Varaosien samanlaistamiseen ajaa talousasiat: pelkästään varastoinnissa saadaan hyllytilaa vapaaksi monessa toimintavaiheessa kokoonpanosta jälkimarkkinointiin jo yhdenkin osan sovittamisella koko mallistoon: ilmansuodattimet, öljynsuodattimet, jarrut, kahvat, laakerit, vilkut, akut, lataussäätimet, jne. Jossain voi tulla ylimitoitusta mutta sen korvaa varaston arvon aleneminen eli liiketoiminnassa ei ole niin paljoa rahaa kiinni.
Olen ollut töissä yrityksessä jossa varasto lakkautettiin turhana kuluna ja rahanseisotuksena. Varaston pomo ja varastomiehet irtisanottiin ja trukit sekä pinkkaaja myytiin. Varastotila otettiin tuotantotilaksi. Siirryttiin jot-ajatteluun ja -toimintaan. Osatoimittajien pitää tässä toimintaympäristössä toimittaa osia päivän, jollei tunninkin tarkkuudella tuotantolinjalle niin että linja ei pysähdy.
Voin kertoa että ei toiminut. Joitain osia oli tasaisesti mutta yhdenkin komponentin viivästys tai tilauksen vajavaisuus seisotti linjaa. Myös määrätarkkuus ei toiminut: esimerkiksi pultteja tuli juuri laskettu määrä. Väänsit yhdestä jengat rikki niin syntyi heti vajausta.
Tämä varastoinnin kuormittava vaikutus on ollut talousihmisten harmina lähinnä laskennallisena kuluna ja varojen "kiinni" olemisena. Eivät näe sitä että varaston olemassolo parantaa asiakaspalvelua, asiakastyytyväisyyttä ja mahdollista omaa huoltoa kun osan saa heti eikä aikaa kulu tilaamiseen ja osan odotteluun.
 
Varaston työntekijälle selviää varsin nopeasti mitkä osat kiertävät vauhdilla, mihin aikaan vuodesta ja kuinka paljon on osakohtaista menekkiä. Kaikkea ei varastossa tarvitse tai kannata pitää. Koneremonttiosat voivat ihan hyvin olla tilauskamaa mutta yleisimmät huolto-osat ja erityisesti helposti kuluvat ja yllättäen hajoavat osat, kuten vaijerit, on hyvä olla saatavilla heti. Vähentää asiakkaan turhautumista. Kaikki eivät halua, osaa tai muuten kykene tekemään vanhaan kuoreen uutta vaijeria vaikka Bilteman korjaussarjasta. Sivumennen sanoen sen setin avulla on monta pyörää pelastettu matkan varrelta takaisin ajoon.