Kirjoittaja Aihe: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä  (Luettu 39557 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #45 : Joulukuu 20, 2015, 18:44:38 ip »
Siis tuet iskarin yläpäistä noihin takajalkatappien runkoihin? Eli kiinnityspisteisiin? Ei hän siitä juuri minkäänlaista kolmiota saa aikaiseksi..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #46 : Joulukuu 20, 2015, 18:57:06 ip »
Niin. Eihän sitä kolmiota paljoa ole jos sivulta katsotaan mutta takaa katsoen on.

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #47 : Joulukuu 20, 2015, 19:03:43 ip »
On siinä ainakin rautaa. Ei taida tosin haitata lisäpaino, ei sitä tuossa nyt niin hirveästi ole. Vaunu itsessään ei taida kovin painava olla?

Laskin myyntitaulukoiden mukaan niin materiaalin paino on 9.1kg+pultit, Ja vaunu painaa 60-70kg karkeesti.

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #48 : Joulukuu 20, 2015, 19:07:09 ip »
Ja tuosta alkaa kehittymään yläkiinnikkeiden korvakkeet. nyt mennään hiukan ohkasemmilla materiaaleilla. :)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #49 : Joulukuu 20, 2015, 19:22:02 ip »
On siinä ainakin rautaa. Ei taida tosin haitata lisäpaino, ei sitä tuossa nyt niin hirveästi ole. Vaunu itsessään ei taida kovin painava olla?

Laskin myyntitaulukoiden mukaan niin materiaalin paino on 9.1kg+pultit, Ja vaunu painaa 60-70kg karkeesti.

Eihän tuo edes ole kyytiläisen vertaa. Peukkuja ylös.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #50 : Joulukuu 20, 2015, 21:27:41 ip »
Nyt saa antaa vapaasti vinkkejä mihin tuo takimmainen yläkiinnike saa laitettua. Etukiinnike istuu hyvin, mutta tuo taka on nyt propleema.
Vai siirtääkö suosiolla tuota vaunun runkossa olevaa kiinnikettä taaksepäin hölmösti noin edessä. :(

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #51 : Joulukuu 20, 2015, 21:46:10 ip »
Mitä ylemmäs saat kiinni niin sitä parempi. Mielellään lähelle paikkaa jossa kaksi runkoputkea kohtaa.
Tuohon sivuvaunun runkoon voi tehdä taemmas reiän ja holkittaa sen niin kuin alkuperäinenkin on. Ylettyy ehkä paremmin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #52 : Joulukuu 20, 2015, 22:11:14 ip »
Eikös se tuossa iskarin yläsilmässä vähiten häiritse.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #53 : Joulukuu 20, 2015, 22:39:53 ip »
Se täytyy holkittaa taaksepäin ja tuohon jarruneste säiliön viereen kiinni, silloin se ei ole matkustajan jalan tiellä ja saa vielä sivulaukun kiinni.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #54 : Joulukuu 20, 2015, 22:49:41 ip »
Siinä heti akun alla lienee poikittaistukea runkoputkelle. Runkoputkien seinämävahvuus ei ole kovin suuri. Kiinnittimessä pitää olla pinta-alaa ja niinhän tuossa taivuttamassasi clampissa onkin. Kiinnitysosan pitää olla jämäkästi kiinni ettei se liu'u runkoputkea pitkin ylöspäin mutta ei saa klommottaa runkoa.

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #55 : Joulukuu 20, 2015, 23:08:22 ip »
Siinä heti akun alla lienee poikittaistukea runkoputkelle. Runkoputkien seinämävahvuus ei ole kovin suuri. Kiinnittimessä pitää olla pinta-alaa ja niinhän tuossa taivuttamassasi clampissa onkin. Kiinnitysosan pitää olla jämäkästi kiinni ettei se liu'u runkoputkea pitkin ylöspäin mutta ei saa klommottaa runkoa.

Tuo clamppi on 55x3 lattaa että pitäisi tukea.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #56 : Joulukuu 21, 2015, 08:37:49 ap »
Minäpäs taas saivartelen hiukan kun foorumi on kerran auki.

Tuo yläkiinnike edessä on hyvä, mutta kun tehdään oikein tieteellistä työtä, niin siellä pitäisi kiinnityspultin reikä sijoittaa niin, että kun katsotaan pitkin kiinnitysvartta, niin sen kuviteltu jatke kohtaa runkoputken tuon kiinnitysklämpin keskellä. Silloin klämppiin ei tule momenttia eikä runkoputkeen myöskään klämpin epäkeskisyydestä. Voi tuntua höpöhöpöltä, mutta on muistettava, että pyörän suunnittelija ei ole siihen suunnitellut vaunukiinnitystä, joten runkoon ei pidä tehdä ylimääräisiä taivutusrasituksia.

Jos taaempi yläkiinnike halutaan asentaa pyörän runkoa liikoja rasittamatta, niin pitäisi rungon yläputken rinnalle, siis esim. alapuolelle tai sivulle, kiinnittää apupalkki, joka tukeutuu rungon solmupisteiden lähistölle. Yläkiinnike pultattaisiin sitten apupalkkiin. Apupalkin kiinnitykseen sopisi vaikka sankapultit. Mielestäni tuo runkopalkki on kyllä aikas jäsyä tavaraa, joten ei siinä suurten riskien kanssa leikitä vaikka kiinnikkeen vetää siihen kiinni vastaavalla klämpillä kuin edessä. Pitää vaan säänöllisesti tarkkailla rungon vointia kilometrien karttuessa. 

Kaijus

  • Viestejä: 806
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #57 : Joulukuu 21, 2015, 09:39:03 ap »
Nyt saa antaa vapaasti vinkkejä mihin tuo takimmainen yläkiinnike saa laitettua. Etukiinnike istuu hyvin, mutta tuo taka on nyt propleema.
Vai siirtääkö suosiolla tuota vaunun runkossa olevaa kiinnikettä taaksepäin hölmösti noin edessä. :(

Mä siirtäisin vaunurungon kiinnikettä taaksepäin. Ohessa taas pari kuvaa EZS ratkaisusta. Tuon yläkiinnikkeen taaimmainen pultti on takaiskarin kiinnitys ja etummainen on runkoputkien liitoksen vahvistuksena olevassa kolmiopalassa. Siinä on valmis pultinreikä (ainakin toisella puolella näkyy olevan).

Laitan kuvan myös etu-yläkiinnikkeestä. Se on "latta" joka on puristusliiitoksella molemmissa runkoputkissa.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #58 : Joulukuu 21, 2015, 10:17:24 ap »
Kajk:n kuvissa on minusta esitetty oiken hyvät kiinnikkeet. Harva vaan tekee tuommoisia omassa tallissa.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #59 : Joulukuu 21, 2015, 11:33:48 ap »
Tuo Kaijk esittämä takayläkiinnike on helpohko valmistaa kotipajaolosuhteissa. Eteen ei tarvitse putkesta putkeen ylettyvää kiinnikettä koska clampin kiinnikekohdassa on runkoputkia toisiinsa sitova väliputki ja emäputkikin liki. Tosin kahteen putkeen ulottuva tuki ei pyörähdä runkoputken ympäri kuormitustilanteessa.

Noin käytännössa ajatellen niitä kuormia mitä sivuvaunun kiinnitys aiheuttaa pyörän rungolle on silloin kun sivuvaunun pyörä ajetaan suurella nopeudella terävään töyssyyn. Silloin alakiinnikkeisiin tulee kohtalaisesti vetoa jonka kiinnikkeet, apurunko ja pyörän runko ottavat vastaan melko helposti mutta yläkiinnikkeisiin tuleva puristus eli äkillinen voimakas työntö pukkaa suurta osaa pyörän ja kuljettajan massasta iskumaisesti vasemmalle. Lisäksi ilmiö toistuu joka ajopäivä enemmän ja vähemmän suurena.

Sama töyssy aiheuttaa myös pitkittäissuuntaisen rasituksen: vaunu pyrkii taapäin rungon suhteen ja silloin syntyy rasitus joka kohdistuu alakiinnikkeisiin vetona niiden poikkisuuntaan eli leikkaavana voimana pyörän pituusakselin suuntaisena.

Nämä voimat yhteenlaskettuna rasittavat sekä alakiinnikkeitä että erityisesti taempaa yläkiinnikettä.

Pienempiä ja helposti hallittavia kuormia on kun sivuvaunu nousee oikealle kaarrettaessa matkustajineen ilmaan.

Tuleeko sivuvaunun pyörään jarru?