Kirjoittaja Aihe: V9  (Luettu 63619 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: V9
« Vastaus #120 : Huhtikuu 24, 2016, 17:28:07 ip »
Ennakoiva tilaus ja ennakoiva huolto on hitaaseen osasaantiin vastaus.
Hankitaan pieni puskurivarasto kerralla omaan hyllyyn ja kun varasto hupenee niin lisätilaus vetämään.

Jotkin laakerit voi vaihtaa ennakoivasti esim renkaavaihdon yhteydessä. Tavan pyöränlaakeri kestää kyllä normaalisti ainakin 50.000 km mutta niillä tietämin on hyvä toimia ennakoivasti.
Kaasuvaijerit, kytkinvaijeri, jarru- ja kytkinnesteiden säännöllinen vaihto säästää korjaussarjan hankinnalta kun tilanne on päällä. Venttiilikopan tiivisteitä pari tallin naulaan kuten öljypohjan tiivisteitäkin.
Ilman-, polttoaineen- ja öljynsuodattimet myös.
Jarrupalat etu- ja takajarruihin. Polttimot vilkkuihin ja ajovaloihin hyllyn kulmalle säästää aikaa silloin kun se lamppu posahtaa. Pidemmälle matkalle kannattaa ottaa ajovalon polttimo mukaan. Yleensä se lyhyen valon polttimo jos ei ole H4.
Tosi ennakoijat hankkii jakoketjun kiristimen ja jakoketjun valmiiksi vaikka ketju kestää jopa 200.000 km matkan. Jakoketju kannattaa kuitenkin vaihtaa ennakoivasti sillä venynyt ketju hoitaa kyllä hommansa mutta silloin myös ketjurattaatkin kuluvat. Parempi laittaa hyväkuntoisille ketjupyörille hyvä ketju ajoissa. Samalla kun jakopää on auki niin öljypumpun kuluminen ja välykset on hyvä tarkistaa ja säätää.

Sopivasti ennakoimalla voi rauhassa hankkia osat sen mukaan mitä laatua tai merkkiä haluaakin ja mista ne saa edullisimmin.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: V9
« Vastaus #121 : Huhtikuu 25, 2016, 00:48:30 ap »
Nevadan alkuperäis ilmansuodatin AP8104242 tuli läheiseen Aprilia, Vespa, Derbi, Piaggio liikkeeseen parissa päivässä.
Sama on Aprilia Scarabeo 500 maxi-skootterissa ja ihan on Guzzinkin logo pakkaukseen painettuna  ::) .
Ehkä uudemmissa Guzzeissa on jo enemmänkin yhteisiä osia muiden Piaggio konsernin mallien kanssa.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: V9
« Vastaus #122 : Huhtikuu 25, 2016, 10:06:32 ap »
Varaosien samanlaistamiseen ajaa talousasiat: pelkästään varastoinnissa saadaan hyllytilaa vapaaksi monessa toimintavaiheessa kokoonpanosta jälkimarkkinointiin jo yhdenkin osan sovittamisella koko mallistoon: ilmansuodattimet, öljynsuodattimet, jarrut, kahvat, laakerit, vilkut, akut, lataussäätimet, jne. Jossain voi tulla ylimitoitusta mutta sen korvaa varaston arvon aleneminen eli liiketoiminnassa ei ole niin paljoa rahaa kiinni.

Olen ollut töissä yrityksessä jossa varasto lakkautettiin turhana kuluna ja rahanseisotuksena. Varaston pomo ja varastomiehet irtisanottiin ja trukit sekä pinkkaaja myytiin. Varastotila otettiin tuotantotilaksi. Siirryttiin jot-ajatteluun ja -toimintaan. Osatoimittajien pitää tässä toimintaympäristössä toimittaa osia päivän, jollei tunninkin tarkkuudella tuotantolinjalle niin että linja ei pysähdy.
Voin kertoa että ei toiminut. Joitain osia oli tasaisesti mutta yhdenkin komponentin viivästys tai tilauksen vajavaisuus seisotti linjaa. Myös määrätarkkuus ei toiminut: esimerkiksi pultteja tuli juuri laskettu määrä. Väänsit yhdestä jengat rikki niin syntyi heti vajausta.

Tämä varastoinnin kuormittava vaikutus on ollut talousihmisten harmina lähinnä laskennallisena kuluna ja varojen "kiinni" olemisena. Eivät näe sitä että varaston olemassolo parantaa asiakaspalvelua, asiakastyytyväisyyttä ja mahdollista omaa huoltoa kun osan saa heti eikä aikaa kulu tilaamiseen ja osan odotteluun.
 
Varaston työntekijälle selviää varsin nopeasti mitkä osat kiertävät vauhdilla, mihin aikaan vuodesta ja kuinka paljon on osakohtaista menekkiä. Kaikkea ei varastossa tarvitse tai kannata pitää. Koneremonttiosat voivat ihan hyvin olla tilauskamaa mutta yleisimmät huolto-osat ja erityisesti helposti kuluvat ja yllättäen hajoavat osat, kuten vaijerit, on hyvä olla saatavilla heti. Vähentää asiakkaan turhautumista. Kaikki eivät halua, osaa tai muuten kykene tekemään vanhaan kuoreen uutta vaijeria vaikka Bilteman korjaussarjasta. Sivumennen sanoen sen setin avulla on monta pyörää pelastettu matkan varrelta takaisin ajoon.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: V9
« Vastaus #123 : Huhtikuu 25, 2016, 10:22:04 ap »
Moottoripyörän (ja muidenkin lyhyen kesän harrastevälineiden) kohdalla monelle varaosien saatavuudella on ostopäätöksessä suuri merkitys.
Lukee vaikka USAn mp keskusteluita, niin Guzzillekin siellä tärkeintä on panostaa juuri myynti ja huoltoverkostoon.
HD:llä, Hondalla ja Yamahalla on puoti "joka kadunkulmassa" (täällä meilläkin) ettei ajokausi mene pilalle osia odotellessa.
Kun Piaggiolla on Suomessa 54 jälleenmyyjän verkosto jo olemassa, niin tuota Heinon kahden myymälän valintaa jaksaa ihmetellä.
Heinosta sinällään ei ole pahaa sanaa tai moitetta itsellä sanottavana. Ennemmin vaan yli 50km lähimmästä liikkeestä asuvan ajatuksia.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V9
« Vastaus #124 : Huhtikuu 25, 2016, 10:35:09 ap »
Taitaa Ameriikassa olla vielä takuunaikaisen huollon järjestäminen se suurin harmi, kun mietitään jälleenmyyjäverkostoa. Siellä ei taida olla vapautettu merkkiliikkeen ikeestä takuuaikaa, kuten jo vihdoin Suomessa, eli takuu ei kait pysy voimassa, jos ei ole merkkiliike huoltamassa. Tämä sitten harmittaa, kun omassa osavaltiossa ei ole kattavaa merkkiliikeverkostoa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: V9
« Vastaus #125 : Huhtikuu 25, 2016, 10:50:27 ap »
Tänään alkaa sitten koeajoviikot Heinolla Espoossa:
http://www.rmheino.fi/fi/web/guest/koeajoviikot
Ja jatkuu kuun vaihteessa Tampereella.
Kelit ei kyllä toistaiseksi oikein ihastuta..

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: V9
« Vastaus #126 : Huhtikuu 25, 2016, 12:23:10 ip »
MM: << Siirryttiin jot-ajatteluun ja -toimintaan. >>
Tuollainen vaatii osaavaa ostajaa. Ostajan tehtävänä ei ole ostella pultteja ja saranoita, vaan tehdä sopimuksia ja valvoa toimittajia. Ja tarvittaessa reklamoida.
Asialla on sitten toinen puoli: Halutaan yhteistyöhön vakaan, osaavan ja kunnolla toimivan luotettavan toimittajan kanssa. Mutta tehdään sopimus halvimmalla toimittavan kanssa, koska tässäkin kuulemma raha ratkaisee. Tiedän ostajan, joka ei ollut juurikaan kiinnostunut mitä sähkömoottori maksaa, kunhan laskussa näkyy alennus% vähintään 40!! No, sehän oli sitten helppoa...
Kumihihnan pysähtyessä ostaja syyllistää toimittajan, vaikka syyllinen useasti löytyykin peilistä.

Takavuosina tein kauppaa heti suuresta käytetystä dieselgenusta suomalaisen asiakkaan kanssa. Olisin ostanut sen ulkomailta ja toimittanut asiakkaalle. Hän nerokkaana googlasi saman koneen ja osti ja maksoi sen suoraan. No saatuaan aparaatin tontilleen olikin siitä jännitteensäädin rikki. Aloitti hirveän mekkalan minulle, jotta olin hänelle osoittanut viallisen koneen. Uhkasi tulla käymään tai ainakin petosoikeudella.
Sanoin näin: "Jos olisit ostanut sen minulta, olisin huoltanut sen ennen toimitusta ja tarkistanut kaikki. Sulla olisi nyt toimiva kone. Mutta halusit säästää ja nyt Sinulla on säästöjä korjata se."

Tämmöstä se on tekniikan kanssa pelaaminen.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: V9
« Vastaus #127 : Huhtikuu 25, 2016, 18:19:49 ip »
Lainaus
Ehkä uudemmissa Guzzeissa on jo enemmänkin yhteisiä osia
Tässä yksi esimerkki vanhemmista: pyöreä ilmansuodatin AP8104211.
Aprilia: RSV 1000 ´01-02/RSV 1000 ´03/Tuono 1000 ´02-05
Guzzi: Breva 850 ´06-07/Norge 850 ´07/Norge 850 ´08 (Policia, Berlin)/Breva 1100 ´05-07/Breva 1200 ´07/Sport 1200 ´06-07/1200 Sport ´08-11 (8V)/
Norge 1200 ´06-08/Norge 1200 ´10-13 (8V)/MGS-01 Corsa ´04-07/Norge 1200 ´14 (8V Policia)

Lainaus
Piaggiolla on Suomessa 54 jälleenmyyjän verkosto jo olemassa
Arvelisin että tässä on se ongelmana, että kun Suomi on pieni maa, haluaisi jokainen jälleenmyyjä myydä kaikkia mahdollisia merkkejä, että tulisi liikevaihtoa ja toiminta olisi kannattavaa. Suuret merkit haluaisivat puolestaan, että heidän myyjänsä ei myy mitään muuta kilpailevaa merkkiä. Piaggiolla ei taida olla kovin vahvoja kortteja tässä kisassa. Yamaha, KTM, BMW ja Honda ovat halutuimmat ja H-D tässä politiikassa omaa luokkaansa (ei muita merkkejä samassa kaupassa). Jos jälleenmyyjän pitää valita, Piaggion tuotteet eivät liene kovin korkealla toivomuslistassa. Varsinkin kun tällä hetkellä Guzzi on profiloitunut Custom -valmistajaksi - kilpailua on joka suunnalta.
V11 - it defines you.

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: V9
« Vastaus #128 : Huhtikuu 26, 2016, 07:21:14 ap »
Kyllähän sen tavallaan ymmärtää että kun Guzzeja myydään vain muutama vuodessa...
Niin...jos ei asiakkaalle edes kerrota asiasta, vaan ilmoitetaan, että "tule meille ostamaan BMW", niin ei myynti ainakaan tässä kohtaa lisäänny. Oma osansa on tietenkin myös italialaisilla; Ei taida olla mitään markkinointisuunnitelmia, raameja ja sopimuksia / vaatimuksia. "Tehdään tämmösiä pyöriä jos vaikka joku ottaisi selvää näistä ja ostaisi". Minulla ei ole mitään kokemusta kulkuneuvomyynnistä, joten en tiedä miten pitäisi hoitaa, mutta olen jonkun vuoden myynyt tekniikkaa, joten jotain siitä tiedän. Ja jos asiakas ei edes tiedä mitä myyjä myy, niin eipä puhelinkaan pirise...

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: V9
« Vastaus #129 : Huhtikuu 26, 2016, 08:57:47 ap »
Kyllä ainakin Heinon mainonnassa Guzzi on ihan tasapuolisesti esillä Bemuihin ja Ducateihin nähden.
Esimerkkinä vaikkapa tuo koeajoviikon ilmoittelu.

Siitä en tiedä, että miten kovin myyjät sitten yrittävät käännyttää sisään tulevaa SukiSuki- tai bemarimiestä Guzzille. Eivätkä taivutelleet kyllä minuakaan ostamaan Nagasakia tai Ducatia kun menin Guzzia kyselemään. Jopa myivät sellaisen.

Oma valistumaton arvaukseni on, että se tyyppi joka lähtee liikkeestä Guzzilla on mennyt sitä sinne alunperin ostamaankin.
Tapaukset jolloin renkaita potkiessa tulee ahaa-elämys, että ostankin tämän, ovat Guzzin tapauksessa varmasti melko harvinaisia.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: V9
« Vastaus #130 : Huhtikuu 26, 2016, 15:12:59 ip »
Mulle usein todetaan että "uskalsit sitten tulla näin kauas", tuohon löytyy hyvä vastaus: niin. Guzzilla ajettiin jo 30- luvulla Mandellosta Nord Kappiin,
kummasti keskustelun sävy muuttuu   ;D
Titaniumin kuski

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: V9
« Vastaus #131 : Huhtikuu 26, 2016, 16:25:52 ip »
Joskus 80-luvulla kun ostin ekan Guzzini, sai vastailla tämän tästä kysymykseen, että "miksi sä tuollaisen ostit, epävarman".
Heitin vakiovastuksena, että olen lukenut elämässäni aivan helvetillisen määrän Korkeajännityksiä ja niistä on käynyt ilmi, että japsit ja sakut ovat niin taukkia porukkaa, että ei niiltä ainakaan uskalla pyörää ostaa.

Machiavelli

  • Viestejä: 266
Vs: V9
« Vastaus #132 : Huhtikuu 26, 2016, 17:52:45 ip »
     Jos moottoripyörän valinta osuu Guzziin niin on selvää että ostajalla ei ole itsetunto-ongelmia eikä halua kulkea massan mukana. Minultakin on kysytty että mitäs sinä tämmöisen hommasit, eikös sun ikäiset aja HD:llä? Johon minä vastaamaan että minkä helvetin takia koska on moottoripyöriäkin tarjolla...  ;)   (tässä puhuu kokemuksen ääni, jo yli vuoden ajan guzzimiehenä enkä ikinä ole edes istunut Harrikan päällä :D )
     Täytyy myöntää että minun merkinvaihtoni Yamahasta Guzziin oli aika randomia, nettimotosta selailin pyöriä ja jotenkin selailu pysähtyi MG:n kohdalle... seuraavana päivänä mp-liikkeeseen tsekkailemaan, kaksi unetonta yötä ja eikun kaupantekoon...
     Tuo V9 vaikuttaa mielenkiintoiselta, varsinkin Roamer, jotenkin vierastan Bobberin paksuja renkaita...

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: V9
« Vastaus #133 : Huhtikuu 26, 2016, 18:11:42 ip »
Näin vielä aloittelevana Guzzikuskina hieman ilmettelen mihin perustuu puheet "epäluotettavasta"..
Kolmas MG alla ja n 75tkm yhteensä takana kokemuksella ei ainakaan ole yhtymistä moiseen.
Mitään reissujen keskeyttämiseen johtanutta ei ole käynyt.
V65C mallia sai muutaman kerran työnnellä lämpimikseen käyntiin kun huonosti huollettuna ei aina startannut.
Nevada seisoi kerran tienposkessa polttoaineen loputtua ja toisella kertaa ammattitaidottoman "huollon" lorautettua koneeseen litran liikaa öljyä.
Jaa, kytkinvaijeri myös kerran rispaantui matkalla, mutta korjaussarja pelasti tilanteen.
Calin kanssa tuli tekninen pysäkki kunnes hoksasin polttaneen bensapumpun sulakkeen (ei ole uusiutunut).
Mitään pyörissä osoitettavaa heikkoutta ei kyseisissä tapauksissa ollut.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: V9
« Vastaus #134 : Huhtikuu 28, 2016, 12:38:37 ip »
Ensi-Guzzilla ajoin kuudessa vuodessa 104 tkm ja jotakin pientä oli mutta tielle ei jääty. Miltei samoja lukemia olen ajellut parilla saksalaisellakin eivätkä nekään olleet ongelmattomia mutta ei niilläkään tielle jääty. Japanialaisista ei ole paljoa kokemusta., GPZ 550:llä tuli, eniten 33 tkm. Uutena ostin. Pakoputki katkesi, muuten ok.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99