Nonniin poijjaat, se on just tätä kun lähtee touhuamaan vailla mitään todellista mitattua faktaa tai dataa vakio-osilla varustetun Grison öljyn lämmöistä, ja alkaa tekemään ratkaisuja olettamusten pohjalta. Tänään on tullut dataa kerättyä yli parinsadan kilometrin verran, ja nyt alkaa kuviot olemaan vähän selvemmät.
Aamulla nyppäsin julkisivun alla olevan, ilmavirtausta jäähdyttimeltä ulospäin rajoittavan reikälevyn pois, ja ajoin about 30 kilsaa 11 asteen lämmössä tuo kaihdin täysin suljettuna, öljyn lämmöt about 95 astetta kun ajo oli pääosin normaalia matkavauhtia, 80-110 kmh. Taajama-nopeuksilla sitten öljyn lämmöt olivat noin 105-110 astetta. Seuraavalle lenkille avasin kaihtimen kokonaan, osa lenkistä moottoritiellä 120-130kmh ja osa taajamassa, lämpötilan suhteen ei merkittäviä eroja, aika äkkiä öljyn lämmöt nousi tuonne 110:een asteeseen, varsinkin hitaammassa taajama-ajossa. Ja tämä edelleen ulkoilman ollessa 11-12 astetta. Mietin että tuossa reilun kymmenen asteen kelissä öljyt voisivat olla vaikka hivenen viileämmätkin niitä kesän helteitä ajatellen.
Seuraavalle lenkille otin sitten kaihtimen pois kokonaan, eli ainoa ero vakiopyörään oli se että jäähdyttimen ilmanohjain on pois. Korkeakoskelle 40 kilsaa ja takaisin normaalia reipasta matkavauhtia, nyt öljyt olivat noin 90 asteisia. Kotiinpäin tullessa tarkoituksella pidin kierroksia ylempänä jotta näen nouseeko lämmöt, ja tallin pihassa öljyt tasan sata-asteisia. Nyt vaan odottelemaan kuumempia kelejä ja katsomaan miten korkeiksi lämmöt nousee helteillä. Tiedän että kun ulkoilman lämmöt tippuu jonnekin viiden asteen tuntumaan ja alle, niin en paljon Grisolla enää ajelekaan, sitten voi kaivaa Kotarin tallista. Eli en niin huolissani ole jos öljyt olisivat tuolloin vähän viileämmät, tosin sateen viilentävä vaikutus kesäkeleillä pitää vielä todentaa tulevissa ajoissa.
Eli ei kannata patentoida ja yrittää myydä jenkeille tuota kaihdinta. Grison jäähdyttimen sijoitus poikkeaa monesta muusta pyörästä, kun tuossa se on lähes pituusakselin suuntaisesti. On siinä lievästi siinä sisäsyrjällä kulmaa ottaa ajoviima vastaan. Siitä olen kuitenkin melko varma, että jos ilmanohjain olisi ollut paikoillaan, niin öljyt olisivat olleet viileämpiä. Nyt iso osa viimasta menee jäähdyttimen ja öljypohjan välistä, mutta sitä riittää kuitenkin myös täkäläisiin olosuhteisiin jäähdyttämään öljyä.
Eli jatkossa menen tuolla systeemillä, muuten vakio mutta ilmanohjain pois. Jos lämmöt nousevat liikaa, niin sitten voi miettiä jäähdyttimen eteen tuonne piiloon jotain pientä ilmanohjainta millä saa tarvittaessa jäähdytystä tehostettua kesähelteillä. Meinasi kääntyä koko idea päälaelleen, kun ensin tein kaihtimen rajoittamaan ilmavirtausta, ja nyt näyttää että voi tarvita jossain vaiheessa ohjaimen tekemään lisää ilmavirtausta.

Toki tuo kaihdin toimisi varmasti paremmin tuon alkuperäisen ilmanohjaimen kera, silloin siitä voisi olla jotain hyötyä. Mutta nykyisellään tuota ei voi soveltaa, koska tuo kaihdinhässäkkä ei mahdu sen ilmanohjaimen sisään.
Mutta pääasia että nyt tuntui löytyvän sopiva kompromissi, joka on vieläpä helppo toteuttaa eikä vaadi mitään nikkarointia tai rakenteellisia muutoksia. Anteeksi kun tämä on tämmöistä yhden miehen paatosta aiheesta, mutta saattaa kiinnostaa jotain toistakin Griso-kuskia. Ohessa vielä kuva ilmanohjaimesta jonka poistin, osanro 2.
Kiitos ja anteeksi, Jani