takanavassa oleva sysäyksenvaimennin. Toisaalta sille käy yleensä huollon puutteessa päinvastoin. Se jumittuu.
Kardaanin nivel voi olla myös välyksen lähde mutta silloin kuuluu siltä seudulta kolinaa ja mahdollisesti löytyy irto-osia kumipalkeen sisältä.
Perävaihteen hajoaminenkin tekee välyksen mutta sen kyllä huomaa.

Lainaus
Osin kyllä ymmärrän kaverin suuttumisen. En minäkään varsin pidä siitä, että joku tuntematon tulee sorkkimaan pyytämättä kalustoani. Saati että besserwisseröi siitä päin naamaa.
Niin, ymmärsin sen jälkeenpäin. Tarkoitukseni oli kuitenkin hyvä ja tulihan se sille kaverille kuitenkin selväksi että vikaa on jos ei ole ihan tyhmä. Saartoi säästää pitkän sentin tai jopa satasia jos ymmärsi viedä korjattavaksi tai laittoi myyntiin.

Tuossa on kuva kapineesta: http://www.motomatti.fi/2015/11/purkupyora-varavaihteisto-on-valmis.html
Tässä toinen versio: http://www.motomatti.fi/2015/12/varavaihteiston-erikoisuuksia.html
Takanapa: http://www.motomatti.fi/2012/02/californian-takanapa.html

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
« Vastaus #43 : Lokakuu 02, 2016, 20:43:59 ip »
Eikös tuo "perinteinen" jousimalli korvattu lautasjousilla jo -94 kun tuli 1100 moottori? En ole nähnyt\kuullut että niissä olisi vikoja ollut.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
« Vastaus #44 : Lokakuu 02, 2016, 21:06:30 ip »
Eikös tuo "perinteinen" jousimalli korvattu lautasjousilla jo -94 kun tuli 1100 moottori? En ole nähnyt\kuullut että niissä olisi vikoja ollut.
Pahus kun ei ole kuvaa. Oli sellaiset lautasen puolikkaat laatikon pohjalla. Korvattiin SD:ltä tulleella kierrejousella. Rakenne on muutoin sama.
Centauro on -96 ja siinä on kierrejousi.