Voisihan tähän lopuksi heittää vielä seuraavanlaisen juoksutuksen. Ja fiilikset ovat täysin henkilökohtaisia. Itselläni on ollut Cali II, Cali III (Vintage) ja nyt tämä 1400.
Cali II oli ja on karismaattisempi kuin yksikään kolmonen.
Kolmonen hakkasi kakkosen kuitenkin käytettävyydessä ja ns. sisätilojen avaruudella. Kakkosessa oli kummallinen pukinsarvet ohjaustanko. Ei mallannut minun ranteilleni. Siihen yhdistettynä satula joka valutti tällaisen rapiat 180 senttisen kuskin melkein tankin päälle. Ei auttanut vaikka pakitteli taaksepäin. Kohta istui taas samassa kuopassa.
Vintage on ihan oikea raudasta tehty motukka kaikkine rosterilokkareineen. Muovia ei paljon löydy, kun sivulaukutkin on lasikuitua. 1400 on askel tupperwareen päin.
Vintage on hieno laite ja esim. moottorin tärinät eivät haitanneet pitkässäkään reissussa. Eli niitä oli tapettu vuosien -87 ja 2006 välissä tehokkaasti.
1400 on kuitenkin selvästi kolmosta (Vintage) parempi mulle. Iso ja painavahan se tietysti on, mutta ei tunnu ajossa hiukkaakaan sille. En jaksa alkaa etsimään nyt triviaa tähän hätään, mutta olikohan akseliväli jotain 16-17 senttiä pidempi kuin Vintagessa. Polvet jää rennompaan kulmaan kuin kolmosella, kun on sitä pituutta mihin sijoitella astinlaudat. Jollekin tällä ei ehkä ole merkitystä mutta itselläni toinen polvi siinä kondiksessa, että on tuosta hyvillään.
Satunnaiselta kyytiläiseltä ei ole paljon kiitosta kuulunut Eldoradon takajakkarasta. Sehän on enempi muodollinen juttu. No, itsellenihän minä sen laitteen ostin ja itse maksoin. Kuskin istuimessa ei valittamista.

Sen Elkan takapallin alla on muuten erittäin toimiva ja tyylikäs tarakka. Nopea ottaa käyttöön.
On hankittuna 1400 Calin satula niitä tilanteita varten jolloin ehkä tulee lähdettyä 2 päällä pidempään ajoon. Nopea vaihto sekin. Tarakka irti ja toinen satula paikalleen.
Kolmasti olen Calin (Eldorado) ostanut enkä kadu yhtään kauppaa niistä. Voikun olisi ollut varaa pitää kaikki.
Mutta kun ei ollut, niin omalta kohdaltani asiat ovat kuitenkin menneet hyvään suuntaan. Nykyaikaiseen suuntaan. Mutta on varmasti on niinkin, että minkä mukavuudessa voittaa, sen karismassa menettää.
1400 teknisestä kestävyydestä tai lastentaudeista en osaa tietenkään sanoa mitään, kun on vasta rapiat neljä tonnia ajettu.