Ainakin siinä tapauksessa, että pääkierto on se kansien jäähdytys ja sivukierto siitä menee öljynjäähdyttimeen.
Ilmeisesti ilmaisin huonosti. Pitäisi piirtää kaavio mutta koitan selostaa silti.
Ajatellaan H-kirjaimen muotoinen lisäkytkentä. Hoon vasempaan yläsakaraan tulee virtaus pumpulta ja vasemmasta alasakarasta se menee jäähdyttimelle aivan kuin normaalistikin. Oikeaan alasakaraan tulee virtaus jäähdyttimeltä ja jatkaa oikeasta yläsakarasta kansille. Virtaus on siis aivan normaali. Mutta Hoon keskiviivalla on lämmön mukaan säätyvä venttiili. Kun moottori on kylmä (jäähdytysöljy on kylmää ja sen lämpötila säätää tätä venttiiliä eli termostaattia) virtaa pääosa virtauksesta tätä kautta ohittaen tarpeettoman jäähdytyksen. Kun öljy alkaa lämmetä tämä välikanava alkaa lämmön vaikutuksesta tukkeutua (termostaattiventtiili sulkeutuu) ja ääritilanteessa kierto on kokonaan jäähdyttimen kautta.
Se, mikä määrä öljyä virtaa venttiilin kautta suoraan vaikuttaa jäähdyttimen virtausvastus. Noin äkkiä päätellen vastusta ei ole niin paljoa etteikö sitäkin kautta öljyä kiertäisi. Mutta termosttaattiventtiilin sulkeutuessa lämmön noustua virtaus on sama kuin se on ilmankin termostaattiventtiiliä. Toki suorissakin kanavissa on virtausvastuksensa mutta uskon niiden olevan sivuseikka tässä asiassa. Lisäkanavia tulee hieman lisää putkiyhteineen. Tosin venttiilin valinta vaikuttaa eniten virtaukseen.
Tämä venttiilijärjestely sallii normaalin kierron kaiken aikaa lämpötilasta riippumatta mutta kylmällä koneella ajaessa jäähdyttimessä ei juuri kierrä öljyä koska virtauksella on taipumus kulkea lyhimmän reitin ja pienimmän vastuksen kautta.