Tänään, hyvänä ajopäivänä, kävin ajelemassa liki Riihimäkeä hankkeissa ostaa muutama Guzziosa. Kahvi oli hyvää, pikkuleivät tavallista ja keskustelu erinomaista tasoa. Siis minun näkökulmastani. Samalla näin hienoa mp-tekniikkaa ja hyvin varustellun omakotitalon alakerran tallin.
Lämmöistä: 1400 Californian jäähdytyksenlämpömittari näytti pääosan matkaa 83,0 lämpölukemaa ajonopeudesta huolimatta. Parhaimmillaan. Ulkoilman lämpötila oli 10 astetta Celsiusta eli hyvä matkalämpötila kevyillä ajokamppeilla. Ei pala eikä paistu. Tuuli 3 metriä etelästä. Keskikulutus 5,3 litraa/100km. Kun lisää vauhtia, lämpötila pysyy samana. Hyvä kun ei laske. Lämpötila siis välttävä.
Syyläri on peitetty 90%:lla. Mutta, syyläri eli jäähdytinkenno ei ole kiinni kaihtimessa vaan niistä kahdesta pikkureiästä pääsevällä ilmalla tyydytetään koko jäähdyttimen ilmantarve. Jos tarvitsee. 15 asteen ulkolämpötilan kohdalla olisi, kokemuksen mukaan noin 100 astetta joka on jo hyvä lämpötila. Vesikin lähtee vek. Kuumemmassa ulkolämpötilassa avaan syylärin venttiiliä.
Kaihdinta ei pidä laittaa kiinni jäähdyttimeen vaan pitää jättää tilaa jäähdyttimelle ottaa vastaan koko alueellaan ilmavirtaa. Pienestäkin reiästä pääsee ilmavirta vaikuttamaan isommalle alueelle kuin aivan kiinni kennossa oleva kaihdin. Säätämisen tarkoitus ei ole heikentää jäähdytystä.
JJ:n kuvista päättelin että kaihdin on kiinni kennossa. Valitan jos näin väärin.
Jos näin on niin kaihtimesta saa hyvän laittamalla siihen säädön kuin kiukaan pesän luukkuun ja irrottamalla sen kennon pinnasta noin 10 - 15 millimetriä. Ilma siis jakaantuu isommalle alueelle kuin aukot. Myös vauhti lisää ilmavirtaa. Ts. nopeuden nousu parantaa mutta kuormituksen nousun pitää pitää myös parantaa jäähdytystä. Kuormituksen laskun vuoksi ei ole ihan niin tarkkaa mutta hyvä olisi silloinkin että lämpötila olisi siinä sadan pinnassa. Yleensä taajama-ajo lisää lämpötilaa vaikka kuormitusta ei juuri oliskikaan. Vaan ei ole vauhtiakaan. Siksi joissain pyörissä on propelli syylärin liki.
http://www.motomatti.fi/2018/05/california-1400-gts-kulutustutkimusta.htmlViimeinen, harkittu muutos, näkyy tässä jutussa (kaksi pikkureikää) sillä se vähentää säätämistarvetta kovasti ja pätee suurelta osalta koko ajokauden ajan. Jos ei hirmuhellettä tule. Silloin en myöskään aja jos ei ole pakko vaan hillun jossain terassilla, jos mahdollista. Toki kokeillut olen lämpöisessä ja mutta en ole saanut ajamalla jäähdytinpuhallinta käynnistymään. Paikallaan kaasuttelemalla kyllä. Silloin jäähdytysnesteen lämpötila on ollut liki 140 astetta.
Ulkonäköä ei kukaan ole arvostellut ja näyttäessäni kohdetta ei oikein komenttejakaan ole tullut.
Guzzin kone, mallista riippumatta, käy yleensä kovin kylmänä. Ilmastossamme.