Kirjoittaja Aihe: Lataus katosi  (Luettu 11297 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Lataus katosi
« Vastaus #15 : Heinäkuu 14, 2016, 14:21:26 ip »
Tuon vanhanmallin säätimen voi saada elvytettyäkin. Pesee sen huolella joka puolelta, tutkii että kaikki juotokset ovat ehjiä ja käy kaikki diodit yleismittarilla läpi, molemmin päin. Diodit ainakin omassa kokeilussa heräsivät tuolla tavoin. Tämä konsti on joskus kaivettu joltain ulkomaanfoorumilta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

v65 tt

  • Viestejä: 35
Vs: Lataus katosi
« Vastaus #16 : Heinäkuu 14, 2016, 17:15:12 ip »
Kiitti vinkeistä motomatti.
Nyt kun löin käyntiin niin latausvalo sammuu.Mittasin että kun johto on akussa kiinni niin näyttää tyhjäkäynnillä 12,8-13v kierroksilla 3000 13,7v ja johto irti niin säätimestä tulee tyhjäkäynnillä 15v ja  kierroksilla jopa 17v.Eli kai se lataa.Mulla oli akku yön latauksessa niin voisko se olla akkuvirta niin vähissä ettei se lähtenyt lataamaan.Heitin 10 km lenkin eikä mitään ongelmma.Täytyy varmaan käydä vielä särkäsalmen sillalla testailemassa.Johtoja tarkistettu niin että riittää.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Lataus katosi
« Vastaus #17 : Heinäkuu 14, 2016, 18:33:41 ip »
Vanhanliiton autotarvikeliikkeen :o tarjonnasta, olisiko sopiva?
http://www.motonet.fi/fi/tuote/113003/jannitteensaadin-bosch-erillin

Tässä vanhassa säikeessä korjattiin Bosch- latausjärjestelmää

http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=318.0

Sohc van Helmi.

v65 tt

  • Viestejä: 35
Vs: Lataus katosi
« Vastaus #18 : Heinäkuu 14, 2016, 22:52:23 ip »
Tänään 150km ei mitään ongelmia latauksen kanssa.Olisiko vaan ollut liittimissä huonoa kontaktia.Vaihteet toimi kylmänä loistavasti kaikki mutta jostain kumman syystä kun lämpenee niin takertelee ei niin pahasti kuin aiemmin mutta kuitenkin.Ja lisää murheita.Öljyä takavanteessa.Luultavasti perästä.Huohotin reikä tukossa.Öljyt ulos ja huomenna kauppaan hakemaan uutta.Ei kai stefa pääse pullahtamaan ulos.Eli kun sain huohotin reiän auki niin pysyykö uudet öljyt sisällä.On muuten tosi hauska laite ajella.Jos kuiva paino on alunperin 162kg ja olen sitä vielä keventänyt niin melkosen kevyt käsitellä.Toisena pyöränä mulla on Yamaha 1100 maxim painaa 270kg.Ero on kuin yö ja päivä.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Lataus katosi
« Vastaus #19 : Heinäkuu 15, 2016, 14:14:30 ip »
Perän öljyvuoto voi tosiaan johtua rikkinäisestä huohottimesta. Se pitäisi päästää painetta ulos mutta ei sisään. On vanhemmiten syöpynyt ja saattaa vuotaa (voi päästä vettä perään) tai olla tukossa.
Kokeile vaihtamalla huohotin ja peräöljy. Sekaan Molykote A-dispersiota tai vastaavaa. Peräöljysuositus on melko jäykkää kamaa 85W-140. Laita sitä kuitenkin ja ihan tavallista mineraalia.
http://pds.mobil.com/Finland-Finnish/Lubes/PDS/GLXXFICVLMOMobilube_HD_80W-90_85W-140.aspx

Jos perä vuotaa niin kahden tiivisteen vuodon havaitsee ulospäin. Pienen vetopyörän akselin tiiviste päästää öljyn kardaanitunneliin.

Palataan asiaan kunhan paikallistat vuodon.

Harri Niemi

  • Viestejä: 40
  • V11 Coppa Italia
Vs: Lataus katosi
« Vastaus #20 : Heinäkuu 18, 2016, 21:32:55 ip »
No niin. Lisäsulakkeet on asennettu molempiin sumuvaloihin. Tämän lisäksi suojasin liittimiä valojen sisällä niin paljon kuin pystyin; pari kerrosta kutistesukkaa naarasliittimen päälle ja lisäksi joustavasta muoviletkusta sukka suojaamaan molempia yhdessä. Laitoin pyörän käyntiin ja tarkistin, että valot toimii ja siinä samalla tein mielenkiintoisen havainnon. Sumuvalon ja sen kiinnike värähtelee sivuttain erittäin voimakkaasti noin 3400 kierroksen kohdalla ja seuraavaksi vähän alle 7000 kierrosta tosin pienemmällä amplitudilla. Eli kyseessä on siis valon rungon painon ja sen kiinnikkeen yhteinen ominaistaajuus. Joten tästä löytyy syy miksi valon sisällä olevat johdot/liittimet joutuvat koetuksella, hankautuvat lopulta johtimeen tai liittimen runkoon asti ja ottaen kosketusta runkoon. Tälle ei ole paljon tehtävissä. Ratkaisu voisi olla, uusi jäykempi valojen kiinnike tai luopua niistä kokonaan tai vaihtaa kevyempää led-huomiovaloon.   
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 19, 2016, 09:14:00 ap kirjoittanut Harri Niemi »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Lataus katosi
« Vastaus #21 : Heinäkuu 18, 2016, 22:28:03 ip »
Riippuu toki siitä, miten tiukka reikä läpiviennissä on, mutta olisiko se kohta josta johdot menevät valaisimeen, mahdollista täyttää esim silikonilla? Rajoittaisi sen johdon liikkeen lampun sisällä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

JuhanVon

  • Viestejä: 74
Vs: Lataus katosi
« Vastaus #22 : Heinäkuu 19, 2016, 12:24:32 ip »
Ratkaisu voisi olla, uusi jäykempi valojen kiinnike tai luopua niistä kokonaan tai vaihtaa kevyempää led-huomiovaloon.   

Omat sumarit alkaa olla kanssa finaalissa, pitäisi varmaan päivittää ne.
Onkos kenelläkään kokemuksia markkinoilla olevista tarvikesumareista? Mitään rimpulaa ei viitsisi nykyisten samanlaisten tilalle laittaa.

Keväällä tuli myös asennettua lisärele niin että alkupään Stelvioiden idioottimaiset kaukovalot toimivat oikein. Alunperinhän valot on tehty niin että "lyhyiden" lanka palaa kokoajan molemmissa umpioissa ja pitkille vaihettaessa sytytetään lisäksi "pitkä" lanka toisessa umpiossa. Mistään ei vaan tunnu löytyvän kunnolista H4 liitintä, nyt paikalla olevat Motonetin mallit on aika avoimet rimpulat.

Ripa

  • Viestejä: 117
Vs: Lataus katosi
« Vastaus #23 : Heinäkuu 19, 2016, 15:45:15 ip »
Tästä Stelvion latausongelmasta sumuvalojen takia on maailmalla kirjoitettu paljon ks. esim.

http://www.guzzitech.com/forums/threads/bad-problem-with-guzzi-stelvio-ntx-aux-lamps.9924/

Minulla ongelma ilmeni viime kesänä n. 800 km ajetussa pyörässä, ilmeisesti yhtenä pienimmillä kilometereillä. Minulla lisävalojen polttimoiden johtojen suojasukat olivat palaneet puhki tiukkojen taitteiden kohdalta ja johdoista oli tapahtunut läpilyöntiä valaisimien runkoon. Lisävalojen syöttökaapelien eriste oli myös usesta kohdista poikki, eli se vaikuttaa olevan kovin jäykkää muovia tai ei aikakaan kestä valaisimen sisällä olevia lämpötiloja.

Tämä korjattiin takuuseen ilmeisesti jonkinlaisilla lisäeristeillä ja silikonimassaa tms. käyttäen. En ole vielä avannut lisävaloja uudelleen enkä myöskään käyttänyt niitä, koska sumuvaloista ei juurikaan ole ajossa hyötyä. Pyörän havaittavuutta ne voivat tietenkin hiukan parantaa.

Stelvio NTX:n lisävalojen kaapelien eristeet ovat ilmeisesti huonolaatuisia eivätkä tule kestämään Stelvion suojaraudoissa esiintyvää tärinää ja korkeita lämpötiloja. Sumuvalot ovat itse asiassa Hellan autokäyttöön tekemiä sumuvaloja (Hella Micro DE), ja niiden rakenne on hyvin ahdas. Kaapelien asennus valaisimien takaosan kumitutin sisään ei onnistu ilman ettei eristettä joutusi taittamaan jyrkille mutkille ja johdot joutuu sullomaan valaisimien sisään näkemättä millaiselle sykkyrälle ne asettuvat. Johdot tulevat väistämättä jyrkille mutkille ja lähelle jännitteellisiä osia ja valaisimen runkoa. Tämä tarkoittaa, että ajovalojen pimentymistä sekä lataushäriöitä tapahtuu ennemmin tai myöhemmin (lähes) kaikissa Stelvio NTX malleissa.

Em. amerikkalaisen nettisivuston mukaan tehdas tai Guzzin USA:n maahantuoja ei ole tehnyt mitään tämän ongelman poistamiseksi takuun aikana tapahtuvaa sulakkeiden vaihtoa lukuunottamatta. Suomessa Stelvio NTX on myyty sen verran vähän, ettei kiinnostusta taida olla senkään vertaa. Tällaiseen vikaan pitäisi saada tehtaalta korjaus, jolla poistetaan vian aiheuttaja eikä pelkästään välitön oire, koska vika uusiutuu hyvin helposti käytettäessä alkuperäisiä materiaaleja ja asennustapaa. Korjausta tehtaan taholta ei taida olla odotettavissa, koska Stelvio on poistunut) malli.

Sumuvalojen paikka Stelviossa on lisävaloille aika hankala, kun pakokäyrät menevät hyvin läheltä valaisimia ja lämpötilat nousevat tämänkin takia korkeiksi.

Harri Niemi

  • Viestejä: 40
  • V11 Coppa Italia
Vs: Lataus katosi
« Vastaus #24 : Heinäkuu 19, 2016, 22:02:43 ip »
Pidän kuitenkin pahimpana tekijänä olevan voimakas värähtely ( eri asia kuin tärinä ). Niille joille heräsi kiinnostusta asiaa kohtaan, niin seuraavassa on aika hyvä määritelmä.

" Ominaistaajuudet eli resonanssitaajuudet ovat rakenteille tai värähtelyjärjestelmille ominaisia taajuuksia, joilla rakenne (värähtelyjärjestelmä) tai sen osat pyrkivät värähtelemään poikkeutettaessa niitä tasapainotilastaan tai annettaessa rakenteelle heräte sopivalla taajuudella. " (lainaus)

Itse jo aloin miettimään minkälaisen jäykemmän kiinnikkeen tekisin sumuvalolle :-)


motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Lataus katosi
« Vastaus #25 : Heinäkuu 19, 2016, 23:38:02 ip »
Ratkaisuja on itse asiassa kaksi: tehdä jäykkä tuenta tai tehdä hyvin joustava tuenta. Ensin mainitulla värinä pysyy muun rakenteen tasolla mutta jälkimmäinen, oikein tehtynä, voi poistaa koko resonaation.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Lataus katosi
« Vastaus #26 : Heinäkuu 19, 2016, 23:53:45 ip »
´12 Stelviossani oli molemmat sumuvalojen kiinnikkeet poikki kun pyörä tuli minulle 16 tkm ajettuna. Romukoppaan lensivät he siis. Uudemmissa malleissa oli näjemmä vahvistettu kiinnikerautoja ja olivat nyt ympinaiset eikä koristerei´illä varustettu kuten vanhat. Sumuvalot eivät ole huomiovalot ja jos huomiovaloja halajaa niin olisiko niille paremmat paikat kuitenkin ylempänä jo tyylisyistä. Itse tein siis huomiovalot vakiovilkuista eivät ole millään lailla hyväksyttyjä mutta kanssaliikkujien reaktioista päätellen ne näkyy kun eivät ole vilkutelleetkaan. Hyvät vilkulliset peilit edelleen haussa.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Lataus katosi
« Vastaus #27 : Heinäkuu 20, 2016, 00:22:23 ap »
Kovin paljon näkee vastaan tulevan pyöriä joissa kaikki valot keulalla palaa. Monet juurikin ns. seikkailupyöriä. Eilen yksi Stelviokin jossa kolme valonlähdettä yhtä aikaa kirkkaalla päivänvalolla.
En ymmärrä.
Omassa arkiajopyörässä pidän päällä nykyisin päiväajovaloja joita on kuusi kappaletta yhdessä valaisimessa. Olen koettanut ajaa myös lyhyillä ajovaloilla mutta kaverit sanoivat että päiväajovalot näkyvät paremmin kuin lyhyiden halogeeni. Siksi päiväajovaloilla. Tosin ajovalon kuuppa kuumiaa kovasti mutta toistaiseksi ei havaittavissa mitään poikkeuksellista.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Lataus katosi
« Vastaus #28 : Heinäkuu 20, 2016, 00:42:30 ap »
Lyhyetkin valot pitää olla tietty suunnattu oikein ja tulloinhan sen epäsymmetrisen osan pitäisi hieman jopa häikäistäkin eli näkyä hyvin. Nykypyörissä on aika useissa symmetrisiäkin lähivaloja, jotta ne käyvät sekä vasemman- ja oikeanpuoleisiin liikenteisiin valoja vaihtamatta = valmistaja säästää. Näiden lähivalojen näkymisessä voi olla kirkkaalla kelillä vaikeuksia. Ainakin Pegasossani on tämmöinen valo ja ettei olisi vaan Stelviossakin?  
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

JuhanVon

  • Viestejä: 74
Vs: Lataus katosi
« Vastaus #29 : Heinäkuu 20, 2016, 08:22:25 ap »
Symmetrisethän ne taitaa Stelviossa olla. Lähinnä sumuvaloja on tullut väärinkäytettyä kotinurkissa ajellessa. Peuroja näkee ehkä jokatoisella kerralla kun palailee iltahämärissä eikä ylimääräisestä "ojavalosta" ainakaan haittaa ole.