... wankelmoottoripyöristä.
... vedoten väärin ilmoitettuun kuutiotilavuuteen.
Muistaako joku tarkemmin?
En muista. Yleisemmin wankkelille ei kai ole olemassa yhtä vakiintunutta tapaa ilmoittaa moottorin tilavuutta.
- Mazda käyttää yhden palotilan pienimmän ja suurimman erotusta (* kammioiden lukumäärä). Tälle löytyy "perusteluja" netistä. esim "ei siinä ole kuin yksi palotila, kun on vain yksi sytytystulppa" tai "moottorin akseli kiertää 3 kertaa, kun roottori kiertää kerran, iskutilavuus mitataan yhdelle akselin kierrokselle ja sen aikaiselle työtahdille" (tällä perusteella yksipyttyisen nelitahtimoottorin iskutilavuus olisi nolla joka toisella kierroksella))
- Nelitahtimoottorihan kiertää kaksi kampiakselin kierrosta, kun yksi kokonainen palotapahtumakierros (imu, puristus, työ ja poistotahdit) on valmis. Nelitahtimoottoriin verrannollinen kahden akselikierroksen wankkelin tilavuus on sitten kahden työtahdin, eli kahden palotilan pienimmän ja suurimman tilavuuden erotuksen summa. (tällä perusteella puolen litran kaksitahtikone onkin yllättäen litrainen)
- Ja kolmas tapa ilmoittaa on tietenkin wankkelin kaikkien osien täyskierros alkutilasta alkutilaan. Kolme akselin kierrosta, yksi roottorin kierros ja kolmen palotilan summa.
Näillä eri tavoilla saadaan esim: Mazdan kaksikammioisen 13B moottorin tilavuudeksi 1,3 l (Mazdan oma), 2,6 l tai 3,9 l. (Kaksi kammiota kertaa 1, 2 tai 3 kertaa 654 cm3). Valitse omasi.
Jossain näille oli omat nimensäkin:
... One chamber was defined as "Geometric Displacement," two were "Equivalent Displacement" and three were "Thermodynamic Displacement."
Onhan se tietenkin etu, että 1,3 litran koneesta saadaan ulos 260 heppaa noin vaan. Ainakin kisoissa, jossa osallistuminen tapahtuu kuutiotilavuuden mukaisissa luokissa.

Disclaimer, En todellakaan ole mikään moottoriteknologian asiantuntija. Muistin vain että joskus aikoinaan ihmettelin tuota wankkelin tilavuuden laskemista ja googlailin...
.