Kaksi museopyörää olen omistanut ja saman saanut minkä maksanut. Käytännössä ilmaista lystiä kun ovat toimineetkin hyvin. En näillä taidoilla mitään projektia voisi hommata. Pari projektiaihiota olen ostanut, toinen pikkulohko-guzzi. Jos ostaa 1500 eurolla ja pistää tonnin korjauksiin, niin kysymys on edelleen 1500 euron pyörästä. Kun merkkikohtaisia palstoja lueskelee, niin skitsoksi tulee. Kytkinongelmia, venttiilinostinongelmat uusissa pyörissä, tiivisteet aina paskana, kolinoita siellä täällä, yms. yms. Joku honda shadowia tai yamahan vastaava kehutaan julmetusti luotettavuutensa puolesta. Itsellä uudehko griso, harvinaisempi 850. Uskon että siinä on aihiota klassikkopyöräksi sitten aikanaan. Saattaa poika joskus 25 vuoden päästä saada saman minkä isäpappa aikoinaan maksoi. Olen toisinaan miettinyt grison hommaamisen mielekkyyttä  ja motiiveja. Oliko sittenkin kysymys enemmän jonkinlaisesta erikoisuudentavoittelusta, turhamaisuudesta, näyttämisen tarpeesta, tarpeesta erottua tms. Mutta onhan kyseessä taideteos jonka pelkkä katsominen tuottaa mielihyvää saati sitten ajaminen. Vielä vuosia arvo alenee kun kilometrejä kertyy ja väkisinkin ajan patinaa tulee vaikka puunaisikin. Ja käyttöesineestä kuitenkin on kyse. Vähempikin olisi ehkä riittänyt. Kaksi bandiittia olisi samalla rahalla saanut ja kelpo museokapineitakin, joilla se keskeinen, tien päällä olo olisi hoitunut. Kolmas guzzi putkeen, se ehkä kertoo jotakin. Guzzien hinnat, varsinkin vanhojen californioiden, tulleet lähivuosina aika paljon alas. Ja yleensäkin hintahaitari melkoinen. Juuri meni yksi v11 sport alle viiden tonnin, en tiedä millä lopulta vaihtoi omistajaa. Alkuun oli pyyntö siinä  jossain 6000-7000 euron kieppeillä. Samoin oli yhden grison laita, 6300 ensin, välillä pois myynnistä ja sitten hinta putosi 4500euroon. Itse saattaisin jossain vaiheessa noutaa ulkomailta v11 mallin, Italialaiselta palstalta katsoin ja edullisia oli. No, saattaa luu jäädä käteen, kun pakkomielteet sumentaa tajunnan. Lähes jokaisella pyörän omistajalla taitaa olla taipumus arvottaa pyöränsä vähän yläkanttiin. Mutta kuten tunnettua, ei hullu ole se joka pyytää, vaan se joka maksaa. 
Tänään kävin grisoa katsomassa, ja olihan tuo lumoava. Tuskin bandiittia olisin mennyt moikkaamaan. Vaikka merkkiuskollisuuteen taipumukseni viittaavat, en kuitenkaan menisi tälle linjalle, että mielummin työnnän harrikkaa kuin ajan hondaa.  Kaikki kunnia molemmille merkeille. Ja taitaa tuo bandiittikin tehtävänsä hoitaa. Jokaisella omat mieltymyksensä.