Kirjoittaja Aihe: 1400cc kokemuksia  (Luettu 142595 kertaa)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #285 : Tammikuu 20, 2017, 09:59:31 ap »
Hyvältä näyttää kahvat laukuissa.
Pikku tiivisteet kahvojen liitoksiiin?
Tasaisi pintojen istuvuutta ja vesitiivistäisi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #286 : Tammikuu 20, 2017, 10:58:44 ap »
Hyvältä näyttää kahvat laukuissa.
Pikku tiivisteet kahvojen liitoksiiin?
Tasaisi pintojen istuvuutta ja vesitiivistäisi.

Kahvojen malli oli pitkän harkinnan tulosta. Materiaali on sinkkivalua jossa pinnoitteena "kiillotettu kromi". Ei ole kalustepuolella suosiossa oleva sävy sillä kaikenlainen mattapinta ja harjattu pinta on nyt muotia. Siksi olivat edulliset. Mitä tuo kiillotettu kromi sitten on jäi epäselväksi. Sen vastakohtia ovat "mattakromi" ja "harjattu kromi". Lisäksi muita pinnoitteita on tarjolla.

Tiivisteitä ajattelin kiinnityskohtiin. Niiden pitäisi olla kovaa materiaalia mutta eivät saisi näkyä. Helpointa on pikkusormella pyöräyttää rakoon mustaa uretaanikittiä. Se tuskin erottuisi. Kannen rakenne on kaksikerroksinen. Ohut muotolevy ulkopinnassa mutta sisäpuolella on voimakkaasti muotoiltu tukirakenne. Kiinnitysruuvit ovat läpi molempien kerrosten sellaisissa kohdissa missä rakenteet ovat toisiaan vasten. Ihan joka paikkaan kahvoja ei saa.

Vesitiiveys lienee hyvä. Viimeistään silloin kun laittaa uretaanimassaa kiinnityskohtiin. Sisäpuolella olevat ruuvinkannat pureutuvat oikein hyvin muovipintaan. Suurta rasitusta ei näille kahvoille synny.

Laukkujen kiinnitykseen voisi korvata M8 pultit pikakiinnikkeillä. http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Moottoripyorat/Lisavarusteet/Muut/Pikakiinnike-10-kpl-2000033560/
Helpottaisi ja nopeuttaisi huoltotehtäviin pääsyä. Pultteja on neljä per laukku.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #287 : Tammikuu 20, 2017, 12:10:53 ip »
Mulla on ratapyörässä noita Bilteman "dzus":eja. Tuo peltilipuska on niin pehmeä, että useammin käytettynä hampaat alkavat pyöristyä. Sama juttu kannattaa ottaa huomioon myös sopivan pituista tattia etsiessä. Liian lyhyellä tuohon peltiin tulee liikaa rasitusta ja hampaat on tiessään. Ihan hyviä, kun osuu mitoitus kohdilleen ja myös kustannustehokas. Aidot Dzusit maksaa muutaman kerran enemmän, on kuitenkin myös enemmän vaihtoehtoja eri kohteisiin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #288 : Tammikuu 20, 2017, 12:32:56 ip »
Vastaavia mutta alkuperäismerkkisiä Dzus-lukkoja on saatavissa yleisesti. Niissä ei ainakaan materiaaliheikkouksia ole. Käytetään yleisesti lentokoneissa ja monissa urheiluvälineissä. Bilteman "dzus" lienee heikompaa tekoa. Taidan jättää hyllyyn ja käyn tarvittavat kuusi kappaletta etsimässä muualta. Se joka kiinnikkeistä on laukun pohjassa korvaantuu lyhyellä tapilla ja läpivientikumilla laukussa. Samalla laukun asennus telineeseen helpottuu.
Tampereen Lielahdessa on kaverilla firma joka myy näitä myös. Lienevät parempaa laatua ja mukana "ruuvissa" on muoviprikka joka pitää sen paikoillaan vaikka kiinnitys on avattu. http://www.bikedoctor.fi/Pultti-Mutterisarjat/Pikakiinnikkeet-Dzus

Tässä se malli joka tulisi kysymykseen: http://www.bikedoctor.fi/Bolt-Nut-Kits-en/Quick-Release-Fasteners-en/Dzus-Fastener-17mm-with-Slip-On-Recptical-D-Style-Steel-8-pcs.-Dragrace.fi-en

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #289 : Tammikuu 20, 2017, 13:04:04 ip »
Joo. On mulla noita aitojakin pari. Käyvät ainakin lähes suoraan ristiin Biltemalaisen kanssa. Kyllä noiden halpojen kanssakin pärjää, mutta taajaan avattavissa sivulaukuissa ehkä liian kovilla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #290 : Tammikuu 20, 2017, 15:09:42 ip »
Joo. On mulla noita aitojakin pari. Käyvät ainakin lähes suoraan ristiin Biltemalaisen kanssa. Kyllä noiden halpojen kanssakin pärjää, mutta taajaan avattavissa sivulaukuissa ehkä liian kovilla.

En puhuisi taajaan avattavista. Laukut joutuu irrottamaan perän öljynvaihdon vuoksi. Vaihtoväli 60.000 km. Ei osu kuin kerran viiteen vuoteen vaikka ajaisi enemmänkin. Takarenkaan vaihto tapahtuu useammin 8.000 - 10.000 km välein. Kun laitan auton kumin taakse niin sekin on harvemmin  kuin kerran kahdessa vuodessa. Takajarrupalojen vaihto ja muu jarrun huoltoväli on vielä arvoitus. Yleensä palat kestävät useamman kymppitonnin.

Sivulaukkuja ei siis ole tarkoitus irrotella lainkaan hultoa lukuun ottamatta. Sivulaukuissa on kantokahvoilla varustetut ja yhteen kytkettävät sisäkassit. Ne otetaan mukaan esimerkiksi hotelliin. Laukut ovat aina paikoillaan telineessä.

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #291 : Tammikuu 20, 2017, 18:15:24 ip »
Kiiltävä pinta kahvoissa on oikea valinta, olivatpa kahvat keittiön kaapeissa tai moottoripyörän sivulaukuissa. Kestävät paremmin aikaa ja ovat helpommat pitää puhtaina. Omaan keittiöön tuollaiset mattapintaiset kahvat laitettiin. Parissa vuodessa alkoivat eniten käytetyt kahvat tummua, kädethän ovat keittiössä usein märät ja ihosta irtoaa myös  rasvaa kahvojen pinnalle. Ei muuta kuin koko setti vaihtoon ja mattapintaiset kahvat metallinkeräykseen. Makrotalouden kannalta toki hyvä ratkaisu, kahvoja kului tuplamäärä ja jalostusketjussa syntyi työtä ja toimeentuloa.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #292 : Tammikuu 20, 2017, 18:40:08 ip »
Löysin kyllä muitakin kuin Habo-merkkisiä kromattuja kahvoja vähittäismyymälöistä. Niissä oli vikana se että olivat pakattu 10 kpl pakkauksiin. Yksikköhinta olisi ollut alhainen mutta ei tähän tarkoitukseen (2 + 2 kpl) kustannusvastaava.
Suosittelen muillekin kyseisen laukkumallin omaaville kahvoitusta. Ainakin tuota takakahvaa. Miten lienee nahkapäällysteisen version suhteen?

Toinen kohta mihin voisi laittaa kahvan tai mieluimminkin listan on oikeanpuoleisen laukun kannen oikea etureuna. Jalkineeni on osunut jo useamman kerran maalipintaan. Samaan paikkaan osuu myös kyytiläisen jalka päälle noustessa. Jokin tarralla varustettu taipuisa lista toimisi ehkä parhaiten. Kunhan löytäisi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #293 : Tammikuu 20, 2017, 19:09:19 ip »
Tai pelkkä kunnollinen kalvo tai tarra. Saa vaihdettua, kun on riittävän kulunut.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #294 : Tammikuu 21, 2017, 02:31:50 ap »
Kalvoja on joskus ollut mm tankin sivuissa. Hoitaa hommansa mutta on karmean näköinen noin yleisesti ottaen ja hankala mälvätä noin jyrkkään kaarteeseen. Epäesteettistä ja jossain määrin noloa.
Satulan etuosan ja sen takaosan alla niissä kohdissa joissa satula koskettaa maalipintaa on kiveniskukalvo. Mutta ei näkyvissä. Toistaiseksi mennään paksun vahakerroksen kanssa laukkujen suhteen. Kunnes löydän jonkinlaisen metallisen listan jonka siihen voi kiinnittää ottamaan vastaan kovimmat potkut.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #295 : Tammikuu 21, 2017, 09:57:44 ap »
Itsekään en tankin kupeissa tuota jaksaisi, kun se sumenee todella äkkiä kun housut hankaa. Tuossa laukussa ei kuitenkaan ole jatkuvaa hierontaa, niin kestäisi paremmin. Nuo nykyiset autoteipit on sen verran hyviä venymään, ettei kaarevan pinnan teippaus ole mikään ameriikan temppu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #296 : Tammikuu 21, 2017, 16:18:33 ip »
Jotain näyttävämpää on ollut kiikarissa. Myös sellainen "grilli" kuin esimerkiksi pienempien Triumph mallien tankin päälle tarkoitetut. Mutta matalammilla jaloilla. Tosin, onhan mulla välineet. Voisin tehdä itsekin. Kyseinen juttu vaatisi vähintään kolme ruuvinreikää per laukunkansi. Siksi tarra olisi parempi ratkaisu. Jokin tällainen: http://www.motonet.fi/fi/tuote/403272/Kromilista-12mm-3m
Noita pari kolme rinnan noin 20 mm:n raolla. Ainoastaan huolettaa miten siistit päät listoihin saa.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #297 : Maaliskuu 29, 2017, 11:06:13 ap »

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #298 : Maaliskuu 29, 2017, 11:22:20 ap »
C. 1400 vakionopeussäätimen toiminta.
Taisi olla aiemminkin juttua mutta tuli joitakin huomioita mieleen ajosta mäkisellä tiellä vakionopeussäädin päällä.

Tasamaalla mennään ihan hienosti ja tasaiseen. Kun alkaa mäki niin järjestelmä nostaa tehoasetusta ja jos mäki on pitkä niin mäen päällä mennäänkin jo reilusti yli sallitun. On siinä hilkulla ettei sakkoraja ylity. Tosin nopeusmittari on sen verran "edellä" että jos satasen rajoituksella laittaa asetuksen mittarin mukaan niin tuskin ylämaallakaan rajoitus pahemmin ylittyy.

Kun pääsee mäen päälle ja alkaa alamäki tai tasainen osuus tulee hetkeksi "hiljaista" kun järjestelmä arpoo mitä pitäisi tehdä ja nopeus putoaa asetettuun ennen kuin veto on päällä. Kahdeksankympin nopeudessa (pienemmillä vauhdeilla en edes ole kokeillut vakionopeussäädintä) toiminta on hieman kulmikasta ja muutokset tuntuvat pieninä nykäyksinä. Mitä suurempi nopeus sitä pehmeämmin säädin toimii. Kuutosvaihde on käyttökelpoinen lähinnä moottoritiellä.

Tässä vakionopussäätimessä ei kaasukahva pyöri automatiikan mukana kuten joissakin muissa pyörissä. Kaasukahvan vääntäminen ei kytke vakionopeussäädintä pois päältä joten ohitus onnistuu ilman nappulan painelemista. Systeemihän toimii yhden nappulan periaatteella. Nopeus palautuu säädetyksi kun kaasukahvasta irrottaa.

Kun haluan vakionopeuden pois päältä käännä kaasukahvan asennon kyseiselle nopeudelle ja napautan kytkinkahvaa. Moottori ei silloin siirry heti moottorijarrutukselle. Hätätilanteessa jarrun käyttö lopettaa vakionopeussäätimen toiminnan.

Vakionopeussäädin jää valmiustilaan jolloin sen valo vilkkuu mittaristossa ja alussa sen sekoittaa helposti vilkun merkkivaloksi. Valmiustilasta palautus vakionopeuteen tapahtuu kääntämällä kaasukahvasta nopeus haluttuun ja hipaisemalla vakionopeussäätimen nappia. Nappiin tehty muutostyö tekee siitä herkän käsitellä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #299 : Maaliskuu 29, 2017, 12:30:44 ip »
Tällaista syntyi halpistarvikkeista: http://www.motomatti.fi/2017/02/sivulaukkujen-kanteen-suojaritilat-ja.html

Voi muuten kesähelteellä alkaa repsottamaan. Varsinkin jos tuossa nauhassa on yhtään jännitystä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.