Tässä on kirjoitelmaani aiheesta:
http://www.motomatti.fi/2012/10/kaasulapan-asennon-tunnistin.htmlPerehdyin asiaan perusteellisesti.
Kun TPS irrotetaan menetetään samalla sen asento. Toki ennen irrotusta voi koittaa merkkailla missä asennossa se oli. Helpompi tapa on käyttää yleismittaria ja korjaamokäsikirjan ohjeita oikean perussäädön löytämiseksi.
Riippuu toki moottorinohjausjärjestelmästä minkä mallinen TPS on kyseessä. Californioissa on ollut useampaa TPS-tyyppiä kautta aikojen. Jos on sellainen jossa ei ole säätöjä niin perussäädön voi tehdä GuzziDiagilla ohjelmallisesti. Vanhemmissa versioissa on säätö soikeilla kiinnitysrei'illä.
Esimerkiksi PF3C:ssä on säätö ja uudemmassa PF1C:ssä ei ole. Säätöhommaa on siis helpotettu tekemällä se ohjelmallisesti.
Säädettävän TPS:n suhteen tarvitset säätöön välijohdot. Mutta jos niitä ei ole niin erittäin varovasti toimien esimerkiksi hakaneulojen tms ohuiden rautalankojen ja yleismittarin avulla säätö onnistuu. Siinä vaarana on oikosulku. TPS toimii 5V jännitteellä joka tulee ECUlta. Mittaus suoritetaan navasta C ja maadotuksen väliltä. (Vrt. artikkelini aiheesta.) Virrat pitää olla päällä TPS:ää säädettäessä.
Kuten mainitsin, eri malleissa on keskenään poikkeamia. Kun (jos) laitat uuden TPS:n niin juuri perussäätö on se tärkeä. Toki vanhakin pitää olla säädöissä jos se muutoin on kunnossa.
Sytytyspuolia on kaksi. Ensin otat selvää kumpi puoli pätkii. Kaksi puolaa on harvoin yhtä aikaa rikki. Voit vaihtaa ne keskenään ja jos vika siirtyy toiselle puolelle niin päätelmä on valmis. Vika puolissa on kuitenkin kokemukseni mukaan harvinainen muttei tavaton.
Käyntihäiriöitä on aiheuttanut myös kampiakselin asentotunnistin. Se löytyy moottorin etupäästä vasemmalta öljynpaineanturin vierestä jakopään kotelon yläkulmasta ja on yleisesti saatava varaosa kuten TPS:kin.
Olikos tässä ketjussa jo käsitelty sivutuen katkaisin? Se on yleisin pätkimisen aiheuttaja. Sitten tulee nuo muut esitetyt vaivat.
Ps: Katsoin räjäytyskuvastosta: TPS on säädettävää mallia. Ei tarvetta tietokonevetoiseen säätöön. Tosin tuohon aikaa oli mallisarja jonkinlaisessa murroksessa ja kaikenlaista ilmenee. Korjaamokäsikirjan ohjeilla sitten vain eteenpäin.