Kirjoittaja Aihe: Power Probe  (Luettu 11676 kertaa)

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 168
Power Probe
« : Huhtikuu 09, 2018, 16:41:38 ip »
Huhtikuun Classic Bikessä (GB) alkoi juttusarja johtosarjojen tekemisestä ja siinä esiteltiin Power Probe,
jolla voi testata ajoneuvokytkentöjä. Urpo meinasi, että tuollainen pitää saada.

Tämmöisiä löytyy:
Amerikanmalli on kallis tilata Suomeen, varsinkin jos joutuu maksamaan tullit ja ALVit.
https://www.powerprobe.com/

Britti-työkalumyyjän halpamallia ostajat moittivat kevytrakenteiseksi:
https://www.amazon.co.uk/Sealey-PP1-Auto-Probe-6-24V/dp/B000RA17CS/ref=sr_1_6?ie=UTF8&qid=1522818872&sr=8-6&keywords=power+probe

Kiinakaupoista saa vaikka mitä, jos on aikaa odottaa pari kuukautta ja tykkää ottaa riskejä.

Fixuksen testerillä on hauska nimi, jos tykkää Marsupilami-sarjakuvista:
https://www.fixusnet.fi/fin/jannitetesteri_lcd-p-559317-66886/

Tuollainen tuli ostettua:
https://www.virtasenkauppa.fi/jannitetesteri-lcd-6-24-v-29816
Laitteella voi:
-testata maan ja jännitelinjan hyvyyttä
-testata komponentteja syöttämällä niihin automaattisulakkeen kautta akkujännite tai maa
-mitata sytytysjännite ja moottorin kierrosnopeus tulppajohdon ulkopuolelta
-mitata asetetun rajan ylittäviä jännitepiikkejä

Nyt tietysti toivoo, että laitteella olisi mahdollisimman vähän käyttöä ja voisi keskittyä leikkimiseen.

Hajakenttä

  • Viestejä: 921
Vs: Power Probe
« Vastaus #1 : Huhtikuu 10, 2018, 13:20:55 ip »
Vaikuttaa kelpo mittarilta. Jotta sillä on käyttöä pitää hiukan tuntea sähköoppia. Toisaalta... siinähän se tietotaito kehittyy. Esim. tulpanjohdon ulkopuolella oleva sähkökenttä (hajakenttä), jonka suurjännite tekee, on sitä korkeampi, mitä suurempi on tulpan kärkiväli. Suurin ja tuhoisin se on, jos tulpan valokaari ei syty lainkaan.

Tällaisten asioiden ymmärrys vaaditaan, jos aikoo saada jotain hyötyä tuosta kapistuksesta, muutenkin kuin latausjännitteen mittaamisessa. Siitä juolahti mieleen toinen esimerkki; juuri eräiden litiumakkujen arkuus ylijännitteelle yli 15 V, jollaisia piikkejä tyristorisäätäjä juuri jättää. Tuo mittalaite ehkä näyttäisi ne. En ole testannut; vapaaehtoinen voisi sen testata; suoraan akun navoista; moottorin käydessä; harjahiilettömällä laturilla. Tavallisella yleismittarilla ei ole sellaista ominaisuutta ilman sähkömiehen taitoja ja pikku apuneuvoja; diodi ja kondensaattori.

Esim. releet ovat melkein kaikki samalla kannalla, joten niiden testaaminen on aina tehty irrallisella kantaliittimellä, johon rele siirretään testaamista varten. Tarvitaan johdot hauenleukoineen akun + ja - ja sulakkeen virkaa tekemässä sarjassa hehkulamppu, tai vakioivirtaregulaattori. Testaamiseen kytkin ja ledit, joilla tila ilmaistaan. Laite on aina itse tehtävä ja vaikka onkin ikuinen, se on aina kateissa, ja po. mittalaite taitaa olla halvempikin, mutta vaatii jo sen sähköopin ymmärryksen. On uskaliasta mennä syöttämään paikallaan olevaan releeseen vetojännite sen ulkopuolelta. Ainakin täytyy tietää varmasti: mitä on tekemässä. Sama koskee useimpia muitakin komponentteja – testataan emovirtapiiristään irrotettuna. Silloin tarvitaan releille jo apujohtimia ledeineen ja hauenleukoineen ja lunttilappu releen kantakytkennästä.

Kaikkihan eivät tietenkään testaile releitä tai muutakaan, käyttävät vaan.  ;)
Sentire la forza!
Terv: Timo

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 168
Vs: Power Probe
« Vastaus #2 : Huhtikuu 11, 2018, 10:06:54 ap »
Jännitepiikkimittaus ei valitettavasti ole aivan vapaasti asetettavissa.
Laitteessa on kiinteät rajat ±0,5V,  ±1V,  ±2V,  ±5V,  ±10V,  ±48V,
joissa referenssinä on akun maataso. Tuosta siis näkee, joustaako joku
maa kuormituksessa.
Keväämmällä näkee, onko tuosta mitään iloa.