Kirjoittaja Aihe: RVS  (Luettu 38168 kertaa)

GuzGuz

RVS
« : Toukokuu 06, 2016, 15:43:51 ip »
Näilläkin palstoila toimivaksi totettua ainetta päätin sitten itsekin kokeilla.
Katselin että siedettävät n 42e maksava G4 (2-4L oilimäärään) purkki sopii hyvin Calin 3L moottoriöljytilavuuteen.

No, kotona vasta käyttöohjetta tavatessa selvisi että käsittely pitää tehdä kahdesti..
Voisivat jotenkin selkeästi mainita asiasta myyntipakkauksessa, nyt tuli hieman huijatuksi joutuneen olo.
Käsittelyn kulut onkin siis n 84e.

G6 (4-6L öljymäärään) purnukan hinta on n60e.
Sillä käsittelisi kaksi isolohkoa yhdellä purkilla ja säästöksi tulisi pari kymppiä per pyörä.

motomatti

Vs: RVS
« Vastaus #1 : Toukokuu 06, 2016, 19:27:10 ip »
Oman kokemukseni pohjalta ja edustajan kanssa keskustelusta saadun tiedon perusteella kertakäsittely riittää oikein hyvin. Se siis vain käytetään koneessa/vaihteistossa/perässä kyseisen öljyn käyttöajan verran ja seuraavalla kerralla laitetaan vain suosituksen mukaista öljyä ilman RVSsää. Joidenkin kymmenientuhansien kilometrien jälkeen voi käsittelyn uusia jälleen.

Olen myös ymmärtänyt että pikkupakkauksessa on tavara tiiviimpää kuin isossa paketissa. Ota sitten näistä markkinamiesten edesottamuksista selvää.

On myös eroa siinä tehdäänkö käsittely uuteen vai käytettyyn laitteeseen.

LeCa

« Vastaus #2 : Toukokuu 08, 2016, 10:22:12 ap »
Olen itsekin hieman hurahtanut tuon RVS:n käyttöön vanhemman ajokaluston kanssa. Autot ja motot.
Alussa samalla kaavalla kuin GuzGuz, että käsittely kahteen kertaan.
Sittemmin siirryin samaan kuin motomatti. Yhdet litkut sisään välittömästi öljynvaihdon jälkeen ja sillä hyvä. Siis puhtaille öljyille.

motomatti

« Vastaus #3 : Toukokuu 08, 2016, 11:03:15 ap »
RVS:n ohjeissa lieni maininta että aineen voi sekoittaa myös käytettyyn öljyyn mutta silloin vaikutus jää lyhyemmäksi kuin jos laittaa uuteen öljyyn. Tällä vanhan öljyn (huonompi voitelu) käytöllä lienee tarkoituksena että aine tehoaa paremmin kohteisiin silloin kun voitelu on huonoa. Kyse on metallin lisäaineesta eikä öljyn lisäaineesta. Asia jota eivät kaikki ole oivaltaneet vaikka ohjeissa niin painotetaan.

Jos ajatellaan että öljy uuteta on aivan loistavan erinomaista ja voitelee hyvin kuluneetkin tai ylikuormittuvat osat ei RVS:llä ole mitään vaikutusta. Vaikutus tulee vasta sitten kun on ongelmakohtia joissa on korkea kitka kuten huonossa hammaskosketuksessa heikon voitelun aikana. Aine tehoaa juurikin kitkan tuottaman lämmön vaikutuksesta. Muuten vaikutus on nolla.

Kun aine on temppunsa tehnyt se ja kantoaineena ollut öljy lasketaan käytettynä pois eikä seuraavaan öljyyn RVSsää tarvitse laittaa koska vaikutus on jo tapahtunut ja mahdollinen korkeakitkainen kohde ei enää tuota lämpöä vaan toimii normaalisti.

Kun aikaa kuluu niin vaikutuksen voi uusia ja uudet kulumakohteet saavat suojaa ja aiemmin kuluneeseen paikkaankin voi tulla "päivitysvaikutusta" mikäli se vielä/jälleen lämpöä tuottaa.

Uuteenkin laitteeseen sitä suositellaan mutta itse näkisin sen tarpeettomana sillä uuden laitteen pitää sisäänajossa sopeutua ensin toimintavälyksiinsä ja työstöjälkien pitää hieman hioutua. Periaatteessa RVS voisi tämän positiivisen ilmiön estää tai olla aivan mitääntekemättömänä eli turhana uuteen laitteeseen. Sisäänajon jälkeen asia voisi olla eri.

Itse testasin aineen tekemällä rikkinäisestä, kiinnileikanneesta, auton perävaihteesta toimimattoman niin pienillä välyksillä että se ei käsivoimin pyörinyt. Sisään halpa peräöljy ja RVS. Ensimmäiset kilometrit perä piti jyrinää ja vonkunaa mutta 2000 km perästä se toimi kuin mikä tahansa perävaihde. Aluksi perä kävi hyvin kuumana ja huohottimesta pukkasi öljyä ja höyryä mutta lämpötila hiljalleen laski matkan edistyessä. Normaalisti perä olisi leikannut kiinni jo alkumatkasta.

Samoin eräs Guzzin viisivaihteinen vaihdelaatikko käsiteltiin RVS:llä siksi että viitosvaihdetta ei oikein kyennyt käyttämään suuren melun vuoksi. Saman 2000 km matkan aikana melu pieneni niin että korvatulppia ei enää tarvittu eikä ulina herättänyt ikävää huomiota kanssakulkijoissa.

Tulen tämän vuoden aikana avaamaan molemmat edellä kerrotut laitteet ja pääsen näkemään mitä siellä on oikeasti tapahtunut. Kahteen sattumaan samalla kertaa en usko.

Ehyeen laitteeseen ainetta ei kannata laittaa kuin ennaltaehkäisymielessä. On vain paha ennakoida milloin aine on vaikuttanut vai onko laite muuten vain toiminut moitteita.

Mulla kun on näitä vanhoja risoja niin on helppo tehdä havaintoja.

GuzGuz

« Vastaus #4 : Toukokuu 08, 2016, 14:32:36 ip »
En toista purkkia ostanut.
3/4 aineesta meni uusien öljyjen kanssa äsken moottoripuolelle ja loput myös uusien öljyjen kanssa vaihteistoon.
Ison pleksin takana konepuolen äänet kuulee hyvin, mielenkiinnolla nyt seuraan muuttuuko.
Olettaisin että jotkut pinnat on kuluneet, 103.000 ajetussa.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 08, 2016, 17:17:52 ip kirjoittanut GuzGuz »

motomatti

« Vastaus #5 : Toukokuu 08, 2016, 17:40:11 ip »
Uskoisin että venttiilikoneisto tykkää. 
Vai laitoit samaa moottoriin ja vaihteistoon. Itse olen uskossa että moottorikäyttöön on oma liemensä ja vaihteistoon omansa. Tiedä sitten vaikka olisi aivan samaa kamaa mutta eri muodossa.

Vaihteisto RVS:n mukana on tullut injekstioruisku johon muhju tuubista on pursotettu ja sitten vedetty ruiskulla vaihteitosta öljyä ruiskuun ja sekoitettu. Sen jälkeen kaikki ruiskusta laatikkoon.
Moottoriversio on ollut valmista öljyä joka vain kaadetaan moottoriöljyn jatkeeksi.
Tosin hankinnat on suoritettu Treen Kompressorikeskuksesta yli vuosi sitten. Ovat olleet hyllyssä vuosikaudet joten tuotteet ovat ehkä muuttuneet ajan kanssa.

Kompressorikeskus käsittelee kaikki pumppunsa ko. aineella. Ainakin näin olen saanut kuulla. Ei ole ollut takuumurheita.

Mukana tullutta injektioruiskua ei kannata heittää pois. Vain puhdistaa ja lisätä pätkä läpinäkyvää letkua: kätevä jarrunilmauslaite on syntynyt.

GuzGuz

« Vastaus #6 : Toukokuu 08, 2016, 18:05:21 ip »
Tuo moottoripuolen tavara tuli perusastiassa+ lisättävää ainetta pikku tuubillinen, sellaista puuron viskositeelilla.
Ravistetaan ja koneeseen.

Tavaraa kun kuitenkin oli 4:n litraan, niin päätin lykätä laatikkoon 1/4:n.
Tiedän ettei ole vaihteistoon tarkoitettua, mutta pähkäilin että tuskin siitä ainakaan haittaa on.

Isot injektioruiskut on käteviä monessa huoltohommassa, apteekista löytyy.

motomatti

« Vastaus #7 : Toukokuu 08, 2016, 18:17:35 ip »
Lainaus
Isot injektioruiskut on käteviä monessa huoltohommassa, apteekista löytyy.
Joskus hain isoa injektioruiskua Mäntän apteekista jarruhommia varten. Jouduin esittämään henkilöpaperit ja minut kirjattiin johonkin listaan. Se jälkeen sain ostaa niin monta ruiskua kuin halusin ja ihan kaikkia kokoja. Sekä neuloja.

Injektioruisku neulan kanssa toimii erilaisiin palloniveliin ja pieniin laakereihin kätevänä annostelulaitteena.

TunturiTT

« Vastaus #8 : Toukokuu 08, 2016, 18:58:42 ip »
Myös Biltemassa on nykyään isoja ruiskuja. Eikä ole kalliita.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Kosse

« Vastaus #9 : Toukokuu 08, 2016, 19:15:07 ip »
Olen monesti lukemut, että apteekissa on ruiskua ostaessa pitänyt näyttää paperit ja antaa kunnon selitys, mihin käyttöön ruisku on. Olen muutaman kerran ostanut, eikä mitään ole kysytty. Tosin olen ilman neuloja ostanut, niin liekkö se vaikuttaa. Vai johtuneeko hurmaavasta ja luottamusta herättävästä ulkomuodostani?

GuzGuz

« Vastaus #10 : Toukokuu 08, 2016, 20:02:59 ip »
Seikka mihin nihkeä ruiskujen myynti perustuu on erittäin kyseenalainen.
Jos suonensisäisiin aineisiin addiktoitunut haluaa puhtaita välineitä onnettomuuteensa, niin ei ole apteekin asia seikkaa moralisoida.
Jos myynistä kietäydytään niin he käyttävät mitä löytävät ja se vain pahentaa ongelmaa.
Lukuisat sivistyneet valtiot jakavat ilmaiseksi kyseisiä välineitä em syistä, jottei suonten sisäisesti leviävät tappavat taudit leviäisi entisestään.

Itse ostanut paikallisista apteekeista syövyttäviä happoja ja muita myrkkyjä työasioissa, kaikki pyytämäni ruiskut ja neulat on tulleet apteekin hyllystä ja ainoastaan myyjän omasta kiinostuksesta tarkoitusperään on jotain kysytty, en usko mihinkään "mustaan listaan".
Maalla on helpompaa.?

Mutta joo, varsinkin oikeasti isot "hevosruiskut", 50- 200ml on olleet erittäin näppäriä monessa nesteenvaihdossa.
Kertakäyttöisiä eivät ole vaikka siksi tarkoitettu, hyvin tuntuvat kestävän öljyä, jarrunestettä jne.

TunturiTT

« Vastaus #11 : Toukokuu 08, 2016, 20:44:21 ip »
Olen monesti lukemut, että apteekissa on ruiskua ostaessa pitänyt näyttää paperit ja antaa kunnon selitys, mihin käyttöön ruisku on. Olen muutaman kerran ostanut, eikä mitään ole kysytty. Tosin olen ilman neuloja ostanut, niin liekkö se vaikuttaa. Vai johtuneeko hurmaavasta ja luottamusta herättävästä ulkomuodostani?

Ei minultakaan. Ovat vielä tyrkyttäneet neulallista pakkausta. Eipä niillä pari millisillä neuloilla ole käyttöä ollut. Ovat liian pieniä rasvalle.

LeCa

« Vastaus #12 : Toukokuu 08, 2016, 22:23:56 ip »
Katselin alkuviikosta tuossa Lappeenrannan Motonetissä, että RVS:ää on bensa-, diesel- sekä 2-tahtikoneille. Lisäksi vaihteistolle ja ohjaustehostimille. Ekan kerran näin myös RVS aerosolipullon. Kuulemma ketjuille.
Onko sitten missä määrin eri aineita, vai yhtä ja samaa?

TunturiTT

« Vastaus #13 : Toukokuu 08, 2016, 23:05:59 ip »
Vaikuttava aine kaikissa sama, mutta olisiko ero liuottimessa, mikä tuossa seoksessa on. Eli eri moottoreilla niille sopivin keitos, että pysyy parhaiten koneessa ja ei muuta öljyn ominaisuuksia liikaa.

GuzGuz

« Vastaus #14 : Toukokuu 22, 2016, 10:30:53 ap »
Nyt on aineet pyörineet koneessa ja laatikossa n 1200km.
Positiivinen kokemus.
Sellainen hankaava ääni jostain on mielestäni vaimentunut.
Ja kulutuspuolella näyttäisi tapahtuneen myös.
Viimeiset 220km Calilla meni tasan 4,5L/100km, pääosin ripeänpuoleista mutkatieajoa 10-20C lämmössä.
Alle 5L/100km en ole aiemmin mittaillut.
Pieni otanta, mutta lupaavalta vaikuttaa.