Kokeilin sitten minäkin tuota ihmeainetta. Nevadan Anni piti ihan uudesta asti kummaa ulinaa satunnaisesti. Sellainen ääni kuin olisi jossain akseli ja siinä ohut prikka pienellä välyksellä ja se lähtisi joissain olosuhteissa pyörimään akselilla hyvin nopealla värähtelyllä. Sydäntä särkevä rääkyvä ääni, joka katosi heti kierroksia laskemalla ja jäi pois ilmestyäkseen taas uudelleen satunnaisesti kun kierrokset käyvät korkealla. En tietenkään saanut maahantuojaa tai huoltoa ymmärtämään asiaa, tai ääntä tulemaan mekaanikon koeajolla. Sanottiin aina, että loppuu se kun ajat vaan. Ei se loppunut 5 vuodessa. Sen verran sain selvitettyä, että moottorista se tulee, eikä kytkimestä tai vaihteistosta.
Ostin sitten viime keväänä RVS purkit moottorille ja vaihteistolle. Vaihteiston aine on piironginlaatikossa vieläkin. Moottoriin sen laitoin heti Motonetin pihassa Jyväskylässä. Oli edellisvuoden öljyt ja ajoin niillä n. 500 km vielä. Ulina kuului vielä joitakin kertoja ja annoin sen ulista rauhassa kunnes itsekseen loppuu. Ilmiö tuntui todella harvenevan ja loppui kokonaan. Vaihdoin uuden öljyn ja ajoin koko kesän 8000 km ja ääni pysyi poissa.
Mikä se vika oli? Korjaantuiko se, vai oliko sattuma? Kukaan ei tiedä. Ja – mitävälii, kuten teinit sanovat.
Toinenkin ilmiö tuli huomattua. Usein kokoontumisissa toiset kummastelivat Nevadan bensankulutusta 5 l/100 km. Onhan se isonlainen, mutta mitä sille voi... Olen seurannut kulutusta tankkauksen kuittilappujen ja ajokilometrien avulla pitkäaikaisesti. RVS operaation jälkeen kulutus on selvästi laskenut. Nyt se on 4,1 l/100 km. Aika iso muutos ja siis pitkällä seurannalla. Ajotavassa on ehkä ollut pysyvä muutos samaan aikaan sen pahan onnettomuuden johdosta, mutta en usko sen noin paljon vaikuttavan.
Myös vaihteisto on alusta asti kenkkuillut. Toisinaan ykkösvaihteelle vaihtaessa kampi jää alas, eikä nouse millään ilveellä ylös pitsi rämpytämällä kampea ja kytkintä. Siihenkään ei maahantuoja ottanut kantaa. Jokunen vaaratilannekin on tullut kun sivutieltä kääntyy liikenteen sekaan päätielle, eikä pääsekään kiihdyttämään. Onneksi sellaisessa kohdassa useimmiten on bussipysäkki. Nyt kun ajokausi ihan kohta alkaa laitan tähän viimevuotiseen vaihdeöljyyn RVS satsin ja katsotaan sitten tuleeko muutosta. Ehkä ei tule, koska vika lienee siirtäjäräikässä, joka ei kai lämpene tai muutenkaan liiku ajon aikana, eikä RVS kait oikein sellaiseen toimi...
Edit: Kirjoitusvirheitä