Kirjoittaja Aihe: Calin käyntihäiriö  (Luettu 18151 kertaa)

Immu65

  • Viestejä: 27
Calin käyntihäiriö
« : Elokuu 10, 2016, 19:19:58 ip »
Mistähän johtuu kun california ev touringin vm.2003 alkoi yht'äkkiä tasakaasulla nykimään(lievästi) ja "poksahtelee" kun kierrokset alle 2500 rpm. Korkeammilla kierroksilla toimii normaaliin tapaan. Myös kiihdyttämään lähtiessä miettii hetken. Tyhjäkäynnillä, varsinkin kylmänä, käy hyvin epätasaisesti. Suodattimet, ilma ja pa, vaihdettu noin 5000 km sitten. Tulpat normaalin näköiset ja koitettu myös toisilla tulpilla. Löytisiköhän teiltä asiasta tietoa tai jalostuneita arvauksia? Kyllä tälläkin kuitenkin Säkylään pääsee, luulisin.

Immu65

  • Viestejä: 27
Vs: Calin käyntihäiriö
« Vastaus #1 : Elokuu 10, 2016, 19:27:54 ip »
Vielä lisäyksenä että calilla on mittarissa 66000 km.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin käyntihäiriö
« Vastaus #2 : Elokuu 10, 2016, 20:14:41 ip »
Yhtäkkinen vian ilmeneminen tuo lähinnä mieleen vikaantuneen puolan tai tulpanjohdot/hatut.
Noilla kilsoilla voisi olla jo Tps:ssä sanomista mutta sen vikaantuminen ei ole äkkinäistä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Immu65

  • Viestejä: 27
Vs: Calin käyntihäiriö
« Vastaus #3 : Elokuu 10, 2016, 20:18:42 ip »
Mikä on tps?

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin käyntihäiriö
« Vastaus #4 : Elokuu 10, 2016, 20:44:23 ip »
Mikä on tps?
Kaasunasentotunnistin eli se musta kikkare joka on kaasuläppäakselin päässä ja josta lähtee johto ECUlle. Toimii viiden voltin jännitteellä jonka se saa ECUlta ja toimittaa ECUlle noin 150 mV - 4500 mV jännitettä riippuen kaasun asennosta. (ECU = moottorinohjauksen aivolaatikko)

Itse kyllä kiinnittäisin huomiota myös läppärunkojen ja kansien välissä oleviin kumisiin "kurkkuihin". Joskus lupsahtelevat pois paikoiltaan ja siten vuotavat ilmaa joka sopii oireisiin. Ne voivat olla myös murtuneet ja vuotavat. Tai toinen vuotaa ja siinä sylinterissä on silloin seos laihempi kuin toisessa ja laiha seos aiheuttaa poksumista putkissa. Imukurkkujen murtuminen ja vuotaminen on yleinen vika. Korjaantuu uusilla kumeilla. Pikakorjauksena pesu ja vulkanoituvaa teippiä pintaan.

Tps:n signaalia voi tarkastella GuzziDiagilla onko sen antama jännitekäyrä oikeanlainen. Yleismittarilla se ei olikein onnistu vaikkakin sillä voi täsmätä tps:n perusasennon eli lähtöjännitteen staattisessa tilassa. Myös vikalogissa voi olla tieto viasta tai häiriöstä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin käyntihäiriö
« Vastaus #5 : Elokuu 10, 2016, 20:52:06 ip »
Just tässä alkukesästä vaihdoin omaani kumikurkut. Totesin niiden läpimurtumisen olevan kyllä melko epätodennäköistä. Kumia on ohuimmillaankin sentin luokkaa. Pois pullahtaminen tulee kyllä kyseeseen. Myös synkronointiruuvien kiinniolo kannattaa tarkastaa. Sellaisen löysyys tai puuttuminen voisi myös sopia oireisiin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin käyntihäiriö
« Vastaus #6 : Elokuu 10, 2016, 21:17:55 ip »
Niinpä. Harvoin menee kumit rikki ihan läpi asti mutta onpa sekin nähty. Iän puolesta ovat jo "siinä iässä" Vaihtoon ne menevät usein siksi hyvissä ajoin että ovat ikävän näköiset.

Koska viimeksi on läppärungot synkronoitu? Normaali huoltotoimenpide mutta kaikki pajat eivät sitä tee kuin pyytämällä. Homma on silti helppo ja nopea.

Satunnaisiin käyntihäiriöihin apu löytyy myös sytytysvirtapiirin johtimien ja liitosten tarkistaminen ja puhdistaminen. Myös tulpanjohtojen. Jos tarvitsee irrottaa ECUn ryhmäliitin niin ensin puhdistus ympäriinsä ennen avausta. ECUn maajohdon kunto on yksi tarkistuskohde. Onko sen liitokset kunnossa molemmissa päissä ja onko se johtava. Se varmistuu kun liitokset avaa ja puhdistaa, tarkistaa johtavuuden ja ruuvaa takaisin. Onhan ECUn kiinnitykset kunnossa? Kumijalat ehyet eikä ECU pääse heiluessaan niiden varassa osumaan runkoon. ECU on vasemman sivukopan takana jos se on tyyppiä 15M.

Immu65

  • Viestejä: 27
Vs: Calin käyntihäiriö
« Vastaus #7 : Elokuu 11, 2016, 18:20:35 ip »
Tulpan johdot ja hatut vaihdettu, ecun liitin todettu puhtaaksi ja maadoitus putsattu. Ei vaikutusta. Huomenna kuitenkin säkylään guzziralliin, tarvittaessa työntämällä.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin käyntihäiriö
« Vastaus #8 : Elokuu 11, 2016, 21:03:17 ip »
Asenne kohdallaan. Ehkä se siellä rallissa saa täyttymyksensä ja vikakin diagnoosin. Nyt on ainakin pari kohdetta eliminoitu. Joka tapauksessa tekemäsi toimenpiteet pidensivät niiltä osin toimintavarmuutta.

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: Calin käyntihäiriö
« Vastaus #9 : Elokuu 12, 2016, 07:31:37 ap »
Niinpä. Harvoin menee kumit rikki ihan läpi asti mutta onpa sekin nähty.

Jep, seinän takana tallissa on kuminen imukurkku, joka ehti murtua läpi ja mennä lähes poikki koko kumi. Tai voiko sitä kumiksi edes nimittää, nopeasti haurastuvaa muovia pikemmin. Guzzille kuitenkin synninpäästö, se oli jälkiasennettu tarvike.
Vielä yksi GT, kiitos.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin käyntihäiriö
« Vastaus #10 : Elokuu 12, 2016, 13:49:47 ip »
Joskus vuosia sitten tein muotit eri mallien imukurkuista ja valoin laadukkaasta materiaaleista kumikurkkuja useimpiin Guzzi-malleihin ja Benelleihin. Myös huohotinletkuja ja muutakin kumiosaa. Kaikille osille pystyin antamaan ikuisuustakuun. Materiaali vain oli sen verran hinnakasta että kauppa ei oikein käynyt kun laski hinnan työllekin. Jäi vain muotit jäljelle. Varastoa muuttaessani niihin jälleen törmäsin. Jätin itselle vain ne muotit joita saatan tarvita "kaiken varalta". Muut lähtivät roskiin. Paljon muutakin tavaraa meni sen sileän tien. Muutossa aina tulee vastaan se mitä kannattaa säilyttää ja mikä on loppujen lopuksi romua. Joku taannoin sanoi että tavara mitä ei ole kahteen vuoteen tarvinnut saa mennä. Ei kuitenkaan pidä paikkaansa näin vanhemmiten: projektit kestävät joskus vuosia ja niihin on oltava tiettyjä komponentteja varalla.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin käyntihäiriö
« Vastaus #11 : Elokuu 12, 2016, 14:02:19 ip »
Harvinaisempiin kohteisiin voi soveltaa sopivaa silikoniputken pätkää. Niitä saa vaikka missä koossa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin käyntihäiriö
« Vastaus #12 : Elokuu 12, 2016, 14:11:31 ip »
Juu, letkua on käytetty monesti menestyksellisesti väliaikaisosana. Riippuu kuitenkin siitä minkä tyyppinen imukanava on: letku kelpaa parhaiten silloin kun kaasuttimen/läppärungon kanavan pää kohtaa suoraan imukanavan pään. Näin harvoin on. Ainakin Guzzeissa on imukurkussa paksunnos joka tekee kanavasta suoran sisäpinnaltaan eikä silloin jää ylimääräistä kammiota. Monissa Guzzimalleissa on läppärungon ulkohalkaisija eri kokoinen (pienempi) kuin imukanavan pää. Sillon kumin rakenne on monimutkaisempi eikä suorasta letkusta ole apua tähän.
Mutta hyvä konsti väliaikaisena korjauksena silloin kun sopii. Pysyväisratkaisuna huono koska imukanavan pitäisi olla sisäpinnan muodoltaan kokolailla tasainen ilman/seoksen vakaan virtauksen vuoksi. Erityisesti kaasutinmalleissa voi jatkoskohtaan kertyä polttoainetta joka voi vaikeuttaa käynnistystä.

California

  • Viestejä: 187
  • on the Route 66
Vs: Calin käyntihäiriö
« Vastaus #13 : Elokuu 12, 2016, 14:13:09 ip »
Mulla aikoinaan entisessä Cali Classic -06:ssa tismalleen samanlaisia oireita, oli ajettu ehkä n. 80 000km. R.M Heinolla etsivät vikaa ja  vaihtoivat TPS -anturin. Anturinvaihto  ei tässä tapauksessa kuitenkaan auttanut vaan yksinkertaisesti bensansyöttö-/ -ottojärjestelmään oli kertynyt likaa. Letkut ja osat irti ja jollaki aineella liottelivat likaa pois. Sen jälkeen pelas kuin uusi. Turhaan vaihdetusta TPS-anturista ja sen vaihtamiseen liittyneestä työstä eivät ottaneet korvausta. Muusta työstä tietysti veloittivat kuten asiaan kuuluu. Vika oli siis loppujen lopuksi aika simppeli...
Moto Guzzi v85tt Centenario
ex.Aprilia 1200 Caponord Rally
ex. Triumph Thunderbird 1600
ex. Moto Guzzi California classic

Calimero

  • Viestejä: 42
Vs: Calin käyntihäiriö
« Vastaus #14 : Elokuu 20, 2016, 21:01:09 ip »
Mnullahan on aivan sama laite kuin kysyjällä, ajettu tosin melkein puolet vähemmän. Äänestän TPS! Juuri nuo oireet. KORJASIN (eli puhdistin) tps-mötikän netistä löytyneillä ohjeilla. Olin merkannut anturin asennon tietysti, ja hatusta vetäen lisäksi säädin sen ihan inan rikkaammalle. Täälläkin on kovasti ohjeita jännitemittauksia varten, mutta tuntui hankalalta, enkä suoraan sanoen uskonut homman toimivan. Löin siis läjään ja valmiiksi pettyneenä sitten seur.pvä. läksin kokeilemaan.

Ja kuinkas sitten kävikään; pyörä pelasi kuin enkeli ja veti kuin juna kaikilla kierroksilla, kakomatta. Hullun tuurilla kaikki meni juuri spot on!  :)
Kustannukset olivat purkinjämä electrocleaneria. Uusi tps, joka tietysti on käytössä vain jossain Ducatissa ja tässä, maksaa jotain 400 huitteilla. Tarvikekikkarekin on saatavana. Tuosta nyt on vuosi pari, en nyt just löydä linkkiä ohjeisiin, mutta voin laittaa kun/jos löydän.
Cali EV Touring 2003