Kirjoittaja Aihe: Uusi pikkulohko putkessa ?  (Luettu 42441 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Uusi pikkulohko putkessa ?
« : Syyskuu 16, 2015, 15:58:18 ip »
Maailman Guzzifoorumeilla ja täälläkin aina välillä sivutaan tätä suosittua teemaa. ABS -pakko pudottaa pois vanhoja malleja ja menestyksekästä monelle ostajalle mieluisaa V7 -sarjaa moititaan joskus tehon ja jousituksen osalta. Laitan tähän taas yhden "vapaan käännöksen" Widguzzi -palstalta, ystävämme P.Roper kirjoittaa moottoreiden historian perusteella odotettavissa olevasta oman näkemyksensä. Pohjaksi asiasta tietävien mahdollisille kommenteille.

Ehkä viime viikonlopun avoimilla ovilla käyneet Gruppolaiset tuovat tullessaan lisätietoja... joitakin videon pätkiä näkyy tippunene jo jakoon: https://www.youtube.com/watch?v=hJrEsUfNL9I

Prologi: Lehtimies tehtaalla - tarinoimme henkilökunnan kanssa ja yksi heistä mainitsi että melko erikoinen V7 liikuskelee tätä nykyä Pohjois-Italiassa. Moottoristä lähtee 65 hv ja vielä sitäkin enemmän vääntöä, se tulee täyttämään kaikki toiveet.

”He eivät olisi vaivautuneet suunnittelemaan ja varustamaan vaihdelaatikkoa uusiksi mallille, jota odotetaan myytävän vain muutaman vuoden. Jos katsotaan Guzzityylistä tuotekehitystä ensimmäisistä V-twineistä lähtien, näkyy erittäin vähän suunnittelua ”puhtaalta pöydältä”.  On ollut tapana että yksi tai useampi pääkomponentti vaihdetaan ja luodaan tuotelinja, mikä jatkuu paljon pidempään kuin muilla valmistajilla. Miksi ?  Siksi että Guzzi  -vaikka on osa suurempaa valmistusorganisaatiota- on liian pieni tuottamaan täysin uusia rakenteita ja varustautumaan niiden tuotantoon vain muutamiksi vuosiksi.  Aina kun tuota koettua toimintatapaa on jätetty noudattamatta, tulos on ollut yleensä erittäin riskialtis ellei katastrofaalinen.

Isolohkot
V7-700ccm, loop frame, nelivaihteinen => 750 ccm Ambo. Siitä eteenpäin 100 ccm ja yksi vaihde lisää.  Seuraava suuri muutos oli Tonti –runko ja iskunvaimennus.  Tonti –runkoisissa oli pieniä muutoksia sekä moottorissa että vetotiessä mutta se pysyi pääosiltaan samana vuosikymmeniä. Seuraava suuri muutos oli ensimmäinen 4V moottori ja vaihto Spine –runkoon. Tämä oli suuri katastrofi ja meinasi kaataa yhtiön lopullisesti, moottori imi jokaisen liiran mikä löytyi ja oli silti valitettavasti pettymys. Se myös ylirasitti muita komponentteja ja toi tullessaan luotettavuusongelmia sekä vetotiehen että lisälaitteisiin. Valitettavasti 4V moottorin kehitys hylättiin, insinöörit hioivat sen sijaan taas vanhaa 2V moottoria. Sen seuraavat piristettävät pääkomponentit olivat vaihteisto ja perä, joita parannettiin paljon ja merkittävästi Spine –runkoista V11 mallisarjaa varten. Tuo paketti lisättynä kunnianarvoisalla mutta jo järkyttävän vanhentuneella Tonti –sarjalla antoi mahdollisuuden isolohkolle taistella eteenpäin kunnes yhtiö sai lopulta sen verran rahaa kasaan, että oli mahdollista suunnitella ja rakentaa ensimmäiset carc –pyörät. Kun näiden myynti oli jo käynnissä, 4V moottori otettiin vihdoin uudestaan esille. Kaikki hyvä otettiin mukaan ja huono hylättiin. Uusi moottori oli kevyempi, tehokkaampi ja helpompi rakentaa ja huoltaa kuin edeltäjänsä. Tämä keskeinen paketti liikkuvia osia on ollut isolohkon selkäranka nyt melkein vuosikymmenen ja huolimatta ongelmista venttiilinnostimen kanssa, rakenne on osoittautunut yleisesti suosituksi ja laatuunkäyväksi.

Pikkulohkot
Pikkulohkojen kehityshistoria on samanlainen mutta vähemmän vaihteleva. Päämuutos oli porausta ja iskunpituutta lukuun ottamatta vaihto huonon kohtalon kokeneisiin 4V kansiin Lario- ja Imola/Targa –malleissa. Pikkulohkon rakenne on ollut huomattava menestys sen jälkeen kun se otettiin käyttöön ”retro styling” –pyöriin. On päivänselvää, että jos tätä kahisevaa tuottavaa lypsylehmää on tarkoitus hyödyntää edelleen, havaitut heikkoudet on korjattava. Ensimmäinen näistä on ”tehon puute” mikä on ihan ok mutta se fakta asiassa on, että pienikin tehonlisäys pitää silti johtaa sen saman vanhan vaihdelaatikon läpi joka on suunniteltu halvalla rakennettavaksi 70 –luvulla. Rakenne oli jo pantu ottamaan 50% hyppäys kuutiotilavuudessa ja sen mukanaan tuomassa väännössä. On olemassa rajat siinä mitä voidaan tehdä, jotta luotettavuus ei kärsi. Kun kaikki tämä ja mallisarjan suosio oli tiedossa, oli välttämätöntä että ennen mitään merkittäviä muutoksia moottoriin vaihteisto, kytkin ja perä kaipasivat uutta suunnittelua. Ja mitä tapahtui viime vuonna? Tuli uusi V7-II jonka tärkein muutos (vaikkakin yleisesti vähemmän arvostettu) oli uusi 6 vaihteinen vaihteisto. Monet sanovat ”en tarvitse ylimääräistä vaihdetta”. Niin voikin nyt olla  mutta jos seuraava kehitysaskel on korkeammalle kiertävä lyhytiskuinen 4VPC moottori jossa on enemmän Piaggion modernia teknologiaa kuten kolme karttaa, abs ja tc niiden hienostuneemmassa muodossa, 5 tai 7SM ecun ohjaamana tai kokonaan uusi ecu, sitten ylimääräinen vaihde tulee tarpeeseen. Joka tapauksessa markkinat odottavat sitä.

Jos ja kun tämä uusi moottori tekee ensiesiintymisensä toivon että sen lisäksi että se on asennettu klassisen tyylin pyöriin hipstereiden ja ikääntyneiden Guzzistien käyttöön se tulee olemaan myös yhdistetty modernimpaan runkoon ja jousitukseen.  Ehkä jopa kuten isolohkon voimanlähde, se olisi moottorina sarjalle joka alkaisi urheilullisesta kevytpyörästä ja päättyisi mini Stelvioon.  Uusi pikkulohko, pieni, kevyt, 75/80 hv, kunnon etuteleskoopit, reaktiivinen voimansiirto ja kunniallinen jousitus takana, lyhyt akseliväli ja pieni kokonaispaino. Kun Grison mahdollisesta päättymisestä nykyisessä muodossaan puhutaan, tuntuisi järkevältä tuoda markkinoille jotain, joka edes yrittäisi täyttää tuota aukkoa. Ehkä jotain vielä sporttisempaa?
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uusi pikkulohko putkessa ?
« Vastaus #1 : Syyskuu 16, 2015, 17:29:34 ip »
Se olisikin tervetullut. Ehkäpä Piaggiolla on tajuttu segmentin veto. Harrikka jo omansa tuohon pikkukategoriaan teki, joten italialaisilla on varmaan jo kiire uudistaa pikkulohkonsa konstruktiota. Tajuaisivat vaan kerralla tehdä kunnon muutos runkoihin ja osoittaa uusi mallisto setämiehiä nuoremmalle polvelle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Uusi pikkulohko putkessa ?
« Vastaus #2 : Syyskuu 16, 2015, 18:15:31 ip »
Jos olen oikein ymmärtänyt, ne kaksi joilla on lentokonemoottorin "Aero" -kannet Lariossa mittasivat 45 hv ja 46,6 hv dynossa. Mutta tämä yksi painaa silmät kiiluen vaan eteenpäin... 2016 V7-II Racer pohjana.
http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=78943.msg1240921#msg1240921
Vakio 39 hv, nyt 55 hv, tehonlisä maksanut tähän mennessä reilu 8000 USD… nyt tulossa 820 ccm –kit ja neliventtiilikannet, jotka eivät ole Guzzin tekemät. Kivoja harrastuksia ja finanssipuoli kunnossa...
V11 - it defines you.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Uusi pikkulohko putkessa ?
« Vastaus #3 : Syyskuu 16, 2015, 18:26:25 ip »
Joskus aikoinaan esitin täällä arvauksen, että pikkulohkon tehon rajoituksena voisi olla vaihdelaatikko, mutta sehän tyrmättiin perusteellisesti.  ;)
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uusi pikkulohko putkessa ?
« Vastaus #4 : Syyskuu 16, 2015, 19:20:13 ip »
Jos olen oikein ymmärtänyt, ne kaksi joilla on lentokonemoottorin "Aero" -kannet Lariossa mittasivat 45 hv ja 46,6 hv dynossa. Mutta tämä yksi painaa silmät kiiluen vaan eteenpäin... 2016 V7-II Racer pohjana.
http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=78943.msg1240921#msg1240921
Vakio 39 hv, nyt 55 hv, tehonlisä maksanut tähän mennessä reilu 8000 USD… nyt tulossa 820 ccm –kit ja neliventtiilikannet, jotka eivät ole Guzzin tekemät. Kivoja harrastuksia ja finanssipuoli kunnossa...

Jonkun muun tekemät, vai ei tehtaan spekseissä vaan kairatut kannet? Ihan Larion hatuilta näytti.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Uusi pikkulohko putkessa ?
« Vastaus #5 : Syyskuu 16, 2015, 22:48:18 ip »
Piaggion 2014 vuosikatsauksen (linkki) Pontedera Sites kohdasta LÖYTYYKIN MIELENKIINTOINEN LAUSE:
" Prototypes of the new 900 Moto Guzzi drive shaft were also developed. "
Olisiko siis sittenkin tulossa "Bellagio" II:nen - V95 anni. Pikkulohko (?) 1200:sen 4V kansilla ? Nami, nami...

Vuosikatsauksen Mandello Del Lario Plant kohdasta näkyy, että neuvottelevat tehdasalueen läpi kulkevan kastelukanavan maan ostosta "ennakoiden tehtaan tulevaa laajentamista". 2011-2014 modernisointi oli iso muutos Guzzi historiassa, sillä omasta valmistamisesta siirryttiin enimmäkseen vain kokoonpanoon, jossa pyritään hyödyntämään laajasti muun Piaggio konsernin tuotteita, suunnittelua ja osaamista. Alu- ja metalliosat valmistetaan nykyään Pontederan tehtailla.
Moottorit on viimevuodet (2011->) suunniteltu Noalessa ja niistä on vastuussa Mattia Maritan. BMW Motorsportilta (98-06) Aprilia Racingille (07-10) ja sieltä Piaggiolle tullut pääinsinööri (linkki).
p.s. Aprilia Racingillä: Head of Race Engine Department: Design & Development - Mattia siis ymmärtää, että väännön lisäksi on punaviivaa kiva kutitella.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uusi pikkulohko putkessa ?
« Vastaus #6 : Syyskuu 16, 2015, 22:59:06 ip »
Tätä tarjottelinkin tuolla toisessa säikeessä. Kelpaisi sellainen lyhytiskuinen ysisatanen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Uusi pikkulohko putkessa ?
« Vastaus #7 : Syyskuu 16, 2015, 23:48:42 ip »
Lainaus
new 900 Moto Guzzi drive shaft
Oho, suoraa tekstiä. Moni ei tietty arvaa kaivaa tietoja noilta rahoittajille sunnatuilta sivuilta. Selkeä kuva muodostuu siitä että siellä kaltevan tornin suunnalla valmistetaan osia ja valmiita osakokonaisuuksia (ne joita ei tilata suoraan ulkopuoliselta alihankkijalta) ja kokoonpano tehdään sitten Mandellossa (Guzzi) tai Scorzessa (Aprilia) näiden "isojen moottoripyörien" osalta. Kumma että Mandellon tehtaita pitäisi laajentaa, (myös museon kerrottiin saavan uudet tilat), vaikka siellä kootaan niin vähän pyöriä vuosittain. Toisaalta, 95 vuotta ei ole mikään pikkujuttu, juhlamalli...Se on selvää että Piaggiolla osataan (esim. Aprilia RSV4 RF), se on epäselvää mitä strategit ovat päättäneet Guzzin osalle 95v juhlien vuoksi.
V11 - it defines you.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Uusi pikkulohko putkessa ?
« Vastaus #8 : Syyskuu 17, 2015, 02:27:47 ap »
... että Mandellon tehtaita pitäisi laajentaa,
Ainakin siihen halutaan varautua. V7 Racerin suosio taisi yllättää "housut kintuissa". Sen piti kai alkujaan olla vain pieni rajoitettu valmistuserä. USAssa kuolattiin kovasti Bellagionkin perään, muttei sitä kai lopulta virallisesti viety lainkaan.
Lainaus käyttäjältä: Pete Roper
Youse blokes in the USA have no idea how much fun the Bellagio is. Its like they left the very best till last. There has never been a pushrod engined Guzzi like it. It really is cretinous fun.
Jos isoilla markkinoilla alkaa menestyä, niin Mandellossa tulee työtä käsille ja tuleva 900 on varmaan myös useana eri mallina, V7 ja 1400 tapaan. California, Eldorado ja Audace ovat saaneet ainakin lehdistöltä USAssa hyvän vastaanoton.
Lainaus
At the moment, Piaggio is spending a lot of money on the Guzzi brand, including re-working the ancient Mandello del Lario factory, so it clearly sees a future in the retro/quirky sector. A “Super V7” would extend the V7 range very nicely indeed.
Tuore testiraportti (linkki), jossa tehtaan työntekijä maininnut myös tuosta 65 hp "Special V7" sta Pohjois-Italiassa.
Onhan V7 Racerkin jo upea. Siis että voi ostaa suoraan kaupasta jonkun noin hienon ja tyylikkään ajokin.
Kevari iän jälkeen, kun tuollaisella kurvailee kahville, niin heti kaikki pitävät jo vanhana ratakettuna.
Artikkelin kirjoittaja on kanssani samoilla linjoilla ihmetellessä miksei ostaja voisi suoraan yksilöidä haluamansa kokoonpanon ja varustelun, kuten uusien autojen kohdalla on tehty jo iät ja ajat.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Uusi pikkulohko putkessa ?
« Vastaus #9 : Syyskuu 17, 2015, 11:07:39 ap »
Tuohon Alin viimeiseen kommenttiin liittyen, katselin RM Heinolla paksua pahvitaulua nimeltä Ducati puzzle. Siinä oli Ducati Scramblerin muotoinen aukko johon asiakas voi mättää erilaisia palikoita aina takin poskista pakoputkiin. Tulee mieluinen laite ainakin ulkonäön suhteen. Miksei voisi olla koneenkin. Vähän kuin aikanaan Apu-lehden paperinuket joissa penskat sai vaihdella Dannylle ja Sammy Babitsinille erilaisia esiintymiasuja.

Koskaan et muuttua/muuttaa saa juttu on varmasti hankala paikka Guzzille jos ja kun menekki vetää. Mandellon tehdas on logistinen painajainen. Ajatus perustuu siihen mitä olen joskus keskustellut sieltä pyöriä hakeneen rekkakuskin kanssa. No, onhan Tampereellakin pahvitehdas keskellä kaupunkia.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uusi pikkulohko putkessa ?
« Vastaus #10 : Syyskuu 17, 2015, 12:25:06 ip »
Tuohon Alin viimeiseen kommenttiin liittyen, katselin RM Heinolla paksua pahvitaulua nimeltä Ducati puzzle. Siinä oli Ducati Scramblerin muotoinen aukko johon asiakas voi mättää erilaisia palikoita aina takin poskista pakoputkiin. Tulee mieluinen laite ainakin ulkonäön suhteen. Miksei voisi olla koneenkin. Vähän kuin aikanaan Apu-lehden paperinuket joissa penskat sai vaihdella Dannylle ja Sammy Babitsinille erilaisia esiintymiasuja.


Onhan Guzzin pikkulohkoille samanlainen. Saa eri putkia ja kilkkeitä liimailla ja tilata. Löytyy nettisivuilta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Uusi pikkulohko putkessa ?
« Vastaus #11 : Syyskuu 17, 2015, 19:56:58 ip »
Muotojen suunnittelija Miguel Galluzzi neljä viikkoa sitten haastattelussa:
"Everyone wants more power all the time," he laughed. "The V7 has plenty for what most people want. But yes, we are working on something - you will see something new at the EICMA show this year."
Kokoluokasta on pudonnut Bellagio ja Griso/Norge/Breva 850. Onkohan se uusi sport/touring/street/custom vai kaikkia niitä ?
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: Uusi pikkulohko putkessa ?
« Vastaus #12 : Syyskuu 18, 2015, 07:34:14 ap »
Moi!
Jos Stelviolle tulisi kevyempi painos, uskoisin sille löytyvän asiakkaita!
t. Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Uusi pikkulohko putkessa ?
« Vastaus #13 : Syyskuu 18, 2015, 10:01:08 ap »
Mielellään alle 200 kg, noin 70 - 100 hp, alavääntöinen, hieman enemmän maastopainotteinen katuenduro lienisi monen toiveissa. Ettei vain näyttäisi endurolta kuten on monien nykyisten katu- ja matkaenduroiden kohdalla vaan oikeasti kunnon jousituksella ja mahdollisuudella käyttää rupulikumeja haluttaessa. Lisävarusteina tietysti sekä metsä- että matkahenkisiä varusteita.

Useita oikeita enduroita ja katuenduroita omistaneena en näe ongelmaa siinä jos pyörä olisikin hieman enemmän maastopainotteinen vaikka tarkoitettukin seikkailupyöräksi lähinnä maantielle. Monet tarkoitukseen tehdyt pyörät on pilattu matalalla satulakorkeudella, lyhyillä ja pehmeillä joustoilla sekä "siisteillä" katteilla. Aja sellaisella sitten risukossa....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uusi pikkulohko putkessa ?
« Vastaus #14 : Syyskuu 18, 2015, 11:05:16 ap »
Sinänsä ihme, ettei NTX:ää ole jatkettu ruiskuaikakaudella. Bemari on kuitenkin pitänyt ison ja pikku Gessun koko ajan mallistossa. Aika monella japanilaisellakin on pienet ja isot endurot.
Kai se vaan on ollut Guzzille vaikeata pitää montaa mallia ja tyyliä luettelossa. Ennen myi Cali, nyt myy pikkulohko. Pakkorako, ei scramblertyylinen katupyörä oikein tulevaisuuden markkinoilla riitä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.