Kirjoittaja Aihe: Sähkökäyttöinen matkamoottoripyörä  (Luettu 28310 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Sähkökäyttöinen matkamoottoripyörä
« : Marraskuu 18, 2015, 23:15:17 ip »
Lupailevat 380 km matkaa yhdellä latauksella. Siinä ja siinä että pääsisin mökille kotoa.
https://www.storm-eindhoven.com/news/unveiling-of-the-first-electric-touring-motorcycle-storm-pulse

Akku-uutisia saa kuulla tämän tästä että sillä osastolla tapahtuu hiljalleen kehitystä. Muusta ei liene sähköisen matkapyörän tekeminen kiinni kuin akkujen tehonsisällöstä ja niiden hinnasta. Moottorit ja niiden ohjausjärjestelmät lienevät jo varsin kehittyneitä kun on tarvinnut sitä vähäistä akkutehoa säästellä.

Tankillisella matkamoottoripyörällä pääsee noin 400 km kerralla. Päivässä jaksaa helpohkosti poltella kaksi tankillista. "Lataus" bensapyörälle kestää muutaman minuutin. Siihen olisi hyvä päästä sähköosastollakin.

Siis pitkä matka on vielä jonkinlainen kompastuskivi nykyiselle tekniikalle. Lähipyörityksessä sähköpyörä jo nyt lienee ihan käypäinen laite.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Sähkökäyttöinen matkamoottoripyörä
« Vastaus #1 : Marraskuu 19, 2015, 07:05:23 ap »
Lupailevat 380 km matkaa yhdellä latauksella. Siinä ja siinä että pääsisin mökille kotoa.
https://www.storm-eindhoven.com/news/unveiling-of-the-first-electric-touring-motorcycle-storm-pulse


Matkalla voi pysähtyä "tankille" ?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sähkökäyttöinen matkamoottoripyörä
« Vastaus #2 : Marraskuu 19, 2015, 07:09:09 ap »
Miksei tuossa ole maksettu muotoilijalle palkkaa? Kamalan näköinen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Sähkökäyttöinen matkamoottoripyörä
« Vastaus #3 : Marraskuu 19, 2015, 10:50:48 ap »
Miksei tuossa ole maksettu muotoilijalle palkkaa? Kamalan näköinen.

Joo loppui haaveilu heti alku senteillä kun näki valokuvan pyörästä. Se Zero oli aivan pyörän näköinen ja yksi uusi semmoinen oli myytävänä
tuolla Göteborin suunnalla eikä hintakaan ollut paha vajaat 60 tuhatta kr. Mutta siinäkin oli ongelma toimintasäde noin 60km, olis joutunut työntään viimeiset 15km töihin mennessä että olis saanut lataukseen.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Sähkökäyttöinen matkamoottoripyörä
« Vastaus #4 : Marraskuu 19, 2015, 11:48:24 ap »
Lupailevat 380 km matkaa yhdellä latauksella. Siinä ja siinä että pääsisin mökille kotoa.
https://www.storm-eindhoven.com/news/unveiling-of-the-first-electric-touring-motorcycle-storm-pulse

Matkalla voi pysähtyä "tankille" ?

Taisinpa, Jussi, kysyä kuinka kauan sulta menisi omalla sähköpyörälläsi aikaa välille Helsinki - Tampere. Ehkä yksi päivä olisi riittänyt? Siitä tosin on jo aikaa ja akku-sekä lataustekniikka on kehittynyt sen jälkeen. Onko se vielä ollut sulla liikennekäytössä?

Halusin vain vertailla perinteisen mp:n ja sähkö-mp:n tankkausaikoja. Sähköpyörän tankkaus saattaisi kestää hieman enemmän kuin muutaman minuutin. Tältä näkökannalta katsoen ei sähkö-mp:n pitkänmatkanominaisuuksista ajankäyttöön nähden vieläkään ole kilpailijaksi.

Tuossa linkittämässäni jutussa taidettiin mainita myös vaihtoakkumahdollisuus. Huoltiksilla olisi standardoituja patterisettejä odottamassa täydessä latauksessa. Se taas vaati suurta ajoneuvotiheyttä ja toimisi ehkä vain päätieverkon yhteydessä.

Todennäköisesti sähkö-mp:den akku-tekniikassa kuitenkin ollaan menossa parempaa tehotiheyttä kohti. Arvioisin armollisesti että ehkä kymmenen vuoden päästä on kaupassa vertailukelpoinen sähköinen matkamoottoripyörä?

Ulkonäköasiat ovat aina aikakautensa tuotteita eivätkä aina vastaa katsojan odotuksia. Prototyypiltä ei liene tarpeellistakaan odottaa huippumuotoilua heti alkuunsa.


NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Sähkökäyttöinen matkamoottoripyörä
« Vastaus #5 : Marraskuu 19, 2015, 11:51:13 ap »
Kiinalaista ratkaisua sähköauton toimintamatkaongelmaan voisi soveltaa mopoonkin. Peräkärry ja aggregaatti.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Sähkökäyttöinen matkamoottoripyörä
« Vastaus #6 : Marraskuu 19, 2015, 11:53:42 ap »
Kiinalaista ratkaisua sähköauton toimintamatkaongelmaan voisi soveltaa mopoonkin. Peräkärry ja aggregaatti.

Aivan toimiva ratkaisu vaikka hieman rajotteinen. Alkuperäiseen ideaan nähden kylläkin väärin. Tarkoitushan olisi ajaa vain sähkövoimalla. Kyse olisi siis hybridistä.

Ajoneuvolainsäädäntö myös vastustaa: kulkemiseen käytettävä energia tulee tuottaa tai kuljettaa sitä käyttävän ajoneuvon kyydissä. Sikälikin tuo perävaunuasia hieman vastustaa.

Ehkäpä olosuhteissamme toimisi hybridimalli parhaiten: pieni nelitahtimoottori (100 - 200cc) ja siihen kytketty pieni generaattori tuottaisi sen verran käyttövoimaa että matka jatkuisi akkujen tehon alennuttua vielä kohtuullisella teholla.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sähkökäyttöinen matkamoottoripyörä
« Vastaus #7 : Marraskuu 19, 2015, 12:30:03 ip »
Taitaa vaan plug in hybridi syödä sähköä nopeammalla tahdilla, kuin pikkugeneraattori sitä ehtii akkuun pakkaamaan.
Nopeimmat sähkömopot taitavat ladata luokkaa parikymmentä minuuttia/ sata kilometriä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: Sähkökäyttöinen matkamoottoripyörä
« Vastaus #8 : Marraskuu 19, 2015, 13:19:06 ip »
Luin jostain, että Renault on autopuolella kehittänyt järjestelmän, jossa huoltoasemilla ainakin Ranskassa olisi akustonvaihtopisteitä joissa tyhjentynyt akustokasetti vaihdetaan täyteen. Tällöin ei 'tankkaus' kestä sen pidempään kuin bens/dieselin tankkaus.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Sähkökäyttöinen matkamoottoripyörä
« Vastaus #9 : Marraskuu 19, 2015, 14:06:00 ip »
Lähinnä tarkoitin tuolla pienellä moottorilla ja generaattorilla sitä että pääsee pois metsäväliltä. Vaikka sitten hieman hiljempaakin. Voisihan se tuossa hybridissä olla sitenkin että veto olisi suoraan myös "apumoottorista" että pääsisi latauspaikalle.

Jaaha, näyttää siltä että tää menee nyt ja laittaa talvipyörät auton alle.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Sähkökäyttöinen matkamoottoripyörä
« Vastaus #10 : Marraskuu 19, 2015, 20:33:11 ip »

Todennäköisesti sähkö-mp:den akku-tekniikassa kuitenkin ollaan menossa parempaa tehotiheyttä kohti. Arvioisin armollisesti että ehkä kymmenen vuoden päästä on kaupassa vertailukelpoinen sähköinen matkamoottoripyörä?


Kun olen vuosia seurannut parhaan kaupallisen akkukemian kehitystä, sanoisin että pessimisti ei pety.

http://batteryuniversity.com/learn/article/battery_breakthroughs_myth_or_fact

Vain lainsäädännön turvin saadaan polttomoottori syrjäytettyä, näkyvissä ei ole tällä hetkellä akkua mikä
pystyisi hinnalla ja käyttöominaisuuksilla kilpailemaan polttomoottorin kanssa.
Ilman lainsäätäjän toimenpiteitä ja porkkanoita sähköajoneuvo tulee pysymään kuriositeettina.
Asian kanssa painittiin jo 100 vuotta sitten, yllä olevan linkin artikkelista on luettavissa.
Ja jos läpimurto akkutekniikassa tapahtuu tai sähköajoneuvot yleistyvät muusta syystä, täytyy niiden akut
jollain konstilla saada ladattuakin. Sitten kun Suomessa on 100000 sähköautoa, joka huoltiksella ja
autotallissa 50 kW tehoiset latauspisteet, laskekaas montako ydinvoimalaa, hiilivoimalaa tai tuulimyllyä tarvitaan
kun jokainen tyrkää töpselin laturiin?

Sohc van Helmi.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Sähkökäyttöinen matkamoottoripyörä
« Vastaus #11 : Marraskuu 20, 2015, 08:30:57 ap »
Pitäisikö koko hybridiajatus kääntää ylösalaisin?

Tasaiseen matkavauhtiin 100 km/h tarvitaan jotain alle 10 Kw tehoa. Kun 1000-kuutioisella moottorilla tehdään matkaa  noin hitaasti, on läpät vain hieman raollaan ja moottori käy tosiasiassa matalalla puristussuhteella = huonolla hyötysuhteella. Tämä on syy, miksi iso moottoripyörä kuluttaa suhteessa massaansa aika reippaasti.

Jos moottori on esim. 100 -kuutioinen, se menee vähemmällä bensalla vaikka ajetaan narut kireellä koska avoimet läpät antaa täydet täytökset imutahdin aikana.

Hybridimoottoripyörä voisikin olla niinpäin tehty, että päävoimanlähde olisi esim. 250 -kuutioinen moottori, joka on tehty kestämään jatkuvaa "täysillä" ajoa ja ajoitettu taloudelliseksi. Tuohon 10 kW:n tehoon riittäisi jotenkin maltilliset kierrokset, joten käyttöikääkin voisi kertyä riittävästi. Apumoottorina voisi olla sitten sähkö siten, että kun täytyy ohittaa, niin kaasua ruuvataan sen veran lisää, että sähköavustus työntää toiset 10kW voimansiirtolinjaan ohituksen ajaksi. Tasaisen ajon aikana päämoottorin laturi latailisi sitten myös vähitellen akkua. Ohituskiihdytyksen aikana vauhti voisi kasvaa hetkellisesti 150:iin, jotka kierrokset päämoottori hyväksyisi nurisematta.

Sehän olisi itseasiassa hiukan kuin sähköavusteinen munamankeli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sähkökäyttöinen matkamoottoripyörä
« Vastaus #12 : Marraskuu 20, 2015, 10:54:26 ap »


Hybridimoottoripyörä voisikin olla niinpäin tehty, että päävoimanlähde olisi esim. 250 -kuutioinen moottori, joka on tehty kestämään jatkuvaa "täysillä" ajoa ja ajoitettu taloudelliseksi. Tuohon 10 kW:n tehoon riittäisi jotenkin maltilliset kierrokset, joten käyttöikääkin voisi kertyä riittävästi. Apumoottorina voisi olla sitten sähkö siten, että kun täytyy ohittaa, niin kaasua ruuvataan sen veran lisää, että sähköavustus työntää toiset 10kW voimansiirtolinjaan ohituksen ajaksi. Tasaisen ajon aikana päämoottorin laturi latailisi sitten myös vähitellen akkua. Ohituskiihdytyksen aikana vauhti voisi kasvaa hetkellisesti 150:iin, jotka kierrokset päämoottori hyväksyisi nurisematta.


Vielä kun lisäät tuohon jarrutusenergian talteenoton, on kasassa F1:n Kers..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Sähkökäyttöinen matkamoottoripyörä
« Vastaus #13 : Marraskuu 20, 2015, 11:37:54 ap »
Egonin kuvailemassa ratkaisussa ei tarvittaisi välttämättä generaattoria lainkaan jos ajomoottorin jarrutusenergian talteenotto on riittävän tehokasta. Kun ajetaan "apumoottorilla" niin ajomoottori jarruttaa haluttaessa hieman ja lataa akkua samalla. Akkuenergiaa käytettäisiin vain egonin kuvailemalla tavalla vain silloin kun tehoa tarvitaan. Mahdollistaa suhteellisen vähäisen akkukapasiteetin. Se lienee sitten toinen asia onko kokonaistaloudellisuus yhtään sen parempi kuin pelkästään polttomoottorisessa ajoneuvossa. Mahdollistaisi kuitenkin taajama-ajon sähkövoimalla niin paikalliset päästöt pienenevät.
Itse en tunne syvällisesti asiaa. Kerran olen omistanut moottoripyörän jossa laturi toimii tarvittaessa käynnistinmoottorina. Ns. dynostartti. Siitä ajasta luulisi tekniikan kehittyneen.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Sähkökäyttöinen matkamoottoripyörä
« Vastaus #14 : Marraskuu 20, 2015, 13:28:43 ip »
Jarrutusenergia on kova sana kaupunkiliikenteessä, mutta reissupyörässä akut tyhjenee jos niiden lataus jää jarrutusten varaan.

Taloudellisuus tuossa pakinoimassani tapauksessa tulisi siitä, että moottori kävisi jatkuvasti korkealla puristussuhteella. Hyötysuhde ei silloin häviäisi dieselille kovin pahasti.

Ohituskiihdytys ehtisi napata akusta jotain pari ampeerituntia, jonka takaisinlataaminen edes tavallisella moottoripyörän laturilla ei ole merkillinen suoritus. Akkujen tyhjentyminen tekisi sitten puolestaan sen, että kiihdytykset menisivät veltoiksi, mutta ajaminen jatkuisi silti.

Mitä enemmän juttua pohtii, sen paremmalta sen teoriapuoli tuntuu.