Kirjoittaja Aihe: 1400cc kokemuksia  (Luettu 142528 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #15 : Maaliskuu 12, 2016, 12:09:17 ip »
Jos siinä käytetään vanhaa kikkaa tiputtaa ilmajäähyisen lämpöjä, syöttämällä enemmän soppaa. On kuitenkin noille kuutioille aika pienet jäähdytysrivat. Olikos tuossa kannet nesteellä viilennetyt, vai ihan ilmalla?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

aj@

  • Viestejä: 360
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #16 : Maaliskuu 12, 2016, 12:13:47 ip »
Mulla meni Vintage keskimäärin n. 5,5:llä. Paras kulutus oli Ranskan Alpeilla 2,8 l. Suurin osa kuitenkin oli pudottelua mäiltä rantaan.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #17 : Maaliskuu 12, 2016, 12:56:26 ip »
Joskus 70-luvun lopulla oli moottoripyöriin liimattavia tarroja "Kulutan melkein 5 litraa sadalla".
En onnistunut silloinkaan. No, ehkä yksimukinen SR 500 Jammu olisi voinut olla siinä huudeilla. Tasaisessa ajossa. Alle satasen vauhdeissa.

Vintagessa mulla oli Rapidkit (vai miten se kirjoitetaan).

1400 kannet ilmalla viilennetyt.

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #18 : Maaliskuu 12, 2016, 14:01:46 ip »
Harmi vaan, kun nuo Cali 1400:n omistajat on niin hiljasina...

Ei tule kun yhdeltä "tuoreelta" omistajalta kokemuksia ja uteliaat vaan arvailee..ja kertoo kuulumisia menneiltä ajoilta..ja sitten perustetaan tietoja "testeihin". Cali 1400cc kokemuksia on otsikko. Kait nyt parissa kolmessa vuodessa on jollekkin jotain kirjoitettavan tynkää kertynyt!

Ikkalan Samikin heittää kohta pyyhkeen kehään, jos ei ala tietoja tulla! ;D
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 12, 2016, 16:02:33 ip kirjoittanut Jouko S »

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #19 : Maaliskuu 12, 2016, 18:07:16 ip »
Jospa tässä toteutuu vanha sanonta:
Kel onni on sen kätkeköön!

Itse ajattelin julkaista muutaman omakohtaisen kokemuksen seuraavassa Il Falcone lehdessä.
T. Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #20 : Maaliskuu 12, 2016, 18:39:56 ip »

Hienoa Kimmo! Eihän tuohon kevään numeroon ole enää kuin tovi, odotellaanpa sitä!

Jouko

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #21 : Maaliskuu 12, 2016, 19:34:58 ip »
Voisihan tähän lopuksi heittää vielä seuraavanlaisen juoksutuksen. Ja fiilikset ovat täysin henkilökohtaisia. Itselläni on ollut Cali II, Cali III (Vintage) ja nyt tämä 1400.

Cali II oli ja on karismaattisempi kuin yksikään kolmonen.

Kolmonen hakkasi kakkosen kuitenkin käytettävyydessä ja ns. sisätilojen avaruudella. Kakkosessa oli kummallinen pukinsarvet ohjaustanko. Ei mallannut minun ranteilleni. Siihen yhdistettynä satula joka valutti tällaisen rapiat 180 senttisen kuskin melkein tankin päälle. Ei auttanut vaikka pakitteli taaksepäin. Kohta istui taas samassa kuopassa.

Vintage on ihan oikea raudasta tehty motukka kaikkine rosterilokkareineen. Muovia ei paljon löydy, kun sivulaukutkin on lasikuitua. 1400 on askel tupperwareen päin.
Vintage on hieno laite ja esim. moottorin tärinät eivät haitanneet pitkässäkään reissussa. Eli niitä oli tapettu vuosien -87 ja 2006 välissä tehokkaasti.

1400 on kuitenkin selvästi kolmosta (Vintage) parempi mulle. Iso ja painavahan se tietysti on, mutta ei tunnu ajossa hiukkaakaan sille. En jaksa alkaa etsimään nyt triviaa tähän hätään, mutta olikohan akseliväli jotain 16-17 senttiä pidempi kuin Vintagessa. Polvet jää rennompaan kulmaan kuin kolmosella, kun on sitä pituutta mihin sijoitella astinlaudat. Jollekin tällä ei ehkä ole merkitystä mutta itselläni toinen polvi siinä kondiksessa, että on tuosta hyvillään.

Satunnaiselta kyytiläiseltä ei ole paljon kiitosta kuulunut Eldoradon takajakkarasta. Sehän on enempi muodollinen juttu. No, itsellenihän minä sen laitteen ostin ja itse maksoin. Kuskin istuimessa ei valittamista.  ;D
Sen Elkan takapallin alla on muuten erittäin toimiva ja tyylikäs tarakka. Nopea ottaa käyttöön.
On hankittuna 1400 Calin satula niitä tilanteita varten jolloin ehkä tulee lähdettyä 2 päällä pidempään ajoon. Nopea vaihto sekin. Tarakka irti ja toinen satula paikalleen.

Kolmasti olen Calin (Eldorado) ostanut enkä kadu yhtään kauppaa niistä. Voikun olisi ollut varaa pitää kaikki.
Mutta kun ei ollut, niin omalta kohdaltani asiat ovat kuitenkin menneet hyvään suuntaan. Nykyaikaiseen suuntaan. Mutta on varmasti on niinkin, että minkä mukavuudessa voittaa, sen karismassa menettää.

1400 teknisestä kestävyydestä tai lastentaudeista en osaa tietenkään sanoa mitään, kun on vasta rapiat neljä tonnia ajettu.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #22 : Maaliskuu 12, 2016, 21:23:01 ip »
En halua keikuttaa venettä (itsellä ollut vain Cali Stone) mutta nuo versionumerot sekoittaa tällaisen myöhempien aikojen Guzziherännäisen pään...
Tässä yksi listaus (oikeellisuus sen mukaan mitä nyt netissä vastaan tulee).
1971 – 1981 California I 948,8 cc
1981–1987 California II 948.8 cc
1987-1993 California III 948.8 cc
1994-1996 California 1100, 1000ie, 1100i
1999-2002 California Jackal, Bassa, Special, EV, Stone, Sport Special, EV2002, EV Touring
2003-05: hydraulic lifters, California Stone, Sport Special, Aluminium Special Sport, Titanium Special Sport, EV, EV Touring
2006: Engine almost entirely imported from Breva 1100, heads, cylinders, conrods, pistons, sintered valve seats and guides
nymonic exhaust valves, twin spark. Alternator imporved, new flywheel.
2006 California EV
2007 California Vintage
2008 California Classic
2009 California Aquila Nera
2011 California 90 anniversary
Ja sit 1400

V11 - it defines you.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #23 : Maaliskuu 12, 2016, 23:21:26 ip »
California III 1988-1993 on ihan eri kuin Vintage.
t.
nimim. Cali kolmosen omistanut.
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #24 : Maaliskuu 12, 2016, 23:51:40 ip »
Itse olen eniten ihastunut omistamaani ahdettuun California T3:seen. Ketterä pyörä ja sopii silmään kaikista Guzzeista parhaiten. Keveys ja ominaisuudet tasapainossa. Taloudessa on pari Cali kolmosta vaikka haku onkin ollut Cali Kakkosen suuntaan. Se oli viimeinen nätisti muotoiltu Guzzi kunnes tuli Vintage joka stuukiltaan muistuttaa T3:sta mutta tankki on pallukka. Siksi olenkin hankkinut "ruumisarkkutankkeja" hyllyyn joista voin muokata Vintageen "ajan- ja tyylinmukaisen" päälärin. Vähän on ollut puhetta yhdestä paljon ajetusta, pikkuvikaisesta ja aika rujosta Vintagesta joka joutaisi.

Cali Kolmoseen olisi paremmin tyyliin sopinut pyöreäsylinterinen tonninen kone. Kunhan olisi aikaa ja tiloja rakennella kaikkea voisi vaikka sovittaa. Kone on hankkimatta. Sunnittelin kyllä jo yhden ysipuolikkaan koneen sylinterien "sorvausta" pyöreämmiksi. Olisihan noita hyllyssä.....

1400 Caliin edelläoleva liittyy löysästi siinä että muotoiluun on otettu mallia juurikin 70- ja 80-luvuilta. Erityisesti Eldoradoon. Nyt kun silmä on tottunut laitteen yleiseen kolhouteen on alkanut hiljalleen hyväksyä suunnittelijansa näkemyksiä. Tankki on mielestäni tonninelisatasessa pääosin sivupaneeliensa osalta aika kammottava. Onkohan ollut sign. Galluzzilla huono päivä sitä piirtäessä....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #25 : Maaliskuu 13, 2016, 01:18:03 ap »
Mielipidettä kysyen tuo Audace on varsin silmään käypä. Uusista pyöritä jopa iha  hyvän näköinen. V9 toki kolkuttaa kärkisijaa. Veikkaan vaan, että tuo 1400 on just niin kömpelö kuin arvaan sen olevan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #26 : Maaliskuu 13, 2016, 11:12:16 ap »
Se paikallaankäsittelyn kömpelyys katosi, sillä vähällä kokemuksella sadepäivänä mitä on ollut tilaisuus kokeilla, hetikohta kun sai hieman liikettä renkaisiin. Ei ole raskas lainkaan ajossa. Haittapuolena voi joku pitää sitä että hidasajokisoihin ei ole asiaa sillä hidas ajaminen (siis niin hidas että kytkimellä liiruttamalla pidetään juuri ja juuri pyörä liikkeellä) vaatii laajoja ohjausliikkeitä. Se on ilmeisesti hinta siitä että vauhdissa ei tarvitse pyörää pakottaa kaarteisiin vaan kääntyy kuin ajatuksesta ja silti vakaa. Suosittelen koittamaan.

Audace näyttää silmääni vain mustalta möykyltä ja MGX21 vielä isommalta möykyltä. Mutta tiedän henkilöitä jotka kuolaavat jomman kumman perään. Kerhokaveri odottaa innolla että pääsisi jälkimmäistä testaamaan. On musiikkimies ja pyörässäkin pitää olla äänentoisto. Ajopyöränä hänellä nyt EV 2002. Ajaa vain muutaman tuhannen kilsaa kesässä. Viimesuvena ei kuulemma tullut kuin 2000 km. 

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #27 : Maaliskuu 13, 2016, 11:55:00 ap »
Onko se kovinkin paha synti, kun ei kartuta väkisin kilometrejä?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #28 : Maaliskuu 13, 2016, 17:16:55 ip »
Noilla kilometreilla taitaa vuokraamon pyörä tulla halvemmaksi.

ALi

  • Viestejä: 1 052
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #29 : Maaliskuu 13, 2016, 18:28:47 ip »
Noilla kilometreilla taitaa vuokraamon pyörä tulla halvemmaksi.
Niin... järkisyillähän tässä harrastuksessa mukana ollaan  ;D  ?
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)