Kirjoittaja Aihe: Öljynlämpömittari Stelvioon  (Luettu 25232 kertaa)

JuhanVon

  • Viestejä: 74
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #15 : Kesäkuu 16, 2016, 15:20:54 ip »
8V koneissa on tosiaan kaksi kiertoa, toinen voitelulle ja toinen jäähdytykselle.
Jäähdyttimeen voisi askarrella termostaatin, esimerkiksi ainakin tuolla kehuvat että ei lisää painehäviötä merkittävästi:

http://www.improvedracing.com/oil-thermostats/high-flow-engine-oil-cooler-thermostat-185f-p-212.html

Tuntuu noita muitakin malleja löytyvän, moni on HD brändillä.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #16 : Kesäkuu 16, 2016, 15:42:20 ip »
Tuo termostaatti vaikuttaa siltä että sillä voi muodostaa kytkennän siten että itse jäähdytin jää sivuvirtaan eli jäähdyttimelle ohjautuu jäähdytettävää öljyä vain silloin kun sen jäähdyttäminen on tarpeellista. Eli perusmallinenkin yhden kanavan termostaatti hoitaisi asian.

Onko löytynyt esimerkiksi toimintakaaviota tai leikkauskuvaa miten 8V-koneen voitelu- sekä jäähdytyskierto ovat toteutettu? Purkukuvista saa selville ainakin sen että öljypumpussa on kaksi kammiota joista toisen tuotto lähtee lohkon sisäiseen kanavaan ja toisen jäähdyttimen suuntaan. molemmat vatkaavat samaa öljyä.

Onko jäähdyttimen kautta kiertävällä öljyllä voitelutehtäviä vai ainoastaan jäähdytystoimi?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #17 : Kesäkuu 16, 2016, 16:05:11 ip »
Voitelisiko yläkerran liikkuvia?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

JuhanVon

  • Viestejä: 74
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #18 : Kesäkuu 16, 2016, 16:08:15 ip »
Tuo termostaatti vaikuttaa siltä että sillä voi muodostaa kytkennän siten että itse jäähdytin jää sivuvirtaan eli jäähdyttimelle ohjautuu jäähdytettävää öljyä vain silloin kun sen jäähdyttäminen on tarpeellista. Eli perusmallinenkin yhden kanavan termostaatti hoitaisi asian.

Onko löytynyt esimerkiksi toimintakaaviota tai leikkauskuvaa miten 8V-koneen voitelu- sekä jäähdytyskierto ovat toteutettu? Purkukuvista saa selville ainakin sen että öljypumpussa on kaksi kammiota joista toisen tuotto lähtee lohkon sisäiseen kanavaan ja toisen jäähdyttimen suuntaan. molemmat vatkaavat samaa öljyä.

Onko jäähdyttimen kautta kiertävällä öljyllä voitelutehtäviä vai ainoastaan jäähdytystoimi?

Olen ymmärtänyt että jäähdytyskierto menee vaan kansiin josta se valuu alas. Jäähdytyskierrolla on suuren volyymin ja matalan paineen antava pumppu, voitelupuolella sitten taas toisinpäin pienempi volyymi ja suurempi paine. Voitelupuolellakin on jotain jäähdytystehtäviä, männän pohjaan suihkutetaan öljyä jäähdytystarkoituksessa. Suihku tulee siis voitelupuolelta.

Tämä on mun käsitys asiasta joka perustuu ulkomaisulla foorumeilla käytyihin keskusteluihin, ei tehdasmanuaaleihin tms.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #19 : Kesäkuu 16, 2016, 16:11:27 ip »

Olen ymmärtänyt että jäähdytyskierto menee vaan kansiin josta se valuu alas. Jäähdytyskierrolla on suuren volyymin ja matalan paineen antava pumppu, voitelupuolella sitten taas toisinpäin pienempi volyymi ja suurempi paine. Voitelupuolellakin on jotain jäähdytystehtäviä, männän pohjaan suihkutetaan öljyä jäähdytystarkoituksessa. Suihku tulee siis voitelupuolelta.



Normaalisti runkolaakerilinjaan on porattu sopiva reikä tai jopa askarreltu suutin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

JuhanVon

  • Viestejä: 74
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #20 : Kesäkuu 16, 2016, 16:23:22 ip »

Olen ymmärtänyt että jäähdytyskierto menee vaan kansiin josta se valuu alas. Jäähdytyskierrolla on suuren volyymin ja matalan paineen antava pumppu, voitelupuolella sitten taas toisinpäin pienempi volyymi ja suurempi paine. Voitelupuolellakin on jotain jäähdytystehtäviä, männän pohjaan suihkutetaan öljyä jäähdytystarkoituksessa. Suihku tulee siis voitelupuolelta.



Normaalisti runkolaakerilinjaan on porattu sopiva reikä tai jopa askarreltu suutin.

Taitaa sielä olla ihan suuttimet. Tuolta löytyy jotain tietoa moottorin rakenteesta:

http://www.guzzitek.org/documents/moteur/Motor1200_8V_Course_(GB).pdf

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #21 : Kesäkuu 16, 2016, 16:47:58 ip »
Jos jäähdytyskierto on itsenäinen, vaikkakin jäähdyttää kaikkea öljyä niin eikö voitaisi ajatella että yksinkertaisesti rajoittamalla tätä kiertoa saataisiin kaikki öljy lämpemään. Jostain täysin auki - täysin suljettu -väliltä löytyisi jokasään kompromissi. Hana letkuun ja sillä selvä. Vai kuumenisivatko kannet pistemäisesti jos näin toimisi.
Tämä järjestelmä herättää päässäni monia kysymyksiä.

Liitteenä California 1400:n voitelukaavio. Lienee sama kuin 1200 8V-malliessa. Sieltä löytyy ne öljysuihkut männille. Nro 9.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #22 : Kesäkuu 16, 2016, 17:29:49 ip »
Nyt kun tiedetään miten voitelu toimii niin olisi kiva tietää että mikäli öljynjäähdyttimessä rajoitetaan öljynkiertoa säätyvällä venttiilillä käykö jossain vaiheessa niin että kansille ei riitä enää jäähdytysöljyä. Onko kannen jäähdytyksen jälkeen jäähdytyskierrossa jokin rajoitin niin että kannen jäähdytyskavat pysyisivät täynnä vaikka kierto olisi heikompaakin.

Aiemmin tiedettiin jo että jäähdytys perustuu enemmän massavirtaan kuin paineeseen eli täysin päinvastoin kuin voitelu. Kuitenkin roottorit ovat saman kokoiset ja pyörivät samaa vauhtia samalla akselilla. Siitä voi päätellä että jäähdytyskiertoa ei paljoakaan rajoiteta. Öljy vain kiertää ja kiertää pienellä paineella. Paine ei voi kasvaa ilman vastusta. Korjaamokirjassa kerrotaan ylimalkaisesti että jäähdyttimestä öljy kulkee kansiin ja palaa itsekseen öljytilaan.

Em. tieto varmaakin on hyväksi niille jotka aikovat laittaa öljynpaineanturin koneeseen. Sitä ei kannata laittaa jäähdytyskiertoon jos voitelupainetta aikoo mitata. Kun taas jäähdytyskierrossa oleva lämpömittari kertoo juuri oikein moottorin lämpötilan. Mutta kertoisi se siellä voitelukierrossakin.

Järjestelmää tutkiessani olin havaitsevinani että öljynpaineen säätimiä on kaksi mutta aivan eri tyyppisiä. Täyttä varmuutta en ole kuitenkaan asiaan saanut.

JuhanVon

  • Viestejä: 74
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #23 : Kesäkuu 16, 2016, 23:21:28 ip »
Tämä kesä kun on ajeltu ja kerätty kokemuksia lämpötiloista täytyy laittaa ensitalvena harkintaan tuollainen termostaatti. Sen pitäisi hoitaa homma, öljy kiertää jokapaikassa, paitsi jäähdytimessä vasta sitten kun riittävä lämpö on saavutettu. Hydrauliliikkeeseen tulee asiaa, letkut menee varmaan uusiksi että saa toteutuksesta siistin ja asiallisen.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #24 : Kesäkuu 17, 2016, 19:31:20 ip »
Kuinkahan "korppua" siitä sylinterikansien kanaviin seisomaan jäävästä öljystä tulee jos
termostaatti pysäyttää kierron kokonaan? 
Öljy palaa piloille kun sen lämpötila nousee liiaksi, termarin pitäisi haistella sylinterikansien lämpötilaa.

Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #25 : Kesäkuu 17, 2016, 21:43:03 ip »
Kyllä termostaatin voi laittaa mutta kytkentä niin että öljyn kierto ei kylmässä koneessa kierrä lainkaan tai vain vähän jäähdyttimen kautta ja kuumassa osittain tai kokonaan sen kautta. Eli tehdä järjestely niin että syyläri on sivukierrossa eikä pääkierrossa. Jos se olisi pääkierrossa on vaarassa käydä kuten Pekka kuvailee. Vaikka sekin on mielestäni mahdollista kunhan minimivirtaus taataan. Jälkimmäinen tapa vaatisi minimivirtauksen tarkan määrittelyn. Se voi olla hankalaa. Ja itse tehtynä riskialtista.

Jäähdytysöljypumppu on samanlainen kuin voiteluöljypumppu mutta voi päätellä että riittävän massavirran saavuttamiseksi sen työpaine on alhaisempi. Se jää kysymykseksi mikä määrittelee massavirran minimin. Paineensäädin määrittelee paineen kunhan massavirtaa on niin paljon että kanavissa on öljyä kunnolla ja täynnä. Siitä voi päätellä että koska on paineensäädin täytyy jossain kierron vaiheessa olla ahtaahko kanava takaamassa että minimivirtauksella tyhjäkäynnillä järjestelmässä on sekä riittävä virtaus että kanava pysyy täynnä. Ilman painetta ei oikein ole virtaustakaan tai sitten se on jätetty sattumanvaraisen valumisen varaan. Asia jota epäilen. Tuskin kannen kanavia tyhjänä pidetään missään vaiheessa on kone kylmä tai kuuma.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #26 : Kesäkuu 17, 2016, 22:37:55 ip »
Voi öljynkierto pysähtyä, tai hidastua liikaa kannessa vaikka termari ja öljynjäähdytin olisivatkin sivukierrossa.
Ainakin siinä tapauksessa, että pääkierto on se kansien jäähdytys ja sivukierto siitä menee öljynjäähdyttimeen.
Joka tapauksessa täytyisi pähkäillä molemmille kierroille sopivat kuristukset jotta öljy ei kuumenisi kannessa
liiaksi.

Hankalaa tai epävarmaa kun on kovin vaihtelevat olosuhteet.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #27 : Kesäkuu 17, 2016, 23:11:46 ip »
Siksi valmistajat varmaan päätyvätkin yleensä jäähdyttämään kaikkea öljyä. Säädettävät kaihtimet vaan takaisin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #28 : Kesäkuu 17, 2016, 23:12:13 ip »
Lainaus
Ainakin siinä tapauksessa, että pääkierto on se kansien jäähdytys ja sivukierto siitä menee öljynjäähdyttimeen.
Ilmeisesti ilmaisin huonosti. Pitäisi piirtää kaavio mutta koitan selostaa silti.

Ajatellaan H-kirjaimen muotoinen lisäkytkentä. Hoon vasempaan yläsakaraan tulee virtaus pumpulta ja vasemmasta alasakarasta se menee jäähdyttimelle aivan kuin normaalistikin. Oikeaan alasakaraan tulee virtaus jäähdyttimeltä ja jatkaa oikeasta yläsakarasta kansille. Virtaus on siis aivan normaali. Mutta Hoon keskiviivalla on lämmön mukaan säätyvä venttiili. Kun moottori on kylmä (jäähdytysöljy on kylmää ja sen lämpötila säätää tätä venttiiliä eli termostaattia) virtaa pääosa virtauksesta tätä kautta ohittaen tarpeettoman jäähdytyksen. Kun öljy alkaa lämmetä tämä välikanava alkaa lämmön vaikutuksesta tukkeutua (termostaattiventtiili sulkeutuu) ja ääritilanteessa kierto on kokonaan jäähdyttimen kautta.

Se, mikä määrä öljyä virtaa venttiilin kautta suoraan vaikuttaa jäähdyttimen virtausvastus. Noin äkkiä päätellen vastusta ei ole niin paljoa etteikö sitäkin kautta öljyä kiertäisi. Mutta termosttaattiventtiilin sulkeutuessa lämmön noustua virtaus on sama kuin se on ilmankin termostaattiventtiiliä. Toki suorissakin kanavissa on virtausvastuksensa mutta uskon niiden olevan sivuseikka tässä asiassa. Lisäkanavia tulee hieman lisää putkiyhteineen. Tosin venttiilin valinta vaikuttaa eniten virtaukseen.

Tämä venttiilijärjestely sallii normaalin kierron kaiken aikaa lämpötilasta riippumatta mutta kylmällä koneella ajaessa jäähdyttimessä ei juuri kierrä öljyä koska virtauksella on taipumus kulkea lyhimmän reitin ja pienimmän vastuksen kautta.

JuhanVon

  • Viestejä: 74
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #29 : Kesäkuu 18, 2016, 11:50:45 ap »
Siis nimenomaan tuollaista H-kirjaimen muotoista termostaattia ajattelin.
Video sellaisen toiminnasta löytyy kolmannella kotimaisella tuolta:

https://m.youtube.com/watch?v=yEJD9fR_skw