Kirjoittaja Aihe: Moto Guzzi V65 käyntiongelma  (Luettu 32312 kertaa)

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #15 : Kesäkuu 05, 2016, 22:37:46 ip »
Eiköhän V65:stä vaan lopu voima nelosella ja vitosella kiertää ylemmäs?

Voi olla, otin tuossa aikaisemmin rajoittimen pois kokeillakseni vielä ja kiihdytin 3.vaihteella 9000-10000rpm ja nelosella jo meno hyytyi, oli vielä loiva alamäki, mittarin mukaan nopeutta eniten 3.vaihteella kovilla kierroksilla, kun 4.vaihteella vauhti pysyy lähes samana, korkeintaan ottaa vähän lisää (alle 10kmh) ja 5.vaihde pudottaa alemmas mitä 3.vaihteella saa huudatettua.

Sanotaanko että alle 7000rpm toimii hyvin kaikilla vaihteilla, vääntää hyvin ja vastaa kaasuun hyvin.

Kokeillaan laittaa perusennakko 10° ja teippailla filttereitä vielä vähän lisää, josko se kävisin laihalla.


GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #16 : Kesäkuu 06, 2016, 08:37:17 ap »
Lisätään hämminkiä laittamalla peliin vielä äänenvaimentimet. Jos ne ovat rakenteeltaan tukkoiset, niin voima loppuu yläkierroksilla.

Aikoinaan kun äänenvaimentimet ruostuivat puhki muutamassa vuodessa, ostin Stormilta MilleGT:lle uudet vaimentimet, jotkut tarvikkeet. Myyjällä oli itselläänkin Guzzissaan samanlaiset, mutta sanoi niiden olevan vakiona liian tukkoiset. Kolme 8 mm:n reikää päätylevyyn paransi vaivan.
Tietysti jos V65 on noilla nyt kiinni olevilla änkkäreillä joskus kulkenut normaalisti, niin unohda koko juttu. Ei ne 4-tahtisissa tukkoon ajamalla yleensä mene.
Vielä yksi GT, kiitos.

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #17 : Kesäkuu 06, 2016, 09:02:20 ap »
Lisätään hämminkiä laittamalla peliin vielä äänenvaimentimet. Jos ne ovat rakenteeltaan tukkoiset, niin voima loppuu yläkierroksilla.

Aikoinaan kun äänenvaimentimet ruostuivat puhki muutamassa vuodessa, ostin Stormilta MilleGT:lle uudet vaimentimet, jotkut tarvikkeet. Myyjällä oli itselläänkin Guzzissaan samanlaiset, mutta sanoi niiden olevan vakiona liian tukkoiset. Kolme 8 mm:n reikää päätylevyyn paransi vaivan.
Tietysti jos V65 on noilla nyt kiinni olevilla änkkäreillä joskus kulkenut normaalisti, niin unohda koko juttu. Ei ne 4-tahtisissa tukkoon ajamalla yleensä mene.

Moro,

Hmm, nuo äänenvaimentinet ovat uudet ja käyttämättömät mitkä löytyi tuolta hyllyn perukoilta, joskus useita vuosia sitten jostain ostetut halvat tarvikkeet mitä ei ole koskaan laitettu mihinkään pyörään kiinni.

Ennen oli kiinni ollut Siton vaimentimet, mitkä vaihdoin sen vuoksi noihin kun ne Sitot olivat ottaneet ikävästi keltaisia ja sinisiä värejä krominsa päälle(lämpeemisestä) pari vuotta sitten kun oireet alkoivat sytytyksen hajotessa.

Tarvikkeet ovat olleet nyt oikeastaan vajaa 2viikkoa, täytyy varmaan kokeilla Sitoilla vielä tai harkita tuota porailua.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #18 : Kesäkuu 06, 2016, 09:46:08 ap »
Tärkeää on että tekee vain yhden kokeilun kerralla. Jos tekee useita muuttujia samalla kertaa niin ei tiedä mikä niistä vaikutti ja mihin suuntaan. Jos tekee enemmän muutoksia kuin yhden kerralla tutkimatta sen vaikutusta tarkoittaa se että on palattava käytännössä lähtökuoppiin. Myös kirjanpito, kun tehdään tämänkaltaista "persdynoajoa", on tärkeää että osaa myöhemmin ynnätä kaikki plus-merkkiset havainnot yhteen.

Hankaluutta tuottaa usein se että muutokset vaikuttavat käyntiääneen ja tuntuu siltä kuin olisi kehitystä tapahtunut vaikka muutos olisikin jopa niukasti negatiivinen. Kello ja vakioitu koeympäristö ovat ainoat mitkä kertovat liki totuuden.
Toisaalta se mikä tuntuu hyvältä vaikka kello kertoisi toisin ei vättämättä ole huononnus jos se parantaa vaikka ajettavuutta. Moottorin luonne ajossa ei välttämättä ole sama asia kuin maksimitehon saavuttaminen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #19 : Kesäkuu 06, 2016, 10:23:23 ap »
Juuri tällä metodilla olen etsinyt autostani nykimisvikaa (vielä siitä onnistumatta). Mutta merkkifoorumilla ohje on ollut aina vaihda tämä ja tämä ja ainakin nämä jne. Se kyllä sotii omaa ajatusmaailmaani vastaan. Haluan tietää, mikä siinä on vikana ja korjata sen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #20 : Kesäkuu 06, 2016, 12:25:38 ip »
Jep. Liian usein on ohjeena vaihtaa "kaikki". Jää totuus pimentoon. Lisäksi se tuottaa ongelmaa että vikoja voi olla kaksi yhtä aikaa ja niiden viat kumuloituvat oireiltaan kolmannen vian oireiksi. Silloin looginen ajattelu pääsee kunniaan. Se vain edellyttää hyvää tietämystä rakenteesta ja toiminnoista.
Kun ei ole toiminnot selvillä niin vikaa lähtee helposti korjaamaan väärästä päästä.
Nykypyörissä sentään on vianetsintäjärjestelmät jotka helpottavat asiaa merkittävästi.
Vanhemmissa pyörissä taas rakenteen yksinkertaisuus ja kohteisiin helppo pääsy on hyvänä puolena.

Säädin eräässä Guzzissa kytkimen kahvilan pihassa kun omistajansa väitti että vaihteissa on vikaa. Oli vaihtanut kokeeksi öljytkin mutta tilanne parani vain vähän.

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #21 : Kesäkuu 06, 2016, 15:10:49 ip »
Noniin morjes,

Nyt on oltu reilun 50km koeajolla ja ainoa muutoksen jonka tein niin teippailin vielä vähän lisää filttereitä.

Paikallaan käyttäessä alakierroksilla paukkui ja prätisi, laskin neulaa yhden pykälän alemmas (toinen lovi ylhäältä alas) ja rupesi käymään jo paremmin.

Koeajolla tuntui, että filttereiden teippaus vaikutti asiaan positiivisesti, jaksoi nyt nelosella ja vitosella vääntää paremmin ylhäältäkin, myös alakierroksilla ja keskialueella pelaa mielestäni hyvin.

Nyt oli mukava myös ettei koneenpäällinen ollut ihan öljyn peitossa kun tekemäni huohotin Y-haara on tiivis tällä kertaa. Ajattelin kokeilla laittaa perusennakkoa sinne lähemmäs 10° ja käydä jälleen hieman pidemmällä koeajolla, katsotaan tuleeko parannusta.

Kiitos vastauksistanne.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #22 : Kesäkuu 06, 2016, 16:18:53 ip »
Sulla on väärän kokoiset suuttimet, jos filttereitä pitää teipata. Mun 750cc pikkulohko vetää ilomielin ilmansa vaahtomuoviputsareiden läpi, kun suuttimet on passelit. Ei tarvi blokata ilmansaantia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #23 : Kesäkuu 06, 2016, 16:55:32 ip »
Sulla on väärän kokoiset suuttimet, jos filttereitä pitää teipata. Mun 750cc pikkulohko vetää ilomielin ilmansa vaahtomuoviputsareiden läpi, kun suuttimet on passelit. Ei tarvi blokata ilmansaantia.

Joo niinhän se on että liian pienet siellä tällä hetkellä.

Nuo filtterit eivät kyllä ole kovin laadukkaat, jotkut motonetin "power filtterit", valon näkee selvästi paistavan lävitse kun katsoo filtterin läpi.. Ajattelin kyllä vaihtaa ne vähän laadukkaampiin, joko vaahtomuoviputsareihin tai saman tyyppiseen kuin tämä mutta laadukkaampaan. Millainen suodatin olisi hyvä tuonne?

Kokeilen muunnella sytytyskäyrää sinne 10° nujakoille ja katsoa miten käy. Sen jälkeen hakemaan läjä suuttimia ja hakemaan soppapuolta kohdalleen.

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #24 : Kesäkuu 06, 2016, 20:08:40 ip »
Noniin,

Tuli käännettyä perusennakko 10° ja muutettua koneelta se myös 10°. Vähän alkupään käyrää muutin ja eikun ajelulle.

Hyvin toimii kyllä tuollakin, oikeastaan paremminkin, tuntuu kiihtyvän ja ottavan kieroksia paremmin/nopeammin. Mutta jotenki tuossa 5000rpm jälkeen (maksimiennakko alkaa tästä) vetävyys tuntuu heikkenevän hieman, mutta jaksaa jatkaa rajoittimelle asti jos on tarvetta.

Voisikohan tuo 5000rpm heikkenevyys johtua siitä, että muunsin vain perusennakkoa +3° mutta täysennakko on sama kun 7°. Eli maksimiennakkoa olisi liian vähän ja heikkenevyys mahdollisesti häviää kun muutan karttaa hieman ja laitan maksimiennakkoa myös +3°?

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #25 : Kesäkuu 06, 2016, 20:31:41 ip »
Ei voi tietää ennen kuin koittaa. Jos niillä kierroksilla vain riittää tarpeeksi rikasta seosta. Mutta tuo suodattimien tukkiminen tekee senkin että juuri siellä yläkierroksilla ei tule ilmaa eikä bensaa sillä ilma se on joka sen bensiinin sinne palotilaan vetää.
Seosten saaminen kohdalleen olisi se ensisijainen toimenpide ja sitten sytytyksen ennakon säätö sen mukaan.
(Rikas seos -> lisää ennakkoa ja päinvastoin.)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #26 : Kesäkuu 06, 2016, 20:33:29 ip »
Kannattanee kokeilla. Vissiin aika helppo tuossa systeemissä muuttaa. Tuo sopan riittäminen on helppo kokeilla. Siinä kun puutuu, vetää ryyppyä päälle. Jos puutuu, saa jo liikaa, jos veto paranee on liian laihalla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #27 : Kesäkuu 06, 2016, 20:49:57 ip »
Nuo filtterit eivät kyllä ole kovin laadukkaat, jotkut motonetin "power filtterit", valon näkee selvästi paistavan lävitse kun katsoo filtterin läpi.. Ajattelin kyllä vaihtaa ne vähän laadukkaampiin, joko vaahtomuoviputsareihin tai saman tyyppiseen kuin tämä mutta laadukkaampaan. Millainen suodatin olisi hyvä tuonne?

Nuo tuommoset motonetin filtterit itse asiassa ennemminkin rajoittaa ilmansaantia. Ei ne ainakaan 1100 koneelle riittäneet, ei lähellekkään. Heitä ne roskiin ja hae kunnolliset filtterit ja säätele sitten vasta.

http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5184.60   tuola on jotain noista suodattimista.

 
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #28 : Kesäkuu 06, 2016, 20:51:07 ip »
Kannattanee kokeilla. Vissiin aika helppo tuossa systeemissä muuttaa. Tuo sopan riittäminen on helppo kokeilla. Siinä kun puutuu, vetää ryyppyä päälle. Jos puutuu, saa jo liikaa, jos veto paranee on liian laihalla.

Moro,

Joo on helppo kyllä säätää, piuha kiinni, virrat päälle, muutos ja sen jälkeen vaan ohjelmointi namiskasta muutokset sisään ja se siitä, tosi tyytyväinen olen laitteeseen, kiitokset motomatille kun toi laitteen esille minulle.

Ennen teippauksia tein tota ryyppy juttua millä se parani kyllä, mutta suuttimia ei ollut käsillä niin teippailin suodattimia. Kokeilin äskeisellä ajoreissulla myös ryyppyhommaa, vähän niin ja näin, aikalailla nykimistä yläkieroksilla oli veti hyvin, sitten puutu, veti taas hyvin ja puutu jne.
Hankalaa siitä tekee sen kun olen vaihtanut kaasuttimiin omat käsitoimiset ryypyt yhteisryypyn tilalle jumittuvien luistien takia, noilla omilla ryypyillä luistien takertelua ei enään ole, mutta uskoisin että ruvetaan olemaan aika liki noilla seteillä.

Jahka saan hommattua laadukkaammat suodattimet niin jätän teippailut sikseen ja suuttimia vaihtelemalla haen soppapuolen persdynolla kohdalleen, sitten kun alkaa tuntumaan hyvältä niin voi olla että käytän dynossakin tuon sitten joskus tulevaisuudessa.




Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #29 : Kesäkuu 06, 2016, 20:54:11 ip »
Nuo filtterit eivät kyllä ole kovin laadukkaat, jotkut motonetin "power filtterit", valon näkee selvästi paistavan lävitse kun katsoo filtterin läpi.. Ajattelin kyllä vaihtaa ne vähän laadukkaampiin, joko vaahtomuoviputsareihin tai saman tyyppiseen kuin tämä mutta laadukkaampaan. Millainen suodatin olisi hyvä tuonne?

Nuo tuommoset motonetin filtterit itse asiassa ennemminkin rajoittaa ilmansaantia. Ei ne ainakaan 1100 koneelle riittäneet, ei lähellekkään. Heitä ne roskiin ja hae kunnolliset filtterit ja säätele sitten vasta.

http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5184.60   tuola on jotain noista suodattimista.

 

Mitkähän nuo nyt mahtoi olla, motonetin kartiosuodatin tms. Oravakatiskaksi joskus kuullut sitä sanottavan juuri sen takia kun verkosta näkee läpi päivänvalon helposti ja selkeästi.

Tälle 650 pikkulohkolle ainakin tuntuis ilmaa ottavan reippaasti, mutta katsotaan parempaa.

Edit: tsekkasin linkin ja juuri tuollaiset motonetin suodattimet on nyt.