Kaikki lienevät lukeneet blogikirjoitukseni missä testasin RVS:n äärimmäisissä olosuhteissa.
Tässä tuloksia aiheesta:
http://www.motomatti.fi/2016/08/california-adamant-peravaihteen.htmlJutun keskivaiheilla on lähikuvia hammaspyöristä. Ennen kuvausta niistä on pesty liuottimella kaikki öljy pois ja kuivattu. (tasauspyörästöä lukuun ottamatta) Hammaspyöriä on käsitelty pikkurälläkän katkaisulaikalla hioen sillä kiinnileikkaantumat ja metallin kasaumat pois. Perä ei silloin pyörinyt lainkaan ympäri saatavilla olevin voimin. Hionta oli siis hyvin karkea ja kaikkea epätasaista en sillä saanut pois.
Mutta käsittelyn jälkeen perä toimii vaikkakin siellä jäljelle jääneet epämuotoiset hampaat aiheuttavat resonansseja. Mutta siitä ei voi olla varma sillä kardaani tai kardaani, perä ja kardaanin kumikytkinkin voivat resonoida keskenään. Mutta uskoisin resonaation alkutekijän olevan rikkinäisessä perävaihteessa.
Palatakseni kuviin niin vetopuolen pinnalle on muodostunut kova ja "peilimäinen" voimakkaasti heijastava pinta ja epätasaisuudet ovat tasoittuneet. Perä ei pidä minkäänlaista ääntä eikä resonaatio juurikaan haittaa matkantekoa. Kiinnileikkautuman jälkien poiston jälkeen pyörällä on ajettu useita tuhansia kilometrejä joista osasta olen kirjoittanut matkajuttuja blogiini. Niiden lisäksi reissut kesämökille ja sieltä päivämatkoja Karjalaan ja muualle. Eipä olisi onnistunut pelkällä peräöljyllä. Siitä olen varma.
Jää nähtäväksi miten sitten jatkossa kun on ajettu useita kymmeniä tuhansia kilometrejä. Toistaiseksi koneet käyvät nätimmin, kuluttavat vähemmän ja käynnistyvät helposti. Tänäkin keväänä vain akku paikoilleen ja painallus napista. Vanhoilla bensoilla. Tosin vasta kaksi RVS-käsiteltyä pyörää on tälle vuodelle käynnistetty.
Nyt lähtee vasta kolmas kesä RVS:llä. Joten pitkäikäisestä käytöstä ei ole kokemusta. Vain yhdessä pyörässä enää on RVS öljyn joukossa mutta seuraavan öljynvaihdon jälkeen ei enää missään. Käsittelyn sanotaan kestävän 100.000 km. Minulta menee hetkeä pidempi aika sen toteuttamiseen. Ajokilometrit kun tulevat usealla pyörällä ja kokonaissaldo pyörii 10.000 - 15.000 km per vuosi. C14 kulki viime kesänä 8000 km ja oli yhden kuukauden ajokaudella seisonnassa.
Kohta aloitan kauden, säistä riippuen, C. Adamantilla eli juuri sillä pyörällä jossa se rikkinäinen perä on. Myöhemmin vaihdan siihen peruskunnostetun moottorin ja digitalisoin sen moottorinohjausta. Aikataulua ei ole mutta kirjoittelen aiheesta blogiini.