Kirjoittaja Aihe: Verotus  (Luettu 57811 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Verotus
« Vastaus #30 : Syyskuu 04, 2016, 19:23:29 ip »
Lainaus
tulevan veron perusteena moottoripyörän teho
:'(. Taas toteutuu se (no, kai se on ympäristön kuormituksen ja sosiaalisen tasa-arvon kannalta enemmistön mielestä oikea tapa), että "jos se on kivaa, se maksaa". Ja vieläpä niin että hinta korreloi mukavuuden (toki subjektiivinen asia) kanssa. Yhtä lailla kulkee 50 hv ja 150 hv moottoripyörä. Mutta saattaa olla olemassa melko monta moottoripyörällä ajavaa, jotka tykkäävät siitä (tunnustan), että teho on kuskin kaasukahvassa. Sillä sitten annostelee. Ja joskus nautiskelee jos on tilaisuus (käytetään vaikka 80 hv takapyörässä), pääsääntöisesti tietty ei (käytetään vaikka 20 hv takapyörässä). Verotetaan ikään kuin siitä potentiaalista, että on mahdollista käyttää tehoa, vaikka sitä hyvin harvoin on tilaisuus / halu käyttää. Saman suuntaisestihan tuo menee autojen verotuksen kanssa. Esimerkki: itse verottaisin elintarvikkeita ankarasti niiden sisältämän sokerimäärän mukaan, kuten myös alkoholia ja tupakkaa. Mutta en moottoripyöriä tehon mukaan.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Verotus
« Vastaus #31 : Syyskuu 04, 2016, 19:54:17 ip »
Potentiaalin arvostaminen on aina ollut tärkeä: erityisesti urheilupiireissä. Eiköhän heillä ole hieno iskulause latinaksi asiasta.

Toki on niitäkin jotka näkevät potentiaalin rasitteeksi ja sitähän äänestämämme edustajamme edustajalaitoksessaan tekevät parhaillaan. Mihin se johtaa? Siitäkin on esimerkkejä. Verotuksen mukaan ilmoitetut verotusarvot. Toisessa päässä verotetaan kuutiotilavuutta ja nyt sen tuomia voimia aletaan verottamaan. Varsin loogista.
Isommassa pyörässä on isompi vero jo ostaessa ja koska niin on, on sen tuottama tehokin saatava verolle. Ei siis varsinaisesti veroteta moottoripyörää vaan sen ominaisuuksia.

Tuleeko nyt valmistajille/maahantuojille, ihan Suomea varten, verohevosvoimailmoituksen tekemisvelvollisuus kun uusi malli kauppoihin tulee.
Joissakin maissa on ollut kyseinen käytäntö ja sen vaikutukset tunnetaan. Tehoa ilmoitetaan vain sen verran että kaikkia tyydyttää: verottajaa, ostajaa ja myyjää.

Toisaalta tämä keskustelu on vain köyhien valitusta joka on näin pienen porukan (Suurin osa motoristeistä on järjestäytymättömiä. Järjestäytymisaste on nykyisin 5 - 6%.) osalta helposti vaimennettavissa. On vain pieniä ryhmiä joissa näihin asioihin on kiinnostus.

Eikös joskus joku vuorineuvos sanonut että bensan pitäisi maksaa niin paljon että vastaan tulee vain tuttavia? Sillä keinolla korjattaisiin liikenneturvallisuustilastotkin.

Erään mp-kerhon puheenjohtaja mainitsi taannoin että hänen osaltaan pyörä saa lähteä jos menee vaikeaksi. Se oli vuosituhannen vaihteen tietämillä jolloin moottoripyörien hankintaveronalennus oli vastatuulessa. Silloin laskettiin autoveroa eikä moottoripyöriä ollut suunniteltu otettavaksi mukaan alennukseen. Asia meni laintulkintakysymykseksi autoveron tarkoituksesta yleensä ja silloin oli päätös että ei voi olla kahta erilaista autoveroa.

Elämme hyvin mielenkiintoisia aikoja.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Verotus
« Vastaus #32 : Syyskuu 04, 2016, 20:39:54 ip »
Jos jollekin on epäselvää ovat moottoripyörästä perittäviä veroja välitön autovero jakautuen eri suuruisena eri kokoluokkiin joka maksetaan uudesta tai maahantuodusta rekisteröitävästä moottoripyörästä pyörän myyntihinnan päälle. Myyntihinta sisältää jo kauppiaan voiton ja siitä perittävän veron. Välillistä autoveroa maksavat käytetyn pyörän ostajat piilotettuna pyörän hintaan ynnä kauppiaan katteen, jne.. Käytetyn pyörän ostaja periaatteessa häviää eniten.'
 
Moottoripyörällä ajamisesta Suomessa ei peritä kuin veroja jotka on kytketty polttoaineen hintaan.

Nyt siis on rakenteilla uusi vero joka ei ole riippuvainen edellisistä vaan on tehoilmoitukseen perustuva vero. Sekään ei ole ajamiseen vaan omistamiseen perustuva vero. Sen jakautumista ei vielä tiedetä mutta arvioiden mukaan aivan pienitehoisilta ei ehkä tulla perimään mitään. Mutta tehokkaampien pyörien osalle, sen jälkeen kun mopoksi rekisteröitävät ajoneuvot ilmoitettiin vapautettavaksi verotuksesta, jää, kokoluokasta riippuen 100 - 300€ vuotuinen vero.
Tuskinpa veroa suunnitellusta 50.000.000€ tuotosta tullaan laskemaan.

Laskin tuolta pohjalta arvion taloutemme pyöristä keskiarvona 150€ tulevan vuotuista maksua alle 1000€. Ei mikään ylittämätön summa mutta tuntuu turhalta maksaa pahvilaatikkoprojektista tai hieman "jäähtymään" jääneestä ajoneuvosta.

Kuutiot ja teho tulevat verolle. Koska keksivät verottaa muista ominaisuuksista: vääntömomentti on yhtä hyvä mitattavissa oleva arvo kuin teho tai kuutiot. Sylinteriveroa alkaisin periä yli yksisylinterisistä jos olisi hommana keksiä veroja. Tai akseliväliveroa mutta käänteisesti: pitkät pääsisivät halvalla mutta lyhyet olisivat kalliita omistaa.

Katsastus tulee oikein hyvin tähän kuvioon: siellä katsotaan että veroperuste on kunnossa eikä ole vaihdettu/viritetty tehokkaampaa konetta tai lisätty kuutioita salaa. Liikenneturvallisuus olisi tietenkin perusteena.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Verotus
« Vastaus #33 : Syyskuu 04, 2016, 21:09:22 ip »
Saman tien vero paikkaluvun mukaan. Kaksipaikkaisesta verotettaisiin enemmän. Suurin osa taitaa olla muutenkin yksipaikkaisia otteessa..
Myös renkaan leveysvero olisi kova. Leveämmästä eturenkaasta vielä lisävero, kun ottaa enemmän kiinni tien pintaan.
Ja kromivero tietenkin. Enemmän kromia, enemmän maksua. Sen valmisteleminenhan on luonnonkatastrofi, jos siis perusteita verolle halutaan..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Verotus
« Vastaus #34 : Syyskuu 04, 2016, 22:31:35 ip »
Mahtavaa! Miksei tätä ole ennen keksitty - kyllä nyt valtion rahapula loppui kerta heitolla

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Verotus
« Vastaus #35 : Syyskuu 04, 2016, 22:58:08 ip »
Iltasanomien mukaan vero olisi 100-150€ vuodessa, mitä isompi moottori, sitä isompi vero.

Ja se 50 miljoonaa olisi koko veron tuotto, ei peritä pelkästään moottoripyöriltä.
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Verotus
« Vastaus #36 : Syyskuu 05, 2016, 10:46:57 ap »
Lainaus
Ja se 50 miljoonaa olisi koko veron tuotto, ei peritä pelkästään moottoripyöriltä.
Aivan niin. Tilanne on kuitenkin muuttunut. Veron alkuperäinen nimi on venevero.
Nimi kuvannee mitä veroa aiotaan periä. Venevero laajennettiin sittemmin kaksipyöräisiin, mopoihin, mopoautoihin ja mönkijöihin jotka eivät ole maatalouskäyttöön tarkoitettuja.

Kuitenkin, mikäli uskomme hallituksen edustajia ja yleensä asioista perillä olevia tahoja, kuten lehdistöä, on veneveron sisältö sitten "keksimisensä" muuttunut. Ensin ilmoitettiin että pienet rekisteröidyt moottoriveneet (Alle 50 hv.) jäävätkin veron ulkopuolelle. Kohta ilmoitettiin että mopoksi rekisteröidyt ajoneuvot vapautetaan verosta kokonaan ja suunnataan isompiin kohteisiin.
Huhuja on ollut liikkeellä että muitakin vapautettuja ajoneuvoryhmiä saattaa vielä löytyä. Venevero ei myöskään koske Ahvenanmaalle rekisteröityjä veneitä.

Verokuormaa on siis kasvatettu ajoneuvoyksikköä kohti vähentämättä perittävän veron kokonaismäärää. Laskelmat perustuvat siis sen hetkiseen verokohteiden laskentaan ja arvioon miten vero tulee jakautumaan. Mitään varmaa summaa ei siis laskemallakaan saa ajoneuvoa kohti mutta hienosti selviää että verokuorma kasvaa yksikköä kohti. Joskus päästään ihmettelemään että näinkö se menikin....

Asia varmaan Vappuun mennessä selkiytyy.

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Verotus
« Vastaus #37 : Syyskuu 05, 2016, 14:27:27 ip »
Terve taas.

Olen tarkasti miettinyt ajankohtaisesta verotusasiasta ja tullut siihen tulokseen että :
 
 Jos valtion kassassa puuttuu 50 milj. euroa ja makeisverokeräys ei onnistunut täytyy valtio tietysti saada lisätuloja tai taas nostaa lisävelkaa.
 Polttoaineveronkorotus on tulossa. Ajoneuvoomistajat maksavat enemmän  ja tietysti polttoainekulutuksen mukaan, kun olisi litrakohtainen korotus.

Moottoripyöräilijät maksavat vuosittain jo liikaa veroja valtiolle ; bensat (suurin osa on verot) ,varaosa- ja huolto-alv,it ym alv,eja ja moottoripyörien hankintahintaveroja.
Nyt on oikeudenmukaisuuden nimessä ainoa ja parasta että:
Kaikki suomalaiset joilla ei ole moottoripyöriä,moottoriveneitä ja mopoja ym moottoriajoneuvoja MAKSAVAT vuosittain 200 - 1000 euroa/ henkilö valtiolle.
Ajoneuvo-omistajat ovat jo maksaneet joka vuosi veroja ja maksavat niin kauan kuin ajavat ja  siksi :

         Päättäjille:
  Veromaksut ihmisille ,joka ei omistaa tai ole omistanut moottoriajoneuvoa (Kansallisvero (tai keräys )).Koska he eivät ole maksaneet riittävästi veroa valtiolle.
Ja tuplamaksut niille henkilöille ,joka ei ole omistanut ollenkaan 10 viime vuoden aikana moottoriajoneuvoa, ja ovat nyt yli 28 vuotta vanhoja ja alle 65 vuotiaita (eläkeikä).
On täysin väärin jos valtio yhtäkkiä ryöstää moottoripyöräomistajat ja yrittää saada rahaa heiltä. Moottoripyörät ja veneetkin  ovat hankittuja ennenkuin veropäätös on tehty.

  Allekirjoitus :
 Moottoripyöräilijät Suomessa

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Verotus
« Vastaus #38 : Syyskuu 05, 2016, 15:29:32 ip »
Tuon allekirjoitan!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Verotus
« Vastaus #39 : Syyskuu 05, 2016, 15:40:11 ip »
Tuossa on pointtia!

Itse saan jo maksaa kahdesta autosta 3-400€/vuosi/kiesi käyttömaksua ja kohta saa laskea kolme pyörää siihen päälle. Ai että tämä on ihanaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Verotus
« Vastaus #40 : Syyskuu 05, 2016, 21:14:48 ip »
Tuo 3€ ei ole kovin paljoa, mutta tänään ostin (vaimon) autoon renkaat ja 90 € meni valtiolle siinäkin.  ;D

Ai niin, pysyäksemme (moottoripyörä)aiheessa, pari viikkoa sitten ostin renkaat moottoripyörään, valtiolle meni 69,67 €.  ;D
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Verotus
« Vastaus #41 : Syyskuu 05, 2016, 21:35:33 ip »
Hrmmmph.. tokikin kolme- neljäsataa euron rahaa.
Se on varmaan ihan sama mistä verotetaan, on se väärä paikka. Toiset vaan sattuu kipeämmin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Verotus
« Vastaus #42 : Syyskuu 05, 2016, 22:33:17 ip »
Tekisi tervettä valtiovallalle ymmärtää ettei kansalaisten kaikkien maksujen jatkuva nosto tee muuta kuin tappaa entisestään tuloja pidemmän päälle.
Pitäisi verottaa niitä tahoja joissa oikeasti on varoja.
Mites ehdotuksena pankit, vakuutusyhtiöt jne. Valtion omat "firmat" jotka sijoittaa eläkerahastoja ilman että niistä on yhteistä hyötyä ja johtohenkilöille ilmestyy yllättäen ulkomaille verottomasti yhtä ja toista.
Törkeästi rahastavat tahot kuten puhelinserverit ja lääkefirmat samantien, jos haetaan jotain 50.000.000e, niin pikkurahoja kyseisille.
Mitäs Sonera kuprautti aikanaan hieman epäonnistuneilla kaupoilla saksassa, 8 miljardia vai 21miljardiako se oli?
Kuvaavaa ettei taida kukaan tietää..

Kosse

  • Viestejä: 140
Vs: Verotus
« Vastaus #43 : Syyskuu 06, 2016, 10:45:44 ap »
Äsken tarkistin auton verotukaen. 680€ ja hilut päälle. Lisäksi polttoaineen vero, varaosien vero, sekä v******s päälle. Taas pistää miettimään, kannattaako käydä töissä ollenkaan.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Verotus
« Vastaus #44 : Syyskuu 08, 2016, 15:40:51 ip »
Löysinpä tietokoneestani kiintoisan dokumentin, josta ilmeni, että SMOTO on kampanjoinut veronkorotusta vastaan vuonna 2002 ja silloin aktiivisena toimijana oli eräs Matti Tahlo. Ei näytä niin aktiivisia olevan nyt SMOTOssa.

Mutta kuitenkin:
http://raimokorhonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/222476-juppiskootteri
Emeritus-guzzisti