Kirjoittaja Aihe: RVS  (Luettu 38212 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: RVS
« Vastaus #30 : Toukokuu 24, 2016, 21:56:15 ip »
Onhan noissa saksalaisissa testeissä todettu urien madaltuneen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: RVS
« Vastaus #31 : Toukokuu 25, 2016, 07:24:08 ap »
Tuo Sierra- testi videolla on kyllä aikamoinen juttu. Yleensä polttomoottori leikkaa kiinni noin viiden minuutin kuluttua jos siitä lasketaan öljyt ulos ja lähdetään hanattamaan. RVS -käsitellystä pinnasta pitäisi spektrianalyysillä löytyä kaikkien alkuaineiden pitoisuudet. Semmoinen koe ei ole edes kallis jos jostain löytää litteän näytteen, joka on noin tuuman kanttiinsa. Myös mikroskooppitutkimuksella löytyy keraaminen kerrostuma jos sellainen on pintaan muodostunut. Kovuusmittauksella voi olla vaikeuksia saada tuloksia koska oletusarvona on hyvin ohut keraaminen kerros paikoitellen teräksen pinnalla, joka teräs on selvästi keramiikkaa pehmeämpi. Turhempiakin asioita laboratorioissa tutkitaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: RVS
« Vastaus #32 : Toukokuu 25, 2016, 09:03:14 ap »
Sellainen taso löytyisi OHC-moottorista vaikka nokka-akselin nokan lappeesta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: RVS
« Vastaus #33 : Toukokuu 28, 2016, 18:44:11 ip »
Sellainen taso löytyisi OHC-moottorista vaikka nokka-akselin nokan lappeesta.

Mitenkähän tuon testaisi?

Ensin otetaan viipale nokasta ja analysoidaan sen pinta.

Sitten käsitellään kone RVS:llä ohjeiden mukaan.

Sitten otetaan viipale nokasta ja analysoidaan sen pinta.

Vertaillaan havaintoja.

Vaan eipä ole vehkeitä eikä osaamista. Rahallahan tietty sais vaikka mitä, mutta se olisi kyllä jonkun muun asia maksaa :)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: RVS
« Vastaus #34 : Toukokuu 28, 2016, 20:25:46 ip »
Tästä voiteesta on nyt pikkuisen lisää kokemusta.
Ääneen liityviähän on vaikea todentaa, mutta mitä kulutukseen tulee, niin hieman edes dataa.
Calilla edellinen kulutusta mittaamani reissu oli n 1700km enimmäkseen tasaista Viroa ja hieman alta 6L/100km oli yhteiskulutus.
Täysissä matkapakaaseissa, ei juuri kaupunkiajoa, moottoriteitä ei mainittavasti.
Nyt periaatteessa vain hieman kevyempänä (olisko n10kg) mutta samoilla ilmanvastuksilla viimeiset 648km meni 4.52L/100km.
Ajonopeudet on varmaan suht verrannollisia ja ulkolämpötilatkin, Suomen tutuilla mutkateillä olettaisin että on tullut ajettua suhteessa reippaammin, hieman enemmän kierroksilla siis.
Pyörässä ei ole muutettu mitään olennaisia säätöjä tms.

Lähelle 1.5L kulutuksessa pois on vaikeaa uskoa, mutta jos se on oikeasti vaikka L per satanen, niin se on jo ajokaudessa merkittävää.
Ja pakko kertoa jostain kitkamuutoksesta.
Jos ei syksyyn mennessä selviä, että toimii kunnes räjäyttää koneen tai jotain.., niin viisaampi aiheesta.
Mielenkiinnosta seuraan kulutuslukemia, viimeinen tankkausväli oli muuten 4.2L/100km.





egon

  • Viestejä: 973
Vs: RVS
« Vastaus #35 : Toukokuu 29, 2016, 14:01:28 ip »
Laboratorio-oloissa testaaminen voisi tapahtua esim. seuraavasti: Otetaan käyttöön kaksi identtistä vaihdelaatikkoa yhdeltä valmistajalta (vaikka yksiportaiset suunnanvaihtolaatikot) . Molemmat vaihteet sisäänajetaan dynamometriä pyörittämällä yhtä kauan samalla teholla ja todetaan vaihteiden hyötysuhteet sekä vaihteiden pintalämpötilat. Jos ja kun tulokset ovat hyvin yhtenevät, tehdään toiseen laatikkoon RVS -käsittely ja toiseen ei. Sitten molemmilla laatikoilla ajetaan dynamometriä esim. 100 tuntia, mitataan hyötysuhteet ja laatikoiden pintalämpötilat. Jos tuloksissa on eroa, niin sen eron tulkintaan ei tarvita rakettitiedemiestä.

Tutkimuslaboratoriolle jäisi muutamia hommia: Leikataan molemmista vaihteista hammaspyörästä hammas ja tehdään pinnasta spektrianalyysi, hie ja mikroskooppitutkimus. Tietoa täydentää mikrokovuuskoe.

Tuollaisen kokeen ja sen raportoinnin tekee ilomielin tekniikan opiskelija päättötyönään. Jos vaihteen valmistaja on ajan tasalla, niin he tarjoavat kaksi vaihdetta tieteen palvelukseen omana kontribuutionaan. Dynamomertejä luulisi löytyvän oppilaitosten laboratorioista.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: RVS
« Vastaus #36 : Kesäkuu 11, 2016, 14:34:03 ip »
Viimeiset kolme tankkausväliä oli keskikulutukseltaan 4,82/100.
Siitä oli tuulista ja koleaa säätä suurin osa.
Hyvältä vaikuttaa.
Tuo aiempi 4,2 oli kyllä huiput ja lienee tilastovirhettä vaikka tankkauspaikan pikku kaltevuudesta tai ettei kuitenkaan ihan samaan melkein piripintaan ollut täytetty.

EV:n tankkiin mahtuu 19l, mutta jää varmaan tankatessa johonkin abaut 17,5:leen sivujalalla.
Tarkoittaa sitä että huoletta voi 300km ajaa, se olisi keskikulutuksena 5,8 satasella.
5L/100 on 350 km.
Sehän on jo Sodankylä- Nuorgam etäisyyttä, hmmm., mistähän mieleen kun kun Baltiaan olisi tarkoitus kesäreissu suunnata...
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 11, 2016, 15:39:59 ip kirjoittanut GuzGuz »

Yammu

  • Viestejä: 80
Vs: RVS
« Vastaus #37 : Lokakuu 02, 2016, 10:30:11 ap »
Cali -96 ajettu 160tkm. Laitoin keväällä yhden satsin moottoriin ja vaihdelaatikkoon, toistin käsittelyn ja nyt ajanut samoilla öljyillä 4000km. Kulutus pienentynyt n. 0,5 litraa, vanhan rouvan kitinä/kalina hävinnyt lähes kokonaan, varsinkin kylmänä ei mitään ylimääräistä ääntä. Suosittelen! Niin ja laitoin samaa ainetta molempiin...

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: RVS
« Vastaus #38 : Lokakuu 02, 2016, 11:57:14 ap »
Kokemukseni mukaan RVS:n vaikutus alkaa ilmetä noin 2000 km ajon jälkeen. Riippuu tapauksesta. California Adamantissa on vanha moottori jonka ajokilometreistä ei ole tietoa mutta paljon niitä on. Siihen laitoin viime kesänä RVS:n moottoriin, vaihteistoon ja perään. Moottorin käynti on erittäin siistiä vaikka kone on selvästikin jo kulunut. Erityisesti venttiilikoneisto käy oikein nätisti. Vaihteisto ei ulise eikä kahise.
Perävaihde trikessä on autosta (Toyota Corolla 6"). Se oli rikkinäinen jo käyttöön ottaessa. Poistin kiinnileikkautumat kulmahiomakoneella ja säädin hammaspyörät nollavälykselle ja lisäsin RVS:n. Perän ei pitäisi toimia siinä kunnossa pitkään. Ehkä muutama kilometri korkeintaan. Perällä on nyt ajettu noin 7000 km ja kiinnostuksesta avasin perän ja pesin rattaat. Kunto on varsin hyvä eikä kiinnileikkautumia ilmennyt. Aion ajaa kyseisellä perällä edelleenkin ja samoilla öljyillä jotka viime vuonna siihen laitoin. Metallipurua ei perän magneettipropusta juuri löytynyt.

Perä on aiheuttanut tietyillä nopeuksilla resonointia. Se ei ole vakavaa mutta sen huomaa. Tänään ajelen sillä taas.

Tässä juttua perävaihteesta: http://www.motomatti.fi/2016/08/california-adamant-peravaihteen.html

Käyttökohteita RVS:lle:
- nokka-akselit ja nostimet
- öljypumput
- vaihteistot ja perävaihteet
- vierintälaakerit
- jakoketjut ja -rattaat
- kohteet joissa teräs on terästä vasten ja tuottaa lämpöä ja ovat öljyn sisällä/voitelussa

Mihin RVS ei vaikuta:
- liukulaakeroinnin kevytmetalliin
- tiivisteisiin
- kiinteisiin rakenteisiin
- öljyn ominaisuuksiin
- kohteisiin joissa ei synny käytettäessä lämpöä

Kohteet johon en ole vielä ainetta laittanut:
- dieselauton moottori (harkinnassa)
- edellisen vaihteisto (harkinnassa)
- 1400 Calin, perä, vaihteisto, moottori (harkinnassa kunhan takuuaika loppuu)

Kohteet joissa RVS on:
- kaikki muut moottoripyörät (Honda CL350, C. Adamant, V10 Centauro ja T3 California)
- monet kavereiden vanhoista moottoripyöristä
- kaverin ruohonleikkuri, dieselauto ja vanha traktori

mosa

  • Viestejä: 362
Vs: RVS
« Vastaus #39 : Maaliskuu 24, 2017, 13:53:22 ip »
Onko jo kertynyt kokemuksia siitä, milloin tehdään yksi tai kaksi RVS-käsittelykertaa? Vintagen mittarissa on nyt nafti 60 000 km ja hommasin Motonetista RVS G4 purnukan. Ohjeen mukaan pitäisi ensimmäisellä käsittelyllä ajella vain 300-400 km ja sitten toisella satsilla voisi ilmeisesti ajella jo täyden öljynvaihtovälin. Olettaisin, että kaksi käsittelykertaa on perusteltua tehdä, jos pyörällä on jo reilusti kilometrejä takanaan? Ja eihän tuo nafti 60 000 km ajettu Guzzi ole kuin vasta hädin tuskin sisäänajettu ;D
mosa

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: RVS
« Vastaus #40 : Maaliskuu 24, 2017, 17:00:17 ip »
Ohje vissin sanoo että vanhan öljyn joukkoon muutama sata kilsaa ennen öljynvaihtoa ja sitten uuden öljyn joukkoon ja ajoa noin 100.000 km. Sitten vasta kolmas käsittely. Siinä välissä ajetaan ilman lisäaineita. Käyttämätön osa lisäaineesta lähtee pois öljyn mukana, käytetty osa, se mikä tarttuu pintoihin, jää liukasteeksi.

Idea on ilmeisesti laittaa aine käytetyn ja jo voitelutehoa menettäneen öljyn joukkoon että vaikutus olisi tehokkaampi. Toinen setti uuden öljyn joukossa varmistaa. Ja antaa tietenkin paremman kaupallisen katteen kuin kertakäsittely.

Itse olen laittanut vain uuden öljyn joukkoon. Normaalisti ajan C. Adamantiĺla 5000 km seuraavaan öljynvaihtoon mutta nyt arvelin laskettelevani sillä pidempään että matkamittari ja öljynvaihto osuu tasaluvuille. Matkaa tulee silloin noin 7500 km. C. Adamantin öljytilavuus on vain vajaat kolme litraa koska runkoa on laskettu ja maavara olisi liian pieni jos korokepala olisi paikoillaan öljypohjassa. Olen tosin hommannut toisen moottorin ja peruskorjannut sen uutta vastaavaksi. Jos nykyinen moottori alkaa vioitella niin teen koneensiirron. Pientä öljyvuotoa ilmenee mutta en tiedä vielä mistä vuotaa.

Toistaiseksi C. Adamantin käynti on ollut varsin nättiä siihen nähden mitä se oli aiemmin. Kulutuksesta en osaa sanoa mitään mutta olen tyytyväinen jos kaikki tankkiin laitettu bensa kuluu ajamalla. Ajokausi C. Adamantilla on jo korkattu. Tosin kilometrejä tuli tasan 1.

Välitöntä vaikutusta RVS:ällä ei ole. Vaikeaa on todistaa myöskään se että olisiko kone/vaihteisto/perä kestänyt saman matkan ilman sitä. Lukuun ottamatta tekemääni koetta auton perävaihteella jonka alistin mahdottomalle tilanteelle minkä RVS hoiti. Ilman sitä perä olisi leikannut aivan varmasti kiinni. Tai sitten tapahtuu ihmeitä.

mosa

  • Viestejä: 362
Vs: RVS
« Vastaus #41 : Maaliskuu 24, 2017, 17:59:03 ip »
Perkules. Kerkesin jo valuttaa vanhat öljyt pois >:( Motonetin videossa kaveri laittoi auton moottoriin uuden öljyn kera. Niin taidan sitten tehdä minäkin.
mosa

GMies

  • Viestejä: 310
Vs: RVS
« Vastaus #42 : Maaliskuu 24, 2017, 20:04:40 ip »
Mainoksen uhrina ostin myös pikkusatsin Gallon konetta varten, mutta hyllyssä on edelleen.
Gallossa on märkä kytkin, siihen ei voi sekoittaa näitä perinteisiä öljyn lisäaineita, mutta RVS käy.
En ole löytänyt mistään tietoa pitkäaikaisesta käytöstä, siis vähintään tuo 150 -200kkm, eli miten käy koneen, jos nämä metallipintojen uriin ja koloihin kiinnittyneet  ferrosilikaattikiteet irtoavat.
Minun mielikuvitukseni mukaan irralliset kiteet tuhoavat  liukupinnat ja edessä on tuo Motomatin
koneenvaihto-operaatio.
Voiko kiteet irrota? Onko RVS käsittely hetken huuma?
2002 Atlantic 500
2004 B750

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: RVS
« Vastaus #43 : Maaliskuu 24, 2017, 22:52:25 ip »
Irrallaanhan ne kiteet ja muut herkut ovat siis ne koneeseen kaadettaessakin..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GMies

  • Viestejä: 310
Vs: RVS
« Vastaus #44 : Maaliskuu 24, 2017, 22:58:38 ip »
Irrallaanhan ne kiteet ja muut herkut ovat siis ne koneeseen kaadettaessakin..
Väärin!  :o
 Ei ainakaan valmistajan antaman teorian mukaan.
2002 Atlantic 500
2004 B750