Kirjoittaja Aihe: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä  (Luettu 39514 kertaa)

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #30 : Joulukuu 19, 2015, 13:43:22 ip »
Liioittelematta voi sanoa, että voisi kyllä keventää. Tuollaisia kiinnikkeitä näkee enemmän traktoreissa kuin moottoripyörissä.  25 mm pyöröteräksen voi ihan hyvin korvata putkella, joka on samaa järeysluokkaa pyörän runkoputken kanssa. Koko apurungon tarpeellisuutta kannattaa vielä miettiä. Tuo etukiinnitys on vankka ja hyvä vaikka siinä olisi vain poikittainen putkin kiinni noissa korvakkeissa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #31 : Joulukuu 19, 2015, 14:47:55 ip »
Tuon apurungon teon vaivallahan tuosta tekisi kallistuvan vaunun..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #32 : Joulukuu 19, 2015, 18:07:40 ip »
Ei varmaan tarvihte enempää kiinnitys pisteitä, takaa tulee keskiseisonta tuen molemmin puolin kiinni ja painoa tuli 8kg

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #33 : Joulukuu 19, 2015, 22:01:07 ip »
Pikku hiljaa valmista, vielä takakiinnike ja sen jälkeen uusi viini tonkka ja yläkiinnikkeiden kimppuun. :)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #34 : Joulukuu 19, 2015, 22:20:52 ip »
Skandinavian tukevin apurunko. Pakoputkikin mahtuu ilmeisesti kovin hyvin paikoilleen.
Toivottavasti ei ilmavirta pyöri siten että pakokaasua kulkee kyytiläisen henkeen.
Tiedän että eräillä on ollut asian kanssa vaikeuksia. Joskus se on pienestä kiinni.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #35 : Joulukuu 19, 2015, 23:04:05 ip »
Mä tykkään että siisti ja simppeli kiinnitys-systeemi!
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #36 : Joulukuu 20, 2015, 09:46:58 ap »
Skandinavian tukevin on hyvä asia, eipä tarvitse huolta kantaa jatkossa aiheesta.
Tuossahan jää reilusti ilmavirralle tilaa vaunun ja pyörän välistä kulkea, veikkaan että kaasut ei ongelma.
Hyvässä mallissa!

canam

  • Viestejä: 46
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #37 : Joulukuu 20, 2015, 11:14:09 ap »
Sivuvaunuista en mitään tiedä, mutta mieltäni jäi kaivamaan yksi asia.
Miten vaunun sivuttaisliike vaikuttaa lattarautoihin?
Itse ehkä olisin laittanut vaikka pienet "fliisut" tukemaan niitä.??

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #38 : Joulukuu 20, 2015, 11:49:43 ap »
Lainaus
Miten vaunun sivuttaisliike vaikuttaa lattarautoihin?
Latat ovat näköjään sen verran paksut että kestänevät kyllä.

Olen melko vakuuttunut että noilla kiinnityksillä alakiinnikkeet ovat riittävät.
Nyt jännitetään millaiset ovat yläkiinnikkeet ja tuleeko vielä lisäksi pitkittäistuenta?

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #39 : Joulukuu 20, 2015, 14:22:45 ip »
Lainaus
Miten vaunun sivuttaisliike vaikuttaa lattarautoihin?
Latat ovat näköjään sen verran paksut että kestänevät kyllä.

Olen melko vakuuttunut että noilla kiinnityksillä alakiinnikkeet ovat riittävät.
Nyt jännitetään millaiset ovat yläkiinnikkeet ja tuleeko vielä lisäksi pitkittäistuenta?

Minulla Matti jäi vaivaamaan tuon ensimmäisen takakiinnitys suunnittelun jälkeen sinun kirjoittama lause "Pari sivuvaunupyörää värkänneenä on ollut lähtöajatus se että tekee niin tukevia rakenteita että ei tarvitse miettiä hiukkaakaan sitä että kestääkö. Varsinkin kun kyydissä kulkee usein melko läheinen henkilö". Ja nyt rupian pikku hiljaa olemaan varma että kestää. ::)

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #40 : Joulukuu 20, 2015, 15:06:05 ip »
Ja muuten kyllä sinne yksi raudanpala vielä paikkansa löysi. :)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #41 : Joulukuu 20, 2015, 17:36:45 ip »
On siinä ainakin rautaa. Ei taida tosin haitata lisäpaino, ei sitä tuossa nyt niin hirveästi ole. Vaunu itsessään ei taida kovin painava olla?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #42 : Joulukuu 20, 2015, 17:39:29 ip »
Siinähän se apurungon pitkittäistuki onkin. Vastaava vielä vaunun ja apurungon väliin mutta vasta sitten kun ajo-ominaisuudet saatu kohdalleen. Esimerkiksi vaunun puolen etutukipisteestä apurungon takaosaan päin tai vaunun takaosasta apurungon etuosaan. Siinä ei tarvitse edes olla säätöä koska säädöt ovat jo löytyneet.

Tuen itsessään ei tarvitse olla mitenkään järeä: tavallinen huonekaluputki ja siihen litistetyt päät joissa reät.

Tämmöiset ovat kelvanneet täkälaiselle katsastusmiehelle trike-rakenteessa: http://www.motomatti.fi/2013/10/saaksjarvi-trike-takarungon-lisatuet.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #43 : Joulukuu 20, 2015, 17:46:29 ip »
Mikä noiden tukien tarkoitus on trikessä?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #44 : Joulukuu 20, 2015, 18:24:38 ip »
Mikä noiden tukien tarkoitus on trikessä?

Ne tulevat rungon alaosan korvakkeista iskunvaimetimien ylätuentaan. Niihin kohdistuu lähinnä vetoa. Iskunvaimentimet ovat kiinni takarungon viimeisissä rei'issä eli parikymmentä senttiä taaempana kuin alkuperäisesti. Pelkät runkoputket eivät todennäköisesti olisi kestäneet pyörän painoa. Lisäksi iskunvaimentimien kiinnityspultti on koko rungon läpi ja sen ympärillä on myös putki. Kuormitus jakaantuu siis myös sivusuunnassa. Tukien alapäät ovat lisäksi jonkin verran leveämmällä kuin yläpäät joten siinäkin on kyseessä kolmiorakenne. Takajoustintuet kun välittävät runkoon myös sivuttaissuuntaisia kuormia.

Siinä missä takajoustintuet olivat alunperin kiinni on myös pitkä pultti läpi rungon ja tähän pulttiin laakeroituu taka-akselin ylätukivarsi. Taka-akselin puolella tukivarressa on vain vetelä kumipusla joka mahdollistaa taka-akselin kääntymisen pystyakselin että pitkittäisakselin ympäri sekä lisäksi taka-akselin sivuttaisliikkeen rungon suhteen. Taka-akseli on siis varsin eläväinen. Alhaalla on molemmin puolin kumipuslilla molemmista päistään kiinni olevat tukivarret. Ajoneuvon nimi on nykyään California Adamant mutta työnimenä oli Sääksjärvi Trike valmistuspaikkansa mukaisesti. Sillä nimellä se löytyy myös blogistani. Artikkeleitä on hieman yli sata. Siellä on tarkempaa kuvausta rakenteista.

Rakennetta piti hieman miettiä sillä triken etuosa kallistelee sisäkaarteeseen kuin kaksipyöräinenkin moottoripyörä mutta ei yhtä paljon mutta se kuitenkin tekee ohjauksesta kevyempää ja satula on kaarteenotossa paremmin kohti ahteria. Sivuttaisvoimat kuljettajaa ja matkustajaa kohtaan ovat vähäisemmät.

Tämän selittäminen ja näyttäminen katsastusinsinöörille otti hetken. Eniten hän oli kiinnostunut noista linkissä mainituista littupäisistä putkista.