Kirjoittaja Aihe: Guzzi Cafe Racer  (Luettu 104304 kertaa)

jAgo

Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #240 : Joulukuu 18, 2016, 20:41:28 ip »
No niin sitten oli seuraava vuorossa vaihteiston nostaminen moottoriin kiinni.
Kevyesti soljahti paikoilleen kun nuo kytkinkeskiön rattaat oli hyvässä linjassa.

Uudet mutterit kiinni ja testausta käsin kytkimen vipua painalla että se irrottaa ja pitää.
Hyvin tuntui toimivan koko paketti.

Seuraavaksi jälleen kerran rungon kimppuun sitä keventämään jotta saa nostettua moottorin päälle.
Rupeaa olemaan nuo työvaiheet jo sen verran tuttuja, jotta tietää mitä ja missä järjestyksessä tulee tehdä  :D
Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

motomatti

« Vastaus #241 : Joulukuu 18, 2016, 21:03:04 ip »
Se on mukava käydä ruuvailemaan punaisia alaputkia koneen ja vaihteiston kylkiin.

TunturiTT

« Vastaus #242 : Joulukuu 18, 2016, 22:03:17 ip »
Eikö samalla vaivalla olisi poistanut koko alarunkoputket? Ehkä ensi kaudelle?  ;)
Hyvä pyörä, parempi mieli.

jAgo

« Vastaus #243 : Joulukuu 19, 2016, 20:51:58 ip »
En halunnut jättää noita alaputkia pois kahdesta syystä:
1) ei muutoksia runkoon ( auttaa prosenttilaskurissa muutostöistä)
2) helpompi asentaa vakio sivujalka, koska keskiseisontatuki jäi pois

On lisäksi nuo alaputket kuitenkin osa runkorakennelmaa ja kun olen tyytyväinen ollut sen käyttäytymiseen niin en halunnut lähteä tätä keveyden nimissä tekemään, vaikka monta muuta asiaa olen tehnytkin  ;D

No seuravana oli vuorossa sitten taas rengashommia eli nuo ostetut renkaat kotikonstein vanteelle ja tasapainoon.
Rengasliikkeestä sai mustiksi maalattuja liimattavia painoja ja niillä sai tuon tasapainotuksen tehtyä.

Ennen tasapainotusta uudet venttiilit ja hatut "bullet" mallia kuten vilkut.

jAgo

« Vastaus #244 : Joulukuu 27, 2016, 21:08:12 ip »
Taas oli vuorossa kasaushommia. Kasaaminenkin menee jo "rutiinilla" . Yhdessä päivässä kaikki kiinni. Tosin jouduin perän irroittamaan uudelleen kun toiselta puolelta oli keskitysholkin prikka joutunut takapyörän akselin kanssa samaan kasaan. Ihmettelin kun tuo prikka ei akseliin sopinut millään. No sitten tajusin ja prkl mistä tuo prikka oli. No erheistä oppii ja onneksi oli vain aikaa vaativa työ.  ;D

Toki oli etukäteen sorvattu alumiiniholkit keskiseisontatuen tilalle jotta sai tukevan kiinnityksen myös tuohon kohtaan. Ei tässä Guzzissa tunneta mitään kumityynyjä kuten auton moottorin kiinnityksissä. Ei muuta kuin pitkää pulttia läpi ja mutteria päähän. Tuli mieleen kasatessa Sleeppy Sleepperin levy " Tärisin mä täysin"  pultti sopi jengaan . Siihen aikaan laulujen sanat oli arkisia  ;D

https://www.youtube.com/watch?v=H8VaOBu3Om8

jAgo

« Vastaus #245 : Joulukuu 28, 2016, 19:57:24 ip »
Kaasarit olivat puhdistusta vaille. Olivat aika pinttyneet ja likaiset. Varsinkin kohokammiot oli tosi "mustat". Päätin ensin kokeilla CRC tiivisteenpoistajaa.

Saivat kammiot kuplia hetken aikaa ja sen jälkeen bensalla pesua. Lähtihän tuota töhnää aika paljon pois.

Varsinaista ammattikäyttöön tarkoitettua ultraäänipesuria en raaskinut muutaman kaasarin pesun takia hankkia. Joten päädyin LIDLin
tarjouksessa olleeseen pesuriin. Näkyy olevan sama hinta ja pesuri tänään postissa saapuneessa  LIDL tarjouslehdessäkin.

Pienet osat sopii hyvin tuonne pesuriin. Joten ei muuta astianpesuainetta muutama tippa ja kuumaa vettä pesuriin. Ajoin kaikkien osien kanssa tuon pisimmän ohjelman muutamaan kertaan ja perään pesin osat vedellä. Paineilmalla sitten kuivaten.

jAgo

« Vastaus #246 : Tammikuu 02, 2017, 20:14:09 ip »
Kaasareiden pesu jatkui runkojen pesulla. Eihän sopineet pieneen pesuriin kuin luukku auki, mutta kääntämällä aina 90 astetta ja uusi pesu niin sai kaikki suunnat läpikäytyä.

Kyllä sinne pesurin pohjalle joka kerta jäi jotain likaa, hyvä niin.

Nuo kohokammiot olivat kyllä niin pinttyneet, että eivät aivan puhtaiksi tulleet näillä konsteilla, mutta uskotaan että ei niistä enää mitään käytössäkään irtoa.

Stein Dinceltä hommasin molempiin kaasareihin uudet tiivistesarjat. Samoin uudet ryyppytarvikkeet  ;D

Sen jälkeen kasasin nämä puhdistetut kaasarit osineen tämän ohjeen kuvien mukaan.

http://www.thisoldtractor.com/moto_guzzi_loopframe_carburetor_rebuild_-__vhb.html

Jälleen kerran hyvät kuvat kertoo enemmän kuin tuhat vieraskielistä sanaa  ;)
Kyllä noilla ohjeilla sai kaasarit kasaan.

motomatti

« Vastaus #247 : Tammikuu 02, 2017, 20:33:50 ip »
Noita kaasarin pohjia olen soodalla siistinyt sisältä ja ulkoa lasikuulalla pikkupaineella siistinyt.

TunturiTT

« Vastaus #248 : Tammikuu 02, 2017, 20:42:00 ip »
Itse pudotin toissa kesänä kaasarin liuottimeen, minkä piti olla Pinelineä, eli mäntyöljypohjaista. Ei sitten ollut, vaan väärä pönttö! Olikin jotain ehkä kaustista kamaa, moottoripesuriin tarkoitettua. Kaasariin kasvoi valkoista, todella kovaa korallia ympäriinsä ja paljas alumiini mustui. Neutraloin ja huuhtelin virheen pika pikaa. Päädyin sitten puhaltamaan soodalla sisältä ja päältä osina. Kanavien putsailu meni sitten useamman kierroksen ultran kautta ja mekaanisesti rassaten. Kun olisi pudottanut oikeaan astiaan likoamaan ja hurautellut ultraäänellä, olisi päässyt päivän työllä, neljän sijaan  ;D

jAgo

« Vastaus #249 : Tammikuu 03, 2017, 20:33:45 ip »
Nyt kun täksi talveksi on nuo kaasarin pohjat tyhjennetty bensasta niin pitänee keväällä vielä antaa sinne soodapuhalluskäsittely kuten Mattikin on tehnyt. Katsotaan tuleeko puhtaammaksi.

Moto Forzalta ostin lasikuitu korjaussarjan samalla kun nuo muoviosat ja luulin että ei sille mitään käyttöä ole.
Satulan päälinen teki kuitenkin sovituksesta liian tiukan, joten ei muuta kun hiomaan jotta sai hyvin paikoilleen. Seuraus oli, että paikasta tuli liian ohut ja tarvitsisi vahviketta.

Samalla päätin laittaa satulan perään ohjaus/tukiraudat jotta ei turhaan tärise koneen käydessä.

Pikkusen siis tuli purkille tarvetta ja opiskeltua myös tuo lasikuidun käyttö. Nyt on tämäkin osa valmiina maalarille.

jAgo

« Vastaus #250 : Tammikuu 05, 2017, 19:36:29 ip »
Seuraavana oli sitten vuorossa jarrut. Integraalijarrut menivät "muutokseen kevyellä tavalla".
Eli jalkapolkimella vain takajarrusatula toimii ja käsikahvaa painamalla molemmat etujarrusatulat toimivat.

Toteutussuunnitelma oli seuraava:

1) Säilytetään takajarrun nestesäiliö + integraalijakaja ( etujarrulle) + jarruvalokytkin
2) Säilytetään etujarrun nestesäiliö+ kahva+ jarruvalokytkin

3) Laitetaan molemmat etujarrut toimimaan T- haaroittimella joka asennetaan alaohjauskolmioon
4) Tulpataan takajarrun integraalijakajalta ennen eteen lähteneen jarruletkun liityntä.

5) Käytetään vanhat teräspunosletkut hyväksi

Tämän suunnitelman mukaan sitten Sarin Race Teamin myymälään hakemaan osia.

http://sarlinraceteam.fi/

Osien lisäksi sain hyvät neuvot kuinka letkut pätkitään ja liittimet asennetaan.
Olihan muuten hieno paja ja autoja näytillä samalla.

Sitten vaan pyörän luo sekä letkujen mittaukseen ja pätkintään.

Maalarin teippiä katkaisukohtaan. Letku kiinni penkkiin ja rälläkkään ohut katkaisulaippa.
Hyvin meni poikki eikä teräspunokset rispaantuneet.

motomatti

« Vastaus #251 : Tammikuu 05, 2017, 20:31:19 ip »
Oliko liittimet minkä hintaisia Sarlinilla?
Oletettavasti samoja joita itsekin olen käyttänyt. Olivatkohan Goodridge -merkkisiä?
Itse olen leikannut letkut kaapelileikkurilla.
Pinnoitetut teräspunosletkut ovat hieman kätevämpiä käytössä.
Itsellä silti pääosa noita pinnoittamattomia.

Jotkin katsastusmiehet eivät ole hyväksyneet kuin puristamalla tehdyt liitokset.
Minulla ei siinä suhteessa ole ollut ongelmia.
Katsurilla on ollut paljon enemmän ihmeteltävää muissa komponenteissa.

TunturiTT

« Vastaus #252 : Tammikuu 05, 2017, 21:13:14 ip »
Mulla tuli ruuvattavien päiden mukana tüv-kupongit. Niiden avulla olisi varmaan voinut vaikka leimata. En vaan saanut toista letkua/liitintä pitämään, niin puristutin hydrauliikkaliikkeessä "kiinteän".

motomatti

« Vastaus #253 : Tammikuu 05, 2017, 22:07:37 ip »
Kokoonpanossa on oltava todellakin huolellinen. Ohessa saa pieniä reikiä sormenpäihin kun helmeä työntää putken päälle ja teräsverkon alle. Tärkeää on että verkko ei purkaudu ja teflonputki menee helmessä aivan perille. Muuten ihan mukavaa hommaa ja erityisen hyvä silloin kun tehdään letkutusta ilman mallia suoraan kohteeseen. Lisäksi pitää muistaa puhaltaa putkesta paineilmalla töryt pois. Koottava liitin, tai ainakin se malli jota olen itse käyttänyt, paremman näköinen kuin puristettava.

On puristettavassakin noudatettava kokoonpano-ohjeita: olen liikkeestä saanut valmiiksi viallisen liitoksen. Kun palautin niin kieltäytyivät uskomasta. Pyysin kokeilla kulkeeko siitä ilma läpi. Ei kulkenut. Sain murinoiden kanssa uuden. Asentaja oli aika ärtynyt. Mutta minulla onkin ikävä tapa osoittaa toisten virheet.

TunturiTT

« Vastaus #254 : Tammikuu 05, 2017, 23:44:31 ip »
Se ruuvattava malli, mitä mulla oli, on rosteria. Sen kartio on haastava saada tiiviiksi. Pitäisi kiristää lähestulkoon liian kireälle, että kartion pintaan tulisi riittävästi painetta.