Kirjoittaja Aihe: Guzzi Cafe Racer  (Luettu 104118 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #330 : Helmikuu 04, 2017, 23:43:42 ip »
Perjantaina oli helppo löytää, kun kansaa oli kovin vähän.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #331 : Helmikuu 05, 2017, 13:32:17 ip »
Ostamani Gruppo-paidat sopivat sovitettaessa ja toivottavasti Gruppo-lippis pysyy päässä katoamatta jälleen. Kuittikin ostoksista tuli perille sähköpostin kautta.
Juoma- ja ruokahankintojen lisäksi en sitten muuta hankkinutkaan lukuun ottamatta ilmaista informaatiota. Taas viisastuin muutamalla asialla kun tapasin henkilöitä jotka tiesivät enemmän moottoripyöräilystä kuin itse.

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #332 : Helmikuu 06, 2017, 21:27:51 ip »
No niin nyt on messut takana ja pyörä odottelee killotettuna tallilla kevättä.

Mukavaa palautetta tuli . Kiitoksia kaikille kannustuksesta .Kuulemma Japsistarojenkin  naamakirjassa on  kuva ? ;)
Kun en kuulu tuohon Facebookkiin niin en ole itse pääsyt asiaa varmistamaan.

Ohessa muutama kuva pyörästä messuilla. Edustalla oleva Guzzi matto tuli Tsekeistä .

http://www.logovkoberci.cz/en/motocarpets

Pitäisikö tilata kerhotuotteeksi Grupon logolla. Olisihan se näky kun Ikkala ajaisi intialaisen mattokauppiaan tavoin kuormatulla pyörällä seuraavaan kokoontumiseen  ;D

Yritin myös "mainostaa "Grupon sivuja ja jopa uudella tekniikalla.  Kuvissa näkyvä QR- koodi johdatti suoraan sivuille. Mahdoinko olla kerrankin aikaani edellä ?
Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #333 : Helmikuu 07, 2017, 09:25:46 ap »
Hienoa näkyvyyttä Guzzille!

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #334 : Helmikuu 12, 2017, 19:50:52 ip »
No niin takaisin mustelmien pariin  ;)

Asennustöiden jälkeen tietenkin piti moottori käynnistää. Sehän käynnistyi helposti, kun koekäytöt oli aikaan tehty.

Kaasareissa olevien osien vaihdon ja pesun jälkeen tietenkin säädöt täytyi tehdä uudelleen. Harrastelijalla tuo minusta vaatii
mittarin hankkimisen tai lainaamisen. Se on ainut tapa saada luotettavasti nuo kaasuttimet synkronisoitua.

Ensin perussäädöt korjaamokirjan mukaan. Siitä on helppo lähteä liikkeelle. Täällä Guzzi sivuillakin yksi ohje löytyy:

https://gruppomotoguzzifinlandiary.kuvat.fi/kuvat/GMGF-yleiset/Tekniset+tiedotteet/Kaasuttimen+säätö/Kaasuttimen+säätö.pdf

Oma perusjärjestys on seuraava:

1) Varmista että ryyppyvaijerit eivät "kanna"
2) Säädä vaijerit kaasuttimen pään säätöruuveista niin, että kaasukahvan päässä molemmissa vaijereissa on yhtä paljon löysää kuoren ja kahvan välillä. ( pari mm). Tällöin jää pikku löysä kahvan liikkeeseen.
3) Tyhjäkäynti seosruuvi 1,5 kierrosta auki
4) Asenna letkuadapterit imukauloille.
5) Asenna mittarin letkut paikoilleen.
6) Käynnistä moottori ja anna lämmetä normaalilämpöiseksi
7) Säädä tyhjäkäynti n. 1000 rpm tyhjäkäyntiruuvista, varmista kierroslukumittarista. Varmista seosruuveilla paras käyntialue.
8 ) Jos kaasuttimet tasapainossa niin molemmat elohopeapilarit nousevat samaan tasoon. Jos ei säädä tyhjäkäyntiruuveilla.
9) Kun tyhjäkäynti tasapainossa anna kaasua ja katso että pilarit nousevat samaan aikaan ja samaan tasoon. Jos ei niin säädä vaijereita kaasuttimen päältä. Kokeilemalla huomaa kumpaa pitää säätää. Ei isoja säätöjä kerralla vaan rauhallisesti edeten. Toki tässä aina on pieniä eroja  elohopeapilareiden liikkeissä. Itse koitan saada perustasapainon n. 4000 kierroksen kohdalle.
10) Mittari irti ja koekäyttö.

Toivottavasti muistin kaiken kertoa, joku voi täydentää jos jotain unohtui.

Näillä eväillä  kaasareiden säätö onnistuu paremmin kuin korvakuulolla. Ei ole rakettitiedettä  ;).
Mittari on hyvä hankinta kaasariguzzien omistajille.


 
Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #335 : Helmikuu 12, 2017, 22:08:32 ip »
Tuollaisen elohopeamittarin (?) jäljiltä saa vielä letku-2t-öljy-synkkalaitteella tasailla nestepinnan eloa. Itse kokeillut useastikin. Parhaimmillaan kymmenen sentin liike jäänyt vielä korjattavaksi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #336 : Helmikuu 12, 2017, 22:11:59 ip »
Tuollaisen elohopeamittarin (?) jäljiltä saa vielä letku-2t-öljy-synkkalaitteella tasailla nestepinnan eloa. Itse kokeillut useastikin. Parhaimmillaan kymmenen sentin liike jäänyt vielä korjattavaksi.
Herkällä ja sopivasti vaimennetulla nestemittarilla näkee välillisesti väärät venttiilinvälyksetkin. Koittakaa vaikka.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #337 : Helmikuu 12, 2017, 22:25:36 ip »
Mitens on nestepatsaat kun on ajettu 100km säädön jälkeen?
En ole pitänyt tarpeellisena kovin paljon hifistellä noiden balanssien kanssa.
Usein säätö katoaa tai muuttuu kun käyttää kerran kaasukapulan ääriasennoissaan.
Kaksi värisevää mekaanista mittaria on riittänyt.
Venttiilivälykset ja sytytys pitäisi säätää ennen kaasuttimien säätöä.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #338 : Helmikuu 13, 2017, 07:20:32 ap »
Omassa isolohkossa pysynyt erittäin hyvin. Säätäessä näkee pienetkin imuvuodot. Omassa aavistuksen alkavaa väljyyttä kaasuläppäakselilla, ja senkin saa esiin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #339 : Helmikuu 13, 2017, 10:24:19 ap »
Kuten Tunturi TT edellä viittaa on ihan yhtä tärkeää ruiskutusmoottorin läppärunkojen synkronointi.

Kuten Pekka kirjoitti niin sytytysennakot (Kärkisytytteisessä pitää molemman kärjet ajoittaa. Ei riitä että pelkkää virranjakajaa kääntää. Kosketuskulmamittari on hyvä apu kärkisytytteisessä.) ja ja venttiilivälykset pitää olla kohdallaan niin sen jälkeen kaasutinten tai läppärunkojen säätö balanssiin.

Jos ei meinaa millään saada kaasutinmoottoria kohdalleen on usein kysymys heikosta puristuspaineesta toisessa sylinterissä. Ei mitenkään outoa vanhemmissa pyörissä ja erityisesti pikkulohkoissa. Silloin vikaa on joko venttiileissä tai männän ohi on ohivuotoa. Puristuspaineet on nopea katsoa puristuspainemittarilla. Kun ero alkaa olemaan yli puolen baarin voi vikaa seurata ja yhden baarin ero sylinterien välillä johtaa joko moottori- tai vähintään kansiremonttiin. Tämän erottamiseksi voi tulpan reiästä laittaa kankeaa öljyä männän päälle lirauksen ja mitata uudelleen. Jos mittaustulos muuttui on vikaa sylinterissä tai männässä mutta jos tulos ei muuttunut on vikaa venttiileissä.

Tällä pärjää siinä testissä hyvin: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Testauslaitteet-ja-Elektroniikka/Puristuspainemittari-2000016979/

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #340 : Helmikuu 13, 2017, 21:28:13 ip »
Minulla kanssa pysyneet säädöt kohdillaan, kun joka kevät ne ennen ajokauden alkua tarkastan. Toki jos uudet vaijerit niin on syytä aluksi tarkastaa tiheämmin. Eihän tuo vie aikaa kuin 10-15 min. Itse olen tyytyväinen tuohon harrastelijan mittariin. Mukava on noita kahta kaasaria säätää. Kun on säätökomponentit ihan nenän alla ja säätöjen vaikutukset näkyy heti mittarissa.

Tuo Pekan kommentti pitää paikansa:
Lainaus
Venttiilivälykset ja sytytys pitäisi säätää ennen kaasuttimien säätöä.

Nämä tuli tehtyä jo ennen ensimmäistä koekäyttöä. Venttiilien säädöstä löytyy hyvä perusohje omilta sivuilta:
https://gruppomotoguzzifinlandiary.kuvat.fi/kuvat/GMGF-yleiset/Tekniset+tiedotteet/Venttiilien+säätöohje/Venttiilien+säätö.pdf

Samoin sytytyksen säädöstä:
https://gruppomotoguzzifinlandiary.kuvat.fi/kuvat/GMGF-yleiset/Tekniset+tiedotteet/Sytyksen+säätöohje/Sytytyksen+säätö.pdf

Tuli tuohon sytytyksen säätöön vähän puututtua, kun siinä oli kaikki kohdillaan. Kärjet kunnossa, kärkiväli oikea ja sytytys kohdillaan. Eli kaikki meni tarkastushommana.

Muutama sana kuitenkin näin jälkikäteen. Oikeastaan virranjakajan kiinnitys on ainoa "töppi" huoltajan kannalta mitä minusta näissä moottoreissa löytyy.  Kiinnityspultit on kuusiokoloavaimelle ja sijainti on tankkin alla sylinterin takana pers... siis vaativa. Silloin tarvitaan kulmaan sopivaa kuusiokoloavainta ja lenkkiavainta sen vääntämiseen. Toki joku varmaakin tekisi tähän oman avaimen vai löytyneekö valmiina ?

Kun moottori on irti rungosta kannattaa ehdottomasti hoitaa pulttien liotus ja aukaisu rauhassa. On sitten mukavampi niitä  höllätä kun säätää strobolampun kanssa sytytystä. Kuten aikaisemmin ketjussa mainittu: vauhtipyörään kun laittoi valkoisella maalilla viivat näkyviin niistä on lampun kanssa helppo katsoa sytytys kohdilleen.

Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #341 : Helmikuu 13, 2017, 22:26:55 ip »
Kanttisylinterissä virranjakaja on vielä enemmän piilossa: sylinteriin on tehty väistö sille.
Mikään ei estä laittamasta kuusikolojen tilalle kuusiopultteja. Kunhan huomioi että ei hukkaa kiinnityslevyn alla olevia holkkeja.
Monesta pyörästä ne puuttuvat.

Jos ei ole stroboa niin tavallinen yleismittari tai koetuslamppukin toimii sytytyksen säätövälineenä. Jos ei ole sitäkään niin sätkäpaperikin riittää. Siten näitä ennen aikaan säädettiin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #342 : Helmikuu 16, 2017, 08:16:32 ap »
Virranjakaja on muutekin jo takavuosien tekniikkaa. Helppo olisi tuohonkin jakajaton rakentaa. No, ei niitä kärkiä todennäköisesti tarvitse kovin taajaan säädellä, että mennee noinkin. Omassa pikkulohkossa on yhä kärjet, kun toimii niin hyvin. Sinällään aivan turha mekaaninen kompleksi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #343 : Helmikuu 19, 2017, 20:18:07 ip »
Kyllähän tähän löytyisi montakin kärjetöntä systeemiä, mutta kun tuo kerran pelaa ja on osia vielä siihen virranjakajaan hyllyssä niin tällä mennään.

Nyt kun pyörä oli saatu "valmiiksi" niin ei muuta kun kevään ensimmäiseen aurinkoiseen päivään. Lähikortteli oli sopivasti harjattu hiekotushiekasta puhtaaksi ensi koeajoa varten. Tuntui kun aurinko olisi herättänyt tämän pyörän eloon. Ensikertaa kuuli noiden LaFranconien soivan ulkoilmassa. Hienoa  ;D

Vauhtipyörän kevennyksen kyllä huomaa selvästi kun kaasukahvaa kiertää. Kierrokset nousevat hyvin ja tyhjäkäynninkin saa tuolla 1000 rpm tasolla toimimaan. Ei muuta kun ajovarusteet päälle ja satulaan.

Ensiajo kerrytti jopa 300m trippiin. Vaikka kuinka oli koettanut esim. tuota vaihdepoljinta sovitella oikeaan kohtaan niin vasta koeajohan sen toiminnan paljasti. Ei muuta kun pikaisesti kurvaus tallille ja vaihdepoljinta / takajarrupoljinta säätämään. Kytkimen säätö oli osunut hyvin kohdilleen ja vaihdelaatikosta löytyi kaikki pykälät. Säätöhommakin käy näppärästi ja oikeat palikat löytää helposti oman asennustyön pohjilta.

Tästä sitten hauska alkaa kun saa säädöt kohdilleen  ;)

 

Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #344 : Helmikuu 22, 2017, 20:16:33 ip »
Tähän väliin "virallinen" messukuva

Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi