Kirjoittaja Aihe: Vanheneminen ja huomiokyvyn heikentyminen  (Luettu 31048 kertaa)

Machiavelli

Vs: Vanheneminen ja huomiokyvyn heikentyminen
« Vastaus #15 : Huhtikuu 07, 2016, 20:59:59 ip »
Mulle lukulasit oli aikamoinen imagokriisin paikka, ei tämä pärstä tule yhtään viisaamman näköiseksi lasien kanssa... treenikämpällä kolvailin johtoja ja mietin että mitä roskaa on silmissä kun ei millään meinaa osua kolvi kohteeseen. Testasin myöhemmin duunikaverin lukulaseja ja avot, pakko hommata samanlaiset ja havaita että ikänäkö on tosiasia.
   Ajaessa en tarvii laseja joten kypäräkikkailulle ei vielä ole tarvetta. Muuten tuntuu siltä että huomiokyky ym. ominaisuudet on suurinpiirtein kunnossa, työpaikkakin on pyörien päällä joten liikenteessä saa olla aamusta iltaan.
   Enkä minä hölmöile liikenteessä, ne on ne muut!  ;D

Kosse

« Vastaus #16 : Huhtikuu 07, 2016, 21:23:18 ip »
Minulla oli parikymppisenä kaukolasit, mutta istuin ne littanaksi, enkä hommannut uusia. Sittemin kaukonäkö on parantunut, ettei ole tarvettakaan laseille. Nyt odottelen, minlloin alkaa lähinäkö täpästää. Tosin olen vasta 42 vuotta nuori, niin minulla on vissiin aikaa runsaasti jäljellä :D

Vierailija

« Vastaus #17 : Huhtikuu 07, 2016, 21:25:34 ip »
<snip>
Suunnistuslaitteita en juuri käytä. Ei ilmankaan ole tarvinnut kauaa osoitteita etsiä. Vähemmän eksyy ilman GPS:sää. Laite johdattaa uusavuttomuuteen.
<snip>

Ei se GPS mihinkään 'johdata' eikä eksytä - ehdottelee kyllä, mutta ihan itse saa päättää, mihin menee.
Emeritus-guzzisti

motomatti

« Vastaus #18 : Huhtikuu 07, 2016, 21:50:52 ip »
Laitanpa esimerkin: Suunnistin suunnistuslaitteen kanssa haluamaani osoitteeseen. Kaikki hyvin, olin perillä siellä missä pitikin. Seuraavalla kerralla en laittanut laitetta päälle lainkaan mutta en myöskään osannut perille. Normaalisti, jos jossain olen käynyt karttaperiaattella niin maamerkkejä jää mieleen. Nyt ei jäänyt. Ainakaan riittävästi. Kaivettava tämä orjuuttava laite esille ja seurattava jälleen sen ohjeita. Se on uusavuttomuutta.
Suurimman osan elämästäni on päässyt sinne minne halunnutkin ilman GPS:sää ja osannut jopa vuosien päästä uudelleen koska olen kulkiessani tarkastellut ympäristöä enkä laitetta.

TunturiTT

« Vastaus #19 : Huhtikuu 07, 2016, 22:07:59 ip »
<snip>
Suunnistuslaitteita en juuri käytä. Ei ilmankaan ole tarvinnut kauaa osoitteita etsiä. Vähemmän eksyy ilman GPS:sää. Laite johdattaa uusavuttomuuteen.
<snip>

Ei se GPS mihinkään 'johdata' eikä eksytä - ehdottelee kyllä, mutta ihan itse saa päättää, mihin menee.

Tästä samaa mieltä. Jos jonkin tuon kaltaisen laitteen käyttäminen rampauttaa tavallisesta elämästä satunnaisia henkilöitä, niin se ei kyllä ole laitteen vika.
Ennen oli meillekin uutena tulevia vieraita opastettava navin ohi. Se opasti osoitteen mukaan ajettuna naapuritielle, parin sadan metrin päähän. Jos ei älynnyt lukea tienoilta tien reunassa, ajoi väärin. Sittemin rakentelimme omaan, erilliseen risteykseen maamerkit, jotka kyllä huomaa ja niitä osaa etsiä. Nyttemmin naviohjelmat ovat päivittyneet.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

« Vastaus #20 : Huhtikuu 07, 2016, 22:43:22 ip »
Minä tunnustin tosiasiat pari vuotta sitten ja hommasin tuollaiset moniteholasit. Sitä ennen oli pelkät lukulasit ja duunissa näyttöpäätelasit. TV-elokuvia katsellessa en enää saanut lopputeksteistä selvää näyttelijöiden nimistä ja etenkin pimeässä ajaminen autolla oli hieman rasittavaa, jotain oli siis tehtävä. Oma totuttelemisensa näihin oli ja liikenteessä sangat joskus harmillisesti sotkevat näkökenttää sivulle katsoessa. Aiempaa tarkempana saa siis olla.

Olen muistaakseni ihmetellyt aiemminkin, kun isäni on hitsannut ja tehnyt muita metallitöitä työkseen yli 45 vuotta. Silti hän joutui ottamaan lukulasit vasta noin kymmenen vuotta sitten. Itse olen jo vajaan parinkymmenen vuoden näyttöpäätetyön jäljiltä pakotettu käyttämään töissä laseja.

Junkers

« Vastaus #21 : Huhtikuu 07, 2016, 23:38:26 ip »
En itsekään riemusta kiljahdellut kun näitä laseja piti koko ajan ruveta käyttämään. Haittaa näistä on eivätkä ne tosiaan miestä paljon komista. Asiaan täytynee vain suhtautua kuten muuan tuntemani ammattiautoilija, joka silmälasit saatuaan totesi, että "heti hommasin kun uteliaisuus voitti turhamaisuuden". 

Summu

« Vastaus #22 : Huhtikuu 07, 2016, 23:55:50 ip »
Eipähän tarvi hankkia teräväpiirtotelkkua. Riittää että laittaa rillit päähän.

terv. nimim. 37 vuotta rillejä.

viitala

« Vastaus #23 : Huhtikuu 08, 2016, 07:18:07 ap »
Mulla on käynyt niin päin,että linssit on ohenemaan päin.Likinäköisyyden takia lasit olleet 13v asti,mutta nyt näkö tavallaan paranee,enkä tarkoita ulkonäköä.
Saas nähdä,pääsenkö eroon kokonaan ennen hautaa.Nyt täytyy taas mennä optikolle,koska parivuotta vanhat lasit ei enää pelitä.

TunturiTT

« Vastaus #24 : Huhtikuu 08, 2016, 08:11:02 ap »
Mistäs lähteestä juot vetesi?  :P

Vierailija

« Vastaus #25 : Huhtikuu 08, 2016, 09:35:51 ap »
<snip>
Suurimman osan elämästäni on päässyt sinne minne halunnutkin ilman GPS:sää ja osannut jopa vuosien päästä uudelleen koska olen kulkiessani tarkastellut ympäristöä enkä laitetta.

No ei minun navigaattorini mitenkään kiellä minua katselemasta ajaessa ympärilleni.
Yleensä tiedän, mihin olen menossa, navigaattori on lähinnä ajanvietteenä, voihan siitä seurata matkan edistymistä. Ja kun navigaattorini ei ole kytketty pyörän sähköihin, se on virransäästömoodissa eli näyttö tulee päälle vain kun käännös lähestyy.  :)
Emeritus-guzzisti

viitala

« Vastaus #26 : Huhtikuu 08, 2016, 10:53:33 ap »
Ei siinä mitään ihmeitä tarvita,usein likinäköisille iän myötä käy näin.Väittävät!

motomatti

« Vastaus #27 : Huhtikuu 08, 2016, 11:26:34 ap »
Itse olen kaukonäköinen eikä se tarkoita ennustajan kykyä. Vajaan metrin ja sitä lähempänä olev, mitä lähempänä on, tekee näöstä hieman sumeaa. Hyvässä valaistuksessa pystyn lukemaan tekstiä sanomalehdestä mutta pieni kerroin linssissä auttaa jos valoa on vähemmän.

Pienenä olin melkein aina ulkona mutta urheilua en ole harrastanut koskaan. Enkä ohjattua liikuntaa. Koulussa lintsasin liikuntatunnit. Armeijassakin onnistuin välttämään.
Jossain kymmenen ikävuoden jälkeen innostuin kirjallisuudesta ja lukutoukka olen ollut siitä lähtien. Kirja ei kourissa kauaa vanhene. Osan kirjanlukuajasta on siirtynyt tietokoneen näppäimmistön hyväksi. Tuotan melko paljon tekstiä. Omasta ja vaimon mielestä ainakin. Musiikin kuuntelu on jäänyt jo vähemmälle. Mieluimmin keskusteluohjelmia, kiitos.

Televisio on pari vuotta vanha teräväpiirto/3D-näytöllä. (Tarvii ne 3D-lasit mutta ei silmälaseja) Kovasti tykkään katsella luonto- ja matkailu ohjelmia. Ko. ohjelmat voivat olla jo ohjelmoituina tv:n muistiin monta päivää aikaisemmin. TV:tä tulee katseltua noin 2 tuntia per päivä. Vaimo katselee enemmän. Lukuun sisältyy myös uutiset ja sää. Tallentimen hankintaa on harkittu mutta ei hankittu.

Näillä taustatiedoilla ei likinäköisyydestä ole vaivaa. Lievää silmänpaineen nousua on havaittavissa. Kuulemma tällä iällä suht normaalia. Käyn silti säännöllisesti silmälääkärillä ja silmänpohjan kuvauksessa vuosittain. Ilman näköä on aika vaikea tehdä monia asioita kunnolla.

Ulkonäöstäni en ole ollut koskaan tarkka. Silmälasit eivät siis ole mikään ulkonäköseikka. Pikemminkin  käytännön murhe sillä pyrkivät unohtumaan milloin minnekin ja silmälasikotelo myös. Laseja on myös särkynyt tahattomasti. Clas Ohlsonilta saa kolmen lasin setin sopivalla +diopteriluvulla noin 16 euroon. http://www.clasohlson.com/fi/Lukulasit/Pr348833150
Kyseisiä settejä ostan pari kolme kerralla. Kylvän laseja tarpeellisiin paikkoihin missä yleensä on tarkalle lähinäölle tarvetta. (Ilmiö vastaa muidenkin tarpeellisten asioiden ilmenemistä: kyniä pitää olla ulottuvilla runssasti, kuten työntö- ja rullamittoja, jne. Muuten menee aika tavaroiden etsimiseen.)

Nuo kypärään kiinnitettävät linssit ovat mielenkiintoinen sovellus. Voisi tavan muovilinssistä leikata puolet korkeudesta pois ja kiinnittää leukasuojaan. Tarvitsisikohan olla kuin yksi linssi sillä mittariston katseluun ei tarvita stereonäköä?

Pekka

« Vastaus #28 : Huhtikuu 08, 2016, 11:31:10 ap »
Huomioiden tekoa ja niistä syntyvien johtopäätösten tekoa voisi helpottaa, kun oikeat
liikennesäännöt ovat hallussa. Harmaantuvien aivosolujen ei silloin tarvitsisi miettiä tilanteessa,
että mitäs nyt pitäisi tehdä?
Tähän ja tuolla edellä olevaan fillaristin yliajoon löyhästi liittyen:
http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liikennes%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6t

Omien havaintojeni mukaan, polkupyöräilijöiden hengissä säilyminen liikenteessä on
usein vain autoilijoiden havaintokyvyn varassa. Useimmat (autoilijatkaan) eivät polkupyörällä
taajamaolosuhteissa autotielle tullessaan tai sitä ylittäessään paljoa sivuilleen vilkuile.
Sohc van Helmi.

motomatti

« Vastaus #29 : Huhtikuu 08, 2016, 11:46:31 ap »
On helppo uskoa että ei aivoissa kaikilla polkupyöräilijöillä ole toimintaa koska mennä sutkutetaan hirmu vauhtia trikoot päällä. Verenkierto on silloin pakaroissa ja pohkeissa. Ei sitä ajattelemiseen tai sääntöihin asti riitä.

Itsekin polkupyöräilen mutta samalla tavoin kuin kävelenkin: hieman klenkkaamalla ja hiljakseen ettei hiki tule. Matka silti taittuu ja välillä voi poiketa pubissa pilsulla. Sekä käyttää näin virkistettyjä aivosoluja vaikka muun liikenteen varomiseen. Kohta taas olen Jopolla liikenteessä.