Kirjoittaja Aihe: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä  (Luettu 39521 kertaa)

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« : Joulukuu 11, 2015, 22:45:43 ip »
Niin tuosta nyt aloitetaan ihmetteleminen ja sivuvaunun liittäminen Guzzin kylkeen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #1 : Joulukuu 11, 2015, 23:21:51 ip »
Tekemistä vaille valmis!  ;D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #2 : Joulukuu 12, 2015, 09:59:31 ap »
Näemmä joillekin rittää kun Edisonin keksimä hehkulamppu vain palaa.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #3 : Joulukuu 12, 2015, 10:04:00 ap »
Tyylikäs yhdistelmä!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #4 : Joulukuu 12, 2015, 10:08:05 ap »
Siinä on jo yritystä. Nuo rosvot pitäisi kieltää.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #5 : Joulukuu 12, 2015, 17:04:00 ip »
Tuossa tuli pieni ongelma tai ei oikiastaan, taitaa olla paras ratkaisu ottaa ehjänä pois tuo valettu osa missä on jalkatappien sekä pakoputken kiinnike.
 ja tehdä 8mm levystä uusi mihinkä saa vaunun kiinnikkeen kiinni sekä pakoputken.




Kaijus

  • Viestejä: 806
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #6 : Joulukuu 13, 2015, 14:57:52 ip »
Tuskin tästä apua on, mutta otinpahan kuvan oman pyörän ratkaisusta (tehdastekoinen EZS). Tais jäädä pyörä pesemättä Guzzirallin jälkeen ::)

Pyörän puoleisesta kiinnikkeestä menee rungon ali yhdystanko vasemman jalkatapin kiinnitykseen. Tasaa vääntökuormaa ...

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #7 : Joulukuu 13, 2015, 19:08:45 ip »
Kestääkö tuo takakiinnike vai jatketaanko ihmettelemistä.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #8 : Joulukuu 13, 2015, 21:42:59 ip »
Saattaahan se kestää tai sitten ei. Omaa selkänahkaa tosin hieman kylmää, tuota kohtaa/korvaketta rungossa ei ole tehty ottamaan vastaan sivulttaissuuntaista kuormitusta. Sehän on tarkoitettu kannattelemaan jalkatappeja ja pakoputkea. Ehdotan että mietit kiinnityksen uusiksi vaikkapa kajk:n esittämällä tavalla.
Sohc van Helmi.

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #9 : Joulukuu 14, 2015, 04:56:37 ap »
Tuskin tästä apua on, mutta otinpahan kuvan oman pyörän ratkaisusta (tehdastekoinen EZS). Tais jäädä pyörä pesemättä Guzzirallin jälkeen ::)

Pyörän puoleisesta kiinnikkeestä menee rungon ali yhdystanko vasemman jalkatapin kiinnitykseen. Tasaa vääntökuormaa ...

Onkos tuo nyt keskiseisonta tuen kiinnitys kohta.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #10 : Joulukuu 14, 2015, 08:05:40 ap »
Nyt en muista että mihin tuo taaempi ruuvi voi kiinnittyä rungossa, mutta siitä huolimatta en omaan pyörääni kelpuuttaisi tuota vaunukiinnitystä. Kiinnitykseen liittyvän epävarmuustekijän lisäksi osa näyttää siltä, että se on tehty alumiinista ja hitsaamalla, mikä riittää syyksi hylkäävään päätökseen. Jonkinlaiseksi nyrkkiohjeeksi kaikkeen vaativaan kiinnitykseen voisi kelvata yleisohje: Kiinnitä putkeen klemmarilla ja aina lähelle solmukohtaa. Klemmari saa olla vaikka latasta taivutettu U-rauta tai kahdesta puoliskosta yhteen ruuvattu, koneistettu nappula.
Kun hyvää tehdään, niin vaihdelaatikon alle kiinnitetään tuollaisilla klämpeillä poikittanen teräsputki molempiin runkoputkiin ja vaunun kiinnike sitten poikittaisen putken päähän.
Moottoripyörän runkoon ei pitäisi hitsailla mitään ja myös ruuvikiinnitysten kanssa tarvii olla tarkkana, ettei ruuvin kannan alle tuleva lappu aiheuta vipuvartta, joka lisää pulttien rasitusta tuntuvasti, varsinkin kun puhutaan pienehköistä ruuveista. Guzzin rungossa on moottorin kiinnityspultit tanakkaa tekoa, niitä pystyy hyödyntämään. 

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #11 : Joulukuu 14, 2015, 08:41:41 ap »
Siellä alla on jo valmiina poikittainen tuki. Lootan takaosan alla on vielä keskipönkän korvakkeita jne, joihin varmaan saa ripustettua jos jonkinlaista kiinnikettä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #12 : Joulukuu 14, 2015, 09:32:09 ap »
EML-vaununvalmistaja käyttää ko. kohtaa takakiinnityksenä.  En itse ainakaan havainnut mitään ongelmia. Materiaali vahvuus oli n 8 -10 mm , rautaa.  Kiinnike on varsin samanmallinen.

Kaijus

  • Viestejä: 806
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #13 : Joulukuu 14, 2015, 10:38:58 ap »
Tuskin tästä apua on, mutta otinpahan kuvan oman pyörän ratkaisusta (tehdastekoinen EZS). Tais jäädä pyörä pesemättä Guzzirallin jälkeen ::)

Pyörän puoleisesta kiinnikkeestä menee rungon ali yhdystanko vasemman jalkatapin kiinnitykseen. Tasaa vääntökuormaa ...

Onkos tuo nyt keskiseisonta tuen kiinnitys kohta.

Ei ole, vaan takajalkatapin kiinnityksen kohta. Toivottavasti tuosta kuvasta selviää. Ja on 12 mm teräslevyä.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #14 : Joulukuu 14, 2015, 11:51:19 ap »
Pari sivuvaunupyörää värkänneenä on ollut lähtöajatus se että tekee niin tukevia rakenteita että ei tarvitse miettiä hiukkaakaan sitä että kestääkö. Varsinkin kun kyydissä kulkee usein melko läheinen henkilö. Ensimmäinen sivuvaunu oli kevytrakenteinen enduropyörään asentamani. Ei sillä kyllä metsäpolkuja tullut ajettua mutta mitoituksen kiinnitykselle tein noudattamalla sivuvaunun rakennetta ja tekemällä vähintäänkin yhtä tukevaa ja vähän päälle. Alakiinnitykset molemmin puolin runkoa ja yläkiinnitykset mielellään runkoputkien haarakohtiin niin voima jakaantuu tasaisemmin. Pinnavanteiden kunto on syytä tarkastaa ennen ajoon lähtöä. Ne rasittuvat melko kovasti koska uutena kuormituksena tulee myös sivuttaiskuorma. Valuvanteilla tätä ongelmaa ei esiinny. Vain pyöränlaakerit ovat kovemmalla kuormituksella ja yksirivistä urakuulalaakeria ei ole päittäiskuorman kantoon sovitettu. Silti kestävät yllättävänkin hyvin. Kartiorullalaakeri olisi varmempi ratkaisu. Vanhemmissa Carcano-runkoisissa Guzzeissa näin onkin jo tehtaalta lähtöisin.

Sivuvaunun kiinnityksen äkillinen löystyminen tai irtoaminen aiheuttaa melko varman ojaanajon tai ainakin omituiset kuviot.