Kirjoittaja Aihe: Calin käyntihäiriö  (Luettu 18168 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin käyntihäiriö
« Vastaus #30 : Elokuu 24, 2016, 21:18:14 ip »
Lainaus
taidan olla nyt sillä kannalla että V11 mallin kehuttu vakionokka oli parempi.
Mutta eihän sitä voi tietää kun ei säädöt ole vielä, oireista päätellen, kohdallaan. Ymmärtääkseni ymmärrät melko paljon GuzziDiagista ja TunerProsta joten jälkimmäisellä pientä säätöä pienin askelin siihen suuntaan että tärinät ja nyinnät korjaantuvat.

Toki laajakaistalambda loggerilla on ylivoimainen kalu tehdä säätötyötä mutta onnistuu se kapeakaistaisellakin kun muistaa että rikkaalle mennessä kapeakaistainen alkaa näyttämään laihaa juuri silloin kun on meno makeimmillaan. Se uutta säätäjää alussa huiputtaa.
Kapeakaistaisella on toinenkin ominaisuus: juuri kun seos on stökiömetrinen alkaa näyttö helposti sekoamaan eli "viisari hakkaa laidasta laitaan". Toisin sanoen se johtuu siitä että kapeakaistainen on niin nopea reagoimaan että ei pysty näyttämään yhden pakopulssin keskiarvoa vaan näyttää sen molemmat päät erikseen. Erityisesti alhaisilla kierroksilla. Tarvitsee siis olla vaimennettu näyttö. Itse olen pärjännyt jopa viiden ledin "laiskalla" näytöllä. Bilteman vaimennettu halpismittari, 20€, on vielä koekäyttämättä. Olen niitä kuitenkin nähnyt käytössä ja kuulemma toimivat.

Laajakaistaiseen verrattuna kapeakaistainen on noin 80% halvempi ratkaisu ja silläkin pääsee säätöihin kunhan huomioi edelliset ilmiöt.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin käyntihäiriö
« Vastaus #31 : Elokuu 24, 2016, 21:36:54 ip »
Taidankin muuten ottaa ensi  talven listaan lambdamutterin hitsaamisen käyrään. Hyllyssä on molemmat, laaja ja kapea. Turhaan vaihdetut osat autoista..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin käyntihäiriö
« Vastaus #32 : Elokuu 24, 2016, 21:50:50 ip »
Tuli vielä muistiin että oikein edullinen setti on yhdistää kapeakaistalambda ja yleismittari. Vaikka tankin päälle ilmastointiteipillä tai velcrolla jos haluaa hifistellä. Kapeakaista tuottaa 0 - 1 voltin jännitettä eli ei tarvitse keskusyksikköä toimiakseen. Yleismittarista 2V asento ja sitten lukemaan numeroita. Oikea arvo on noin puolen voltin kohdalla. Saattaa kyllä desimaalit vilistää aika vauhtia. Viisarimittariakin kokeilin: toimi kourassa hyvin mutta ei kestänyt ajonaikaista tärinää. En kokeillut miten tankkilaukun karttataskussa olisi pelannut.

Laajakaista tarvitsee 5V vertailujännitteen toimiakseen. Sitä varten mukana tulee kallis kikkare joka sen tekee. Kikkareessa on muitakin toimintoja. Näyttö, loggeri ja simuloitu kapakaistasignaali moottorinohjausta varten eli korvaa alkuperäisen kapeakaistalambdan.

http://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja-tarvikkeet/sahkoosat/mittarit/mtx-l-digitaalinen-laajakaistalamdamittarisarja/
Ja pakollinen tarvike: http://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja-tarvikkeet/sahkoosat/mittarit/anturit-ja-tarvikkeet/teraksinen-lamda-anturin-kiinnike-ja-tulppa/
« Viimeksi muokattu: Elokuu 24, 2016, 23:08:15 ip kirjoittanut motomatti »

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Calin käyntihäiriö
« Vastaus #33 : Elokuu 24, 2016, 22:55:15 ip »
Lainaus
Mutta eihän sitä voi tietää kun ei säädöt ole vielä, oireista päätellen, kohdallaan
"Arvoisa nimimerkki MM, osuitte naulan kantaan". Kiinnostus asian tiimoilta on nähdäkseni tahollani, kuitenkin, kohtuullisen vakaata. Faktiset toimeen tarttumiset sen sijaan vaihtelevat. Ensin pitää saada vaimentimet paikalleen ja siihen tarvitaan rosteriseppää. Ilmeisesti pakovastus muuttuu kun ei tarvinne enää killereitä (vaimentimet nykyisiä pidemmät) kuten nyt.

 
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 27, 2016, 22:36:33 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin käyntihäiriö
« Vastaus #34 : Elokuu 24, 2016, 23:11:18 ip »
Säätöä siis riittää.
Rosterihommia tekevät hitsaamot kunhan varmistat että hitsaavat tig-menetelmällä jos on ohuet aineet ja haluaa siistiä jälkeä. Suosittelen Norsa Oy:tä Nurmijärveltä jos olet siellä päin liikkeessä.

Immu65

  • Viestejä: 27
Vs: Calin käyntihäiriö
« Vastaus #35 : Elokuu 26, 2016, 23:17:36 ip »
Vika paikallistunut tps anturiin. Sain vehkeen kompuuterin kylkeen kiinni, ja se näytti heti tps vikaa. ( Ei onnistunut minulta vaan sain apua Sastamalalaiselta yritykseltä,woimatalli.) Tilasin siis ko. osan ebaysta hintaan 65 puntaa ja kuljetus päälle 5 puntaa. Ei siis paha noin 80€. Tuivottavasti auttaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin käyntihäiriö
« Vastaus #36 : Elokuu 26, 2016, 23:29:34 ip »
Oliko just sama vai se HD-osa?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Calin käyntihäiriö
« Vastaus #37 : Elokuu 27, 2016, 11:10:10 ap »
Tämähän se on ollut ikuinen tuska että Calissa olevaa epälineaarista PFC03 tps -anturia ei ole käytetty kovin laajasti (Guzzi, Ducati) ja alkuperäisvaraosa GU01530500 maksaa >330€...  Saksasta on saanut yhdestä autopuolen viripajasta Marellin tekstillä varustettua n. 150€ huituvilla (ja englannissa oli joku huijari joka tarjosi halvalla mutta ei toimittanut...)

Katsoin että MM:n vuosi sitten linkkaama jenkkifirma vaikuttaisi olevan luotettava. Firman tarina on uskottava ja pomo on sähkötekniikan koulutuksen saanut Ducatisti. Jälleenmyyjiä Euroopassa.

http://ca-cycleworks.com/ca-cycleworks-products/throttle-position-sensor/pf3c
http://shop-mandello.fr/tps-capteur-de-position-papillon/79-tps-pf3c.html

Kun klikkaa kuvia, näkyy testikäyrä joka vaikuttaa oikealta, mutka on kohdassa 30 astetta.  Se että TPS:n kanteen on kaiverrettu myyjän logo (eikä "Magneti Marelli") kertoisi siitä, että he todellakin valmistuttavat näitä itse ("Manufacturer Ca Cycleworks") .  Tuotteen sivun alalaidan teksti oudoksuttaa: "Moto Guzzi California, Note: Not for other Moto Guzzi models".  Ihan identtinen osahan se on käytössä kaikissa missä on samanoloiset imukurkut (V11, Bellagio).

V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin käyntihäiriö
« Vastaus #38 : Elokuu 27, 2016, 12:10:53 ip »
Edelleenkin on se kokeilematon mahdollisuus että laittaa edullisen lineaarisen TPS:n. Se taas edellyttää että ruiskutuskarttoja ja mahdollisesti sytytystä on muokattava siltä osin mitä on poikkeamaa.

Jos ryhtyisin kokeilemaan niin hankkisin isokokoisen anturin ja tekisin sille erillisen säädettävän kiinnityslaipan ja sovittimen läpän akseliin.

Se taas on täysin selviö että lineaarisella kaasunasentotunnistimella moottori toimii täysin hyvin. Parista Guzzin moottorista on siitä kokemusta mutta moottorinohjaus on erimerkkinen.

Immu65

  • Viestejä: 27
Vs: Calin käyntihäiriö
« Vastaus #39 : Elokuu 27, 2016, 14:07:55 ip »
Kyseesä on se joka käy Ducatiin.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Calin käyntihäiriö
« Vastaus #40 : Elokuu 27, 2016, 14:51:08 ip »
Lainaus
se joka käy Ducatiin
Valitettavasti tämä on liian yleinen määritelmä asiasta.

http://ca-cycleworks.com/ca-cycleworks-products/throttle-position-sensor

Jos tuolla sivulla pitää hiirtä sillä kohdalla tuotteen alla, mikä alkaa sanalla Ducati => kaikkien 4 eri mallin kerrotaan käyvän Ducatiin.  PF03C on oikea Calissa käytettävä malli.  Toivokaamme että tulossa on PF03C (PF01C on halvempi ja lineaarinen, epäsopiva Caliin - vrt. "mm" teksti yllä).
« Viimeksi muokattu: Elokuu 27, 2016, 22:43:00 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Immu65

  • Viestejä: 27
Vs: Calin käyntihäiriö
« Vastaus #41 : Elokuu 27, 2016, 18:12:15 ip »
Tilasin kyllä sen pf3c mallin ja sellaisen sanoivat lähettäneensä. Katotaan sitten. Cycleworks nätti lukevan potikassa.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin käyntihäiriö
« Vastaus #42 : Elokuu 27, 2016, 18:41:02 ip »
Potentiometrin ulkonäkö kertoo vain sen että voi olla kiinnitykseltään samanlainen. Jopa kiertosuunta voi olla eri. Osassa samannäköisiä ei ole "palautusjousta" tai se on eri suuntaan kiertävä. Lisäksi vastusarvon muutos voi olla ihan eri. Vielä akselin nolla-asento voi olla eri. Ulkonäköön ei voi luottaa lainkaan.

Joutessani rakentelin TPS-testerin kun vaikutti siltä että testaus- ja alkuperäisarvoja, lähinnä vastuskäyriä, on huonosti saatavilla. http://www.motomatti.fi/2012/10/kaasulapan-asennon-tunnistin.html

Samalla aukesi tämäkin asia ja se kuinka kyseiset kapineet toimivat. Ruutupaperille piirtelin arvoja ja etsin vastaavat muutostiedot moottorinohjauksen "kartoista".
Lähinnä olen opiskellut asiaa avoimen lähdekoodin MegaSquirt-ruiskutusta ohjelmoimalla. Siinä käytetään hieman erilaista tapaa mutta periaatteet ovat yhteiset.

Se miksi lineaarinen TPS ei suoraan käy, vaikka sopivuus teknisesti olisi täydellinen, koska alakierroksilla alkuperäisen TPS:n vastusarvo eli sen läpi kulkevan jännitteen taso on tarkempi kuin käyrän "taitteen" jälkeen isommilla kierroksilla. Johtuu kaasuläpän mekaanisesta epälineaarisuudesta. Avatessa tapahtuu paljon muutosta joka myöhemmin käy päivastaiseksi. Isommilla kierroksilla 10 asteen avaus ei vaikuta oikein sitä eikä tätä.  

Jouko S

  • Viestejä: 864
Vs: Calin käyntihäiriö
« Vastaus #43 : Elokuu 27, 2016, 18:46:54 ip »

Keväällä tilattiin Englannista Cyckleworksin PF3C-potikat kaverin 2005 Stoneen ja mulle Vintageen varalle, kun kohta se tepsin vaihto kuitenkin on edessä(68tkm ajettu). Mukana tuli testikäyrät. Stonessa köhinät loppui siihen, eikä kesän aikana ole ollut mitään ongelmia. Aika näyttää sitten, mitkä kilometrilukemat sen käyttöikä on.

Jouko

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin käyntihäiriö
« Vastaus #44 : Elokuu 27, 2016, 19:08:06 ip »
Muutamia noista potikoista vaihtaneena olen huomioinut niiden vikoja tai vikoja jotka johtavat TPS:n virhenäyttämään.
Virittäjätuttu oli lisäillyt reilusti ruiskutusta kääntämällä potentiometrin alkuarvoa vasten läpän kiertosuuntaa. Imukanavaan kertyi ylimääräistä kosteutta polttoaineesta ja sitä valui ilmaläpän akselia myöden alas ja suoraan TPS:n sisään. Alkoi käyntihäiriöitä syntymään pahenevassa määrin. Uusi TPS ja alkuarvon säätö kohdalleen niin homma alkoi toimimaan jälleen. Jos haluaa tehdä merkittävää säätöä on syytä muuttaa moottorinohjauksen karttoja eikä teknisiä perusarvoja.

Epätasainen tai liian pieni tyhjäkäynti heiluttaa ilmaläppiä tarpeettomasti ja akseli heiluu pientä sykliä ja siten kuluttaa TPS:n vastusta pieneltä alueelta "puhki". Tällainen TPS toimii kyllä heti tyhjäkäynnin yläpuolelta mutta jännitesignaali on tyhjäkäynnillä epämääräinen tai se puuttuu.

Läppärungon ilmaläpän akseli ja akselin laakerointi kun kuluu niin painevaihtelut heiluttelevat akselia ja se TPS:n keskiötä joten signaali on epävakaa tyhjäkäynnillä ja alakierroksilla. Tilanne pahenee ajan kanssa.

Kun kyseisistä kohteista huolehtii käyttämällä hyvää ilmansuodatinta ja pitämällä akseloinnin puhtaana voi TPS:n ja läppärungon ikää pidentää.

Tiedän pyöräyksilöitä joilla on jo käyttökilometrit lähempänä 200.000 km ja vielä alkuperäinen TPS. Ennakoiva huolto ja puhtaanapito lisää kestoa.

Jos läppärungon akselien avoimissa päissä on kurakertymää niin se kannattaa pestä pois ja puhallella akselien aukot puhtaaksi. Mitään voitelua ei pidä käyttää.