Pura se pienellä virralla tyhjäksi ja vie kierrätykseen
Jätin sinne Biltemaan (plus napa jesarilla teipattuna), mistä ostin uuden. Pieni virta = poltin ? Olisko Guzzin halogeeni OK, vaiko vielä pienempi ?
Säilytyksen aikana litiumakkua ei kannata ladata täyteen, 50% varausaste on todettu parhaaksi. Onko hankkimassasi laturissa toiminto
tätä varten? Minkälaiseen jännitteeseen ko. laturi lataa kun halutaan litiumakku 100% varaustasoon?
Saksalainen sanoisi tähän hauskasti: "olen ylikysytty". Laitan tekstiä laturin kotisivulta:
1. Tarkastaa että akun jännite on vähintään 4V
2. Päälataus jatkuvalla 1,0A virralla niin kauan, että jännite nousee arvoon 13,5V (merkkivalo ”Charge”)
3. Kun jännite on saavuttanut 13,5V, vaihdetaan lataus jatkuvan jännitteen lataukseen, jolloin virta laskee sitä mukaa kun jännite nousee (merkkivalo ”Charge”)
4. Kun jännite on 14,2V tai latausvirta on alle 0,15A, lataus on päättynyt, merkkivalo ”Maintenance” syttyy
5. Ylläpito; jos jännite laskee sen jälkeen kun 14,2V täysi lataus on saavutettu, ladataan taas kunnes saavutetaan 14,2V.
6. Lataus alkaa uudestaan, jos jännite laskee alle 12,8V
Ymmärrän niin, että laturi lataa 14,2V jännitteeseen aina, eikä muita toimintoja ole. Oletan että napajännite on ollut aina > 13V, kun akku on jäänyt "talvisäilytykseen" lämpimään tilaan.
Kun laitoin tuon uuden käyttämättömän akun laturiin, piti lataus olla yön yli kiinni, ennen kuin merkkivalo "Maintenance" syttyi = 14,2V saavutettiin.