Kirjoittaja Aihe: RVS  (Luettu 38211 kertaa)

Hajakenttä

  • Viestejä: 951
Vs: RVS
« Vastaus #45 : Maaliskuu 25, 2017, 13:47:44 ip »
Kokeilin sitten minäkin tuota ihmeainetta. Nevadan Anni piti ihan uudesta asti kummaa ulinaa satunnaisesti. Sellainen ääni kuin olisi jossain akseli ja siinä ohut prikka pienellä välyksellä ja se lähtisi joissain olosuhteissa pyörimään akselilla hyvin nopealla värähtelyllä. Sydäntä särkevä rääkyvä ääni, joka katosi heti kierroksia laskemalla ja jäi pois ilmestyäkseen taas uudelleen satunnaisesti kun kierrokset käyvät korkealla. En tietenkään saanut maahantuojaa tai huoltoa ymmärtämään asiaa, tai ääntä tulemaan mekaanikon koeajolla. Sanottiin aina, että loppuu se kun ajat vaan. Ei se loppunut 5 vuodessa. Sen verran sain selvitettyä, että moottorista se tulee, eikä kytkimestä tai vaihteistosta.

Ostin sitten viime keväänä RVS purkit moottorille ja vaihteistolle. Vaihteiston aine on piironginlaatikossa vieläkin. Moottoriin sen laitoin heti Motonetin pihassa Jyväskylässä. Oli edellisvuoden öljyt ja ajoin niillä n. 500 km vielä. Ulina kuului vielä joitakin kertoja ja annoin sen ulista rauhassa kunnes itsekseen loppuu. Ilmiö tuntui todella harvenevan ja loppui kokonaan. Vaihdoin uuden öljyn ja ajoin koko kesän 8000 km ja ääni pysyi poissa.

Mikä se vika oli? Korjaantuiko se, vai oliko sattuma? Kukaan ei tiedä. Ja – mitävälii, kuten teinit sanovat.

Toinenkin ilmiö tuli huomattua. Usein kokoontumisissa toiset kummastelivat Nevadan bensankulutusta 5 l/100 km. Onhan se isonlainen, mutta mitä sille voi... Olen seurannut kulutusta tankkauksen kuittilappujen ja ajokilometrien avulla pitkäaikaisesti. RVS operaation jälkeen kulutus on selvästi laskenut. Nyt se on 4,1 l/100 km. Aika iso muutos ja siis pitkällä seurannalla. Ajotavassa on ehkä ollut pysyvä muutos samaan aikaan sen pahan onnettomuuden johdosta, mutta en usko sen noin paljon vaikuttavan.

Myös vaihteisto on alusta asti kenkkuillut. Toisinaan ykkösvaihteelle vaihtaessa kampi jää alas, eikä nouse millään ilveellä ylös pitsi rämpytämällä kampea ja kytkintä. Siihenkään ei maahantuoja ottanut kantaa. Jokunen vaaratilannekin on tullut kun sivutieltä kääntyy liikenteen sekaan päätielle, eikä pääsekään kiihdyttämään. Onneksi sellaisessa kohdassa useimmiten on bussipysäkki. Nyt kun ajokausi ihan kohta alkaa laitan tähän viimevuotiseen vaihdeöljyyn RVS satsin ja katsotaan sitten tuleeko muutosta. Ehkä ei tule, koska vika lienee siirtäjäräikässä, joka ei kai lämpene tai muutenkaan liiku ajon aikana, eikä RVS kait oikein sellaiseen toimi...

Edit: Kirjoitusvirheitä
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 25, 2017, 18:52:07 ip kirjoittanut Hajakenttä »
Sentire la forza!
Terv: Timo

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: RVS
« Vastaus #46 : Maaliskuu 25, 2017, 14:41:19 ip »
Vastustan ja väsään juuri uutta foliohattua...

Jos tuo on kerta niin hyvä aine, niin miksi isot öljynvalmistajat eivät ole ostaneet tuotetta biljardilla dollarilla ja lisänneet sitä omiin öljyihin...
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: RVS
« Vastaus #47 : Maaliskuu 25, 2017, 15:28:35 ip »
Aloitin epäilemällä ja testaamalla ainetta. Havaittujen tulosten perusteella olen ollut toistaiseksi tyytyväinen tuloksiin ja olen laajentanut sen käyttöä. California Adamantissa RVS:sää on keulaa lukuun ottamatta kaikkien öljyjen joukossa ja kaikki toimii kiitettävästi eikä mitään ylimääräistä ongelmaa ole ilmennyt. C. Adamantin koneen ja vaihteiston olen suunnitellut vaihtavani peruskunnostettuihin vastaaviin. Minkäänlaista vikaa ei moottorissa ja vaihteistossa ole. Remontin teko tulee halvemmaksi ennen kuin mitään vikaa on ilmennyt vaikka ajokilometrejä on takana runsaasti. Moottorin vaihto on muutaman tunnin homma. RVS:n laitan entiseen tapaan. Ainakin bensaa säästyy.

Todennäköisesti tulen saamaan selville, jos ikää riittää, mitkä ovat pitkäaikaiset käytön vaikutukset ja ovatko ne mahdollisesti haitallisia.
Tähän asti olen nähnyt rakenteissa vain positiivisia ilmiöitä esimerkiksi pinnan siliämisenä sekä suoraan havaittuna käyntiäänen merkittävästä hiljenemisestä.

Bisnesasioita en kovin hyvin osaa joten en tiedä miksi aineen tuottaja ei myy tuotettaan kuin vähittäin. Onkohan hänellä uskottavuusongelma tai tuotanto on niin vähäistä että sitä ei riitä kaiken öljyn joukkoon?

MattiK

  • Viestejä: 34
Vs: RVS
« Vastaus #48 : Maaliskuu 25, 2017, 16:50:10 ip »
Vastustan ja väsään juuri uutta foliohattua...

Jos tuo on kerta niin hyvä aine, niin miksi isot öljynvalmistajat eivät ole ostaneet tuotetta biljardilla dollarilla ja lisänneet sitä omiin öljyihin...

Muistelen asiaa Googlesta joskus tutkineeni ja sain sellainen käsityksen, että nämä aineet olisivat "kloorattuja parafiineja". Ongelma on, että tietyissä olosuhteissa (korkea kuumuus?) nuo aineet voi hajota ja muodostaa happoja. Eli ymmärtäisin syyn siihen, miksi isommat yritykset eivät näitä ainakaan moottoriöljyihin laita, on aineeseen liittyvät riskit. Ymmärtääkseni siis kyse ei ole edes mistään uudesta ja ihmeellisestä aineesta, vaan näitä on jo käytetty 20-luvulla lokomotiivien voiteluaineena. Ja voi olla, että vielä nytkin käytetään. Toinen selitys voi olla aineen hinta/laatu -suhteessa. Eli halvemmatkin öljyt ajavat asiansa laitevalmistajien suosittelemilla vaihtoväleillä.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: RVS
« Vastaus #49 : Maaliskuu 25, 2017, 17:08:43 ip »
Kaipa se on tästä lähtien käytettävä RVS:sää Delvacia sekakäyttönä...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: RVS
« Vastaus #50 : Maaliskuu 25, 2017, 18:38:46 ip »
Irrallaanhan ne kiteet ja muut herkut ovat siis ne koneeseen kaadettaessakin..
Väärin!  :o
 Ei ainakaan valmistajan antaman teorian mukaan.

Omien metallurgian opintojen kannalta olen aavistuksen skeptinen yhdisteiden syntymiseen vasta käytössä kihnuttamalla, mutta onhan noita käyttäjäkokemuksia tosiaan täälläkin luettavissa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Hajakenttä

  • Viestejä: 951
Vs: RVS
« Vastaus #51 : Maaliskuu 25, 2017, 19:00:50 ip »
Kovin skeptinen olen aina ollut tällaisten mömmöjen suhteen ja olen edelleen, mutta omia korvia ja laskukonetta on pakko uskoa. Olkoon sitten vaikka lumevaikutusta, mutta jos se rauhoittaa mieltä ajaessa ja säästää sävelkorvaa ja rahapussia, niin tulipahan koitettua menestyksellä 5 kautta ajettuun koneeseen.

Skeptisyydestä huolimatta laitan RVS:n vielä vaihdelaatikkoonkin. Ja jos pensan kulutus kasvaa niin laitan taas moottoriöljyynkin. Ei tuossa näy mitään menettävänkään. Mainostamaan en kuitenkaan rupea.
Sentire la forza!
Terv: Timo

GMies

  • Viestejä: 310
Vs: RVS
« Vastaus #52 : Maaliskuu 25, 2017, 19:26:32 ip »
Irrallaanhan ne kiteet ja muut herkut ovat siis ne koneeseen kaadettaessakin..
Väärin!  :o
 Ei ainakaan valmistajan antaman teorian mukaan.

Omien metallurgian opintojen kannalta olen aavistuksen skeptinen yhdisteiden syntymiseen vasta käytössä kihnuttamalla, mutta onhan noita käyttäjäkokemuksia tosiaan täälläkin luettavissa.
Ei ne ”yhdisteet synny kihnuttamalla”, vaan lämpötilan  aiheuttamasta reaktiosta.

Oletko koskaan opiskellut,  kuinka vehnäjauhoista voi syntyä pullaa. :D

En  kyllä  ihan oikeasti löytänyt ainuttakaan käyttäjäkokemusta?  Aineen vaikutus  moottorin  toimintaan pitkällä aikavälillä 500 -10000 km käyttökokemuksella  on  pyöreä nolla.  
 
Olen hyvin skeptinen näihin ryssäinnovaatioihin.  ::)
2002 Atlantic 500
2004 B750

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: RVS
« Vastaus #53 : Maaliskuu 25, 2017, 22:04:22 ip »
Mitenkään juuri RVS:än toimivuuteen kantaa ottamatta, ei ole omaa kokemusta.

Pahin skenaario näiden itse lisättävien aineiden kanssa tulee siitä, että ne eivät ole
aina sopineet yhteen öljyjen omien lisäaineiden kanssa. Jos öljyssä jo olevat isäaineet ja
omat lisäykset "syövät" toisensa pois, voi tuloksena olla litku mikä tuhoaa voideltavan
kohteen.  Tällaisen hampaattoman vetopyörästön olen kerran nähnytkin.
Ihan uutta ja tuntematonta lisäainetta en minkään öljyn sekaan kaataisi.
Nettiaikakaudella näistä saa aika helposti kokemusperäistä (? ???)tietoa, elleivät sitten ole härskiä
mainosta tai niitä valeuutisia.
Paljon on sellaista lisäainetta ja tavaraa myynnissä, minkä toiminta-ajatusta en ole ymmärtänyt.
Tai ymmärrän että on se ajatus bisneksen teosta. Hyvä sitten jos käyttäjäkin kokee hyötyneensä.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: RVS
« Vastaus #54 : Maaliskuu 25, 2017, 22:18:49 ip »
Toisen käden tietona laittaa Tampereen Kompressorikeskus kaikkiin öljyvoideltuihin kompressoreihinsa RVS:n. Tai niin ainakin toimitusjohtaja kertoi. Se olikin pitkään ainoa paikka josta RVS:sää sai täällä päin. Nyt sitä on muissakin kaupoissa kuten Motonetissä.
Omassa kompressorissa ei vielä ole mutta saatan sinnekin puoli tuubia puristaa. Se tosin on toiminut jo neljäkymmentäluvulta asti luotettavasti normi öljyillä.

LOS

  • Viestejä: 56
Vs: RVS
« Vastaus #55 : Maaliskuu 25, 2017, 22:31:03 ip »
RVS ei ole kloorattua parafiinia, joten suolahappovaaraa ei ole.

RVS Technology kertoo historiastaan sivulla http://www.rvs-tec.com/index.php/site-map?showall=&start=1,
missä Cerlub Oü, joka on patentoija, osuus kerrotaan.

Cerluben US Patentti, kertoo kemiallisen koostumuksen ja toimintaperiaatteen https://www.google.com/patents/US7977265

Kiinteät aineet ovat hienoksi jauhettuina dispersiossa, jotta ei tukita öljynsuodatinta (sama perusidea kuin Molykote A:ssa).

Muodostuuko kitkaa vähentävä(tribo) keraaminen pinta kuumille rautapitoisille pinnoille, vai toimiiko aine hiomatahnana, joka siloittaa pintoja?
En osaa sanoa. Pitkäaikaisvaikutuksista vielä vähemmän.

Käyttäjä- ja laboratoriotodistukset ovat kuitenkin melkoisen ylistäviä.



TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: RVS
« Vastaus #56 : Maaliskuu 25, 2017, 22:33:00 ip »
Tuo Pekan pelko on kyllä ihan järkevä. Varsinkin jos ohjeistetaan lirauttamaan vanhaan öljyyn. Siinähän on jo kierrossa ajo-olosuhteista riippuen mitä lie.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: RVS
« Vastaus #57 : Maaliskuu 25, 2017, 23:06:49 ip »

Cerluben US Patentti, kertoo kemiallisen koostumuksen ja toimintaperiaatteen https://www.google.com/patents/US7977265

Muodostuuko kitkaa vähentävä(tribo) keraaminen pinta kuumille rautapitoisille pinnoille, vai toimiiko aine hiomatahnana, joka siloittaa pintoja?

Vähän saman nimisiä aineita kuin  hiomalaikassa....
Sohc van Helmi.

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: RVS
« Vastaus #58 : Maaliskuu 26, 2017, 08:01:52 ap »
Vastustan ja väsään juuri uutta foliohattua...

Jos tuo on kerta niin hyvä aine, niin miksi isot öljynvalmistajat eivät ole ostaneet tuotetta biljardilla dollarilla ja lisänneet sitä omiin öljyihin...

Varmasti siksi, että biljardi dollaria olisi reilu ylihinta mistä tahansa.

Machiavelli

  • Viestejä: 266
Vs: RVS
« Vastaus #59 : Maaliskuu 26, 2017, 12:07:21 ip »
Jopas saa tämä ihmeaine palstatilaa... taidan juottaa kyseistä ainetta ex-vaimolle jos sillä kitinät ja narinat loppuisivat... ;D