Kirjoittaja Aihe: Öljynlämpömittari Stelvioon  (Luettu 25238 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #60 : Toukokuu 03, 2020, 23:18:48 ip »
Fiksu ja käytössä huomaamaton ratkaisu. Tuota ei voi amerikkalaiselle myydä, kun se joutuu purkamaan rakenteita ennen asennusta. Niille pitää olla päälle asennettavaa kiiltävää kaikki lisäosat.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #61 : Toukokuu 03, 2020, 23:24:40 ip »
Ni. Tuohan vastaa kokolailla samaa kuin omassakin on ja mökin kiukaan pesäluukussa.
Tuo nykyinen oman pyöräni kaihdin on muutaman kokeilun tulos. Tottakai uskalsin julkistaa vasta version joka toimii riitävän hyvin.

Jos tänään pyöräni, 10 asteen lämpötilassa, antoi välttävän lämpötilan 83 astetta jäähdytysnesteessä, antanee samalla säädöllä 20 asteen lämpötilassa noin 115 asteen tuloksen, on varsin hyvä säätö. Siitä korkeammalle lämpötilalle avaan kaihdinta lisää.

Mikäli käy niin että on hirmuhelle niin voin napsaista mukana kulkevilla sivuleikkureilla kaihdinta kiinnittävät nippusiteet irti. Pitäisi jäähdytyspinta-alan riittää.

Oli myös tutkimuksen alla laittaa jäähdyttimen öljynkiertoon termostaatti. Totesin että liikaa lutraamista ja osia. Levy jäähdyttimen eteen on paljon yksinkertaisempi. Vaikka termostaatti onkin tarkempi. Mutta toistaiseksi kokeilematta.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 04, 2020, 11:28:40 ap kirjoittanut motomatti »

Jani Janhunen

  • Viestejä: 203
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #62 : Toukokuu 04, 2020, 08:51:18 ap »
Joo, pitää testata tänään lämmöt kun otan pois ulosvirtausta rajoittavan reikälevyn. Tavoite olisi että kaihtimen ollessa kiinni viileällä kelillä lämmöt olisi ~90 astetta ja vastaavasti kuumalla ilmalla kaihdin auki lämmöt ei nousisi yli 120:n. Tarvittaessa voi joutua avartamaan noita kaihtimen aukkoja tms. Kokeilua kokeilua..

Termostaatti oli toinen vaihtoehto, mutta kokeillaan nyt tätä ensin. Termarit mitä Euroopan alueelta löysin, oli järjestään noin 85-92 asteisia, saisi olla vähän korkeammalla lämpöarvolla. Jenkeistä löytyisi mutten viitsisi sieltä asti tilata.

T. Jani

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #63 : Toukokuu 04, 2020, 09:30:22 ap »
Paljonko on esim Suzukeissa käytetyt? Niissä, kuten vaikka Banditissa, on kuitenkin aika tehokas kierto.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jani Janhunen

  • Viestejä: 203
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #64 : Toukokuu 04, 2020, 09:35:11 ap »
Ei kait Banditeissa öljylle ole termaria, vesijäähdytteinen kun on? Katselin nimenomaan vartavasten öljykiertoon käytettäviä termostaatteja, en tiedä edes käykö vesikiertoiseen järjestelmään suunniteltu normaali termostaatti öljyn kanssa käytettäväksi?  :o

Tuommoista jotain https://www.mishimoto.eu/mishimoto-in-line-thermostat.html

Olen nähnyt vastaavia joissain harrikoissa ja saattoi olla jossain Ducatissakin vastaava, tosin saattoivat olla jälkeenpäin asennettuja.

Mutta mennään nyt alkuun tuolla kaihtimella, hyvä siitäkin tulee kun hakee speksit kohdilleen. :)

Jani

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #65 : Toukokuu 04, 2020, 11:01:55 ap »
Vasta 1250 on vesikone. 1200 on i/ö.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jani Janhunen

  • Viestejä: 203
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #66 : Toukokuu 04, 2020, 11:56:24 ap »
No perskales, niinpä onkin tuo SACS systeemi tuossa. Pitääpä perehtyä. Thnx.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #67 : Toukokuu 04, 2020, 12:00:23 ip »
Lainaus
Mutta mennään nyt alkuun tuolla kaihtimella, hyvä siitäkin tulee kun hakee speksit kohdilleen.

Tuskin termostaattiohjaus olisi mitenkään huono niissä Guzzimalleissa joissa on kaksi öljykiertoa ja pumppua: painekierto laakereille ja jäähdytyskierto jäähdyttimen kautta sylinterikansille.

Nissä joissa on vain painekierto, ja vaikka jäähdytin olisikin, ei ole soveliasta laittaa minkäänlaista venttiiliä tai termostaattia öljykiertoon.

Suunnittelin jo termostaattiasennuksen 1400:n jäähdytyskiertoon. Rinnalle myös kolmitieventtiilin, hätävaraksi. Myös se, näkökentässä olevan lämpömittarin lukeman perusteella, toimisi lämmönsäätimenä ihan yhtä hyvin kuin kaihdinkin tai termostaatti. Letkuja ja erilaisia suoria ja kulmanippoja sekä hydraulliikkaletkuja täytyisi asentaa useampia kolmitieventtiilin ja/tai termostaatin ohella. Syntyisi, arviolta, satasen, parin kustannukset teetettävistä osista. Termostaatti ja venttiili tarvitsisivat lisäksi kannattimensa.

Kaihdinkustannus oli liki olematon: pala lasikuitulevyä joka oli jäänyt yli taannoisesta trike-projektista, ruostumaton veneen ilmanvaihtoventtiili Biltemasta ja siihen pitkä ruuvi vivuksi miljoonalaatikosta. Paksua tiivistenauhaa metrin verran ja neljä nippusidettä. Työn kesto lasketaan minuuteissa ja kustannukset alle 20€.

Lämpömittari antureineen oli kallein komponentti: https://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja-tarvikkeet/mittarit-gps-ja-kamerat/koso-mittarit/mittarit/super-slim-thermometer-0-120-celsius/

Tärkeää on että kaihtimen ja jäähdytinkennon väliin ei pääse tai jää pikkukiviä hieromaan hiljalleen kennoa puhki.
Oman kaihtimen osalta kaihtimen asennus on ylhäältä ja sivuilta tilkitty mutta alhaalta avoin. Jos kennon ja kaihtimen väliin pääsee kivi tulee se alakautta pois aiheuttamatta vahinkoa. Myös tiheähkö verkko hoitaisi homman.

Jos hienostelisin asian suhteen olen suunnitellut ohjaustakoon kiinnitettävää vipua jolla saisin lämpömittarin näytön mukaan säätää ilman virtausta jäähdyttimeen. Tarvitaan vain vipu, vaijeri ja pari kiinnitysosaa.
https://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja-tarvikkeet/ohjaus-ja-hallinta/vivut/domino-rikastimen-vipu/

Jani Janhunen

  • Viestejä: 203
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #68 : Toukokuu 04, 2020, 19:49:38 ip »
Nonniin poijjaat, se on just tätä kun lähtee touhuamaan vailla mitään todellista mitattua faktaa tai dataa vakio-osilla varustetun Grison öljyn lämmöistä, ja alkaa tekemään ratkaisuja olettamusten pohjalta. Tänään on tullut dataa kerättyä yli parinsadan kilometrin verran, ja nyt alkaa kuviot olemaan vähän selvemmät.

Aamulla nyppäsin julkisivun alla olevan, ilmavirtausta jäähdyttimeltä ulospäin rajoittavan reikälevyn pois, ja ajoin about 30 kilsaa 11 asteen lämmössä tuo kaihdin täysin suljettuna, öljyn lämmöt about 95 astetta kun ajo oli pääosin normaalia matkavauhtia, 80-110 kmh. Taajama-nopeuksilla sitten öljyn lämmöt olivat noin 105-110 astetta. Seuraavalle lenkille avasin kaihtimen kokonaan, osa lenkistä moottoritiellä 120-130kmh ja osa taajamassa, lämpötilan suhteen ei merkittäviä eroja, aika äkkiä öljyn lämmöt nousi tuonne 110:een asteeseen, varsinkin hitaammassa taajama-ajossa. Ja tämä edelleen ulkoilman ollessa 11-12 astetta. Mietin että tuossa reilun kymmenen asteen kelissä öljyt voisivat olla vaikka hivenen viileämmätkin niitä kesän helteitä ajatellen.

Seuraavalle lenkille otin sitten kaihtimen pois kokonaan, eli ainoa ero vakiopyörään oli se että jäähdyttimen ilmanohjain on pois. Korkeakoskelle 40 kilsaa ja takaisin normaalia reipasta matkavauhtia, nyt öljyt olivat noin 90 asteisia. Kotiinpäin tullessa tarkoituksella pidin kierroksia ylempänä jotta näen nouseeko lämmöt, ja tallin pihassa öljyt tasan sata-asteisia. Nyt vaan odottelemaan kuumempia kelejä ja katsomaan miten korkeiksi lämmöt nousee helteillä. Tiedän että kun ulkoilman lämmöt tippuu jonnekin viiden asteen tuntumaan ja alle, niin en paljon Grisolla enää ajelekaan, sitten voi kaivaa Kotarin tallista. Eli en niin huolissani ole jos öljyt olisivat tuolloin vähän viileämmät, tosin sateen viilentävä vaikutus kesäkeleillä pitää vielä todentaa tulevissa ajoissa.

Eli ei kannata patentoida ja yrittää myydä jenkeille tuota kaihdinta. Grison jäähdyttimen sijoitus poikkeaa monesta muusta pyörästä, kun tuossa se on lähes pituusakselin suuntaisesti. On siinä lievästi siinä sisäsyrjällä kulmaa ottaa ajoviima vastaan. Siitä olen kuitenkin melko varma, että jos ilmanohjain olisi ollut paikoillaan, niin öljyt olisivat olleet viileämpiä. Nyt iso osa viimasta menee jäähdyttimen ja öljypohjan välistä, mutta sitä riittää kuitenkin myös täkäläisiin olosuhteisiin jäähdyttämään öljyä.

Eli jatkossa menen tuolla systeemillä, muuten vakio mutta ilmanohjain pois. Jos lämmöt nousevat liikaa, niin sitten voi miettiä jäähdyttimen eteen tuonne piiloon jotain pientä ilmanohjainta millä saa tarvittaessa jäähdytystä tehostettua kesähelteillä. Meinasi kääntyä koko idea päälaelleen, kun ensin tein kaihtimen rajoittamaan ilmavirtausta, ja nyt näyttää että voi tarvita jossain vaiheessa ohjaimen tekemään lisää ilmavirtausta.  ;D

Toki tuo kaihdin toimisi varmasti paremmin tuon alkuperäisen ilmanohjaimen kera, silloin siitä voisi olla jotain hyötyä. Mutta nykyisellään tuota ei voi soveltaa, koska tuo kaihdinhässäkkä ei mahdu sen ilmanohjaimen sisään.

Mutta pääasia että nyt tuntui löytyvän sopiva kompromissi, joka on vieläpä helppo toteuttaa eikä vaadi mitään nikkarointia tai rakenteellisia muutoksia. Anteeksi kun tämä on tämmöistä yhden miehen paatosta aiheesta, mutta saattaa kiinnostaa jotain toistakin Griso-kuskia. Ohessa vielä kuva ilmanohjaimesta jonka poistin, osanro 2.

Kiitos ja anteeksi, Jani


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #69 : Toukokuu 04, 2020, 21:47:07 ip »
Tuo jäähdyttimen sijainti on ihan toimiva tuossa sivulla. Esim Hondan VTR:ssä on vesijäähdyttimet koneen sivuilla. Siinäkään ei ole mitään massiivisia ohjaimia. Kuitenkin samoilla jäähtyy myös SP-mallit, joissa on n.120hp/litra.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jani Janhunen

  • Viestejä: 203
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #70 : Toukokuu 04, 2020, 22:08:47 ip »
En jäähdyttimen sijaintia kritisoinutkaan, vaan lähinnä sitä että noin kun se on pitkittäin, niin erilaisten räppänöiden tai kaihtimien teho on melko vaatimaton, ellei ilmaa ole joku ohjuri ohjaamassa räppänöiden suuntaan. Omasta otin ohjurin pois koska tuommoinen kaihdin minkä tein, ei olisi helposti ollut tehtävissä nätisti sisäpuolelle. Tai olisi ehkä, mutta protoversioon ei kannattanut hirveästi nähdä vaivaa, kun ei ollut tietoa miten kaihdin vaikuttaa tai vaikuttaako ollenkaan?

Mutta tuo jäähdytin pitkittäin ilman mitään luukkuja tai ohjureita vaikutti ainakin tämän päivän perusteella toimivalta. Seuraava parannus olisi lämpömittari näkökentässä, tuo öljytikussa oleva mittari on ookoo, mutta vähän epäkäytännöllinen jos haluaa joka hetki seurata lämpötilaa. Ajaessa tuota ei oikein näe, mutta risteyksissä ja valoissa tuonkin äkkiä vilkaisee. Riittää mulle tässä vaiheessa.

T. Jani

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #71 : Toukokuu 04, 2020, 22:27:33 ip »
Eräässä Benellimallissa syyläri on satulan alla. Tosin lisäksi kaksi lietsoa jotka imevät ilmaa jäähdyttimen läpi.
Myös 1400 Californiassa on imevä jäähdytinpuhallin.
Eräs motoristi sitä kovasti arvosteli ja sanoi että puhaltimen pitäisi puhaltaa ilmaa jäähdyttimeen. Silloin se toimisi tehokkaammin. Kysyin onko hänellä autoa, oli, no mikä merkki ja malli? Kertoi autonsa tiedot. Kysyin häneltä että miten päin siinä on jäähdytinpuhallin. Oli hetken hiljaa miettiväisenä ja siirtyi muualle.

Laitoin tuonne aiemmin linkin Stormin digimittariin. Unohdin että osa niistä on tarkoitettu vesijäähdytykseen ja korkein lämpötila on vain 120. Mutta kyllä sillä saa informaatiota riittävästi.
Omalla kohtaa tein kuitenkin niin että kysyin näyttääkö mittari korkeampia lukemia kuin 120? Ei, kuulemma, näytä sillä anturin maksimi on 120 astetta. Mutta sieltä löytyikin anturi jonka maksimilämpö on 160 astetta. Mittari osaa tulkita sitäkin eli näyttää yli 120 asteen lukemiakin. Evaluaatiovaiheessa minulla oli öljytikun yhteydessä lämpömittari ja mittareiden näyttämät olivat kokolailla yhtenevät. Sittemmin öljytikkumittari vaihtoi vartiopaikkaansa toiseen pyörään.

Lisäksi laitoin lambdanäytön. Sen lukemia ja moottorin lämpölukemia verratessa on selvinnyt seuraavaa: kun öljy on kylmää näyttävät lambdat samoja lukemia keskenään vakaasti. Kun moottori, ja öljy, lämpenevät sylintereitä ruokitaan vuorotellen laihalla ja normaaliseoksella. Kertovat lambdat.