Kirjoittaja Aihe: V9  (Luettu 63620 kertaa)

aj@

  • Viestejä: 360
Vs: V9
« Vastaus #135 : Huhtikuu 28, 2016, 13:38:45 ip »
Mulla on kolmesta kaksi ollut enemmän tai vähemmän susia ja varsinkin ensimmäinen tuli erinomaisen kalliiksi tehtaallekin ja tämä viimeinen nykyiselle maahantuojalle. Vintage välissä pelasi hyvin minullakin ja ilmeisesti myös ykkönen ja kolmonen uusilla omistajillaan, onhan ne perusteellisesti korjattu vankan vittuilun säestämänä. Tämän kesän ajattelin kurvata BMW R1200R:llä pitemmän Euroopanturneen, mutta niiltä palattuani olen yleensä hölmöjä kauppoja tehnyt. Bemulla on huolto toukokuun lopulla Seijan hellässä huomassa Heinolla ja eikös se Guzzipiru huutele korvaan , että aja nyt kuitenkin se ysi samalla reissulla. Kaipa se niin pitää tehdä. Onhan siinä liian pieni tankki, liian vähän tehoa, huonot ensiasennusrenkaat ja ties mitä omituisuuksia, mutta ne omituisuudet kun koukuttavat.

Kaijus

  • Viestejä: 806
Vs: V9
« Vastaus #136 : Huhtikuu 30, 2016, 20:09:48 ip »
Heips,
palataanpa otsikon aiheeseen. Kävinpä tänään Espoossa kokeilemassa V9 Roameria ja hauskaltahan tuo tuntui. Aika lyhyet ensimmäiset 4 vaihdetta näin vanhaan isolohkoon tottuneelle mutta siinäpä toisaalta kiihtyvyys tuntui ihan reippaalta. Nelosella punavalo (kierroslukumittaria ei ole eli kehotus vaihtaa suuremmalle tulee varoitusvalolla) välkkyy jo 115 kohdalla. Tehot riittää aivan mainiosti noin kevyelle pyörälle.

Nevadaan ja V7:aan verrattuna takajousitus tuntuu toimivan paremmin (siis on jousitus :-P ) ja penkkikin ohuesta ulkonäöstä huolimatta oli yllättävän mukava (ok, koeajolenkki oli vain 20 km). Ajoasento oikein leppoisa, liikkellelähtiessä jalat asettuivat tapeille ihan huomaamatta, polvikulma melkein roikkuva, siis tosi kohdallaan.

Tankin muoto on ihan ok, kun sitä katsoo ajajan näkövinkkelistä mutta muuten muotoilun alttarille on kyllä uhrattu ne puuttuvat 4 litraa ihan turhaan. Hyvin olisi voitu jättää ne alapuolen sisäänvedot vähemmälle - ainakaan keltaisessa Roamerissa ei muotoilu itseäni innostanut. Mattaharmaassa Bobberissa tuo ei tule niin selvästi esille.

Mikähän siinä on kun nämä nykymoottorit/voimansiirrot tuntuvat vinkuvan enemmän kuin ennenvanhaiset..

Siitä kun sitten kotiin lähdin T3 Calillani tunsin taas olevani oikean moottoripyörän kyydissä :-D - on se vanhus vaan niin maino väline .




TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V9
« Vastaus #137 : Huhtikuu 30, 2016, 20:38:04 ip »
Oletko kokeillut V7:a? Miten tuo kooltaan vertautuu siihen? Tuntuuko isommalta?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Kaijus

  • Viestejä: 806
Vs: V9
« Vastaus #138 : Toukokuu 01, 2016, 21:57:22 ip »
Sorry vastauksen viivästyminen, oli vappu tuossa välissä  ;D

Vertaisin Roameria viimeisimpään Nevadaan. Ajoasento on varsin sama, Nevadassa tankki jää alemmas polvien väliin ja polvikulma on tiukempi. V9 on isomman tuntuinen.
Ehkäpä siis vähän miehekkäämpi  ;)

Täytyy kokeilla Bobberia, siinä ajoasento lienee lähempänä vakio V7:aa

Oheisissa kuvissa ( kiitos Reimalle) tulee mielestäni esiin V9:n "kaksijakoisuus" - yhtäältä ihan komean näköinen pyörä ja toisaalta,
kun istuu päälle, näyttää hän vähän hennolta...

gringo

  • Viestejä: 143
Vs: V9
« Vastaus #139 : Toukokuu 02, 2016, 01:09:41 ap »
No jaa, en päässyt paikanpäälle kun maahantuoja niitä Turkuun näytille toi, joten kuvien perusteella arvioin. Ihan siisti peli, mutta tuo tankki näyttää vähintäinkin erikoiselta. Kaipa siinä pyritään kumartamaan vuosikymmenien takaisille "kantikkaille" tankeille. Enpä niistä erityisemmin ole pitänyt. Ovathan ne oman näköisiään. Haiskahtaa jonkinlaiselta kompromissilta tuo V9, pliisulta, etten sanoisi. Ei oikein aukene, mitä sillä on haettu, noin niinkuin muotokielen puolesta. Esimerkiksi V7 special tai V7 Classic ovat jotenkin selkeästi retrohenkisiä "perusmoottoripyöriä", jotka omaa silmääni erityisesti miellyttävät. Noiden vanhempien Nevada-mallien tankin asento on liioitellun pysty, ja takalokasuoja jotenkin liian ylhäällä. Sitten on Griso, joka on mielestäni futuristinen taideteos, siinä ja siinä, ettei ylimuotoiltu, mutta luonnetta uhkuaa. V11 Le Mans onkin sitten se yksi maailman hienommista pyöristä. Ja kun puhe nyt tuli Le Mansista, niin tuo "alkuperäinen" Le Mans 70-luvun lopulta kyllä näyttää todella hienolta. Pistin sanan alkuperäinen lainausmerkkeihin, koska se on aika hämäävä. Itse asiassa en oikein tarkkaan ymmärrä, että miksi sitä käytetään niin paljon. Onko se aivan ensimmäinen laitos se alkuperäinen? Tavallaan kyllä, koska siitä kaikki on saanut alkunsa, mutta kyllähän kaikki mallisarjat kehittyvät, jopa saattavat tulla paremmiksi aikojen saatossa. Ja muotokieli saa uusia tulkintoja, mutta jotakin sellaista pitänee säilyä, ettei napanuora vallan katkea. Automaailmassa esim. mersu on sellainen, että niissä yleensä toistuu tietyt jutut, joista tunnistaa ne mersuiksi. On tiettyä etääntymistä tapahtunut, mutta jotkut yksityiskohdat säilyvät jonkinlaisina tunnuspiirteinä. Voiko samaa sanoa vaikka jostain Corollasta aikojen takaa, verrattuna nykypäivän Corollaan? Tai eläinmaailmassa, kuinka pitkälle pitääkään mennä jotta löydetään se alkuperäinen ihminen. Riittääkö että palataan ajassa taaksepäin johonkin nykyihmisen aamunkoittoon, vai pitääkö mennä ihan johonkin puoliapinaan asti? Yhtä kaikki, se ei ole itsestään selvää, että saapasmaassa aina tuon muotoilupuolen hallitsevat. Makuasioita. Mutta niistähän täytyy kiistellä. Oma Le Mansini on hyvinkin alkuperäinen vaikka on tältä vuosituhannelta.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: V9
« Vastaus #140 : Toukokuu 05, 2016, 10:59:04 ap »
Mitään havaittavaa huomiota V9:n Kayaba (yl. KYB) jousituksesta, jolla Marzocchi on korvattu Guzzilla ?
Japanilaista laatua ja luultavimmin hyvin kustannustehokastakin. Uusia komponenttitoimittajia V9:n muissa osissa ?
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: V9
« Vastaus #141 : Toukokuu 05, 2016, 11:13:53 ap »
Siteeraan perjantaina ilmestynyttä Moottori -lehteä: "Jousitus ei ole kovin pintaherkkä, mutta toimii kuitenkin kohtuullisen hyvin. Vain takajousituksen esijännitys on säädettävissä. Erottuu kilpailijoistaan pitkittäin asennetun V2 moottorin ansiosta. Huonoa: jousituksen pintakovuus. Hyvää: moottorin luonne, persoonallinen ulkonäkö, hinta."

Teksti tuntuu tutulta, jossain muuallakin sama ? Pisteet toimittajalle siitä, että moottori on "pitkittäin".
V11 - it defines you.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: V9
« Vastaus #142 : Toukokuu 05, 2016, 11:18:45 ap »
Että kun oli jossain jotakin sanomista, niin juuri siinä...   ::)   ;D   -  jousituksessa. Noo.., makuasioita.
Säädettävyys olisi tärkeää, koska se mikä toiselle on "silkkiä ja samettia" on toiselle "kuin vesisänky".
Ikiaikainen väittelynaihe, jossa oma p*rstuntuma on se ainoa oikea mittausväline ja erikoistyökalu - omaan ajoon.
Jos testissä jää mainittavasti mieleen, niin tuo alkaa uutta omistajaa tod näk nakertaa päivittäisessä käytössä.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Niki

  • Viestejä: 9
Vs: V9
« Vastaus #143 : Kesäkuu 06, 2016, 11:21:30 ap »
Tilasin valkoisen V9 Roamerin pari viikkoa sitten ja kävin sen viime viikolla Espoosta noutamassa. 650 kilometriä on nyt mittarissa ja on kyllä hieno pyörä, olen tykännyt kovasti! Ajo on ollut yhtä hymyä, mutkateillä ja 80 km/h lasissa V9 on elementissään. Uuden moottorin vääntö on hyvä, sitä tuntuu olevan joka tilanteeseen riittävästi ja värinöitä on saatu entisestään vaimennettua.

Jos jotain pientä hakemalla hakee, niin Kayaban jousitus on tosiaan hieman pintakova ja orggis -satulassa takamus puutuu pidemmällä matkalla. Mukavamman satulan saa kuitenkin lisävarustelistalta tilaamalla joten sellainen tulee hommattua. Tilasin myös Moto Guzzi Multimedia Platformin, jotta näkee etäisyyden Mandelloon.  ;D

Aikaisemmat kokemukset ovat Brevasta, Norgesta ja Grisosta.  Norgella tuli ajettua eniten, viime kesänä Norjaan Nordkappiin ja takaisin luotettavasti ja varmasti. Grisolla ajo jäi alle kuukauteen. Hieno pyörä tehty hyvistä komponenteista, mutta omaan makuun viritetty sittenkin liian kireäksi/sporttiseksi. Molemmat löytyvät nyt R.M Heinolta Espoosta.

Alkuperäisiä kahvanlämppäreitä ei V9:iin saa, joten pyörään asennettiin Oxfordin lämmittimet. Asennus ei mennyt Heinolla ihan putkeen, vasemmassa kahvassa johdotus on vedetty alakautta ja kaasukahvassa yläkautta. Johdotus ottaa sitten jarrukahvaan kiinni jarrutettaessa ja näyttää muutenkin typerältä. Uusiksi menee...  ::)

Soitin Makelle Piikkiöön ja varasin tonnin ensihuollon. Maine kulkee edellä, sillä Make kertoikin jo kuulleensa Heinolta että ensimmäinen V9 on luovutettu Turun seudulle. ;D Toivottavasti näitä alkaisi näkymään katukuvassa enemmänkin.  

Norge 1200 GT 8V -17 (-15)

Jouko S

  • Viestejä: 869
Vs: V9
« Vastaus #144 : Kesäkuu 06, 2016, 12:10:42 ip »

Onnea!
Tuo Platformikin taitaa Roamerin lisäksi olla hieno kapistus, kun Mandelloon mennessä ei tarvitse karttoja eikä gepsejä. Sen kun antaa mennä vaan ja pikkuisen välillä vilkaisee, että etäisyys on vähenemään päin!

Jouko

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: V9
« Vastaus #145 : Kesäkuu 07, 2016, 12:59:07 ip »
http://www.tlm.nl/en/motorcycles/stock/     Mukavia hintoja sivistyneessä maailmassa. Roamer 8050€ ja bobber 8300€.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Kaijus

  • Viestejä: 806
Vs: V9
« Vastaus #146 : Kesäkuu 07, 2016, 23:23:12 ip »
Nuo taitaapi olla verottomat "vientihinnat". Kuluttajalle:

Alle 2016 consumentenprijzen van Moto Guzzi motorfietsen voor Nederland, prijzen voor alle motoren per januari 2016.
V7 II Stone ABS    € 9.495
V7 II Special ABS    € 9.995
V7 II Racer ABS    € 10.895
V7 II Stornello    € 11.395
V9 Roamer E4    € 11.095
V9 Bobber E4    € 11.495

Eli ei se ero niin kauhian suuri ole...

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: V9
« Vastaus #147 : Kesäkuu 08, 2016, 09:33:05 ap »
TLM kertoo olevansa "Official Moto Guzzi and Piaggio Vespa dealer" - ei siis tukkuri eli vähittäismyyntihinnoista pitäisi olla kysymys.
Emeritus-guzzisti

Kaijus

  • Viestejä: 806
Vs: V9
« Vastaus #148 : Kesäkuu 08, 2016, 09:36:31 ap »
Tässä näyte Triumphin vastaavasta hintalistasta eli veroton ja verollinen, vastaa aika hyvin Guzzi V9 hintaluokkaa...


                                                                                                         verkoop prijs                          verkoop prijs
                                                                                                                                                     incl. 21% BTW & BPM
                                                                                                         excl. 21% BTW & BPM       

Street Twin 900                            2016    nieuw model voor 2016       € 7.201,-                              €   9.900,-    
Street Twin 900 matt colour      2016    nieuw model voor 2016        € 7.286,-                              €  10.050,-    
Street Twin 900 metallic colour    2016    nieuw model voor 2016       € 7.286,-                              €  10.050,-    

Hollannissa verotus on samankaltainen kuin Suomessakin eli tuo BPM lasketaan myyntihinnasta (net list price) ja on 19,4% -210€, kun meillä
se on yli 755 kuutioiselle 24,4%

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: V9
« Vastaus #149 : Kesäkuu 08, 2016, 17:07:14 ip »
Niinpä... mutta TLM:n sivuilta en löytänyt noita "verollisia" hintoja.  ???
Emeritus-guzzisti