Kirjoittaja Aihe: 1400cc kokemuksia  (Luettu 142706 kertaa)

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #120 : Toukokuu 29, 2016, 10:16:50 ap »
Onnea uudelle koneelle JL.
Samat fiilikset mullakin tuosta kaupunki- ja hidasajosta. Väittäisin, että helpompaa (vakaampaa) kuin vanhalla Calilla. Mutta se paino. Siis kuollut paino. Silloin kun koneesta ei ole apua. Sen kanssa on syytä olla tarkkana.

Meinasi ajokauden avaus viivästyä sen seikan vuoksi keväällä ja ehkä tunnin verran myöhästyikin.
Kotimökin autotalliin on pieni viettävä myötäle ja valuttelen laitteen aina sinne sisälle perä edellä. Syksyllä tuli kuitenkin ajettua keula edellä. Ja eihän se noussut nyt keväällä sieltä perä edellä minun voimillani millään. Vanha Cali tuli kyllä. Nippa nappa tosin sekin.

Torppa on haja-asutusalueen viimeisellä reunalla ja kulkijoita vähän, että olisin saanut apuja tilanteesen.
On kuitenkin yksi tapa millä niitä takuuvarmasti ilmaantuu. Noin yleensä siinä pihapiirissä ja tallissa touhuillessa en viitsi lähteä kesken hommien sisälle vessaan vaan tulee kustua reilusti pellon reunaan. Takuuvarmasti 5 sekuntia toimituksen alkamisesta ilmestyy ensimmäinen auto tai lenkkeilijä mutkan takaa. Tällä kertaa ei tehonnut sekään.  ;D

Piti lopulta tyhjentää autotallin keskiosa kaikesta romusta ja hinkata pyörä sentti sentiltä vekslaamalla ympäri. No, onnistuihan se lopulta niinkin, vilkkuja ja perävaloa rikkomatta. Että tällainen tapaus tällä kertaa ...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #121 : Toukokuu 29, 2016, 11:31:55 ap »
Jos sulla mahtuu pyörä tuolleen kääntymään tallissa, olisiko hyvä hankinta sellaiset pyöritysrullat? Eli ne sellaiset lätyskät, jotka sijoitetaan renkaiden alle ja niiden varassa voi kevyesti pyöritellä. Tarvii tietenkin betonilattian. Löytyy netistä nimellä motorcycle dolly tms.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #122 : Toukokuu 29, 2016, 19:28:21 ip »
Mulla on tämä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/807509/Moottoripyoranostin-max-680kg-140-410mm

Ei oikein sovi muille Guzzeille kuin 1400:sille. Sillä voi liikutella pyörää sivusuunnassa.
Toinen hyöty siitä on että pyörän voi nostaa korkeammalle huoltotöitä varten jos ei ole varsinaista pyöränosturia tai vain yksin tehden moottoriöljyn määrän tarkastuksen. Normaalisti tarvitaan kaveri pitämään pyörää pystyssä että öljymäärän saa katsotuksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #123 : Toukokuu 29, 2016, 20:06:17 ip »
Mulla on tuommonen vastaava. On kyllä kaikin puolin kätevä laitos. Tunkin olen vaihtanut kertaalleen. Mun nosturi on sinisestä kaupasta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #124 : Toukokuu 29, 2016, 22:17:27 ip »
Tuo Jolly olisi kyllä kätevä. On tosin siinä autotallin lattiassa lattiakaivo aika reilulla kaadolla. Voi aiheuttaa häikkää. Tuollainen motomatin linkkaama nostin on minullakin, mutta se on paikoilleen hyytyneen cafe-projektin alla nyt. Näppärä peli tosiaan.

Paakanan paimenpoika

  • Viestejä: 105
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #125 : Heinäkuu 03, 2016, 17:18:54 ip »
Varmaankin kokeneemmilla 1400 kuskeilla on jo räjäytyskuvat pyörästään. Laitan linkin varmuuden vuoksi tähän, kun en ole näillä sivuilla vielä siihen törmännyt. Itse etsin keväällä liittimiä navigaattoriin ja liittimen pään onkimisessa olisi ollut tästä apua:

http://www.guzzigander.com/Cali_1400_WM.pdf

Kopioin pdf:n varmuuden vuoksi omalle koneellekin.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #126 : Heinäkuu 04, 2016, 12:53:49 ip »
Nyt on tullut roppakaupalla kokemusta 1400:lla ajosta sora- jä mökkiteillä.
Perinteisestä normi soratietä sekä pienemmästä kylä- ja tilusteistä aina nurmipintaiseen mökkitiehen asti. Maastoon en ole yrittänyt.

Tavallisella soratiellä ei tarvitse ottaa oikeastaan huomioon kuin sen että väistelee isommat montut ja kaarteiden irtosorakohtiin hillitsee vauhdin riittävän alas. Katse pitää pitää riittävän kaukana eteenpäin. Jos tuijottaa eturenkaan eteen niin kaarreajosta tule vaikeaa. Soralla kolmos- ja nelosvaihteet ovat käyttökelpoisia etenemiseen siihen tahtiin kuten muutkin. Pienemmällä mutkaisella soratiellä (yhden auton levyisellä) eteneminen tapahtuu lähinnä kakkosvaihteella. Nurmea kasvavat mökkitiet ykkösellä jos ei ole suoria pätkiä.

Kakkosvaihde jaksaa hyvin ja nykimättä vetää noin 1500 kierroksesta ylöspäin. Yhtä hyvin voi käyttää ykköstä. Alle kahdenkympin vauhdissa toimii ykkönen parhaiten turismo-moodissa. Muita asetuksia en ole koettanut. Ajot on tehty kaksipäällä matkatavaroiden kera eli painoa on ollut runsaasti.

Olen oikein tyytyväinen moottorin tasaiseen käyntiin lähellä tyhjäkäyntikierroksia ja veto on tasaista aina 16 km/h vauhtiin asti. Sitä alemmalla nopeudella ykkösvaihteella on tarve toisinaan hieman luistatella kytkimellä että automatiikka ei ryhdy estämään moottorin sammumista lisäämällä yllättäen kierroksia. Niin jos käy on meno varsin nykivää.

Kun pikkutiellä pitää vauhtia kohtalaisesti on meno tasaista ja matka taittuu. Jopa pehmeällä hiekkapinnalla. Samalla jossa kaverin Triumph seikkailumalli meinasi keikahtaa parikin kertaa nurin. Ajoi kyllä mielestäni vain liian hiljaa pehmeissä kohdissa eikä pitänyt jalkojaan jalkatapeilla.
(Kaikki mökille kutsutut motoristit eivät ole ajaneet perille mökille saakka lainkaan vaan ovat jättäneet pyöränsä puolen kilsan päähän isomman tien laitaan ja kantaneet kamansa sieltä perille.)

Asfaltilla meno on ok. Olen yrittänyt joihinkin kaarteisiin ajaa reippaampaa vauhtia mutta en ole astinlautoja saanut raappimaan tien pintaan. Kallistusvaroja ajotavalleni siis tuntuu piisaavan.

Juhannusreissussa tuli ajettua harhaan muutama kerta taajama-alueilla niin että piti tehdä näyttäviä U-käännöksiä. Näppärästi kääntyy täydelläkin kuormalla kun pitää nopeuden tasaisena. Peileistä näkee hyvin taapäinkin vaikka niskan taivutteleminen vasta tuo varmuuden että tie on U-mutkalle vapaa.

Matka-ajossa tavanomaisilla teillä 80 ja 100 km/h rajoituksilla, isoja pääteitä lukuun ottamatta, on viitosvaihde käyttökelpoisin. Kuutonen on aiva liian pitkä alle satasen rajoituksille ja sillä vedättäminen syö, ajotietokoneen mukaan, enemmän bensiiniä kuin reippaammat kierrokset viitosella. Matka-ajossa kulutus on kuuden litran luokkaa sataselle kaksipäällä ja matkatavaroilla. Kuutosvaihde alkaa toimia tehokkaasti vasta 120km/h rajoituksella.
Pääosa matka-ajosta on mennyt vakionopeussäätimen komennossa.

Tankkaus noin 250 km välein niin on vielä jäljellä varatankkiakin jos ei bensamittaripaikkaa heti löydy.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 04, 2016, 19:47:49 ip kirjoittanut motomatti »

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #127 : Heinäkuu 04, 2016, 20:35:13 ip »
Toisaalla: "Presidentin vartiojoukkojen komentaja sanoi, että he tarvitsevat uuden moottoripyörän, Falcone ei enää näytä hyvältä. Koska hevosiksikin valitaan suuret yksilöt, pitää uuden moottoripyörän omata vastaavat näyttävät ominaisuudet. Tämä oli lähtölaukaus V moottorin kehittämiselle."

Italian presidentin kunniakaarti vastaanotti alkukesästä 20 Moto Guzzi California 1400 Touringia (istuin normaalia korkeampi ja leveämpi). Guzzilla on tunnetusti pitkä historia Italian presidentin saattuepyöränä.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #128 : Heinäkuu 04, 2016, 21:42:48 ip »
Taustalla taitaa näkyä myös kauramoottoreita.

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #129 : Heinäkuu 05, 2016, 08:46:55 ap »
>>...kuskeilla on jo räjäytyskuvat pyörästään.<<

Tässä erään kuskin ao. kuva pyörästään.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #130 : Heinäkuu 05, 2016, 08:50:09 ap »
Taustalla taitaa näkyä myös kauramoottoreita.

Lienee Californiaa ketterämpi kaupunkien vanhemman suunnittelun osissa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Paakanan paimenpoika

  • Viestejä: 105
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #131 : Syyskuu 07, 2016, 12:50:42 ip »
Maanantaina kiepahti Touring 1400 SE:n markamittari 20 000 km rajan yli. Samalla ilmaantui jakoavaimen kuva mittaritaulun vasemmalle puolelle huollon merkiksi.
Sain näppärästi huollon tälle viikolla. Ajelin Guzzin Airakselaan. Muuten niin kattavasta huollosta tuli pari seikkaa tuli esiin.

Peräöljyt tarvitsisi vaihtaa vasta 50 000 km huollossa. Pyysin vaihtamaan ne tämän huollon yhteydessä. Perän öljyjen vaihto on hiukkasen hankalassa paikassa. Takarengas pitää irroittaa ennen kuin pääsee täyttöpropulle.

Sytytystulppien vaihto kuuluu huollon tähän vaiheeseen, mutta tarvittavia tulppia ei ollut maassa. Ei edes maahantuojalla. Tulpat ovat tyyppiä NGK LMAR8F. Netistä tulisi varmaan ensi viikoksi, mutta tulppien vaihto onkin hiukkasen isompi operaatio kuin entisessä Jackalissa. Vaihdetaan seuraavassa huollossa.

Joten, jos Mandellon pirskeissä olevat lukevat tämän, niin ottakaapa kourallinen NGK LMAR8F -tulppia tuliaisiksi 1400 kuskeille, joilla on edessä pyörän 20 000 km huolto

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #132 : Syyskuu 07, 2016, 13:27:00 ip »
Metka homma tuo peräöljy. Meinaan tuota vaihtoväliä, että on venynyt tosi pitkäksi verrattuna entisiin laitteisiin ja niihin vielä Molykotet päälle. Varmaan on öljyjen laatu sielläkin puolella kehittynyt vuosikymmenten varrella, moottoriöljyjen tapaan. Viisainta varmaan tehdä peräöljyn vaihto kuitenkin aina renkaanvaihdon yhteydessä. Ei ole kovin suuri taloudellinen ponnistus.

Hyvä kun mainitsit noista tulpista. Olen menossa Mandelloon viikko pääjoukon jälkeen. Täytyy muistaa ottaa niitä sieltä. Itsellä tosin vasta kymppi täynnä, mutta kuitenkin. Siis ottaa kourallinen.

Paakanan paimenpoika

  • Viestejä: 105
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #133 : Syyskuu 07, 2016, 15:06:06 ip »
Niin kourallisella tarkoitan 4 kpl sarjaa. Minusta näyttää räjäytyskuvien perusteella, että pyttyä kohti on kaksi tulpan reikää eli moottoriin tarvitaan neljä tulppaa.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #134 : Syyskuu 07, 2016, 15:08:47 ip »
Oukkei. Asia vilpitön.