Kirjoittaja Aihe: Öljynlämpömittari Stelvioon  (Luettu 25242 kertaa)

Jani Janhunen

  • Viestejä: 203
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #45 : Lokakuu 28, 2019, 21:46:03 ip »

Omalta kohdaltani olen purkanut kohta uutena sekä 1100 Brevan ja California 1400:sen ohjauslaakerit. Kummassakaan ei ollut tippaakaan vaseliinia. 1400:ssa meni laakerit vaihtoon alkavan ruosteen vuoksi. Samaa ongelmaa poti Brevan takajoustintuen proggressiovivusto. Ohjauslaakerien kulumista hillitsee maajohto keulan ja rungon välillä.

Takahaarukan sekä jousituksen linkkujen laakerit kävin läpi viime viikolla, ihan ok rasvoissa olivat. Pelkäsin pahempaa kun ulkomaan foorumeilla on ollut aika villin näköisiä, mutta hyvä että ainakin tuossa olivat ookoo. Silti putsasin ja rasvasin huolella kaikki. Ohjainlaakeri myös ihan ok, putsaus ja rasvaus ja takaisin, pitää tehdä tuo maadoitus keulan ja rungon välille samalla. Tai silleen ok, ettei ruosteessa ollut, aika vähän tuolla rasvaa oli.

Lähtee rönsyilemään otsikon aiheesta, pitänee runoilla muusta huollosta tuolla "Grison huoltoa" säikeessä jossain vaiheessa.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #46 : Lokakuu 28, 2019, 22:09:51 ip »
Hieno juttu että olivat kunnossa.
Kuulalaakerit vaihdoin kartiorullalaakereiksi. Ovat toimineet nyt 3 kautta.
Toki kuulalaakerit ovat, ainakin teoriassa, herkemmät ohjata.

jiipee73

  • Viestejä: 116
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #47 : Joulukuu 12, 2019, 17:00:24 ip »
Ketjun aloittajan innoittamana tilasin Brevaan (1100cc) samanlaisen TTO temp mittarin. Noh, eipä mennykään kuten ruotsinsuomalaisessa ajanvieteohjelmassa. Brevan öljyletkuissa ei ole banjopultteja, ne menee jäähdyttimeen ja öljypohjaan suoraan.

Nyt pohdin, että mihinköhän tuolle anturille uskaltaisi tehdä paikan, vai pitäisikö suosiolla kehitellä joku muu mittaustapa? Mittarivalmistaja ei ainakaan nettisivuilla myy erikseen muita antureita, vaan pitäisi tilata kokonaan uusi mittari.

JP

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #48 : Joulukuu 12, 2019, 22:33:09 ip »
Hydrauliikkaliikkeessä myyvät liitoksien väliin lisää liitoksia. Lisäliitokseen, kolmitieliittimeen, voi laittaa yhteen lähtöön sen anturin.
Toki muitakin tapoja on: öljyproppuun voi kiinnittää anturin tai öljypohjaan sopivaan kohtaan. Kunhan anturi on riittävän lähellä öljytilaa. Läpireikää ei välttämättä tarvitse tehdä.

Tässä klassinen asennus joka, jos ymmärsin oikein, ei nyt sovellu: http://www.motomatti.fi/2016/07/california-1400-lampomittarin-asennus.html

Tässä öljyproppuasennus: http://www.motomatti.fi/2016/06/california-adamant-uusi-monitoimimittari.html
Sen haittana on että liitin pitää avata aina kun öljyä lasketaan pois koneesta. Muutoin helppo homma alkuperäiseen proppuunkin. Ei välttämättä tarvitse uutta kuten jutussani.

Tässä yksi tapa mutta tarkoituksena ohjata ruiskutusta ajantasaisesti: http://www.motomatti.fi/2011/10/uusi-ja-toimiva-paikka-lampotila.html

Jossain sivuillani oli vielä juttu lämpöanturin asennuksesta öljypohjan etureunaan jossa on öljykanavien tulpat näkyvissä. Soveltuu lähinnä vanhoihin öljypohjiin mutta voi soveltaa uudempiinkin. Mielikuvitusta voi käyttää.

Anturin kiinnityksen kierteen koko ja tyyppi on tiedettävä tarkkaan sillä joissakin asennusohjeissa se on ilmoitettu väärin.

jiipee73

  • Viestejä: 116
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #49 : Joulukuu 13, 2019, 11:10:37 ap »
Kiitos taas motomatille perusteellisesta vastauksesta!

Öljyproppua pohdin ensimmäisenä, Brevan proppu on kyllä niin pieni, että epäilen onnistuuko. Ehkäppä nappaan jäähdyttimeen menevän letkun irti ja painun hydrauliikkaliikkeeseen toiveena banjopultti ja ylimääräinen liitos.

Ärsyttävän lyhyt johto tuossa mittarissa, ei toivoakaan, että ylettyisi propulle, hyvä jos jäähdyttäjään. Pakko saada lisää johtoa siis. Toivottavasti ei vaikuta mittarin lukemiin kun joutuu laittamaan uutta pätkää väliin. Minä kun en näistä sähköistä ymmärrä paljoakaan, vähän kuitenkin kolvi pysyy kädessä.

 




TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #50 : Joulukuu 13, 2019, 11:31:20 ap »
Ei tuossa välissä lisäjohto mitään haittaa. Jatkaa vaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jani Janhunen

  • Viestejä: 203
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #51 : Joulukuu 22, 2019, 19:53:53 ip »
Päiviteenpäs tätäkin säiettä, päätin että ensi kesä mennään analogisella öljylämpömittarilla ja jäähdyttimen eteen asennettavalla, säädettävällä kaihtimella. Jos nämä ei tuota toivottua tulosta, niin sittten vuoden päästä laitan sen termostaatin. Lämpömittari on jo paikoillaan, ja kaihtimen toteutus meneillään. Otin jäähdyttimen ympärillä olevan boksin sisältä muovisen ilmanohjaimen pois, jolloin tod.näk jäähdyttimen läpivirtaavan ilman määrä vähenee, ja samalla sain lisätilaa piiloon jäävän kaihtimen asennukseen. Säätönamiska tulee johonkin alapuolelle huomaamattomaan paikkaan. Tuota samaa lisätilaa voin hyödyntää, jos pitää se termari laittaa.

Esteettisestä syistä päätin laittaa tuohon jäähdyttimen ympärillä olevan boksin julkisivuille hopeista teräsverkkoa, samanlaista kuin edessä ja takana sivukatteissa on. Kuvissa se on vielä väärän väristä, ja muutenkin vasta sovitteluasteella. Tuon sivulla olevan verkon alle, jäähdyttimen ja verkon väliin tulee musta rei'itetty levy, osin sen takia että peittää jäähdytintä näkymästä, mutta myös osaltaan rajoittamaan ilmavirran läpivirtausta. Se säädettävä kaihdin tulee siis pitkittäin jäähdyttimen suuntaisesti, tuonne sisälle lohkon puoleiselle sivulle. Katsotaan toimiiko..

En ole hetkeen tätä modausta tehnyt, kun aika on menny California Titaniumin katteen sovittelussa tuohon Grisoon. Ajattelin että se originaali pieni pleksi saa nyt väistyä. Alkuperäiset lampun kannakkeet eivät tietenkään käyneet, niin piti tehdä uudet, samoin kaikki kateraudat ja tuet mittaristolle. Vielä olisi katteen maalaus edessä, se onkin mielenkiintoinen kun tuohon Grison Tenni Greenin satiini-mattavihreään ei oikein löydy mitään valmista värikoodia. Pitää selvitellä asiaa lisää. Jos jollain on vinkkiä koodista niin mielenkiinnolla otan ne vastaan.

Mutta hyvää joulua kaikille foorumin lukijoille!

Jani
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 03, 2020, 20:45:58 ip kirjoittanut Jani Janhunen »

Jani Janhunen

  • Viestejä: 203
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #52 : Toukokuu 03, 2020, 20:21:19 ip »
Terve,

Tulipa talven mittaan tehtyä Grison jäähdyttimen eteen säädettävä kaihdin, ja eilisen koeajon perusteella tuntuu toimivan. Pitää seurata ja tarvittaessa säätää ja tuumailla, että toimiiko jopa liiankin hyvin? Eilen sain Grison käyttöön kun kate tuli vihdoin maalarilta, ja noin 30:n kilsan jälkeen pääasiassa nopeusalueilla 40-80 ajetulla pätkällä ulkoilman ollessa 13 astetta, öljyn lämpötilat nousivat noin 115:een asteeseen öljytikussa olevan mittarin näyttämän mukaan kun kaihdin oli kiinni. Mietin vaan että mitenkähän mahtaa sitten öljyn lämmöt nousta kun ilman lämpötila on 25-32 astetta? (utopiaa Suomen normi-kesässä..  ;D) Testasin tuon lämpömittarin ennen sen ruuvaamista paikoilleen kiehuvan veden kanssa, ja kyllä se tuntui pitävän paikkansa.

Toiselle lenkille avasin kaihtimen, ja eipä tuossa kovin isoa eroa ollut, silloin lämmöt jäivät vähän alle 110:n asteen. Tuo kaihdin on tosiaan blokkaamassa ilmaa edestäpäin sisääntulevan ilman osalta, ja sitten jäähdyttimen toisella puolella eli julkisivulla tuon jäähdytinlaatikon ritilän alla on näkymättömissä vielä reikälevy rajoittamassa ulospäin tulevan ilman virtausta. Jos tuntuu että kaihtimen säädöt eivät nykyisellään riitä, niin sitten voin poistaa tai laittaa ulostuloon vähemmän rajoittavan reikälevyn. Maailmalla myyvät just tuohon ulostuloon kaikenmaailman koneistettuja/säädettäviä luukkuja, mutta mun mielestä mututuntumalla niiden merkitys on verrattain pieni. Tämä koska edestäpäin tulee se jäähdyttävä ilma, ja tuon jäähdyttimen sisäsyrjällä boksin sisällä on vielä ilmanohjain varmistamassa, että kaikki ilma menee jäähdyttimen läpi. Omasta otin sen ohjaimen pois.

Pitää tulevalla viikolla testailla lisää, lähinnä kovemmissa vauhdeissa seurata tuota lämpöä, kun silloin toisaalta jäähdyttävän ilman virtauskin on kovempi kuin taajamanopeuksissa. Öljyinä aina ollut täyssynteettiset 10w-kuuskymppiset, joten kaipa ne lämpöäkin sietää jonkun verran.

Muutama kuva ohessa, kaihtimen säätö on tuossa boksin alla punaisella ympyröidyllä vivulla.

Jani

Jani Janhunen

  • Viestejä: 203
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #53 : Toukokuu 03, 2020, 20:31:03 ip »
Lisäkuvia, ekana tuon kiinteän kaihdinosan sovittelua, toisessa ehkä näkyy verkon alapuolella se ulostuloa rajoittava reikälevy, ja kolmannessa on sitten ulkoapäin uusi konstruktio.

Ei btw asiasta viidenteen tuon katteen maalaus Grison Tenni vihreällä ollutkaan kovin helppoa kuulemma, vaikka kokenut ja arvostettu maalari olikin kyseessä. Tuohon kun ei löydy valmista värikoodia tms, seitsemäs kerta oli sitten onnistunut hyvin kohdalleen.  ;D

Jani

Jani Janhunen

  • Viestejä: 203
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #54 : Toukokuu 03, 2020, 20:35:55 ip »
Mennään jo otsikosta yhä kauemmas, mutta kun katteesta oli puhe niin siitä vielä pari kuvaa jos sallittaneen. Raidat pitää vielä teipata katteeseen.

Jani

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #55 : Toukokuu 03, 2020, 21:18:51 ip »
Tuolla tavalla tuo on varmempi, kuin ulkopuolelle tuleva. Tuonnehan se kauhoi kylmää ilmaa koko ajan. Tulee siistin näköinen, kun tuossa julkisivulla ei ole mitään räppänöitä ja kötöstyksiä.
Hyvin ainakin tuon kuvan mukaan onnistunut sävytys! Noissa värillisissä hohtomaaleissa kunvoi hohtoakin olla useita sävyjä, ei pelkästään värissä. Oman pikkulohkon maalasin joskus Mitsun kartasta löytyneellä metallioranssilla. Siinä oli tietyn värinen pohjamaali, jonka päälle punainen alusväri ja sen päälle punainen metalliväri ja lakka. Jos alla olisi ollut jotain muuta, niin lopputulos olisi mennyt päin seiniä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #56 : Toukokuu 03, 2020, 22:04:47 ip »
Tänään, hyvänä ajopäivänä, kävin ajelemassa liki Riihimäkeä hankkeissa ostaa muutama Guzziosa. Kahvi oli hyvää, pikkuleivät tavallista ja keskustelu erinomaista tasoa. Siis minun näkökulmastani. Samalla näin hienoa mp-tekniikkaa ja hyvin varustellun omakotitalon alakerran tallin.

Lämmöistä: 1400 Californian jäähdytyksenlämpömittari näytti pääosan matkaa 83,0 lämpölukemaa ajonopeudesta huolimatta. Parhaimmillaan. Ulkoilman lämpötila oli 10 astetta Celsiusta eli hyvä matkalämpötila kevyillä ajokamppeilla. Ei pala eikä paistu. Tuuli 3 metriä etelästä. Keskikulutus 5,3 litraa/100km. Kun lisää vauhtia, lämpötila pysyy samana. Hyvä kun ei laske. Lämpötila siis välttävä.

Syyläri on peitetty 90%:lla. Mutta, syyläri eli jäähdytinkenno ei ole kiinni kaihtimessa vaan niistä kahdesta pikkureiästä pääsevällä ilmalla tyydytetään koko jäähdyttimen ilmantarve. Jos tarvitsee. 15 asteen ulkolämpötilan kohdalla olisi, kokemuksen mukaan noin 100 astetta joka on jo hyvä lämpötila. Vesikin lähtee vek. Kuumemmassa ulkolämpötilassa avaan syylärin venttiiliä.

Kaihdinta ei pidä laittaa kiinni jäähdyttimeen vaan pitää jättää tilaa jäähdyttimelle ottaa vastaan koko alueellaan ilmavirtaa. Pienestäkin reiästä pääsee ilmavirta vaikuttamaan isommalle alueelle kuin aivan kiinni kennossa oleva kaihdin. Säätämisen tarkoitus ei ole heikentää jäähdytystä.

JJ:n kuvista päättelin että kaihdin on kiinni kennossa. Valitan jos näin väärin.
Jos näin on niin kaihtimesta saa hyvän laittamalla siihen säädön kuin kiukaan pesän luukkuun ja irrottamalla sen kennon pinnasta noin 10 - 15 millimetriä. Ilma siis jakaantuu isommalle alueelle kuin aukot. Myös vauhti lisää ilmavirtaa. Ts. nopeuden nousu parantaa mutta kuormituksen nousun pitää pitää myös parantaa jäähdytystä. Kuormituksen laskun vuoksi ei ole ihan niin tarkkaa mutta hyvä olisi silloinkin että lämpötila olisi siinä sadan pinnassa. Yleensä taajama-ajo lisää lämpötilaa vaikka kuormitusta ei juuri oliskikaan. Vaan ei ole vauhtiakaan. Siksi joissain pyörissä on propelli syylärin liki.

http://www.motomatti.fi/2018/05/california-1400-gts-kulutustutkimusta.html
Viimeinen, harkittu muutos, näkyy tässä jutussa (kaksi pikkureikää) sillä se vähentää säätämistarvetta kovasti ja pätee suurelta osalta koko ajokauden ajan. Jos ei hirmuhellettä tule. Silloin en myöskään aja jos ei ole pakko vaan hillun jossain terassilla, jos mahdollista. Toki kokeillut olen lämpöisessä ja mutta en ole saanut ajamalla jäähdytinpuhallinta käynnistymään. Paikallaan kaasuttelemalla kyllä. Silloin jäähdytysnesteen lämpötila on ollut liki 140 astetta.

Ulkonäköä ei kukaan ole arvostellut ja näyttäessäni kohdetta ei oikein komenttejakaan ole tullut.
Guzzin kone, mallista riippumatta, käy yleensä kovin kylmänä. Ilmastossamme.

Jani Janhunen

  • Viestejä: 203
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #57 : Toukokuu 03, 2020, 22:22:45 ip »
Moi, kiitos vastauksista. Tuo kaihdin on vajaan sentin verran irti jäähdyttimen pinnasta, noista kuvista se ei oikein näy. Paitsi ehkä tuossa toisen postauksen eka kuvassa, missä näkyy tuon kiinteän osan sovittelu, tuon alimman kiinnityspultin alla näkyy kumivaimennin mikä on alunperin alkuperäisen ilmanohjurin alla. Sen verran se on kohollaan.

Toki aina kauden ekat ajelut tuntuvat hyvältä, mutta eilen kun todistettavasti kone kävi lämpöisenä, niin kylläpä kone tuntui toimivan hyvin. Ei nykinyt missään vaiheessa eikä ollut karkean oloinen, kuten toisinaan aiempina kesinä kun on varmasti käynyt kylmempänä. Toki tein talven aikana isomman huollon ja vaihdoin mm. bensafiltterin ym, niin ehkäpä niilläkin on oma osansa kokonaisuudessa. Ruiskut balanssiin tulevalla viikolla ja se ois siinä.

Jani

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #58 : Toukokuu 03, 2020, 22:46:33 ip »
No hyvä. Pieni ilmarako pitää olla. Vrt. sepustukseeni aiemmin.
Tuosta on hyvä lähteä hoitamaan homma niin että kone käy lähellä ihannelämpötilaansa. Voisiko siihen tehdä säädön?
Nyt joky kysyy mikä on ihannelämpötila? Se on se missä kulutus on pienin, tehontuotto paras ja moottorin kestoikä pisin. Aina kompromissi. Siihen vaikuttavat niin monet muuttujat että täältä nettitiyhyen takaa voi vain suositella että varovasti tutkii. Sopiva käyttölämpötila, öljyn eli jäähdytysnesteen laadun ja keston pohjalta, bensiinilla, on siinä 90 - 120 välillä ilmajäähdytteisessä sillä sen tarkemmin sitä on varsin vaikea säädellä. Ylitykset ja alitukset ovat normaali juttu. Meillä alitukset ovat vielä yleisempää mutta sen ei silti tarvitse olla normaalia.

Jani Janhunen

  • Viestejä: 203
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #59 : Toukokuu 03, 2020, 22:59:33 ip »
Niin siis tuossahan on säätö. Tuossa yhdessä aiemmassa kuvassa oli siis se kaihtimen kiinteä osa, tuon päällä on toinen vastaava kappale, mitä saa liikuteltua eteen tai taakse ja rakojen kokoa muunneltua. Vähän karskia käsityön jälkeähän noissa on, mutta onneksi ovat piilossa. Ja kunhan saa asetukset kohdilleen, niin äkkiähän tuota tekee versio kakkosen siistimpänä. :)

Tuossa näkyy tuo käyttövipu, ja sormella saa kiristettyä tuon siipiruuvin joka lukitsee asennon kulloinkin valittuun asentoon.

Jani