Kirjoittaja Aihe: Guzzien arvosta käytettynä  (Luettu 46985 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Guzzien arvosta kätettynä
« Vastaus #15 : Joulukuu 08, 2015, 10:06:54 ap »
Guzzeissa tuli tuo sähköpuoli kuntoon 90-luvun puolivälin paikkeilla kun tuli käyttöön vesitiiviit Superseal-liittimet.
Sitä ennen oli käytössä autopuolelta peräisin oleva avoin liitinmateriaali joka moottoripyöräkäytössä hapettui nopeasti sekä keräsi likaa näissä koleissa ja kosteissa olosuhteissa mitä meillä täällä on.

Itse pärjään erinomaiseti noilla vanhoilla sähköilläkin. Edellyttää vain liitinten puhdistusta ja suojausta asianmukaisilla aineilla huoltojen yhteydessä.
Useat viat löytyvät kuitenkin rele- ja sulakepalkeista. Nekin pitää puhdistaa ajoittain. Sulakkeet eivät välttämättä pala mutta niiden välittämä virta voi olla alhainen niiden liitinpintojen hapettumien vuoksi. Sama koskee relejalkoja. Aiheuttaa hämäräperäisiä vikoja eikä aina selviä edes yleismittarilla joka mittaa vain jännitettä mutta ei virranvälittämiskykyä.

80-luvun malleissa on runsaasti liittimiä rungon oikealla puolella heti tankin etureunan takapuolella. Jos siellä on hapettumia eikä ole kiinnostusta hankkia uusia liitinsieluja niin liittimet voi poistaa kokonaan juottamalla ja suojaamalla johtimet yhteen ilman liitintä. Se liitinjuttu kun on vain kokoonpanon helpottamista varten.

Virtalukko ja ohjaustangossa olevat katkaisijat tarvitsevat myös huoltoa ja puhdistusta silloin tällöin. Myös vanhan järjestelmän releistäminen nostaa katkaisijoiden kestoikää merkittävästi. Releistämällä ei ohjaustangon katkaisijoissa kulje enää kuin ohjausjännite joka ei "syö" liittimiä sillä tavoin kun normaali kulutusvirta.

Varaosahuolto toimii Guzzeihin kiitettävästi. Liki kaikkia osia saa suurimpaan osaan malleista lukuun ottamatta joitakin harvinaisempiä mallisarjoja kuten V10-malleja joihin ei saa enää kaikkia moottorin osia. Myös korjaamokirjoja on saatavilla jopa uusimpiinkin sekä harvinaisiinkin malleihin, ilmaiseksi. Sikäli on ollut helppoa harrastaa Guzzeja tekniseltä kannalta katsoen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzien arvosta kätettynä
« Vastaus #16 : Joulukuu 08, 2015, 11:02:09 ap »
2000-luvun Guzzeissa tankin alla liittimien tiivisteissä onkin BMW logo..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Guzzien arvosta kätettynä
« Vastaus #17 : Joulukuu 08, 2015, 13:21:06 ip »
Ei ilkeä pyynti tässäkään:http://www.nettimoto.com/moto-guzzi/850-t/1946662
Pleksin alle meinaa kadota tyylikäs vaikka cafeeksi.
Toi aina vähän hämää kun ei ajomäärää kerrota, mutta jos kunnossa niin ihan kohtuullinen pyyntihinta.

80-luvun liittimet oli omassa V65C tuskallisen hapettuneet.
Jälkeenpäin kun ajattelee, niin ei niin paha rasti olisi ollut uusia koko johdotus kerralla.
Kontakti kerrallaan vaihdettuna se kuitenkin aina kulki, muutaman kerran vetämällä käyntiin ja muuta ajankohtaista kiroilua, mutta ihan kivaa oli senkin kanssa.
Mihinkähän päätyi sekin hyvä pyörä, jos joku tunnistaa olisin kiinnostunut.
Rekkaritiedoillahan löytynee, otampa asiaksi.
Nostalgiaa.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Guzzien arvosta kätettynä
« Vastaus #18 : Joulukuu 08, 2015, 13:22:13 ip »
Eikä linkkiä taaskaan, uusiksi:
http://www.nettimoto.com/moto-guzzi/850-t/1946662

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Guzzien arvosta kätettynä
« Vastaus #19 : Joulukuu 08, 2015, 14:42:03 ip »
Useat viat löytyvät kuitenkin rele- ja sulakepalkeista. Nekin pitää puhdistaa ajoittain.
Huomiota myös materiaaleihin, sillä eripariset hapettuvat, vaikka olisi suojattukin. Siis messinkiä messingille ja sinkkipeltiä sinkille. Tämä ongelmien alkujuuri jää sulakkeissa ja releissä usein huomioimatta.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Guzzien arvosta kätettynä
« Vastaus #20 : Joulukuu 08, 2015, 17:50:58 ip »
Aivan. Alin kommentti galvaanisista eripareista metalleja on syöpymisten ytimessä.
Sähkökemiaa tapahtuu pyörissä paljon, ruostekin on periaatteessa samaa asiaa.
Ei tosin näytä pahasti syövän rungoissa ja moottoriosissa rosteri tavallista terästä ja alumiinia.
Wirtaa läpi liittimissä jos eriparia, niin tapahtuu nopeasti asioita.
Luigi Galvani taisi olla ensimmäisiä jotka huomasivat ilmiön 1700 luvulla.
Taitaa releet, sulakkeet jne olla nykyisin samaa sinkkipeltiä liitoksistaan, mutta hyvä tarkistaa kun vaihtoa.

gringo

  • Viestejä: 143
Vs: Guzzien arvosta kätettynä
« Vastaus #21 : Joulukuu 08, 2015, 17:52:44 ip »
Tuo nettimoton kasipuolikas vaikuttaa varsin houkuttelevalta. Jollekin näprääjälle taivaan mannaa.
V65c, yksi tyylikkäimmistä guzzeista. Ihan moottoripyörän näköinen, vaimon sanoja lainaten.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Guzzien arvosta kätettynä
« Vastaus #22 : Joulukuu 08, 2015, 20:14:29 ip »
Hakisin pois tuon T3 Californian jos ei olisi jo tallissa yksi.
Erinomaisen hauska ja ketterä pyörä ajaa. Eikä niin tehoton kuin helposti luullaan. 850cc kone on herkkä kierroksille. Ulkonäkö plussaa. Ainakin mun silmissä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzien arvosta kätettynä
« Vastaus #23 : Joulukuu 08, 2015, 21:24:47 ip »
Siinä ei ole enää kallis isolohko. Parilla pikkujutulla saisi mieleisen peruspyörän.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Kaijus

  • Viestejä: 806
Vs: Guzzien arvosta kätettynä
« Vastaus #24 : Joulukuu 09, 2015, 09:03:20 ap »
Tervehdys, laitanpa omaa näkemystä, vaikka en Matti olekaan. Ei taida Californiaa olla kuin satula.. ei astinlautoja, ohjaustanko "matalaa" mallia, kate on tosiaankin ilmeisesti sama kuin Polizia malleissa, laukut, "kaatumaraudat", vilkut, lokasuoja ... eli rakenneltu T3.

Kaijus
(T3 Cali tallissa :-)


GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Guzzien arvosta kätettynä
« Vastaus #26 : Joulukuu 09, 2015, 09:52:41 ap »
Dinseltä osaa näyttää aika kattavasti olevan tarjolla:
http://www.stein-dinse.biz//eliste/index.php

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Guzzien arvosta kätettynä
« Vastaus #27 : Joulukuu 09, 2015, 10:07:29 ap »
Moi, eikös noissa molemmissa ole sama Tonti runko ?
Titaniumin kuski

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzien arvosta kätettynä
« Vastaus #28 : Joulukuu 09, 2015, 10:17:30 ap »
;D aika hauskaa kun tuolla linkissä taisi olla vertailutesti T3:sta Harrikan FLH malliin!! Pikkasen eri sarjassa sanoisin useita FLH malleja ajaneena ja entisöineenä  :)

Joo, ei ole Harrikalla mitään jakoja. Kiiltävää on kyllä enemmän..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Guzzien arvosta kätettynä
« Vastaus #29 : Joulukuu 09, 2015, 13:12:52 ip »
Katsoin vissiin vain hätäisesti. Mutta tuo satula on se joka tekee pääosin T3:sta Californian. Ei se silti huononna ostoksen arvoa. Itse ostin T3:seeni lähistöllä olevasta H-D-kaupasta uudet astinlaudat. Sopivat sovittamatta mutta H-D:n kromaus on huonompaa: ruostui jo ensimmäisen kesänä. Kohtapuoliin hiekkapuhallan ne ja laitan mustan maalin pintaan.

Viimeksi ostin toukokuussa Savonlinnasta T3:n osia useammalla satasella. Kauppaan kuului liki uudenveroinen satula, ehyitä kromikäikäleitä kuten ajamattomat äänenvaimentimet, takalaukkujen kiinnityssarja, alkuperäiset takalaukut, ajovalon kuuppa, lampunkorvakkeet ja muuta pienosaa. Kaukana keskellä metsää oli kyseisen myyjän aarteet.

Näköjään kahta äänenvaimenninmallia on ollut: itsellä vinoon leikatut linjakkaat "slash cut" vaimentimet mutta vaihtoehtona on suorapäiset. Vaimentimiä ei tarvitse irrotella takapyörän irrotusta varten kun niissä on väistöt akselin kohdalla ja muuallakin on mutkia muodoissa.

Cali T3 on liukasliikkeinen sinälläänkin mutta asentamani ahdin ja etanolikäyttö tekivät siitä hieman vilkkaamman. Muutoksista näkyy ulospäin että moottorissa on digitaalinen moottorinohjaus joka osaa katsoa oikeasta paikasta mutta ahdin ei näy ulospäin.