Minäpäs taas saivartelen hiukan kun foorumi on kerran auki.
Tuo yläkiinnike edessä on hyvä, mutta kun tehdään oikein tieteellistä työtä, niin siellä pitäisi kiinnityspultin reikä sijoittaa niin, että kun katsotaan pitkin kiinnitysvartta, niin sen kuviteltu jatke kohtaa runkoputken tuon kiinnitysklämpin keskellä. Silloin klämppiin ei tule momenttia eikä runkoputkeen myöskään klämpin epäkeskisyydestä. Voi tuntua höpöhöpöltä, mutta on muistettava, että pyörän suunnittelija ei ole siihen suunnitellut vaunukiinnitystä, joten runkoon ei pidä tehdä ylimääräisiä taivutusrasituksia.
Jos taaempi yläkiinnike halutaan asentaa pyörän runkoa liikoja rasittamatta, niin pitäisi rungon yläputken rinnalle, siis esim. alapuolelle tai sivulle, kiinnittää apupalkki, joka tukeutuu rungon solmupisteiden lähistölle. Yläkiinnike pultattaisiin sitten apupalkkiin. Apupalkin kiinnitykseen sopisi vaikka sankapultit. Mielestäni tuo runkopalkki on kyllä aikas jäsyä tavaraa, joten ei siinä suurten riskien kanssa leikitä vaikka kiinnikkeen vetää siihen kiinni vastaavalla klämpillä kuin edessä. Pitää vaan säänöllisesti tarkkailla rungon vointia kilometrien karttuessa.