Kirjoittaja Aihe: Guzzien arvosta käytettynä  (Luettu 47058 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Guzzien arvosta käytettynä
« Vastaus #60 : Marraskuu 16, 2016, 21:09:52 ip »
Ennen ylöjärveläiset laittoivat Kurun mummin/vaarin/sedän/tädin tai muun luotettavan henkilön nimiin pyöränsä vakuutussyistä.
Sittemmin tuli kuntaliitos. Pahus. Kurusta tuli kaupunginosa. Ja Viljakkalasta. Kohta menee Kihniö ja varmaan Virratkin.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Guzzien arvosta käytettynä
« Vastaus #61 : Marraskuu 16, 2016, 21:39:41 ip »
Niin se oli aikoinaan, että monen kunnan innostus kaupungiksi kaatui siihen, että auton kaupunkiajon kulutus on paljon korkeampi.  ;D
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzien arvosta käytettynä
« Vastaus #62 : Marraskuu 16, 2016, 22:59:22 ip »
Tässäkin on kymmenen kilometrin matkalla lähes 70% ero vakuutuksen hinnassa. Onneksi niin päin, että tässä halvempi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Guzzien arvosta käytettynä
« Vastaus #63 : Marraskuu 17, 2016, 20:03:18 ip »
Epäilemättä tuo verotuspäätös voi vaikuttaa paljonkin kaluston arvoon. Verottaja on ennenkin alentamalla esim. autojen verotusta luonut pieniä katastrofeja esim. autokauppiaiden varastoille. Taisi olla vajaat kymmenkunta vuotta sitten vastaava tilanne. Pienen dieselauton hinta tippui monta tonnia laakista ja tuli sellainen uutukainen sitten ostettua. Jos ison liikkeen vaihtoautoista lähtee muutama sata tuhatta pois kertaheitolla, niin vakavaraisuutta koetellaan. Varallisuuden arvosta tai sen alenemisesta verottaja ei kyllä piittaa mitään. Tässä verotapauksessa on todennäköisesti sen hankaluus, että uusien motojen hinta ei laske, vaan vain käytettyjen. Se olisi myrkkyä uusien kaupalle, kun vaihtopelien arvo laskee tai ne ovat jopa ongelmajätettä ja käytön verotus kasvaa.

Mitä kohtuullisuus itse verossa tarkoittaisi? Jotenkin verossa tulee huomioida kulkuvälineen todellinen arvo/käyttöarvo ajoneuvorekisteristä löytyvien tietojen pohjalta, ikä, tehot, paino, veneessä ehkä pituus. Se, että laite on liki raato tai viimeisenpäälle kunnostettu, ei verottaja pysty mitenkään tietämään. Sen osalta voikin tulla pettymyksiä. Aika vaikea on kuvitella, että museopelejä jatkossakaan kovin raskaasti verotetaan. Kaksipyöräsistä (kuten veneistäkin) on selkeää tietoa tehon/luokituksen kautta, joten se on hyvin käyttökelpoinen verotuksessa. Siihen päälle joku ikäluokitus, niin voisi olla kutakuinkin siedettävä ratkaisu.  Veneissä voi saman pituisessa olla moottorin teho esim. 50 - 500 hp vuosimallista riippumatta.

Aika tulee näyttämään onko verotuksessa jotain tolkkua vai menneekö ihan mikä tahansa läpi eduskunnassa. Varmasti molemmat ääripäät ja kaikki siltä väliltä on mahdollisia. Surkeita lienee sellainen verotuspäätös, jossa vanhoista pyöristä, joilla on lähinnä käyttöarvoa, joutuu maksamaan suhteettoman suurta veroa. Paljon on pyöriä (ehkä omistajan 2 tai 3. pyörä), joiden arvon on haarukassa 1.000 - 4.000 euroa. Jos 1.000 pyörällä on 300 euron vero, alkaa romutus tai varaosiksi laitto olla lähellä. Oma villi veikkaus "tolkun päätöksestä" voisi olla asteikolla 50 - 200 euroa (moposta - isoon pyörään) 50 euron välein. Puolen vuoden sisällä selviää kuinka pielessä veikkaus on.  
 

 

Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Guzzien arvosta käytettynä
« Vastaus #64 : Marraskuu 17, 2016, 22:02:45 ip »
Itseäni kiinnostaa romutuksen lopullisuus ja se mikä on romuttamista. Pitääkö olla kaikki oleellinen pyörässä kiinni kun se romutetaan? Kuten auton romutustodistuksen saamisen ehto on. Mitä on romutuksen jälkeen? Laittaako romutuksesta vastaava laitos toimivat osat kierrätykseen vaiko käytettyjen osien markkinoille? Vai meneekö kaikki sulattoon/materiaalikierrätykseen?
Entä jos on pyörän runko, joka muodostaa sinällään pyörän identiteetin, ja siitä on myyty kaikki muut osat varaosiksi. Kilvellinen runko on sinällään arvokas juuri sisältämänsä identiteetin vuoksi. Mutta voiko sitä romuttaa koska se ei ole enää moottoripyörä vaan kokoelma toisiinsa hitsattuja teräsputkia? Tai alumiinia, tms. Saako jatkossa käyttää käytettyä osaa varaosana?
Ei kai vain laadita vielä tiukempaa säätelyä kuin on autojen suhteen koska ei ole mahdollista välttää veroa edes väliaikaisella liikenteestä poistolla? Pitääkö käytetty varaosa olla luokiteltu kuten auton käytetyt varaosat? Voiko enää ostaa varaosapyörää ilman että joutuu verotetuksi?

Mulla on muitakin kysymyksiä mutta tässä aluksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzien arvosta käytettynä
« Vastaus #65 : Marraskuu 17, 2016, 22:12:18 ip »
Täällä päin toimiva metallinkierrättämö rullaa kyllä kaikki ajoneuvot hiutaleeksi. Ei ole järkevää ko laitosten purkaa yksitellen ja koettaa pitää kirpputoria. Nesteet otetaan pois, sekä renkaat. Loput menee murskaksi kerralla.
Varmaan riittää, kun identiteetin sisältävä runko romutetaan. Niinhän se menee käytännössä autonkin kanssa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Guzzien arvosta käytettynä
« Vastaus #66 : Marraskuu 17, 2016, 23:22:57 ip »
Just nuo motomatin pointit.
Konseptinahan toi on täysi suo mihin mentäisi pyörää romuttaessa.
Jos joku jälkeläisistä haluaisi vaikka entisöidä jonkun historiallisen vampaimen...
Ei kai tuosta ole vielä sanottu oikeasti ettei mahdollista?
Itse jos vien joskus pyöräni romutettavaksi, lupaan että kytkinkahva oli ainoa jäljellä, muista osista ei enään tietoa.
Pointia on oikeasti tän kaiken järjettömyydessä.
Kertakäyttöhyödykkeet on kannattavia kaupallisesti, romutetaanko kaikki muu sen alttarille ja kierrätykseen?
Pyörät on erittäin marginaalisessa osassa kaikessa.
Poliitikoille toivotan elämysmatkoja enemmän, läsnä vai poissa istunnoista en osaa sanoa, tylsä duuni hyvällä liksalla ei ole kovin väkkyihin äänestyksiin ole johtaneet.
Ulkokaarteesta näyttää kuitenkin että ajot jatkuu, aamen.



motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Guzzien arvosta käytettynä
« Vastaus #67 : Marraskuu 18, 2016, 00:00:54 ap »
Pidetään kiinni ulkokaarteesta.

Mitäpä seurauksia on jos pyörä pitää romuttaa eikä saa ottaa tarpeellisia ja vielä käyttökelpoisia osia käyttöön?
Varosien pimeä kauppa. Popliinitakkimies pyöräkerhon liepeillä vihjailee että tietäisi pari 36 mm DelOrtoa saisi ehkä yhden kardaanin nivelen jos kaupoista sovitaan. Elämähän kävisi oikein mielenkiintoiseksi. Vanha konsti "uittaminen" ulkomailta saa uuden alun.

H-D mies kärttäisi luukuttajalta marmelaadia maksavaa rystypään paperillista vasenta lohkoa että saisi sukukalleuden laillisesti liikenteeseen.
Paljon tulisi muutakin pikkutuhmaa toimintaa alan kuvioihin.

Hyvääkin asiasta tietysti tulee: alkuperäisvaraosakauppiaat ehkä nettoaisivat. Omavalmisteiden valmistus ehkä lisääntyisi vaikka niistäkin menee vero uuden vastaavan pyörän verollisen hinnan mukaan miinus 25%.
Varakkaammat näyttäisivät entistä varakkaammilta. Onhan se leuhkaa ajaa kahdesti verotetulla pyörällä.

No. Ootellaanpa hetki mitä tapahtuu. Onko keväällä mielenosoituksia ja saadaanko vesitykit paikalle? Palaako asfaltti?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzien arvosta käytettynä
« Vastaus #68 : Marraskuu 18, 2016, 06:32:08 ap »
Eiköhän se romumies hae samalla tavalla moottoripyöränkin, kuin jääkaapin tai autonromun. He saavat myös kirjoittaa romutustodistuksen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Guzzien arvosta käytettynä
« Vastaus #69 : Marraskuu 19, 2016, 09:22:22 ap »
Sen verran pitää kansalaistottelemattomuutta olla, että se "romutettava" pyörä säilyy täysin ehjänä.
Sen verran pitää vielä olla itsemääräämisoikeutta omaa omaisuutta kohtaan, että jos sitä romutustodistusta mies lähtee hakemaan, niin mies saa sen.
Ei se viranomainen tule sitä prätkää kotoa hakemaan ja ketään ei kiinnosta jos romutettu prätkä on näytösajossa tai näyttelyssä.
Tämäkin vielä! ! !

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Guzzien arvosta käytettynä
« Vastaus #70 : Marraskuu 19, 2016, 11:16:46 ap »
Tai varaosina.
Näinhän se tietysti menee käytännössä.
Mikä tökkiin, niin kerran kilvettömäksi ei sitten asiaa enään kilpiin takaisin, vai ymmärsinkö vinksalleen?

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Guzzien arvosta käytettynä
« Vastaus #71 : Marraskuu 19, 2016, 11:33:20 ap »
Tai varaosina.
Näinhän se tietysti menee käytännössä.
Mikä tökkiin, niin kerran kilvettömäksi ei sitten asiaa enään kilpiin takaisin, vai ymmärsinkö vinksalleen?

Onko kerran kilvistä poistettu mutta romuttamaton pyörä omavalmiste jos sen haluaa uudestaan kilpiin? Vai eikö tulevaisuudessa ole mahdollista poistaa pyörää edes rekisteristä iman romutustodistusta? Mitä tapahtuu jos pyörän poistaa rekisteristä vahingossa Trafin sivuilla? Entäpä jos joku teke jäynää ja tekee sen toisen puolesta?


GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Guzzien arvosta käytettynä
« Vastaus #72 : Marraskuu 19, 2016, 13:41:09 ip »
Kohta pitää olla jo lakitieteen asianajaja takasatulassa varmistamassa että kaupassa käynti pyörällä olisi kaikkien säädösten mukaista.
Mitä näillä oikeasti on oikeasti väliä, ajetaan kuten ennenkin ja miettiköön muut miten se heille kuuluu.
Tyttökin sanoi keväällä että merkkejä kesästä on moottoripyörät ja lintujen ilmaantuminen hymyssä suin.
Kuinka monta virkamiestä tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu?

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Guzzien arvosta käytettynä
« Vastaus #73 : Huhtikuu 25, 2017, 21:32:30 ip »
"Lumipyry iskee Etelä-Suomeen – lunta voi tulla jopa viisi senttiä".  Tässä säitä pidellessä, muutama tuore pätkä Saksan palstoilta, lumipäivän ratoksi... Näyttäisi että ainakin jollakin suunnalla Grisojen arvo on ehkä nousussa.
"
Katselin eilen käytettyjen Grisojen hintoja – huh minkälaisia pyyntöjä.

Nyt kun CARC -Guzzit ovat historiaa, ja on olemassa enää Cali 1400 ja pikkulohkot – ja Piaggio valmistaa varmaankin kohta enää sähköpyöriä joissa kotkaa ei ole enää kuin kylkeen maalattu kuvio; se oli sitten siinä (Guzzin tarina). Pitäkäämme hyvää huolta vanhoista vehkeistämme ja nauttikaamme niistä niin pitkään kun vielä bensiiniä on saatavilla...

Jos et ole ajanut koskaan muutamaa sataa kilometriä T5:lla tai SP:llä, et tiedä näiden pyörien matkaominaisuuksista. Siinä kun moderni moottoripyörä pitää kuskata hinausautolla elektroniikkaongelmien vuoksi pois, vie vanha SP2 tai Cali 2 kotiin, hätätilassa vaikka yhdellä sylinterillä.  Vielä tänäänkin, vaikka ne ovat oldtimereita ja 67 hv ja jarrut eivät enää ole ajanmuksia, niillä ajamisesta nauttii tautisesti.  Ulkonäöstä ei nyt niin kannata perustaa, siitä eivät monet ole innostuneita, makuasioita.  Useimmat tuntevat Guzzeista kuitenkin vain Le Mansin ja Calin.  Esim. tuulelta ja säältä suojaavan tuulitunnelissa kehitetyn Spadan katteen tuntevat vain harvat.  Se oli aikanaan parempi kuin R 100 RS:n kate.
"
V11 - it defines you.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Guzzien arvosta käytettynä
« Vastaus #74 : Huhtikuu 25, 2017, 21:46:31 ip »
Minulla on myös sellainen kokemus, että Cali III kulki ihan hyvin Tartosta Tallinnaan (186 km) yhdellä sylinterillä - ja sitten Helsingistä Uuteenkaupunkiin niinkuin ei mitään ongelmaa olisi.  ???
Myös Florida kulki yhdellä sylinterillä kohtalaisesti.
Espanjan pyörät (2 kpl) ovat nyt kulkeneet 137.037 km kahdella sylinterillä.
Emeritus-guzzisti