Kirjoittaja Aihe: Calin käyntihäiriö  (Luettu 18169 kertaa)

Immu65

  • Viestejä: 27
Vs: Calin käyntihäiriö
« Vastaus #15 : Elokuu 22, 2016, 12:21:10 ip »
Kiitos vihjeistä. Voiko tps kikkareen irroittaa läppärungosta ilman, että säätö muuttuu? Onko säätö sitten sisäpuolella? Kaikenlaista olen tässä kokeillut mutta vika ei poistu. Jäljellä on enään puolan ja tps:n ropaaminen. Kuva ois tietysti aika mukava jos jollain olis.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin käyntihäiriö
« Vastaus #16 : Elokuu 22, 2016, 13:55:54 ip »
Tässä on kirjoitelmaani aiheesta: http://www.motomatti.fi/2012/10/kaasulapan-asennon-tunnistin.html
Perehdyin asiaan perusteellisesti.

Kun TPS irrotetaan menetetään samalla sen asento. Toki ennen irrotusta voi koittaa merkkailla missä asennossa se oli. Helpompi tapa on käyttää yleismittaria ja korjaamokäsikirjan ohjeita oikean perussäädön löytämiseksi.

Riippuu toki moottorinohjausjärjestelmästä minkä mallinen TPS on kyseessä. Californioissa on ollut useampaa TPS-tyyppiä kautta aikojen. Jos on sellainen jossa ei ole säätöjä niin perussäädön voi tehdä GuzziDiagilla ohjelmallisesti. Vanhemmissa versioissa on säätö soikeilla kiinnitysrei'illä.
Esimerkiksi PF3C:ssä on säätö ja uudemmassa PF1C:ssä ei ole. Säätöhommaa on siis helpotettu tekemällä se ohjelmallisesti.

Säädettävän TPS:n suhteen tarvitset säätöön välijohdot. Mutta jos niitä ei ole niin erittäin varovasti toimien esimerkiksi hakaneulojen tms ohuiden rautalankojen ja yleismittarin avulla säätö onnistuu. Siinä vaarana on oikosulku. TPS toimii 5V jännitteellä joka tulee ECUlta. Mittaus suoritetaan navasta C ja maadotuksen väliltä. (Vrt. artikkelini aiheesta.) Virrat pitää olla päällä TPS:ää säädettäessä.

Kuten mainitsin, eri malleissa on keskenään poikkeamia. Kun (jos) laitat uuden TPS:n niin juuri perussäätö on se tärkeä. Toki vanhakin pitää olla säädöissä jos se muutoin on kunnossa.

Sytytyspuolia on kaksi. Ensin otat selvää kumpi puoli pätkii. Kaksi puolaa on harvoin yhtä aikaa rikki. Voit vaihtaa ne keskenään ja jos vika siirtyy toiselle puolelle niin päätelmä on valmis. Vika puolissa on kuitenkin kokemukseni mukaan harvinainen muttei tavaton.

Käyntihäiriöitä on aiheuttanut myös kampiakselin asentotunnistin. Se löytyy moottorin etupäästä vasemmalta öljynpaineanturin vierestä jakopään kotelon yläkulmasta ja on yleisesti saatava varaosa kuten TPS:kin.

Olikos tässä ketjussa jo käsitelty sivutuen katkaisin? Se on yleisin pätkimisen aiheuttaja. Sitten tulee nuo muut esitetyt vaivat.

Ps: Katsoin räjäytyskuvastosta: TPS on säädettävää mallia. Ei tarvetta tietokonevetoiseen säätöön. Tosin tuohon aikaa oli mallisarja jonkinlaisessa murroksessa ja kaikenlaista ilmenee. Korjaamokäsikirjan ohjeilla sitten vain eteenpäin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin käyntihäiriö
« Vastaus #17 : Elokuu 22, 2016, 14:40:41 ip »
Jos vika todella tuli äkisti, niin palataan tosiaan tuohon sivutukeen. Onko sen vastinkumityyny paikallaan siinä rungossa vasemmalla? Omasta huomasin, kun kumi tipahti vanhuuttaan, että metallia vasten jalka kolisi ja saattoi jopa ponnata riittävän kauas katkaistakseen hetkellisesti..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Calin käyntihäiriö
« Vastaus #18 : Elokuu 22, 2016, 17:26:29 ip »
Tuo sivutukikytkin on ihan ykköstarkistettava. Jo senkin vuoksi, kun se on on niin helppo, eli on turha mennä kovin vaikean kautta. Toinen helppo ja tärkeä on tulpanhattu. Mitä siellä on tulppakontaktissa ja mitä johtopuolella. Jos nyt se on ruuvattavaa tyyppiä. Eipä olis eka kerta, kun tulpanhatussa on syöpymää ja kuparihometta. Piikkiön Make sanoi joskus, että olin ruuvannut tulpat liian pienellä voimalla kiinni, eli se prikka ei toiminutkaan "kiristimenä".
Tiedä sitten vaikuttaako asiaan, mutta helpoista nyt aina kannattaa aloittaa. Jokuhan täälläkin kertoi joskus "purkaneensa puoli pyörää", kun ei jyrähtänyt tulille. No ei tietenkään, kun oli tappokatkaisija vahingossa menny päälle...

Calimero

  • Viestejä: 42
Vs: Calin käyntihäiriö
« Vastaus #19 : Elokuu 23, 2016, 11:42:40 ap »
TPS on siis PF3C/00, löytyy vasemman kaasarin alapäästä. Saa ronkittua irti kaasaria irrottamatta, joskin vähän ahdasta on. Hankalinta on kaivella lukitelakka pois tps:n kahdesta pienestä torx-kiinnitysruuvista. Merkkaa tps:n asento, on soikeilla rei'illä, anturia kääntämällä säädetään seosta.

TPS on umpinainen palikka, eli siihen porataan spraypillin mentävä reikä muistaakseni noin klo 8 kohdalle, ja syntyneestä reiästä holvataan palikka kunnolla electro cleanerilla, eli kokonaan haihtuvalla spraylla. Itse en käyttänyt porakonetta, vaan alkua vähän purasimella, ja sitten sormin sopivaa poranterää pyörittämällä (johon vaikka teippiä varteen), pehmeää muövia, joten ei tule murjoneeksi anturia niin helposti. Sisällä on ikäänkuin jousi ja viisari, joita pitää varoa. Tekemäni reikä osui lähelle jousta, mutta eipä tuo haitannut varovaisen menetelmän ansiosta.

Tuolla on jotain juttua, kuvallista versiota ei löytynyt. http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=61546.0

En nyt vannomaan mene että vika tuossa on, mutta oireet ovat tuollaisia. Omaani vika syntyi vähitellen pahenevana.

Kokeilut omalla vastuulla.   ;)
Cali EV Touring 2003

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin käyntihäiriö
« Vastaus #20 : Elokuu 23, 2016, 15:12:54 ip »
Kaasareitahan tuossa ei ole. Vain läppärungot joiden vasemmanpuoleisen läppäakselin alapäässä tuo TPS sijaitsee. Tässä mallissa tosin suuttimet ovat läppärungon yhteydessä toisin kuin nykyään useimmissa malleissa.

Tuo puhdistustoimi lienee hyvä väliaikaisratkaisu mutta korjaavana toimenpiteenä sitä en pitäisi. Uudella TPS:llä pärjäilee taas pitkään. Josko vika siinä onkaan.

Vika voi olla muuallakin ja paljon yksinkertaisempi ja halvempi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin käyntihäiriö
« Vastaus #21 : Elokuu 23, 2016, 15:22:02 ip »
Calimero varmaan tarkoitti läppärunkoja noilla kaasareilla.

Jos tuon läppärungon akseli on kovin väljä läppärunkoon, lienee uuden tps:n eliniän odote lyhempi. Noilla alkuperäisen kirjoittajan kilometreillä tuskin vielä on kovin väljät akselit.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Calimero

  • Viestejä: 42
Vs: Calin käyntihäiriö
« Vastaus #22 : Elokuu 23, 2016, 16:50:37 ip »
Calimero varmaan tarkoitti läppärunkoja noilla kaasareilla.

Joo tietysti, mistä lie tuo kaasari tullut.

Jos kikka toimii kuten omassani teki, ei maksa silloin juuri mitään, ja tietää ainakin missä vika piili. Valmiista reiästä (suojataan esim jeesusteipillä) on sitten helppo putsata tarvittaessa uudelleenkin, purkamatta. Tokihan tuon olisi samantien vaihtanutkin, ellei murkula olisi niin juukelin kallis - tosin olin henkisesti valmistautunut uuden tilaamaan, vaan eipä tällä kertaa tarvinnut.

http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=3759.msg25356#msg25356
Cali EV Touring 2003

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Calin käyntihäiriö
« Vastaus #23 : Elokuu 23, 2016, 20:18:35 ip »
Lainaus
Voiko tps kikkareen irroittaa läppärungosta ilman, että säätö muuttuu
Vastaan että ei. Riippuu tietysti tarkkuusvaatimuksesta, tuskin ajossa tuntee eroa... Että siksi ei kannata jättää irrottamatta. [kuvat tarttuneet jostain netin syövereistä]
V11 - it defines you.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Calin käyntihäiriö
« Vastaus #24 : Elokuu 23, 2016, 20:32:57 ip »
Lainaus
Kuva ois tietysti aika mukava

Tässä kaksi.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 27, 2016, 14:55:39 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Calin käyntihäiriö
« Vastaus #25 : Elokuu 23, 2016, 22:03:33 ip »
Koko kesä korjattu v11:ta samasta viasta -on säädetty itse ja kahdella pajalla , tps ja asentoanturi vaihdettu  , imuvuotoja ei löydy.. ja vika vaan pysyy päällä. Ei vikakoodeja...

Mandelloon lähtö lauantaina kaasuttimilla varustetulla LM IV:llä -tulee 10. matka ko. pyörälle syntysijoille

-KG-

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Calin käyntihäiriö
« Vastaus #26 : Elokuu 23, 2016, 22:16:39 ip »
Lainaus
Mandelloon lähtö lauantaina kaasuttimilla varustetulla LM IV:llä -tulee 10. matka ko. pyörälle syntysijoille
Vau !  Tuollaisia matkaajia olen aina eniten katsonut ylöspäin, kun vaikka jossain Stelvion tienoilla tulee vastaan. Vuosia nähneellä jyristimellä, niukasti tavaraa matkassa...

Ps. Itse myös vaihdoin TPS:n viime kesänä ja nyt asentoanturin syystä että "liikkeellelähtökierroksilla" (1500-2500) esiintyy moottorissa haluttomuutta.  Mutta vain hyvin pienellä kaasunavauksella, oisko joku 5-15% ?  Arvelen että käy laihalla.  Ei selviä ennen kuin joskus tulevaisuudessa kun on kaikki muu sen verran mallillaan, että kiinnostaa ne laajakaistalambdaoperaatiot.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin käyntihäiriö
« Vastaus #27 : Elokuu 24, 2016, 12:19:58 ip »
Lainaus
Mutta vain hyvin pienellä kaasunavauksella, oisko joku 5-15% ?
Kaasunavaus arvioidaan helposti isommaksi kuin onkaan. 15% kaasunavauksella mennään jo kovaa. Yli 100 km/h marssivauhtia.

GuzziDiagin kanssa tuli tehtyä sellainen väliaikaislaitos että kaasukahvan juureen viisari ja teippi katkaisijapalikan reunaan johon merkitsin GuzziDiagin kautta luettavissa asteissa eri kaasuläpän avautumiskulmat.
Tämä siksi että halusin tietää säätöteknisistä syistä missä kohtaa "karttaa" mennään kierrosluvun, kaasuläpän avautuman ja parin muunkin arvon suhteen. Eräänlaista persdynoa ja loggausta samalla kertaa.
Lähellä tyhjäkäyntiä kaasuläpän avautuminen eli ilmavirran kulkupinta-alan kasvu on hyvin jyrkkää kun taas 60% jälkeen ei ole suurtakaan muutosta. Lisäksi pienillä avauksilla ilmanpaine pyrkii todella kovasti palotilaa kohden kun taas isolla avauksella paine-ero on pienempi.

Lainaus
Arvelen että käy laihalla.  Ei selviä ennen kuin joskus tulevaisuudessa kun on kaikki muu sen verran mallillaan, että kiinnostaa ne laajakaistalambdaoperaatiot.
Eikö pieni rikastus ko. alueella antaisi viitettä mihin suuntaan pitäisi mennä? Sillä kohtaa kun vaikuttaa valmiiksi lämpimällä moottorilla kaksi asiaa: kiihdytysrikastus ja peruskartan alakierrosaluen ja kaasuläpän avautuma. Jos siis kokeilunomaisesti haluaa persdynottaa.

Ps. Kun olen laittanut moottoripyöriini moottoriöljyn lämpötilamittarit on valjennut merkittäviä asioita moottorin toiminnasta. Esimerkiksi se että kestää todella kauan että moottorin lämpötila nousee normilämpötilaan (Yli 80 astetta) missä lisärikastus on kytkeytynyt pois. Parhaiten se nousee kun kaasuttelee paikallaan. Suoraan moottoritielle mennen todella hitaasti. Taajama-ajo siinä väliltä. Guzzin koneet käyvät liki aina alilämpöisinä olosuhteissamme. Polttoainetta kuluu, kosteutta kertyy öljyyn ja kuluminen on nopeampaa. (Erityisesti 1400-mallit ovat herkkiä lämpötilalle kulutuksen suhteen kuten myös 1100 ja 1200 työntötankokoneet)
http://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja-tarvikkeet/sahkoosat/mittarit/koso-digitaalinen-lampomittari-0-250-astetta/

http://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja-tarvikkeet/sahkoosat/mittarit/koso-dl-02r-kierrosmittari-kromi-normaali-naytto/

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin käyntihäiriö
« Vastaus #28 : Elokuu 24, 2016, 12:32:05 ip »
Tuon isomman kaasunavauksen erottaa ihan pakoäänestäkin, jos on avarat putket. Äänessä on aika paljon enemmän töminää, kun kaasua avataan kunnolla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Calin käyntihäiriö
« Vastaus #29 : Elokuu 24, 2016, 14:55:12 ip »
Lainaus
Erottaa ihan pakoäänestäkin
Korviin valetut tulpat ja hyvin ääntä eristävä kypärä... ::). Muutos tapahtui silloin kun tuli vääntönokka (hengittää toisin): "if ain't broke, don't fix it".  Tämän kun muistaisi...  mutta liha on niin heikko, aika-ajoin... taidan olla nyt sillä kannalla että V11 mallin kehuttu vakionokka oli parempi. Tosin budjetti on jo käytetty pari vuotta sitten loppuun ja nyt mennään näin.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 27, 2016, 14:56:50 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.