Kun taas päiväajelulta kotiuduin, oli muuten hieno ajopäivä, on todettava, että moottoripyörä lienee ennen kaikkea harrastusväline. Useimmat muut kulkimet eivät niin selvästi sitä ole. Siksi taitaa olla pitkässä puussa sen sähköistäminen. Sitten kun millään palavalla aineella ei saa laillisesti käryyttää voi olla pakko siirtyä johonkin ydinvoimaa välillisesti hyödyntävään käyttövoimaan. Tai – ehkä luovumme koko harrastuksesta mahdottoman edessä.
Sähköautomaailma lienee myös kaukana edessämme. Päätellen viimeisestä autonvalmistajien tarjonnan maailmanesittelystä. Siellä oli vain muutama sähköauto tuhansien lämpövoimakoneiden joukossa.
Kun tulevaisuutta lähdin arvaamaan, niin arvataanpa sitten. Päästöjen väheneminen toteutuu vasta kun öljyä ja hiiltä lakataan polttamasta. Saksa tekee puolet sähköstään hiilellä ja puolet uusiutuvilla, näin olen antanut itselleni kertoa. Sekin osoittaa – ikävä kyllä, että kaikki öljy tullaan polttamaan viimeiseen tippaan ja hiili viimeiseen murenaan.
Automaattiautot – robottiautot – mitä lienevätkään – tulevat näköjään aivan kohta, ennemmin kuin sähköautot. Niillä vähennetään päästöjä enemmän kuin sähköautoilla, joita nekin joskus vuosien päästä ovat, koska auton omistaminen käy vanhanaikaiseksi. Auto tilataan jollain kännykällä ovelle kun sitä tarvitaan. Matkan jälkeen se lähtee viemään seuraavaa asiakasta, tai latausasemalle. Autojen määrän radikaali väheneminen siis vähentää päästöjä – ja helpottaa elämää – onnellinen on autoton ihminen!
Eikä sekään auta mitään, koska lentoliikenteen määrä ja sen kerosiinin määrä määrää bensiinin tuotannon määrän. Voiko bensiinillä tehdä muuta kuin tankata kulkuneuvoihin? Voiko sen syntetisoida, vaikka muovikassien kanssa tien pinnoitteeksi? Tarvetta olisi.
Mikä kumma panee ihmiset matkustamaan lentokoneella? Eikö nykyisin virtuaalinen läsnäolo ole jo riittävän helppoa? Kyllä lomaa voi viettää muuallakin kuin jollain tunkkaisella klamydiarannalla. Matkustelu on siis kiellettävä, paitsi moottoripyöräily!
Päästöistä taas tuli juttua... Jos matkamoottoripyörä käy sähköllä, niin kai sekin voi olla harrastusväline. Arvaan kuitenkin, että siihen kuluu tovi aikaa, ennen kuin saamme käyttökelpoista ja kohtuuhintaista. Arvaan, että sähkömoottoripyörän energianlähde on jokin aivan uudenlainen. Sellainen "kaljapurkki", joka työnnetään paikkaansa, eikä koskaan tyhjene. Siinä on yhteys verottajaan ja tielaitokseen ja trafin perilliseen ja ne laskuttavat jokaisesta kilometristä niin, että me emme raaski ajaa kuin sunnuntaisin vähän, jos ei sada.
Häh! Minäkö paha shamaani? Pois se minusta!