Nykyinen ratkaisu on siis todellakin väliaikaisratkaisu, koska sellaisen sai keväällä värkättyä Motonetistä ja Biltemasta löytyvillä tarpeilla. Ei löytynyt riittävän pienikokoista litumia hyllystä. Mutta niinkuin olette kirjoituksestani huomanneet, olen oppinut arvostamaan muutamia ominaisuuksia tässä viritelmässä

Alkuperäinen 3-vaihe Bosch laturi on kyllä edelleen käytössä. Latausjännite on ollut ihan OK omien arvioiden mukaan. Tehoa en ole mitannut. Säätimenä on tämä:
http://www.electrexworld.co.uk/acatalog/RR45_-_Regulator_Rectifier_Moto_Guzzi_850_Le_Mans_850T_850T3_V35_V50111.htmlItseasiassa miulla on ehtinyt olla jo kaksi litiumia ennen nykyistä viritysratkaisua. Ensimmäinen LiFePo akku hajosi n. 500...1000km ajon jälkeen, ikävän kaukana kotoa. Myös Dynan mini puolista toinen alkoi oireilemaan samoja aikoja, joten epäilin yhteyttä keskenään. Matka jatkui työntökäynnistyksellä jonkun aikaa (700km päivä siirtymän verran) eli aivan täysin särki akku ei ollut, starttaamiseen vain ei riittänyt jerkku. Reissun päältä perus (lyijy?)akku roudariteippiasennuksella alkuperäiselle paikalleen ja matka jatkui jopa omalla startillakin käynnistymällä loput 3000 km.
Tuli minulle muuten silloin täysin yllätyksenä, ettei Dynatekin omat minipuolat (3 Ohm) ole saman firman Dyna III sytytyksen kanssa yhteensopivia. Jos jotakuta asiaa koskee niin, sain tämmöisen vastauksen valmistajalta: Miniature series coils will Not work
with the Dyna III. These coils can only be used on ignitions that employ an
active dwell control system, and the Dyna III does not incorporate this.
The first thing you need to do is install a new set of standard 3.0 ohm coils,
such as our DC3-1 coils, or, even the OEM coils will work well. The Miniature
series coils will be overheated when used with the Dyna III and may result in
coil failure or possibly Dyna III failure as well.
Takaisin akku asiaan:
Koska mopon sähköissä oli siis häikkää puolienkin osalta, ajattelin akkuvaurion mahdollisesti johtuneen siitä. Asensin vakio tyyliset puolat ja hommasin uuden akun. Seuraava LiFePo akku kesti kilometreissä abaut saman verran kuin ensimmäinen, ajassa se kesti muistaakseni yli yhden kesän, koska mopo oli työn alla vähän väliä tuon akun aikaan. Molemmat akut olivat antigravityn 8 kennoisia:
https://shop.antigravitybatteries.com/products/starter-batteries/small-case/ag-801/ Lisäksi huonoja litiumkokemuksia on kylmäkäynnistyksestä jos akku on ollut pihalla ja keli on yöllä käynyt lähellä nollaa. Ongelma on lähinnä siis syksyisin. Saa houkutella akkua hereille, jotta alkaa luovuttamaan riittävästi virtaa. Tämä on lähinnä ominaisuus, mutta hidastaa ikävästi liikkeellelähtöä. Jos käynnistysakku on helposti irroitettava niin tulee se helpommin otettua sisälle lämpimään yöksi.
Voi olla, että litiumakkuni on olleet joko alimitoitettuja tai olen niitä käyttänyt väärin? Tai sitten uudemmat Guzzit latailevat tyhjäkäynnillä paremmin kuin tuo minun vekotin. Mutta silti hommasta on jäänyt huono maku

Sen takia olen nyt arvostanut tässä väliaikaisvirityksessä, että se akku jonka varassa vekottimen sytytys, valot ym. ajamiseen tarpeellinen roikkuvat on jokin muu kuin litiumakku. Luulen, että se voisi jatkaa litiumakun ikääkin reilusti jos sitä ei ladata suoraan mopon omalla laturilla.
Mitä akkuja teillä on ollut käytössä ja miten pitkään olette niillä ajassa ja kilometreissä päässeet? Ehkä sitä itsekin palaan vielä ruotuun jos kuulen riittävästi hyviä kokemuksia

Ja tosiaan varmistun ensin laturin kunnosta.