Kirjoittaja Aihe: Italialainen moottoripyörä  (Luettu 77988 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Italialainen moottoripyörä
« Vastaus #75 : Tammikuu 14, 2018, 22:28:25 ip »
Iltapäivällä mittasin sylinterin aukotusta ja kiertokangen ajoitussimulointia varten. Näyttää siltä, että tuossa kisapytyssäkään ei ole mitkään äkäiset ajoitukset. Äkkiä laskettuna pakoajoitus on hipaisun alle 180 astetta. Ratakäytössä pitäisi pyrkiä n.190 asteen aukioloon. Huuhteluita katsellessa, nekin taitavat olla aika konservatiiviset. Eli on odotettavissa ihan oikeasti tehon nousua. Jopa yli sen kolmenkympin.
Mäntäähän minulla ei vielä ole, kun en vielä tiedä kummasta kannattaisi sopivaa etsiä, CR:stä vai NS:stä..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Italialainen moottoripyörä
« Vastaus #76 : Helmikuu 06, 2018, 15:42:59 ip »
Tämäkin hitaasti taas edennyt.
Voimamoottorin kanssa kerennyt ohuesti puuhaamaan. Sylinterin helma oli liian suuri, joten sitä ei voinut suoraan pudottaa lohkolle. Lohkojen avarrus on työläämpää, kuin sylinterin sorvaus, joten asettelin pytyn pakkaan. Itse asiassa pienempään pakkaan, jonka sitten isoon pakkaan, kun piti porauksesta tarttua. Ja hyvin onnistui. Jätin helmaan 0,5mm lämpölaajenemisvaraa. Vielä pitää tulpata lohkosta entiset kierteet ja porata sekä kierteyttää uusi pulttikuvio. Kaksi pulttia saa myös kohdistusholkit kavereikseen.
Kun kerran sylinteri on pohjassa, pääsin mittailemaan aukotusta ja kankea. Aukotus paljastuikin selvästi kovemmaksi, kuin olin etukäteen luullut. Pako noin 195 astetta ja huuhtelu 140 asteen luokkaa. Eli sillä puolella on lähinnä aukkojen muodon ja pinta-alan tarkastelu.
Kanki tullee Yamahan RD250 ilmajäähystä ja mäntäkin kaiketi Yamahan leiristä. Molemmat NS ja CR karsiutuivat liian matalina pois. Sylinteriä pitänee vielä ehkä nostaa pari milliä, mutta se on hienosäätöä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Italialainen moottoripyörä
« Vastaus #77 : Kesäkuu 05, 2018, 11:26:01 ap »
Välillä tännekin täytettä.
Sunnuntaina oli ulkoilupäivä Kemorassa. Hauskaa oli taas koko rahalla! Honda toimi koko päivän moitteetta. Ainoa tekninen juttu sattui, kun aiempana päivänä laitettu vesi pyrkikin jäähdytysjärjestelmästä kankaalle. Kyseessä oli kuljettaja/mekaaninkon oma moka, ilmausnippa kannesta oli höllässä..
Laitteisto ei kuitenkaan tästä kärsinyt, niin veden lisäyksen jälkeen jatkoin säälimätöntä pikkupyörän piiskaamista. Chronokin oli ja sille tallentuneet kierrosajat eivät ennätyksiä luvanneet. Syitä tangon takaa kyllä löytynee, mutta muita haasteita aiheutti aikamoinen ruuhka radalla. Ei päässyt ajamaan peräkkäisiä puhtaita kierroksia. Eikä kova vastatuuli paluusuoralla ainakaan auta rajallisilla tehoilla ajavaa. Sektoriaikoja yhdistämällä pääsi viime kesän ennätyksiin.
Muuten ei mitään ihmeitä, tehokone edistyy hissuksiin kulisseissa ja muutama kehityskohde taas löytyi. Takaiskari esimerkiksi on ihan pomppukeppi, ei mitään vaimennusta. Vieteri on kyllä passeli. Toinen on tuo onneton takarengas.
Datasta kaiveltuna Kemorassa pääsi huipuissa 8 km/h:n päähän uuden vastaavan testiolosuhteissa saavutettuun lukemaan. Tätä pidän vähintään hyvänä, kun ottaa huomioon nopeuden saavutetun moottoriradalla ja kaksi kertaa raskaammalla kuskilla  ;D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Italialainen moottoripyörä
« Vastaus #78 : Kesäkuu 05, 2018, 11:26:35 ap »
Toinen kuva vielä.
On se vaan kivaa puuhaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Italialainen moottoripyörä
« Vastaus #79 : Kesäkuu 05, 2018, 20:38:57 ip »
Hienoa, että nuori mies on löytänyt järkevän tavan harrastaa ja tuhlata rahaa.
Kaikenlainen arjesta irtaantumista on olemassa ja prätkäily on menee sinne kärkipäähän.
Tämäkin vielä! ! !

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Italialainen moottoripyörä
« Vastaus #80 : Kesäkuu 06, 2018, 12:20:08 ip »
Tuossa kyllä erkaantuu arjesta ja muista huolista. On myös hyvää jumppaa, etureidet ovat aivan tukossa vielä tänäänkin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Italialainen moottoripyörä
« Vastaus #81 : Heinäkuu 01, 2018, 22:46:16 ip »
Perjantaina taas Kemorassa. Ja ei mitään teknistä murhetta pyörässä! Ainetta tankkiin ja ajamaan. Chronon mukaan kilometrejä satakunta. Kulutus on aika hyvä noin pienelle, reilu 8 litraa satkulle. Taitaa olla seos aika kohdallaan Suomen kesään, kun tulppa on kaakaonruskea ja ryypyn käyttö ei muuta moottorin käytöstä ajossa suuntaan tai toiseen.
Pystyi maistelemaan pyörän ominaisuuksia ja yksi merkittävä asia on, joka tuolle on tehtävä; jalkatappeja on vaan tiputettava, ei saa luonnollista otetta. Lisäksi helpottaisi jäykän kuljettajan asentoa  ;D
Kuvassa Bilteman crossilevy, jonka olen sovittanut etukiekoksi, toimii hyvin ja väristä huolimatta edelleen suora! Hinta/laatu-suhde kohdillaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Italialainen moottoripyörä
« Vastaus #82 : Heinäkuu 01, 2018, 22:59:08 ip »
Lainaus
Kuvassa Bilteman crossilevy, jonka olen sovittanut etukiekoksi, toimii hyvin ja väristä huolimatta edelleen suora! Hinta/laatu-suhde kohdillaan.
Mitä ainetta sulla on jarrupalat?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Italialainen moottoripyörä
« Vastaus #83 : Heinäkuu 01, 2018, 23:05:36 ip »
Vielä normaalit Brembon tarvikkeet. Voi olla että vaihdan kovempiin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Italialainen moottoripyörä
« Vastaus #84 : Heinäkuu 25, 2018, 15:46:13 ip »
On noissa katteissa tarroja ihan kohtuudella. Onko sponsorien vai onko pitänyt ostaa itse...? Ensi vuonna on tarkoitus vaihtaa paikkakuntaa ja 75 kilsan päässä olisi sitten moottorirata ja toinenkin 160 kilsan päässä ja vielä kolmas 200 km etäisyydellä. On ollut välillä mielessä SoS-tyyppinen leikkikalu ja nyt olisi paanoja mitä kiertää.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Italialainen moottoripyörä
« Vastaus #85 : Heinäkuu 25, 2018, 19:54:01 ip »
Ei kaikkia tarroja  :D
Ei kyllä ole kukaan muukaan maksanut. Jos noin lähellä on rata, niin ilman muuta sinne! Pikkuveljellä on SoS-henkinen pyörä, MuZ Skorpion. Sillä on kyllä varsin mainio taittaa moottorirataa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Italialainen moottoripyörä
« Vastaus #86 : Lokakuu 07, 2018, 23:07:21 ip »
Eilen käytiin kavereiden kanssa Motoparkissa päättämässä kausi. Aamulla, tuntia ennen kuin kaveri haki kyytiin, oli tie vielä aivan jäässä! Hivenen sekalaisin ajatuksin matkaan lähdettiin, mutta kannatti. Vaikka radallakin oli aamulla vielä takalenkillä jäätä, alkoi asfaltti hiljalleen kuivua.
Vedet uskalsin laittaa koneeseen vasta varikolla, ettei ainakaan edellisyönä jäätyisi.
Ajo sujui ensi alkuun varovasti, suorastaan pelotti ajaa lähes nolla asteisella, märällä asfaltilla. Mitään luottoa ei takarenkaaseen muodostunut ekoilla kierroksilla. Vielä kun takaiskari on aivan loppu, niin sekin vie pitoja avauksissa. No, vähän kerrallaan kierrokset paranivat ja ajo alkoi maistua. Voima alkaa aavistuksen hiipua, eli mäntäkauppaan pitänee talven aikana marssia. Pääsuoralla pääsi kutoselle, mutta vauhti ei enää kasvanut.
Päädyttiin sitten kaverin kanssa lopetella "vielä yhden" setin jälkeen. Oli jo vauhdikkaan ajamisen makua. Päässäni pyöri ajatus, että tämän kierroksen jälkeen ajan varikolle, tai vielä yksi. No, en ajanut. Bensa loppui takamonttuun, isoimman nousun alle.. Työntäen ylös, olin viimeinen radalla, ja ihmettelyä. Luulin ensin kipinän hukkuneen, kun kypärä päässä ei kuule tankin loisketta. Sain kallistelemalla kaasarin täyteen, että saatoin ajaa melkein varikolle. Muutama kymmenen metriä jäi tuupattavaa. Viileästä kelistä huolimatta selkä kastui. Ja naama oli kuin aurinkoa saanut, punainen ja hikinen. Hyvä päätös kaudelle. Ilmeisesti kylmä keli auttoi polttoaineen kulutusta, kun joutui jopa ryyppyä käyttämään. Kulutukseksi ajolle tullee 8+ litraa sadalle.
Hauskaa oli ja kehityskohteet talvelle on jo mietittynä. Ensi kesänä entistä hauskempi pyörä tulossa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Italialainen moottoripyörä
« Vastaus #87 : Lokakuu 08, 2018, 10:47:00 ap »
Tässä vielä pari tunnelmakuvaa. Loppupäivän kuva näyttää jo ihan mukavalta kelin suhteen. Tokikaan lämpö ei koko päivänä noussut yli kympin..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Italialainen moottoripyörä
« Vastaus #88 : Elokuu 01, 2019, 15:39:51 ip »
Ja vaikka on ollut hiljaisellaan kirjoittelut, niin paikallaan ei olla oltu!
Kesäkuun alkupuolella oli taasen paikallisen kerhon ratapäivä. Sinne oli hieman ehostettava Tarramopoakin (tyttöjen keksimä lempinimi). Takaiskari lopetti viime kesänä vaimennuksen ja sen halvasta rakenteesta johtuen, huoltaminen oli turhaa. Sain kaverilta käsiini Kawasaki ZX10R:n takaiskarin. Hänellä sille ei ollut tarvetta, kun ei ollut enää koko pyörääkään. Huollettu pamppu siis jouti minun kokeiltavaksi. Niinhän siinä tietenkin taas meni, että viimeisellä viikolla tein vielä iskarimuutosta ja kiinnikkeitä, vaikka oli koko talvi aikaa.
Säädin vain nopsaan painuman kohdilleen, en edes koskenut vaimennussäätöihin. Tässä vaiheessa päivitin myös etujarruun semi-sinter-palat. Näiden osto olikin sitten oma seikkailunsa, siitä lopussa.
Ja ei kun kemoraan.
Jo ensi metreiltä oli selvää, että alusta on nyt timanttia. Takapään luotto oli jotain uutta. Ei pelkoa hyppykeppeilystä tai puolen vaihdoissa keikahteluista. Ihme juttu, miten alle kymmenvuotias iskariteknologia voi antiikkisen pyörän oikaista..
Päivän mittaan luottoa ja vauhtia alkoi kasaantua. Jossain vaiheessa huomasin oppineeni jotain, mistä kellokin tykkää. Iltapäivän tyhjällä radalla parhaat kierrokset upposivat korkeaan 1:41:en!! Samalla älysin, että Guzzi oli seissyt suurimman osan päivää pilttuussa. Ja tietenkin sen, että takarengas on seuraava rajoittava tekijä. 90/90-18 renkaan ominaisuudet eivät vain tälle painolle ja kaarrenopeuksille riitä.

Seuraavalla viikolla työkaveri kertoi tyhjentävänsä inventaariotaan, sillä hänen projektiensa yhteenlaskettu valmistumisaika ylittää parin sukupolven järkevän iän. Paketissa oli jos kaikenlaista osaa ja tavaraa. Myös aika passelin oloinen takavanne kokonaisuudessaan, jostain 250cc Yamahan kyykystä. Tämä vanne sitten valvottikin parina yönä ja ryhdyin toimeen; seuraavaan ratapäivään oli vain vajaa pari viikkoa!
Kolusin omat varastot ja löysin jonkin merkittömän, liki käyttämättömän jarrusatulan ja jonkin pääsylinterin. Arvioin osien sopivan vähän soveltamalla Hondaan. Takahaarukka on niin kapea, ettei jarrusatulan kannake mahtunut sen ja navan väliin. Haarukkaa en halunnut kuitenkaan lähteä pilkkomaan, jos vaikka haluankin vaihtaa vanhan vanteen takaisin. Tein siis kannakkeen ulkopuolelle. Ei tuon tarvitse kelluva olla. Korvake on pyörän akselilla, mutterin alla ja momentti siirretään haarukkaan erillisen varren avulla. Ja se vielä toimikin..
Aikaa ratapäivään jäi vielä muutama päivä, niin ehdin lisätä tarroja ;D, tiputtaa jalkatappeja alemmas ja hankkia uudet välitykset.
Rengas- ja vannekoon pienentyessä, välitys muuttui. Takanapa on sen verran iso, ettei siihen saa saman kokoista, 31-33 hampaista, takaratasta. Pienin valmis ratas oli kokoa 37. Tämä johti tietenkin isomman eturattaan etsimiseen. Sinne löytyi 17 hampainen. ..joka sitten vaati lohkojen nakertamista, että mahtui ketjuineen pyörimään. Vauhtipyörällä ei minulla olekaan koppaa, nyt se ei sinne mahtuisikaan.
Kaverilta saatu harjoitukset ajettu kisainen eturengas vanteelle, pienkonebensaa kanistereihin ja Kemoraan!
Ensimmäinen ulkoilutus jo kertoi, että vikaan ei menty! Takapyörän ominaisuudet ovat todella kilpailukykyiset. Tästä ei jää kyllä kiinni. Koko päivän ajoin, joka setin loppuun ja herkuttelin. Kun iltapäivää kohden alkoi rata tyhjentyä, pääsin vetämään puhtaita kierroksia. Piikillä kun ei ajeta samalla tavalla kuin isoilla. Ajovirhettä sisääntulossa ei paikata seuraavalla suoralla, vaan seuraavalla kierroksella.. Alustan käyttäytyminen oli aivan upeaa. Etujarru, keula, takaiskari ja takapyörä pelasivat saumattomasti yhteen.
Ajassakin alkoi näkyä parannusta 1:41-1:40-1:41-1:42... Tajusin, että tämä menee vielä kolmosille. Ja iltapäivällä menikin, 1:39.1!! Kiljuin kypärän sisällä riemusta ja ajelin jäähdyttelykierroksen. Varikolla leijuin kymmenen senttiä maasta. Tästä innostuneena päätin kokeilla, olisiko aika toistettavissa. Ja olihan se, samalla murtaen seuraaville sekunneille ->1:38.7.
Tähän oli hyvä päättää, ajoaika radalla loppuu 18:00 ja sammutin Hondan pilttuussa 17:59..
Pyörä toimii erinomaisesti. Talvella en tullut hommanneeksi uutta mäntää, mutta nyt se on pakko. myös kahta muuta moottoria on rakennettava, että saa vähän tehoakin. Pienestä pyörästä on kehkeytynyt ajan oloon erinomainen rataharjoittelukampe.

ps. Niistä jarrupaloista. Hommattiin kavereiden kanssa eräästä saksalaisesta puljusta jarrupaloja. Oli hyvät tarjoukset sintereille ja muille kovemmille paloille. Palat sai valita heidän omilta listoiltaan maerkki- ja mallikohtaisesti. Kyselivät jotain, kun olimme luoneet tilauksen ja homma oli ok. Viikon perästä sitten kysyivät, että oletteko ihan varmoja? Onko merkit ja mallit varmasti oikein? Vakuuttelimme, että on katsottu, laittakaa vaan tilaus matkaan. Vielä parin päivän päästä kyselivät, että onko ihan ok, jos vaikka laittaisitte pyörien runkonumerot, että tulee oikein? No ei varmaan oel apua, kun mulla on Guzzissa Yamahan jarrut ja Hondassa Guzzin satula! Toki olivat ensin lähettämässä kaksia jarrupaloja Hondaan, kun Guzzissa kuulemma pitäisi kaksi levyä olla tehtaalta... Vihdoin saatiin lasku ja osat matkaan. Ja yllätys yllätys, kaikki palat kävivät paikalleen  ;)

Pps. Kollasin omia varastoitani ja näyttää vahvasti siltä, että saan rakennettua toisenkin ratapyörän! Niin se vaan osa rullaa toisen luo, kun tarpeeksi kauan harrastaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Italialainen moottoripyörä
« Vastaus #89 : Elokuu 07, 2019, 11:56:58 ap »
Pakko jatkaa tähän vielä juttua. Liittyy jopa aiheeseen  :D
Keväällä aloitin aerobisen kuntokuurin polkupyörällä. Samalla korjasin myös pari ravintojuttua. Ennen ensimmäistä ratapäivää paino oli tipahtanut vuodenvaihteesta kymmenisen kiloa ja pyöräilyn aloittamisesta neljä. Kuntokin oli jo ehtinyt nousta, sen kertoi mittanauhan lisäksi polkupyöräilyssä käytetty tiedonkeruu. Ja mikä ero olikaan pyörän päällä!!  :o Koko päivän jaksoi keskittyä ja ajaa "eniten". Koko päivänä ei ollut huomattavissa nuukahtamista, vaikka keli oli todella lämmin. Myös katteen taakse pääsi ilman puristavaa tunnetta nahkapuvussa, kun vararengasta oli kadoksissa yli kymmenen senttiä viime vuotiseen.
Seuraavina päivinä normaalisti vaivannut reisien kipuilu ja hidas palautuminen oli tiessään.
Aikeissahan oli jalkatappien siirtäminen rennompaan suuntaan, mutta en saanut aikaiseksi. Eikä näköjään tarvinnutkaan.
Itseäni tämä ainakin motivoi jatkamaan sekä pyörän, että oman kunnon kehittämistä. Painoa en ole pitänyt sen kummempana mittarina, muutokset näkykööt peilissä ja suorituksessa. Parin viikon päästä pitäisi olla kunnonkohotushaasteen loppuyhteenveto ja kuntotesti. Uskon lopputuloksen olevan positiivinen. Talvelle olen jo kehitellyt kunto-ohjelmaa, jolla tasoa vielä nostetaan ja hoonataan.

Alla ensimakua, mitä tuleman pitää. Italialaisessa pysytään..
Hyvä pyörä, parempi mieli.