Kirjoittaja Aihe: Lataus katosi  (Luettu 11288 kertaa)

Harri Niemi

  • Viestejä: 40
  • V11 Coppa Italia
Lataus katosi
« : Heinäkuu 12, 2016, 19:13:29 ip »
Stelvion toinen sumuvalo meni oikosulkuun - johtosarja hiertynyt ja otti kiinni valon runkoon - ja poltti 30A sulakkeen jonka takana on myös varsinaiset ajovalot. Tämän seurauksena myös lataus loppui ja akku tyhjeni ajossa. Minusta aika outoa se, että lataus loppui !!!

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Lataus katosi
« Vastaus #1 : Heinäkuu 12, 2016, 20:48:27 ip »
Sähköistä perillä olevat varmasti vastaavat tarkemmin. Kun itse olen paneutunut vähäisellä ymmärrykselläni lataukseen viime viikkoina, tulee ensimmäisenä mieleen että se johdin, joka vie latausvirran akun plus -navalle, on yleensä sulakkeella suojattu. Jos tuo sulake palaa, katkeaa yhteys akun ja laturin välillä. Oman pihan pyörissä tuo sulake on juuri 30A.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Lataus katosi
« Vastaus #2 : Heinäkuu 12, 2016, 21:54:59 ip »
Noin minäkin sen ymmärtäisin.
Ensin johtosarja kuntoon ja sulake paikoilleen ja koittamaan.

Johtosarjan korjaus onkin sitten oma juttunsa.
Johdot lienevät suojasukassa joka aiheuttaa omat kuvionsa uusien, korvaavien, johtimien pujottelussa.
Olisi hyvä jos löytyisi alkuperäisen värisiä.
Itse olen hieman oikonut ja kaksivärisen johtimen tapauksessa, esimerkiksi vihreä/punainen syntyy joko perusväriltään vihreästä tai punaisesta johtimesta johon asianmukaisen värisellä maalikynällä vedetään raita. Ei tarvitse sitten myöhemmin ihmetellä vääränvärisiä johtimia.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Lataus katosi
« Vastaus #3 : Heinäkuu 12, 2016, 22:57:55 ip »
Jos suojasukka ei ole kovin pitkä, saa johdon pujotettua sopivan jäykällä rautalankakoukulla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Lataus katosi
« Vastaus #4 : Heinäkuu 13, 2016, 09:15:57 ap »
Johtimien merkintään on tällainen kätevä peli:

      http://www.tsp.fi/tuotteet/tuoteryhma/merkintanauhakasetti-pmd/action/list/

En tiedä kuka näitä yksinkappalein myy. Rulla riittänee pyörään "loppuiäksi". Itse olen tuota käyttänyt työmailla paljon.
Helppo tuota on säilyttää ja käyttää.
Tietenkin se perinteinen keltainen numeroteippi, jossa musta numero ajaa saman asian. Niitähän myydään mm. Etolan koukusta.
Johdinten merkintä irroitettaessa / kasattaessa on sikälikin tärkeää, ettei jarrupolkimesta töötti mölise...  :P


JuhanVon

  • Viestejä: 74
Vs: Lataus katosi
« Vastaus #5 : Heinäkuu 13, 2016, 09:39:47 ap »
Stelvion toinen sumuvalo meni oikosulkuun - johtosarja hiertynyt ja otti kiinni valon runkoon - ja poltti 30A sulakkeen jonka takana on myös varsinaiset ajovalot. Tämän seurauksena myös lataus loppui ja akku tyhjeni ajossa. Minusta aika outoa se, että lataus loppui !!!

Stelviossa on juurikin tuollainen kukkanen sähkösuunnittelussa, suosittelen kaikkia Stelvioiden omistajia asentamaan erilliset 5A sulakkeet kummallekkin sumuvalolle. Sama 30 A sulake syöttää sumuvaloja ja laturin magnetointia.
Maailmalta on saatavilla valmiita sulakkeita liittimineen:

https://www.af1racing.com/store/Scripts/prodView.asp?idproduct=75471

Harri Niemi

  • Viestejä: 40
  • V11 Coppa Italia
Vs: Lataus katosi
« Vastaus #6 : Heinäkuu 13, 2016, 15:20:39 ip »
Päädyin juuri samaan ratkaisuun, että lisään 5A sulakkeen sumuvalojen johtoihin. Joka estää ainakin vastaavan vahingon. Vesitiivis minilattasulakerasia olisi ratkaisu jonka toteutan. Lisäksi katson vielä onko sumuvalon sisällä johdinliittimen suojaamiseksi jotain tehtävissä. Kiitokset neuvoista.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Lataus katosi
« Vastaus #7 : Heinäkuu 13, 2016, 18:22:23 ip »
Vulkanoituva teippi, kutistesukka, kangasteippi, tavallinenkin teippi sekä heilumisen estäminen ovat myös käytännöllisiä metodeja suojata johtimia.

Itse pyörittelen kangasteippiä (mutta ei sitä erkkaria jota jääkiekkovermeissä käytetään) vaaravyöhykkeessä olevien kohtien suojaamiseen. Aloitus tehdään pyöräyttämällä teippiä itsensä päälle, lopetuksen voi varmistaa pienellä nippusiteellä tai liimasukalla niin ei myöhemmin repsota.

Mutta toiminto oli oikein: oikosulun sattuessa järjestelmä suojasi itsensä polttamalla sulakkeen.
Eikö latauksen loppuminen näkynyt minkäänlaisena ilmoituksena mittaristossa?

Jännitteen katoaminen on todennäköisesti jättänyt yhden tai useampia vikailmoituksia vikalogeihin. Ainakin pysyvät vikailmoitukset sieltä kannattaisi poistaa ettei huollossa ala huoltomies ihmettelemään. Tai sitten huoltoon viedessä ainakin kertoo että näin on käynyt mutta asia on jo korjattu.

Harri Niemi

  • Viestejä: 40
  • V11 Coppa Italia
Vs: Lataus katosi
« Vastaus #8 : Heinäkuu 13, 2016, 21:35:15 ip »
Huollossa (Make) laitoikin jo vulkanointiteippiä liittimen ympärille; ensiapuna. Mutta tämä on silti haasteellinen kohde, sillä lämpötilat on aika korkeat kotelon sisällä johtuen pienestä tilasta ja 55W lampusta. Joten tätä pitää tarkkailla säännöllisesti. Lisäsulakkeet laitan jokatapauksessa.

Niin ja sepäs se, mitään ilmoitusta ei tullut mittaristoon, että lataus ei toimi. Sumuvalot oli päällä ja havaitsin vain mittaristosta niiden kadonneen. Totesin vaan matkalla, että sulake meni ajovaloista syystä tai toisesta. Tämän jälkeen ajoin noin 80km ja pysähdyksen jälkeen ei enää jaksanut startata.

Se, että onko tämä sähkösuunnittelu kukkanen, voisin sanoa, että ei ainakaan ruusun arvoinen. Mutta tässä voi silti olla kyseessä jokin kompromissi monien tekijöiden summana, yhdistetynä sumuvalojen olevan lisävaruste ja ne on kytketty helpoimalla tavalla.

Muuten pyörä on toiminut hienosti ja nautin ajosta todella paljon, voin ajaa pitkiä matkoja väsymättä !
  

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Lataus katosi
« Vastaus #9 : Heinäkuu 13, 2016, 21:43:12 ip »
Lainaus
mitään ilmoitusta ei tullut mittaristoon, että lataus ei toimi.
En Stelvion mittaristoa tunne mutta kai sielläkin on ajotietokoneella oma muistinsa kuten esimerkiksi 1100 Brevassa? Esimerkiksi edes jännitemittari. Toisaalta, jos ei osaa mitään vikaa epäillä vaikka valot katoavatkin niin ei sitten varmaan tule mietittyä jännitemittaustakaan.
Mutta omatoiminen vikalogien katselu ja nollaus onnistuu kätevästi kotona omalla läppärillä ja GuzziDiagilla.

Melkoisen matkan kuitenkin pääsit akun varauksen voimin. Olen yllättynyt.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Lataus katosi
« Vastaus #10 : Heinäkuu 13, 2016, 22:20:22 ip »
Mun mielestä tuo on aika vähän. Veljen suht nykyaikaisella diedelautolla ajettiin kolmisensataa kilsaa ilman latausta. Sitten turvajärjestelmä puuttui peliin. Autossa on kuitenkin korkeapainepumppu, ilmastointi, xenonit, sähköohjattu vaihteisto ja sähköinen ohjaustehostin. Suht pieni ja silloin kymmenvuotias akku hoiteli homman.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

v65 tt

  • Viestejä: 35
Vs: Lataus katosi
« Vastaus #11 : Heinäkuu 14, 2016, 00:02:50 ap »
No niin mulle ilmeni samoja ongelmia.Nyt kun vaihteet alkaa pelaamaan ja huohotus toimii niin nyt ilmeni lataus ongelmia.Eli sunnuntaina kun lähdin liikkeelle niin alkoi lataamaan eli latausvalo sammui normaalisti niin hetken ajettua latausvalo syttyi.Kurvasin kotiin tutkin johtoja ja kaikki ok.Laitoin käyntiin latausvalo ei sammunut vaikka annoin kierroksia.Irroitin johdon säätimeltä joka menee akulle ja laitoin takaisin niin alkoi lataamaan ja toimi ihan ok.Ajelin pari tuntia eikä mitään ongelmia.Tänään kun lähdin niin käynnistin latausvalo paloi annoin kierroksia se sammui ja vaikutti että lataa ja kaikki ok.Mutta muutama kilsa pysähdyin ja jatkoin matkaa niin eipäs taas ladannut.Pääsin kotiin irroitin taas akulle menevän johdon laitoin takaisin niin taas latas.Sammutus ja uudelleen käynnistys ja ei lataa.Tutkin lataus säätimen perin pohjin johdot ja kaikki ok ja nyt se ei lataa ollenkaan.Lämpeneekö diodit ja lakkaa toimimasta vai onko vika laturissa.Teki joskus viikko takaperin saman jutun ja kun pyörä oli hetken paikallaan niin taas toimi.Mistä kannattaa lähteä hakemaan vikaa.Latausjärjestelmä Bosch onneksi.Teki muuten aikaisemmin sellaista että kylmänä vaatii n.5000r ennenkuin alkaa lataamaan mutta lämpimänä riittää 3000r.

JuhanVon

  • Viestejä: 74
Vs: Lataus katosi
« Vastaus #12 : Heinäkuu 14, 2016, 08:05:11 ap »
Se, että onko tämä sähkösuunnittelu kukkanen, voisin sanoa, että ei ainakaan ruusun arvoinen. Mutta tässä voi silti olla kyseessä jokin kompromissi monien tekijöiden summana, yhdistetynä sumuvalojen olevan lisävaruste ja ne on kytketty helpoimalla tavalla.

Kompromissi on tehty siinä että laturin aktivointi ja vertailujännite on otettu valoreleeltä. Eli kun ECU on sitä mieltä että kone käy se aktivoi light logic releen jonka perästä löytyy laturin ohjaus sekä ajovalot ja sumuvalot oman releensä kautta. Laturi tulee siis mukaan peliin kun kone on saatu käymään. ECU taas saa sähköä eri reittiä joten 30A sulakkeen tai valoreleen vikaantuminen sammuttaa valot ja laturin mutta matka jatkuu kunnes sähkö loppuu. Tuo ongelma tulee esiin Stelvioissa joissa on herkästi rikkoutuvat sumuvalot jotka polttavat sulakkeen. En tiedä onko systeemi sama muissa samalla koneella oleviissa pyörissa, voi hyvinkin olla.

Erillisillä sulakkeilla vikaherkille valoille toimintavarmuus paranee huomattavasti.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Lataus katosi
« Vastaus #13 : Heinäkuu 14, 2016, 08:44:22 ap »
Omastani poistin nuo sumuvalot tarpeettomina rumisteina heti pyörän hankkimisen jälkeen ja tein poskirautoihin korkeammalle uudet kiinnikkeet ja niihin xenonipitkät, joilla on syyspimeillä käyttöäkin. Johdotukset tietty ihan uusiksi. Sumuvalojen piuhat ja katkaisijan hyödynsin huomiovaloihin, jotka tein taas alkuperäisistä vilkuista, jotka tulivat sitten peileihin. Jostakin kun löytäisi paremmat vilkkupeilit kun kanssaliikennöitsijöiden liikkeistä päätellen ne eivät näy kunnolla. Vilkut on toki tieliikenteeseen hyväksytty mutta silti.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Lataus katosi
« Vastaus #14 : Heinäkuu 14, 2016, 13:48:01 ip »
v65tt.
Mittaile millaista vaihtovirtaa tulee laturilta tasasuuntaajalle. Pitäisi olla, muistaakseni noin 70 volttia per johdin. (tai ainakin kaikista saman verran) Jos jostain ei tule on syytä epäillä vikaa johtimessa, johtimen laturin pään liittimessä (usein näkee sulaneita liittimiä) tai todennäköisesti katkenneessa/maadottuneessa kenttäkäämissä. Keltaisten johtimien järjestyksellä ei ole merkitystä.

Jos taasen on niin että johtimista tulee vaihtojännitettä kunnolla ja saman verran joka johtimesta niin katso paljonko on latausjännite. Jos ei nouse yli 13,5 voltin tasajannitettä on vika joko tasasuuntaajassa mutta voi olla myös jännitteensäätimessä. Säätimen uusiminen on helppoa: vaihtaa vain liittimeen uuden. Niitä oli myös saman ikäluokan autoissa eli "vanhan liiton" autosähkötarvikeliikkeestä voi vielä löytää.

Korjaamokäsikirjassa on tarkempia ohjeita laturin toiminnan mittaamiseksi.
Sivusta 115 alkaen: http://www.guzzitek.org/gb/ma_us_uk/V35V50V65Atelier_041983(GB).pdf