Aina on oikein kun homma onnistuu. Täällä ei jaeta tyylipisteitä, kai....
Itse olen tyhjännyt ensin jarrunestesäiliön ja tuupannut nesteen ilmausruuvista sisään. Pyrkii vuotamaan kierteen kautta mutta teflonteippi auttaa siihen.
Taannoin ilmailin ABS-jarrullisen pyörän jarruja. Yritin aika pitkään mutta ei hommasta tullut valmista. Ei pumppausmetodilla, ei ruuttaamalla eikä niillä muillakaan konsteilla. Sitten nöyrryin ja hain lähistön Puuilosta laitteen jolle olen naureskellut: paineilmatoiminen jarrunesteimuri. Arvatkaa alkoiko homma sujua? Ei.
Tässä vaiheessa sitä on jo varsin nöyrä eli jo kärsi ottaa korjaamokirjan esille ja lukea sieltä: Normaali jarrujen ilmaus. Kolme sanaa, tosin englanniksi. Patti otsassa alkoi paisua. Kerhokaveri, vanha Aulis, tuli paikalle ja aloitti keittämään kahvia sillä katsoi tilanteen sitä vaativan. Juotiin kahvia vaiti kunnes Aulis sanoi että koititko ilmata virta päällä. En ollut. Ei ollut edes tullut sellaista ajatusta. Viisi minuuttia kahvittelun loputtua jarrut oli ilmattu.
Sähköinen jarrulaite vaatii sähköiset aikeet. Sitten kahviteltiin lisää.
Onneksi homma onnistui. Olisi saattanut vaatia baarikierroksen pidemmän kaavan mukaan jos olisi jäänyt vaiheeseen. Se taas olisi ollut pois projektirahoituksesta. Harmittaa sitten jälkeenkinpäin ja vaatii baarikierroksen, jne.....