Kirjoittaja Aihe: Verotus  (Luettu 57813 kertaa)

Camn

Vs: Verotus
« Vastaus #165 : Lokakuu 03, 2016, 22:56:09 ip »
Lainaus
Mie ajan vakkarilla joka paikassa
Nii miekii. Lähtee jarrua hipaisemalla vaivattomasti ja vauhdilla pois päältä. Joskus tulee motarilla hiukan vaivaannuttavia tilanteita kun itse ohittaa tai toinen ohittaa, aivan mitättömällä nopeuserolla. Vakkareilla kun ajellaan. Kun mitäs sitä, jos on sen rajan löytänyt, millä sakkoja ei tule, sillähän sitä ajetaan. Eri autoissa on hyvin pieniä eroja, ei satu vakkarit yksiin. Siitä se "hupaisuus". Silloin vähän keljuttaa, jos ohittaja matelee vieressä ja rekan perä lähenee edessä. Mielestäni kohteliaaseen kanssaliikkujan huomioimiseen kuuluu, että ei aiheuteta tarpeetonta vaivaa. Ohittajan on tehtävä itsensä ohitettavalle vaivattomaksi. Siis, lisään itse nopeutta ohituksen ajaksi noissa tilanteissa, ettei ohitettavan tarvitse ryhtyä mihinkään toimiin.  En pidä sellaisesta toimintatavasta jossa ajatellaan: "minä olen Viipurin läänin maaherra, ja minä ajan sallittua tuntinopeutta" (muut sovittakoon asiansa sen mukaan).

Liittyköön tämä verotukseen vaikka niin, että 1.10 voimaan tulleet rikesakkorajojen alennukset lisäävät valtion "veronomaisia" tuloja.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 04, 2016, 09:18:39 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Vierailija

« Vastaus #166 : Lokakuu 04, 2016, 10:20:13 ap »
Juu, saa sillä ajatettua itsensä ikäviin tilanteisiin, kun ei viitsi liipaista pois päältä. Kokemusta on, vaikka nykyisessä käytössäolevassa moinen onkin, ja tulee käytettyä.

Ikäviin tilanteisiin voi joutua, mutta ei siitä vakkaria voi syyttää. Vakkari ei hötkyile!
Emeritus-guzzisti

Camn

« Vastaus #167 : Lokakuu 04, 2016, 10:41:18 ap »
Lainaus
Vakkari ei hötkyile
Joku viikko sitten hiljaisella baanalla Saksassa kokeilin pätkän aikaa että pitääko mittarin mukaan 200 km/h yllä, kyllä jaksoi pitää... mutta ei raaski pitkään vinguttaa ja lisäksi näkökentän kapeneminen yms. haitat vaikuttavat niin että tuollaisia nopeuksia ei pitkään tohdi. Mutta asettaa suomalaisten iltapäivälehtien "kaahaus" -uutiset omaan valoon. Täällä kun 150 km/h moottoritiellä saattaa olla "kaahausta".  No, sitä kirjoitetaan mitä lukijoiden oletetaan haluavan lukea.
V11 - it defines you.

motomatti

« Vastaus #168 : Lokakuu 04, 2016, 10:42:09 ap »
Kaistanvaihdossa täällä Tampereella ei vilkuteta tai jos vilkutetaan niin vasta sitten kun rattia on jo käännetty.
Itse olen vilkuttamassa hyvissä ajoin. Jos tarvitsee kaistaa vaihtaa vaikka moottoritiellä ja vasemmalla on jonoa niin laitan vilkun päälle raksuttamaan. Kyllä siellä joku tilaa tekee jonkun ajan päästä niin ei tarvitse pitkään kuormurin perässä jarrutella. Tämä siis pakettiautolla jossa ajoneuvokohtainen on 100 km/h.

Pyörällä pyrin vilkuttelemaan hyvissä ajoin ja mieluimmin liikaa kuin liian vähän varmistaakseni että tulen havaituksi ja aikeeni oivalletaan. Kiertoliittymässä niin hitaasti että kerkiää kunnolla vilkuttamaan eikä vain kertavilkautuksella kuten muut tekevät.

Vakionopeussäädintä käytän kun tie on vapaa, rajoitus 100 tai enemmän ja valitsen vauhdin huomioiden mittarivirheen. 1400 Californiassa on niin kevyt kaasukahva että sitä kyllä jaksaa pitää käännettynä kun on muuta liikennettä ja nopeus pitää sopeuttaa niiden mukaan. Harvoin ajoni suuntautuvat yksi- ja kaksinumeroisille teille lähistön moottoriteitä lukuun ottamatta. Niissä liikenne on niin tempoilevaa ja taajaa että vakionopeussäätimestä ei ole apua kuin muutaman kilometrin verran korkeintaan. Mutta tyhjillä teillä se on mukava. Yleensä laukaisen asetuksen pois päältä kytkinvipua hipaisemalla. Kone siirtyy suoraan moottorijarrutukseen.
Toisaalta, esimerkiksi kolmostiellä Ylöjärveltä länteen on pääosin satasen rajoitus mutta joka risteyksen kohdalla pari sataa metriä 80 rajoitusta. Joissain kohdin jopa 60 km/h. Iltapäivisin kolmesta kuuteen on ihan turha tarjoilla vakionopeussäädinnopeutta kun jono tekee haitariliikettä kaiken aikaa. Eipä sinne päin tule kyllä juuri ajettuakaan sitä tietä. Korvaavia mutkateitä on olemassa.

Oletan että auton ja moottoripyörän vakionopeussäätimien käytöissä on eroja. Varmaan auton huono kiihtyvyys, moottoripyörään verraten, aiheuttaa eroja sekä mahtuminen liikennevirtaan. Autolla ja moottoripyörällä on aivan eri ajorytmit samalla tieosuudella.

TunturiTT

« Vastaus #169 : Lokakuu 04, 2016, 11:32:36 ap »
Vaimon autossa vilkkuviiksi on motoristille helposti omaksuttava, kun se palautuu aina keskiasentoon. Se ei siis jää ylös eikä alas. Saattaa aiheuttaa tottumattomalle yllätyksen. Kevyesti neppaamalla vilauttaa kolmesti, enemmän painamalla jää päälle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

« Vastaus #170 : Lokakuu 04, 2016, 11:58:01 ap »
Eikö se kolme vilautusta ole kovin vähän? Kestää pari sekuntia ja silloin voi toisen kulkijan katse olla jossain muualla.
Mielestäni pitäisi vilkuttaa huomattavasti pidempään. Tulee vähemmän yllätyksiä.

TunturiTT

« Vastaus #171 : Lokakuu 04, 2016, 14:46:26 ip »
Kolme riittää herättämään huomion liikenteessäkin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

« Vastaus #172 : Lokakuu 05, 2016, 16:00:43 ip »
Suomen veroparatiisille voisi vilkuttaa hyvästiksi jos ei tää köyden kauloissa kiristäminen lopu.