Iltaa, lainaan vanhaa säiettä, kun en viitsinyt uuttakaan aloittaa ja liittyy kuitenkin tähän aiheeseen.
Eli onko täällä kylmässä Pohjolassa kukaan asentanut 8-venttiilikoneeseen jäähdytysjärjestelmään termostaattia niissä malleissa missä sitä ei alunperin ole tehtaalla laitettu? Kun tuolloin yli kolme vuotta sitten joitain aikeita ilmeisesti eräillä oli?
Itsellä nyt Grisossa vähän syvempi huolto työn alla, ja mietin että olisi mahdollisuuksia talven aikana tehdä jotain tuolle jäähdytysjärjestelmällekin. Pyörä on siis toiminut normaalisti ja ajot ovat aina olleet semmoisia, tai ainakin olen pyrkinyt siihen, että moottorin lämmöt olisivat ok kylmäliman muodostumisen estämiseksi. Mutta silti vahvasti epäilen että normaalissa Suomen kesäsäässä öljyt ovat liian viileät. Minulla ei siis ole tällä hetkellä minkäänlaista öljyn lämpötilamittaria, eli mutu-tuntumalla mennään. Talven aikana ajattelin kuitenkin jonkunlaisen lämpömittarin hommata, ehkä ainakin alkuun ihan öljytikun paikalle ruuvattavan. Ja ehkä myös sen takia pitää aloittaa ensi kausi ihan vakio-kokoonpanolla lämpömittarin kera, jotta saa jotain vertailukohtaa ja referenssiä.
AInakin ulkomaan foorumeilla näkyy esim. Beetle laittaneen Grisoon termarin, ja nimenomaan siten että jäähdytin jää sivukiertoon. Tosin hänen Grisossaan oli tehty muitakin muutoksia, isosta Calista sylinterit ym, joten on sen 1400 kuutiota. Mutta silti vaikuttaa hänen mukaansa lupaavalta mitä on ehtinyt kokemuksia karttua. Taisi jollain olla vastaava systeemi laitettuna myös Stelvioon.
Toinen vaihtoehto on, että teen tuohon öljynjäähdyttimelle menevän, nimenomaan ilmavirtauksen inlet-aukkoon säädettävän "kaihtimen" tai jonkun muun säädettävän ratkaisun, vähän kuten Moto-Matti oli Californiaansa laittanut. Tuo Grison jäähdytin on siinä öljypohjan sivussa, joutuu vähän tuota Matin ideaa soveltamaan. Jos saisi tuon kaihtimen tms. koneella suunniteltua ja piirrettyä ja vaikka laserilla leikattua, niin voisi olla jopa suht mahdollista päästä ihan ok näköiseen lopputulokseen. Mutta en siis tiedä, miten tuommoinen kaihdin vaikuttaa öljyn lämpöön, saattaa sillä sivussa olevalla-aukollakin eli ilman ulostulolla olla joku jäähdyttävä vaikutus?
Mites sitten, näkeekö arvon raati mahdollisia ongelmia, jos vaihtaisikin jäähdyttimen kennon pienemmäksi? Tai jos oikein villiksi heittäytyisi, niin jopa siirtäisi koko jäähdyttimen uuteen paikkaan? Saisi tuon moottorin sivun siromman näköiseksi. Tosin tuossa ei ihan älyttömästi ole mahdollisuuksia vaihtaa jäähdyttimen paikkaa, ainakaan moottorin etuosaan, kun oikean sylinterin putki kurvaa siitä kohti. Tuohon edessä olevaan jäähdyttimeen olisi samalla helpompi tehdä se säädettävä suoja.
No joo, nää on nyt näitä mietteitä ajokauden ollessa ohi, ehkä tällä hetkellä tuon vakio-jäähdyttimen eteen tulevan suojan tekeminen on eka ja helpoin vaihtoehto. Tosiaan ulkomailla on termostaatteja laitettu, mutta halusin tietää onko meidän foorumilaisilla omia kokemuksia asiasta?
T. Jani