Kirjoittaja Aihe: Litium akku  (Luettu 12802 kertaa)

Samppa

  • Viestejä: 115
Vs: Litium akku
« Vastaus #15 : Elokuu 22, 2017, 11:55:02 ap »
Miulla oli edellisessä mopossa (SV650) itse kasattu A123 26650 LiFePO4-akku. Oli vain neljä kennoa sarjassa, ja vieläpä sitä vanhempaa 2,3Ah versiota. Pelasi sinänsä erinomaisesti useamman vuoden, sittenkin vaihdoin vakio-akkuun vain koska myin mopon kaverille. Balansointiongelmaa ei ollut, vaikka sisäistä balanseria en laittanut. Muutaman kerran tsekkasin kennojännitteet ekana kesänä ja sen jälkeen vain joka kevät. Kevyt se oli ainakin, 400gr luokkaa  ;D
Pari ongelmaa oli kylläkin: kylminä aamuina (luokkaa 7 astetta tai alle) vaati yhden lämmityspyörityksen ja sitten 20s odotusta. Se sai akun lämpenemään sen verran, että jännite riitti sytytykseenkin.
Toinen oli pieni kapasiteetti, parin viikon seisonnan jälkeen ei meinannut riittää kun kaasarit oli tyhjänä. Pitempi starttaus alkoi hyydyttämään, ja muutaman kertaa piti antaa lisävirtaa.

Nyt jos tekisin noista, niin laittaisin uudempaa 2,5Ah versiota ja kaksi-tai kolme rinnan. Luulisi potkun riittävän Valeon startilla??
Näistäkin on kopioita liikkeellä, välttäisin niitä.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Litium akku
« Vastaus #16 : Elokuu 22, 2017, 12:22:07 ip »
Puolitoista vuotta mennyt kun avasin tämän keskustelun. Varmaankin tänä aikana on tapahtunut kehitystä ja sitä myöden akkuteknologia edistynyt vaikka hitaastikin. Tosin en osaa arvioida miten nopeaa pitäisi kehityksen olevan sillä odottavan aika on pitkä.

Lainaus
Mitä akkuja teillä on ollut käytössä ja miten pitkään olette niillä ajassa ja kilometreissä päässeet? Ehkä sitä itsekin palaan vielä ruotuun jos kuulen riittävästi hyviä kokemuksia. Ja tosiaan varmistun ensin laturin kunnosta.
Omista akustani kaikki muut paitsi C14 alkuperäisakku on kotoisin Biltemasta. Osa pyöristäni kun on satunnaiskäytöllä ja akut ovat pitkiä aikoja lataamatta ja poissa ajosta. Akut ovat pääosin niitä Bilteman harmaita AGM kalsiumakkuja ja iältään useita vuosia. Tällä hetkellä ne ovat kiinni Centaurossa ja California Adamantissa. Eivät ole ottaneet nokkiinsa puolihuolimattomasta säilytyksestä.
Sininen Bilteman AGM on osoittautunut hyväksi ja olen niitä laittanut sekä omiin että muiden pyöriin menestyksellisesti.
Motonetin hapotettava perinneakkutyyppi Euroglobe on ns. kesän akku. Edullinen hankkia ja jos toisenkin kesän on toiminut niin se on pelkkää plussaa.

Bilteman akkujen hintataso puoltaa satunnaiskäyttöä. Kohdalleni on osunut "hyviä yksilöitä" kuten kaverini ilmaisi olemalla eri mieltä ko. akuista. Mutta minun pyörissäni on aina lataus kunnossa ja sähkölaitteet huollettuja. Akku voi olla kunnossa mutta jos latauksessa tai käynnistyksessä on vikaa niin syyn kantaa akku. Sähköperämoottoria varten hankin 40 Ah:n perinneakun hintaan euro per amppeeritunti Puuilosta. Miten säilyy talven yli jää nähtäväksi.

Omistan ilmeisesti sellaisen pyörän johon LiFePo akkutekniikka soveltuisi: California 1400. Rekisteröity keväällä -16. Mittausteni perusteella latausjännite on melko tasan 14 volttia vaikka kulutustakin olisi päällä reilusti. Peruskuormituksen lisäksi halogeeniajovalo ja kaksi halogeenisumuvaloa näkyvyyden vuoksi. Silloin on latausjännite tasan tai hieman päälle 14V. Taso ei paljonkaan vaihtele vaikka kuormitus hieman vaihtelisi.

California 1400 -mallistossa on kuitenkin hyvin perinteinen hapotettava lyijyakku. Alkuperäinen oli mykkä jostain syystä. Uusi takuuseen saatu samanlainen on ollut kaksi ajokautta. Toimii kuten pitääkin. Ei muuta kommentoitavaa akusta. "Made in China" ja merkki Yuasa.

Pyörä on melko painava, kuten kuskinsakin, joten uuden akkutekniikan keveydestä ei liene suurtakaan hyötyä. Mutta jos sellaisen laittaa niin onko siitä muuta hyötyä kuin pieni paino? Onko kesto ja käyttöominaisuudet paremmat? Aiemmin on viitattu heikkoon kylmästä käynnistymiseen. Se lienee haitta mutta ei juurikaan kesälämpöisillä säillä jolloin itse ajan.

Onko edelleenkään muuta syytä vaihtaa akkua nykyaikaiseksi kuin mahdollinen kokeilunhalu?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Litium akku
« Vastaus #17 : Elokuu 22, 2017, 12:48:13 ip »
Mulla puoltaisi akun tyypin vaihtoon tuo painon pudotus. Oma akku on vakiolla paikallaan, keskellä pyörää ja vieläpä Bilteman 30Ah:n perinteinen. Edellinen omistaja sen sinne vaihtanut yli kuusi vuotta sitten. On kyllä toiminut ilman hikkailuja, joten antanut sen olla. Ilmeisesti lataus- ja käynnistysjärjestelmät ovat siltä osin kunnossa, kun ei ole akkukaupoilla tarvinut juosta. Pyörä vieläpä talvehtii kylmässä tallissa akku liitettynä virtapiiriin, ilman ylläpitolatausta talvien aikana.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Juffe

  • Viestejä: 26
Vs: Litium akku
« Vastaus #18 : Elokuu 22, 2017, 20:31:40 ip »
Litium-akkuhan saattaa kosahtaa kerrasta, jos sen saa ihan tyhjäksi. En itse arvaisi laittaa pärrään semmosta, kun joskus joku sähköverme jää kuitenkin päälle, ja sitten akku kuivuu.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Litium akku
« Vastaus #19 : Elokuu 22, 2017, 20:53:38 ip »
Lueskelin hieman hämmentyneenä Antigravity-akkujen speksejä.
Mielestäni ne eivät niiden perusteella sovellu ajoneuvokäyttöön lainkaan, tai ehkä
mopoon tai kilpuriin missä ei ole starttia eikä laturia. En nuita laittaisi omiin moottoripyöriin lainkaan jos akun kylkeen
kirjatut ominaisuudet pitävät paikkansa.
Arvelen niissä käytetyn teknologian olevan jostain kymmenen vuoden takaa.
Mitä litium-akkujen kehittymiseen tulee, tuon kymmenen vuoden aikana niiden latausvirran vastaanottokyky
on moninkertaistunut, kuten myös virran antokyky. Muuta kehitystä ei juuri ole tapahtunut, eikä nykyisellä
litiumakkujen kemialla taida tapahtuakkaan. Litiumakut vain tulevat lopulta laajasti ajoneuvokäyttöön kun
sähköautoja on "pakko" alkaa valmistaa ja myydä. Eikä parempia käyttökelpoisia akkuja ole näköpiirissä.
Sohc van Helmi.

Markus Akseli

  • Viestejä: 33
Vs: Litium akku
« Vastaus #20 : Elokuu 22, 2017, 21:35:54 ip »
Lueskelin hieman hämmentyneenä Antigravity-akkujen speksejä.
Mielestäni ne eivät niiden perusteella sovellu ajoneuvokäyttöön lainkaan, tai ehkä
mopoon tai kilpuriin missä ei ole starttia eikä laturia. En nuita laittaisi omiin moottoripyöriin lainkaan jos akun kylkeen
kirjatut ominaisuudet pitävät paikkansa.

Kiitos perehtymisestä Antigravityihin.

Inhottaa, että rahaa on mennyt tietämättömyyttäni hukkaan jonkunverran, mutta toisaalta kuulostaa hyvältä jos parempiakin litium vaihtoehtoja on nykyisin saatavilla. Pelkkä yksi raskas lyijyakku ei ole mielekäs optio melko minimiinsä riisutussa mopedissani, vaikkei se toki oikea kilpuri olekkaan.

Pitääpä tutustua vielä tarkemmin ketjussa ilmenneihin merkkeihin. Tuo Antigravity oli silloin 4-5 vuotta sitten löytämistäni vaihtoehdoista pienin kooltaan, jossa starttivirtaa oli riittävästi, joten valinta osui sillä perusteella kohdilleen. Mielelläni kuulisin vinkkejä tilaasäästävistä muista merkeistä jos on guzziharrastajilla tiedossa? Motonetin ja bilteman litium vaihtoehdot olivat liian isoja kun vertailukohtana käytti sen Antigravityn 240 A:n käynnistysvirtaa akussa jonka koko on 110x57x95. Vähän saa akun koko kasvaa, mutta tämä ei esimerkiksi aivan mahdu: http://www.motonet.fi/fi/tuote/900072/Euroglobe-Litium-akku-12V-ELTX12--P150xL87xK93mm Toki jos riittävän pientä järkiratkaisua ei löydy, rupean järkkäämän akulle tilaa muualle, etenkin jos akun massa kasvaa olennaisesti ei sitä kannata säilyttää enää penkin "pahkassa" jossa se nykyisin on sijainnut.

En tiedä onko akkuvalmistajien ilmoittamat lukemat vertailukelpoisia, mutta olisi kiinnostava kuulla minkälaisilla käynnistysvirta-arvoilla olevia litium-akkuja on ihmisillä käytössä, minkäkinlaisessa pyörässä? Ja miten rajuja puristussuhteita jaksavat kokemuksen perusteella vielä pyörittää? Tästä voisi saada hieman apua oikean kokoisen akun mitoitukseen. Toki reilumman kokoinen akku on aina varmempi valinta, mutta mutta... tila on tosiaan kortilla.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Litium akku
« Vastaus #21 : Elokuu 22, 2017, 22:20:28 ip »
Lainaus
minkälaisilla käynnistysvirta-arvoilla olevia litium-akkuja on ihmisillä käytössä, minkäkinlaisessa pyörässä? Ja miten rajuja puristussuhteita jaksavat kokemuksen perusteella vielä pyörittää
Suurimmat mitkä sain mahtumaan (vasta toista kesää käytössä):
Moto Guzzi V11 (1:10 tuntumassa - nostettu)
Unibat X Racer Lithium 12: 24Ah, 380 CCA, 1,7 kg.
(LxSxK) 175x87x93. Edellinen Odyssey 5,7kg / 150 CCA => paino putosi 4 kg, käynnistysampeerit nousivat 230A.
Aprilia RSV-R (1:11,4 – tietty eri startti tässä)
Unibat X Racer Lithium 10: 20Ah, 240CCA, 1,1 kg.
(LxSxK) 150x87x93. Edellinen Yuasa 3,4 kg / 180CCA => paino putosi 2,3 kg, käynnistysampeerit nousivat 60A.
PS.
Euroglobe (Motonet), Biltema (Biltema) ja Stein-Dinse (X-Racer) akut näyttävät kyllä ihan samanlaisilta...
« Viimeksi muokattu: Elokuu 24, 2017, 14:07:14 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Litium akku
« Vastaus #22 : Elokuu 22, 2017, 23:36:02 ip »
Akun pieni koko taitaa tuottaa ongelman. Ratkaisu voisi löytyä itse kennoista kasaamalla kuten Samppa tuossa
ketjussa aiemmin on tehnyt. Kannattanee pitäytyä A123 systemsin kennoissa, niissäkin tosin näyttää olevan
olematon latausvirta. Ovat kuitenkin laatutavaraa.
Toista kesää on käytössä Shorai, se on ollut kiinni sekä LeMansissa, 95mm sylinterit 11,5:1 puristukset että Buell XB12R:ssä.
Buellissa on enemmän käynnistettävää vaikka puristus on vain "hieman yli" 10:1. Isku on pitkä.
https://www.storm-motor.fi/osat/moottoripyorat/moto-guzzi/1200-sport/2009/shorai-litium-akku-12v-21ah-a-navat-kotelo-6/
7Ah 315A

Myös jonkun tällaisen hankinta starttiakuksi on ollut suunnitelmissa.
https://hobbyking.com/en_us/zippy-flightmax-8400mah-4s2p-30c-lifepo4-pack.html
Esimerkissä on tosin turhan paljon ampeeritunteja=> iso ja painava.
8,4Ah 336A
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Litium akku
« Vastaus #23 : Elokuu 23, 2017, 06:22:36 ap »
Onko näissä litiumeissa sellaista suojapiiriä, kuten läppärin tai tabletin akuissa? Sellainenhan suojelee siinä käytössä akkua liialliselta tyhjenemiseltä ja ylivirralta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Litium akku
« Vastaus #24 : Elokuu 23, 2017, 06:27:26 ap »
Ei ole.
Jos olisi, pitäisi ilmeisesti sisällään tuhdin releen/solenoidin millä akku kytkeytyisi irti kun
napajännite ja/tai kapasiteetti uhkaavat alentua liiaksi.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Litium akku
« Vastaus #25 : Elokuu 23, 2017, 08:17:29 ap »
Niin joo, kun pitää ottaa isoja virtoja ulos. Toimisikohan semmonen muuten edes teoriassa tuossa edessä? Leikkaisi ylijännitteen ja katkaisisi purun määrätyillä arvoilla. Vai onko tuo purku liian vaikea tekoälyn ymmärtää? Olisi pian joka startilla vikatilassa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Litium akku
« Vastaus #26 : Kesäkuu 17, 2021, 21:09:06 ip »
Aprilia Mille R; Unibat X Racer Lithium 10: 20Ah, 240CCA, 1,1 kg.

No nysse hajos... Pyörä oli seisonnassa (lämmin säilytys) 20 kk.  Tänä aikana oli 30A sulakkeet irti = akun plus -napaan tuleva johto "irti" (fyysisesti oli kiinni).  Viime keväänä latasin akun kerran (tätä tointa varten erikseen ostetulla "Li-Ion" -laturilla).  Nyt sitten 6/2021 starttasi kerran-kaksi, sitten aina kävi hengettömäksi ("naks"). Napajännite oli reilusti yli 13V kuitenkin mitattaessa latauksen jälkeen.  Kun painoi akun testerinappia, joskus välähti alhaisin merkki "lataa", pääsääntöisesti ei mikään valo.  Latailin viimeviikkoina "Li-Ion" laturilla usein, n. päivän kerrallaan.  Latasi aina aluksi ja meni sitten tilaan "hoito" (tai mitä siinä lukeekaan - en nyt muista).  Kokeilin myös mielenkiinnosta lyijyakun lataukseen tarkoitetulla laturilla - ei vaikutusta.  Kysyin sitten kerran Helsingin reissulla Hertsikan Akkupojilta asiasta - vastaus oli että "ehei, ei mikään akku kestä noin pitkää seisottamista jos sitä ei lataile välillä - mutta kylläpä ihmeesti napajännite on ihan oikeilla haminoilla."

Airot no - ei voi tietää ?  Akku oli otettu käyttöön 7/2016.  S-D ei näköjään enää juuri tuota kokoa myy...?  Kun normaalisti käyttämässäni suomalaisen perheyhtiön ketjuliikkeessä ei juuri Li-Ion -akkuja hyllyssä näkynyt, hain sitten länsinaapurista peräisin olevasta ketjuliikkeestä vastaavan Li-Ion akun.  Kallis tosin oli.

Olin kuvitellut että nää on ku "patterit", sen kun antaa olla johdot irti...  Ulospäin ei mitään muutoksia akussa näkynyt, ei minkäänlaista merkkiä lämpenemisestä tms.  Moottoripyörän regulaattorin olin vaihtanut myös silloin samalla 7/2016 nykyaikaisempaan ja mittaillut että latausjännite ei ole liian korkea.

Guzzissa samaan aikaan 7/2016 käyttöön otettu S-D:n samanmerkkinen Li-Ion akku on aina käynnistänyt hyvin (no kylmällä talvisäilytykseen lähtiessä on ollut kinthaalla), nyt lähti kuudes kesä sillä.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 20, 2021, 09:03:08 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Litium akku
« Vastaus #27 : Kesäkuu 18, 2021, 21:41:54 ip »
Kyllä litiumakkukin purkautuu itsekseen, vain hitaammin kuin lyijyakku. Myös litiumakulle viileä säilytys on suositeltavaa, sekin kun vanhenee
itsekseen vaikka ei olisi käyttöä lainkaan.
Nyt kun Camn'n Unibat osoittaa loppumisen merkkejä se kannattaa poistaa käytöstä. Viallinen litiumakku saattaa käyttäytyä arvaamattomasti.
Pura se pienellä virralla tyhjäksi ja vie kierrätykseen.
Säilytyksen aikana litiumakkua ei kannata ladata täyteen, 50% varausaste on todettu parhaaksi. Onko hankkimassasi laturissa toiminto
tätä varten? Minkälaiseen jännitteeseen ko. laturi lataa kun halutaan litiumakku 100% varaustasoon?
Sohc van Helmi.

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Litium akku
« Vastaus #28 : Kesäkuu 19, 2021, 09:02:27 ap »
Paksusähköpuolella on ali- ja ylijännitereleitä. Niitä löytyy eri versioita. Rele avautuu kun jännite menee raja-arvon ohi.

En löytänyt 12VDC:lle samaa palikkaa. Sen tietenkin näppärä rakentaa ihan omin kätösin...
Ominaisuutena on, että starttivirta on aikas suuri, joten sen käsittelyyn on oltava ao. komponenetti. Siitä saattaa tulla hankaluuksia. Ainakin sen kytkentärele on isohko.

Uusissa pyörissä kun on elektroniikkaa paljon, noita valvontoja on sisäänrakennettu jo tehtaan verstaalla.


Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Litium akku
« Vastaus #29 : Kesäkuu 19, 2021, 18:28:15 ip »
Lainaus
Pura se pienellä virralla tyhjäksi ja vie kierrätykseen
Jätin sinne Biltemaan (plus napa jesarilla teipattuna), mistä ostin uuden.  Pieni virta = poltin ?  Olisko Guzzin halogeeni OK, vaiko vielä pienempi ?

Lainaus
Säilytyksen aikana litiumakkua ei kannata ladata täyteen, 50% varausaste on todettu parhaaksi. Onko hankkimassasi laturissa toiminto
tätä varten? Minkälaiseen jännitteeseen ko. laturi lataa kun halutaan litiumakku 100% varaustasoon?

Saksalainen sanoisi tähän hauskasti: "olen ylikysytty".  Laitan tekstiä laturin kotisivulta:

1.   Tarkastaa että akun jännite on vähintään 4V
2.   Päälataus jatkuvalla 1,0A virralla niin kauan, että jännite nousee arvoon 13,5V (merkkivalo ”Charge”)
3.   Kun jännite on saavuttanut 13,5V, vaihdetaan lataus jatkuvan jännitteen lataukseen, jolloin virta laskee sitä mukaa kun jännite nousee (merkkivalo ”Charge”)
4.   Kun jännite on 14,2V tai latausvirta on alle 0,15A, lataus on päättynyt, merkkivalo ”Maintenance” syttyy
5.   Ylläpito; jos jännite laskee sen jälkeen kun 14,2V täysi lataus on saavutettu, ladataan taas kunnes saavutetaan 14,2V.
6.   Lataus alkaa uudestaan, jos jännite laskee alle 12,8V

Ymmärrän niin, että laturi lataa 14,2V jännitteeseen aina, eikä muita toimintoja ole.  Oletan että napajännite on ollut aina > 13V, kun akku on jäänyt "talvisäilytykseen" lämpimään tilaan.
Kun laitoin tuon uuden käyttämättömän akun laturiin, piti lataus olla yön yli kiinni, ennen kuin merkkivalo "Maintenance" syttyi = 14,2V saavutettiin.
V11 - it defines you.